خانگی و ساختمانی

نکات مهم در رابطه با نگه داری، تکثیر و زرد شدن برگ های گیاه آپارتمانی پتوس

پتوس از گیاهان همیشه سبز و زیبای آپارتمانی است که شرایط نگهداری ساده ای دارد. برای نگهداری از گیاه پتوس به یک خانه بزرگ و نورگیر با شرایط ویژه نیاز ندارید. پتوس با اندک رسیدگی و مراقبت به خوبی رشد می کند و فضای خانه را سبز و با نشاط نگه می دارد. جالب تر اینکه پوتوس هوای خانه تان را هم دارد و آلاینده های شیمیایی را تصفیه می کند. با نگهداری از پتوس در واقع جسم و جان تان را سالم نگه می دارید. اگر حتی هیچ تجربه ای در نگهداری از گیاهان ندارید، از پتوس شروع کنید تا لذت باغبانی را تجربه کنید. در این مطلب سعی شده به همه سوالاتی که در ارتباط با شرایط نگهداری پتوس دارید، پاسخ داده شود. 

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

نکات کامل نگهداری از گیاه پتوس

پوتوس، پیتوس، پتوس اسم های دم دستی این گیاه زیبای آپارتمانی هستند. عده ای لقب انگور نقره ای یا پوتین طلایی به گیاه داده اند. آنور آبی ها گیاه را به نام pothos و یا Devil’s ivy صدا می زنند. هر چه که هست اصالتا بومی جزایر سلیمان است و کم کم در همه نقاط دنیا، خودش را در دل مردم جا کرده است. ما نه کاری به نام های خفنش داریم و نه اصالت گیاه را عامل برتری می دانیم. همین بس که بدانیم پتوس از مقاوم ارین گیاهان آپارتمانی است و با اندک رسیدگی، گیاهی همیشه  سالم و خوشحال است.

معرفی انواع گیاهان و گلهای رونده و چسبیده به دیوار

گیاهان آپارتمانی برگ سبز

شرایط نگهداری از گیاه پتوس

پتوس گیاه بسازی است و با هر شرایطی کنار می آید. البته اگر بتوانید نیازهای اولیه گیاه را فراهم کنید انتظار می رود رشد گیاه سریع تر بشود. همه گیاهان برای رشد و نمو به خاک مناسب، آبیاری و نور کافی نیاز دارند. پتوس از گیاهانی است که با حداقل ها هم کنار می آید و خودش را وفق می دهد. 

  • ترکیب خاک مناسب برای پتوس

پتوس از گیاهان رونده است و می تواند روی دیوار یا قیم هم به رشدش ادامه دهد. برای اینکه ساقه های رونده و هوایی گیاه، به خوبی رشد کنند باید یک خاک خوب برای گلدان تهیه کنید. اگرچه پتوس در هر نوع خاکی می تواند زنده بماند ولی ترکیب خاک مناسب پتوس اندکی اسیدی است. برگ های زیبا و سبز و ابلق گیاه با خاک غنی به اندازه درشت تری می رسند. خاک فقیر باعث می شود برگ های پتوس ریز و کوچک تر باشند. این ترکیب خاک برای پتوس ببسیار عالی است:

  • یک واحد پیت ماس
  • دو واحد شن تمیز
  • یک واحد کمپوست
  • کمی کود حیوانی یا شیمیایی

طریقه تکثیر گیاه پتوس

  • میزان آب مورد نیاز گیاه پتوس

آبیاری گیاه پتوس راه و رسم خودش را دارد. هر وقت دیدید سطح خاک گلدان خشک شده می توانید گیاه را آبیاری کنید. لازم است تا هر بار گیاه را سیراب کنید تا به ریشه ها آب کافی برسد. فاصله بین دو آبیاری باید خاک اندکی خشک شود. برای آب دادن به گیاه تنها کافی است همین روش را اجرا کنید. در صورتی که برگ های پتوس زرد می شود شاید به علت آبیاری بیش از حد است. کمبود آب نیز منجر به پژمردگی و ریختن برگ ها می شود.

آنچه مهم است زهکش گلدان است. خاک گادان باید دارای زهکش خوبی باشد تا آب اضافی از زیر گلدان خارج شود. اگر دیدید آب زیادی در زیر گلدانی جمع شده حتما آب اضافی را دور بریزید. این گیاه نیاز به غرقاب شدن ندارد و در حدی که ریشه ها مرطوب شوند، کافی است.

  • نور مناسب برای نگهداری از گیاه پتوس

پتوس زیر نور مستقیم خورشید، حال خوشی ندارد. بهترین نور برای گیاه پتوس، نور غیر مستقیم آفتاب و سایه است. این گیاه را می توانید در گوشه ای از باغچه نیز نگهداری کنید ولی بهتر است بخش سایه باغچه را انتخاب کنید تا تابش مستقیم آفتاب موجب سوختن برگ های پتوس نشود. گلدان پتوس را هم در مکانی با نور متوسط قرار دهید. حتی امکان رشد گیاه در نقاط کم نورتر خانه هم وجود دارد. اگر گلدان را در پشت پنجره جنوبی قرار دهید برگ های گیاه به رنگ ابلق در می آید. 

ترفندهای مراقبت از گل و گیاه در زمستان

گیاهان همیشه سبز

میدونستی که هوم سرویز، خدمات مراقبت گل و گیاه هم ارائه میده؟
  • دمای مناسب نگهداری از گیاه پتوس

پوتوس گیاه مقاومی است و با هر شرایط آب و هوایی سازش دارد برای همین هم لقب پوتین طلایی واقعا برایش برازنده است. این گیاه محیط های مرطوب را دوست دارد برای رشد بهتر گیاه می توانید با اسپری آب، برگ های پتوس را آبپاشی کنید. اینطوری همیشه برگ ها شاداب و با طراوت باقی می مانند. اگر دمای اتاق بین 15 تا 25 درجه باشد که دیگر خیلی خوشبحال پتوس می شود. البته دماهای کمتر و بیشتر هم موجب از بین رفتن پتوش نمی شود ولی رشد گیاه را تحت تاثیر قرار می دهد.

  • نحوه تکثیر پتوس

نحوه تکثیر گیاهان آپارتمانی بخش خوشمزه ماجراست. همه ما وقتی گلدان های کوچک رشد می کنند و روز به روز بزرگ تر می شوند، حسابی خوشحال می شویم. وقتی گیاه به اندازه کافی رشد کرد، می توانید از آن قلمه بگیرید و گلدان های دیگری را داشته باشید. تکثیر پتوس خیلی ساده و جذاب است.

ابتدا بخشی از ساقه گیاه را جدا کنید. این ساقه به اندازه 15 تا 20 سانتیمتر باشد کافی است. ساقه های بلندتر را می توانید خورد کنید. برای ریشه دار کردن ساقه ها دو راه دارید. ساقه های گیاه پتوس در خاک و آب، به خوبی ریشه دار می شوند.

ساده ترین راه اینست که ساقه های بریده را درون ظرف آب قرار دهید. با توجه به دمای هوا، بعد از مدتی ریشه های سفید رنگ روی ساقه رشد می کنند. بعد از اینکه اندازه ریشه ها به 5-6 سانتیمتر رسید می توانید گیاه را به خاک گلدان، منتقل کنید. بهتر است از یک گلدان کوچک با خاک جدید استفاده کنید. بعد از بزرگ شدن گیاه می توانید گلدان را عوض کنید.

ساقه های گیاه را می توانید مستقیم نیز داخل خاک قرار دهید تا ریشه دار شود اما ریشه دار کردن پتوس در آب ساده تر است. درست مثل تصویر پایین چند شاخه سالم را داخل آب قرار دهید به همین سادگی یک گیاه جدید خواهید داشت. حتی می توانید گیاه را به همین صورت تا مدت ها در آب نگهداری کنید. 

مراقبت و نگهداری از گیاهان آپارتمانی

طریقه ریشه دار کردن گیاه پتوس

نگهداری از گیاه پتوس و گونه های مختلف گیاه

نگهداری از پتوس برای  تصفیه هوای داخل منزل عالی است. واریته های مختلف گیاه دارای تنوع رنگی زیادی هستند از برگ های سرتاسر سبز پر رنگ گرفته تا برگ های ابلق و دو رنگ را می توانید در گونه های مختلف پتوس ببینید. تفاوت انواع پتوس در رنگ برگ ها و نور مناسب گیاه است. همه گونه ها شرایط نگهداری یکسانی دارند اما برخی از انواع پتوس به نور بیشتر و برخی دیگر به نور خیلی کمتری نیاز دارند. ده ها گونه از این گیاه وجود دارد اما رایج ترین گونه ها در ایران اینها هستند: 

  •  پتوس بلک یا پتوس جید
  • پتوس مرمری یا پتوس ملکه مرمری
  • پتوس نئون یا پتوس آهک
  • پتوس نقره ای یا پتوس ساتن نقره ای
  • پتوس ابلق یا پتوس طلایی
  •  پتوس سفید یا پتوس شاد

نگهداری از گیاهان آپارتمانی

مراقبت از گلهای آپارتمانی

آفات پتوس

نگهداری از گیاه پتوس این مزیت را دارد که نیازی به آفت کش ندارید. این گیاه معمولا دچار آفت نمی شود. مشکلاتی که در گیاهان دیگر هست را اصلا در پتوس نمی بینید. حشرات به ندرت به پتوس حمله می کنند. در صورت ابتلا نیز می توانید برگ های گیاه را با پنبه الکلی تمیز کنید.

زمان تعویض خاک پتوس

این گیاه خیلی خوش رشد است و در صورت رسیدگی خوب، رشد بیشتری هم خواهد داشت. ساقه های گیاه به صورت طولی بسیار بلند می شوند. می توانید ساقه های بلند را روی دیوار اتاق پذیرایی هدایت کنید تا جلوه بی نظیر و زیبایی را ایجاد کند. بعد از اینکه گیاه به اندازه زیادی رشد کرد لازم است تا خاک پتوس را عوض کنید. برای این کار به اندازه چند سانتیمتر از خاک روی گلدان را برداشته و خاک غنی را جایگزین کنید.

البته زمانی می رسد که ریشه های پتوس از زیر گلدان خارج می شوند. در این صورت موقع تعویض گلدان رسیده است. دورتادور خاک را با یک چاقو یا وسیله دیگری، برش دهید. گلدان را با احتیاط برگردانید و چند ضربه به ته گلدان بزنید. می بینید که گیاه به طور کامل از گلدان جدا می شود. حالا پتوس را در گلدان بزرگ تر با خاک مناسب، انتقال دهید. خاک های دور ریشه را جدا نکنید. اگر برای تعویض خاک گلدان یا جابجایی گیاه به یک گلدان دیگر نیاز به کمک دارید با خدمات باغبانی هوم سرویز هماهنگ کنید.

 

نگهداری از گیاه پتوس ابلق

میدونستی که هوم سرویز، خدمات مراقبت گل و گیاه هم ارائه میده؟

تعرفه مراقبت از گیاهان زینتی هوم سرویز

قیمت مراقبت گل و گیاه

خدمات باغبانی و نگهداری از گل و گیاه در تهران

خدمات باغبانی هوم سرویز برای همه مناطق تهران، سفارش می پذیرد. ثبت درخواست از طریق اپ این سامانه و دکمه ثبت درخواست در بالای صفحه، رایگان است. باغبان حرفه ای درب منزل یا محل کار مراجعه می کند و کلیه کارهای مربوط به نگهداری از گل و گیاه را به صورت حرفه ای انجام می دهد. هرس درختان باغچه، سم پاشی و کوددهی، تعویض خاک گلدان ها، تکثیر و قلمه زنی و ….پذیرفته می شود. این سرویس خدمات کامل نگهداری فضای سبز محوطه اداری، تجاری و مجتمع های ساختمانی را نیز ارائه می دهد. جهت اطلاع از شرایط و تخفیف های دوره ای با ما تماس بگیرید.

سرویس مراقبت گل و گیاه را از طریق اپلیکیشن هوم سرویز به رایگان ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا