نظافت و پذیرایی

نحوه شستن لباس مشکی که به بدن رنگ می دهد ✔️ راه جلوگیری از رنگ دادن لباس

شستشوی لباس‌ها، مخصوصا لباس‌های تیره همیشه از دغدغه بسیاری از افراد بوده است. بسیار پیش آمده است که لباس مشکی دلخواه شما بعد از چند بار شستشو رنگ خود را کاملا از دست داده باشد و یا حتی لباس‌های دیگری که با آن استفاده و یا شستشو ‌می‌کنید نیز رنگ لباس تیره را گرفته باشد. با برخی‌ترفند‌ها شما ‌می‌توانید به شستن لباس مشکی بپردازید بدون اینکه نگران رنگ دادن آن باشید. در ادامه این مقاله این روش‌ها را بررسی ‌می‌کنیم.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

چرا برخی از پارچه‌ها رنگ ‌می‌دهند؟

بسیاری از پارچه‌ها، پس از استفاده و شستشو، رنگ خود را پس ‌می‌دهند که این موضوع، زیاد خوشایند نیست. رنگ دادن لباس‌ها مخصوصا در لباس‌های مشکی و تیره مشهود‌تر است. لباس‌ها از سه طریق ‌می‌توانند رنگ خود را از دست بدهند.

ممکن است این رنگ دادن به هنگام مالش پارچه بر روی سطح دیگر منتقل شود. برای مثال ممکن است هنگام استفاده از شبوار جین مشکی و یا تیره رنگ خود، بعد از مدتی رنگ شلوار را بر روی پارچه داخلی کمر شلوار یا جیب‌ها دیده باشید. این اتفاق به دلیل نچسبیدن درست رنگ بر روی پارچه رخ ‌می‌دهد.

پس دادن رنگ زیاد که به اصطلاح به آن خونریزی رنگی نیز ‌می‌گویند، با خیس شدن پارچه و رنگ دادن در آب اتفاق ‌می‌افتد. این همان اتفاقی است که بعد از شستن لباس مشکی با سفید، شاهد آن خواهید بود! 

محو شدن رنگ زمانی است که پارچه به دلیل رنگ دادن‌های مداوم در آب ، پارگی ، قرار گرفتن در معرض شوینده‌های سفید کننده یا اشعه ماورا بنفش شدید (نور خورشید) رنگ خود را از دست ‌می‌دهد.

تمام این از دست دادن رنگ به دلیل نحوه تولید پارچه یا به دلیل دست زدن به اشتباه توسط مصرف‌کنندگان اتفاق ‌می‌افتد.

جلوگیری از رنگ دادن هنگام شستن لباس مشکی
جلوگیری از رنگ دادن هنگام شستن لباس مشکی

اولین قدم، بررسی لباس

هر لباسی را برای اولین بار، جدا از سایر لباس‌ها و به تنهایی بشویید. مخصوصا برای شستن لباس مشکی و تیره باید ابتدا جدا و به تنهایی انجام شود. در این شستشو، مشخص ‌می‌شود که لباس رنگ ‌می‌دهد یا خیر. با توجه به نوع لباس و نتیجه این بررسی، تصمیم ‌می‌گیرید که از دفعات بعد آن را با سایر لباس‌ها بشویید یا خیر. برخی از جنس پارچه‌ها از قبل امتحان شده و مشخص است که رنگ ‌می‌دهد یا خیر. این لباس‌ها را نیز بسته به رنگ دادن یا ندادن از یکدیگر جدا کرده و بشویید. 

به مارک لباس توجه کنید.

اکثر لباس‌ها با توجه به خصوصیاتی که تولیدکننده پارچه یقینا از آن اطلاع دارد، راهنمای شستشو برای مصرف‌کننده دارند که بر اساس نوع پارچه روش‌های مناسب شستشو را به شما پیشنهاد ‌می‌دهد. برای داشتن شستشوی بهتر و پس دادن رنگ کمتر، و همچنین ماندگاری بالاتر از این پیشنهادات استفاده کنید. این کار به مقدار زیادی از رنگ پس دادن لباس مشکی و خرابی لباس در مدت کوتاه جلوگیری ‌می‌کند.

پیش از استفاده، لباس را بشویید

این کار حداقل باعث می‌شود که از رنگ دادن آب به لباس‌های خود که همراه با لباس مشکی می‌پوشید، تا حد زیادی جلوگیری کند و با هر بار جیس شدن، کمتر نگران رنگ گرفتن سایر بخش‌های لباس خود باشید.

از شوینده مخصوص برای شستن لباس مشکی استفاده کنید.

برای شستن لباس مشکی، حتما از پودر و یا مایع مخصوص لباس مشکی استفاده کنید. استفاده از پودر نامناسب برای لباس‌های مشکی باعث رنگ دادن بیشتر و کدر شدن لباس مشکی شما خواهد شد. حتما به برچسب روی پودر رختشویی خود توجه کنید. برخی از چودر‌ها تنها برای لباس‌های سفید و یا رنگی هستند و توصیه ‌می‌شود هرگز برای لباس مشکی از آن استفاده نکنید. 

شستن لباس مشکی، جدا از سایر لباس‌ها

لباس‌های مشکی خود را از سایر لباس‌ها، مخصوصا لباس‌های رنگی و سفید جدا کرده و سپس بشویید. در این صورت اگر لباسی مقداری هم رنگ دهد، سایر لباس‌ها را رنگی و خراب نمی‌کند. لباس‌ها را از ابتدا جداگانه به تفکیک رنگ و همچنین جنس آنها جمع کرده و سپس مناسب با نوع رنگ آنها در ماشین لباسشویی برای شستشو بیندازید. با این کار ‌می‌توانید از مایع یا پودر مخصوص رنگ لباس نیز به راحتی استفاده کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات خشکشویی و اتوی لباس هم ارائه میده؟
جداسازی برای شستن لباس مشکی
جداسازی لباس ها بر اساس رنگ برای شستن لباس مشکی

لباس‌های مشکی را برعکس بشویید.

لباس‌های مشکی خود را پشت رو کرده و سپس اقدام به شستن نمایید. تفاوتی نمی‌کند که لباس مشکی و یا تیره خود  را با دست ‌می‌شویید و یا با انواع ماشین‌های لباسشویی. این کار علاوه بر کاهش رنگ دادن لباس‌ها، باعث حفظ بافت لباس نیز خواهد شد. این روش برای لباس‌های دیگر و با رنگ‌های مختلف نیز پیشنهاد ‌می‌شود چرا که از برخورد مستقیم پودر و سایش قسمت رویی لباس با دیواره ماشین لباسشویی و یا لباس‌های دیگر جلوگیری خواهد کرد. این کار را برای لباس‌های کلفت تر مانند لباس جین و یا لباس‌های زمستانی حتما انجام دهید.

اکسسوری را جدا کنید و زیپ و دکمه را ببندید.

شاید بی‌تاثیر به نظر برسد اما برای لباس‌های حساس و مستعد رنگ دادن، سایش با اکسسوری لباس‌ها و یا حتی زیپ و دکمه، علاوه بر اینکه ‌می‌تواند به بافت لباس آسیب وارد کند، همچنین باعث سایش رنگ روی لباس نیز شده و با شدت بیشتری رنگ ‌می‌دهند. همیشه برای شستن لباس مشکی و سایر رنگ‌ها، زیپ‌ها را ببندید، دکمه‌ها را ببندید و اکسسوری‌هایی مانند سنجاق سینه و کمربند را حتما جدا کنید تا از سابیدن و گیر کردن آنها به لباس‌ها جلوگیری شود. در غیر این صورت حتی ممکن است لباس شما زخمی شود و دفعه بعدی برای استفاده از آن وجود نداشته باشد!

شستن لباس مشکی و تیره، حتما با آب سرد انجام شود

لباس‌های مشکی خود را حتما با آب سرد بشویید. این کار بسیار از رنگ این نوع لباس‌ها جلوگیری خواهد کرد. حتی اگر حتی اگر از ماشین لباسشویی برای شستشوی لباس مشکی و تیره رنگ خود استفاده ‌می‌کنید، درجه آب آن را روی سردترین حالت بگذارید و سپس اقدام به شستن نمایید. این کار، بهترین روش برای جلوگیری از پس دادن رنگ لباس‌های مشکی و تیره شما ‌می‌باشد. اما توصیه بر این است که لباسهای مشکی خود را تنها در صورت لزوم شستشو دهید.

بهتر است اگر لباس مشکی شما برایتان ارزشمند است، کمی‌از دفعات شستشوی آن کم کنید تا نگران رنگ دادن و در انتها کدر شدن لباس محبوب خود نباشید. شستن با آب سرد، آسیب کمتری به رنگدانه های لباس وارد کرده و از شکستن و آنها و رنگ دادن لباس تا حد زیادی جلوگیری خواهد کرد.

حتی استفاده از یخ نیز هنگام شستن می‌تواند مفید باشد. 

استفاده از لباسشویی های مناسب

برخی از لباسشویی ها به دلیل کارکرد زیاد، ممکن است کارایی نخست را نداشته باشد و شوینده را متناسب با زمان و لباس وارد چرخه شستشو نکند. یا حتی ممکن است درجه آب را که معین می کنید به درستی تنظیم نکند. برای اینکار حتما نیاز به تهیه ماشین لباسشویی جدید نیست. نصب و تعمیر ماشین لباسشویی قدیمی شما نیز می تواند به شما در این کار کمک کند.

استفاده از سرکه و نمک برای شستن لباس مشکی؟

در مکان‌های مختلف، استفاده از‌ترکیب سرکه و نمک را برای شستشوی لباس‌ها مفید ‌می‌دانند و در حقیقت هم باور درستی است و تاثیر بسزایی در جلوگیری از پس دادن رنگ لباس‌ها مخصوصا لباس‌های مشکی هنگام شستشو ‌می‌شود. اگرچه که سرکه خاصیت تثبیت کنندگی رنگ را دارد و باعث ‌می‌شود که رنگ لباس شما ماندگار‌تر شود، اما باید به این نکته نیز توجه کنید که برخی از جنس‌های پارچه، در مقابل استفاده از سرکه مقاومت بالایی ندارند و استفاده از آن باعث خرابی پارچه خواهد شد.

در استفاده از سرکه حتما حتما جنس پارچه را در نظر بگیرید. اما اگر متوجه شدید که پارچه شما در مقابل سرکه مقاوم است، استفاده از ½ فنجان سرکه با یک قاشق غذاخوری نمک، مخصوصا در نخستین باز شستن لباس مشکی شما، ‌می‌تواند تا حدی زیادی از رنگ پس دادن لباس شما در دفعات بعد و شستشو‌های آتی جلوگیری کند. استفاده از آب نمک به تنهایی نیز ‌می‌تواند در این کار موثر باشد. اما توصیه بر این است که از این محلول در لباس های حساس مانند حریر و ابریشم استفاده نکنید.

شستن لباس مشکی با سرکه
شستن لباس مشکی با سرکه

استفاده از تثبیت‌کننده رنگ صنعتی در شستن لباس مشکی

در حال حاضر، تثبیت‌کننده‌های رنگ صنعتی متعددی در بازار وجود دارد. این تثبیت‌کننده‌ها با توجه به نوع پارچه متفاوت خواهند بود. برای شستن لباس مشکی و لباس‌های رنگی که رنگ خود را هنگام شستشو از دست ‌می‌دهند، استفاده مقداری از این تثبیت‌کننده‌ها توصیه ‌می‌شود. این رنگ‌کننده‌ها بیشتر توصیه‌ای برای رنگرزی‌ها محسوب ‌می‌شوند چرا که تثبیت رنگ در هنگام رنگ کردن پارچه، تاثیر بیشتری دارد.

اما به جز این تثبیت‌کننده‌ها، ‌می‌توانید از ورق‌های جذب رنگ همراه با شستشو استفاده کنید تا حداقل رنگ، سایر لباس‌ها را خراب نکند.

قیمت خشکشویی و اتوی لباس

آیا لباسی که رنگ ‌می‌دهد بی‌کیفیت است؟

در جواب این سوال که آیا میزان رنگ دادن لباس با کیفیت آن نسبت عکس دارد باید بگوییم هرگز. در حقیقت لباس‌هایی که رنگ ‌می‌دهند، پارچه‌هایی هستند که رنگ کردن آنها دشوارتر و حساس‌تر است. لذا رنگ را کمتر به خود جذب کرده و باعث پس دادن رنگ آن هنگام شستشو خواهد شد. در بین لباس‌هایی که رنگ پس ‌می‌دهند، معمولا لباس‌هایی یافت ‌می‌شود که هم قیمت بالاتری داشته و هم از کیفیت دوخت بالایی برخوردارند. مانند پارچه‌های ابریشمی‌که توانایی رنگ پذیری پایینی داشته و بر خلاف جنس پارچه مرغوب، بیشتر از سایر انواع لباس رنگ ‌می‌دهند.

کلام آخر

اگرچه که استفاده از روش‌های بالا برای کنترل رنگ‌دهی هنگام شستن لباس مشکی تاثیر بسزایی در جلوگیری از آن خواهد داشت، اما حقیقت این است که اگر پارچه از ابتدا رنگ تثبیت شده نداشته باشد، جلوگیری کامل از پس دادن رنگ، تقریبا غیر ممکن است. تنها راه نگهداری بهتر لباس‌های حساس مخصوصا مشکی، واگذار کردن آنها به خشکشویی و اتوی لباس برای شستشو است. با این کار افراد متخصص در شستشوی لباس‌ها، ‌می‌توانند راحت‌تر لباس را با مواد مخصوص شسته و از آسیب‌های ناشی رنگ دادن لباس مانند کدر شدن آن جلوگیری ‌می‌کند. 

منابع:

www.thespruce.com

www.wikihow.life

میدونستی که هوم سرویز، خدمات خشکشویی و اتوی لباس هم ارائه میده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا