نظافت و پذیرایی

نکات مهم در نگهداری گیاه آپارتمانی زاموفیلیا

زاموفیلیا یکی از گیاهان آپارتمانی است که در حال حاضر، به‌ عنوان یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین این گیاهان شناخته می‌شود؛ زیرا این گیاه تمام ویژگی‌ های یک گیاه آپارتمانی را دارد. در واقع می‌توان گفت گیاه آپارتمانی زاموفیلیا رشد آسانی داشته و با نور کم مشکلی ندارد. همچنین آب موردنیاز آن کم است و در برابر هرگونه شرایط محیط داخلی و حتی در برابر خشکی نیز مقاوم می‌باشد. زاموفیلیا آبیاری و رسیدگی کم را تحمل می‌کند و یکی از بهترین ساکولنت‌ها در این زمینه محسوب می‌شود. اگر می خواهید نکات مهم در رابطه با نگهداری گیاه آپارتمانی زاموفیلیا ، روش تکثیر شدن این گیاه زیبا و دلیل زرد شدن برگهای زاموفیلیا را بدانید، در این نوشته با هوم سرویز همراه باشید.

 

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

 

نکات مهم در نگهداری گیاه آپارتمانی زاموفیلیا

گیاه زاموفیلیا یک گیاه کم دردسر است که نیازی به مراقبت ویژه ندارد؛ در این ‌صورت می‌توان گفت برای نگهداری آن تنها لازم است به یک‌ سری نکات ساده توجه کنید تا گیاه شما سالم و شاداب بماند:

·         خاک‌های زهکشی شده انواع گیاهان آپارتمانی برای گیاه زاموفیلیا مناسب است و نیازی نیست که برای آن خاک خاصی تهیه کنید.

·         همانطور که گفته شد این گیاه با نور کم خورشید نیز رشد می‌کند، اما در صورتی ‌که آن را در میزان مناسب و غیرمستقیم نور خورشید قرار دهید، بهتر رشد خواهد کرد. اما توجه داشته باشید که زاموفیلیای خود را از اشعه‌ های مستقیم خورشید دور نگه دارید؛ در غیر این ‌صورت گیاه شما دچار سوختگی شده و برگ‌هایش زرد، خم یا لوله ‌لوله می‌شوند.

·         زاموفیلیای خود را به‌ طور مداوم در آب غرق نکنید. در واقع، اجازه ندهید خاک داخل گلدان گیاه زاموفیلیا برای یک مدت طولانی خیس باشد؛ زیرا مانند اکثر گیاهان دچار پوسیدگی ریشه خواهد شد و شاهد زرد شدن برگ‌های آن خواهید بود. در این ‌صورت، تنها کافی است در بازه‌های زمانی مناسب مقدار کافی آب به گیاه خود بدهید؛ با این روش میزان مقاومت گیاه را نیز به‌ خوبی متوجه می‌شوید.

 

گیاه آپارتمانی زاموفیلیا
مشاوره نگهداری از گل و گیاه در هوم سرویز

 

·         طبق نظر کارشناسان گل و گیاه، بازه زمانی 10 تا 14 روزه برای آبیاری گیاه زاموفیلیا مناسب است. برای این منظور نیز نیز باید کاملا ریشه گیاه را خیس کرده و در واقع آبیاری را به‌صورت کاملا عمقی انجام دهید؛ تا جایی‌ که آب باقی‌مانده از گلدان گیاه خارج شود.

·         در صورتی ‌که گیاه آپارتمانی زاموفیلیا در یک محیط کم نور قرار دارد، ماهی یک ‌بار آبیاری آن کافی است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات مراقبت گل و گیاه هم ارائه میده؟

·         زاموفیلیا به کود خاصی نیاز دارد؛ اما این گیاه غالبا رشد آرامی خواهد داشت. در این‌ صورت، اگر می‌خواهید رشد گیاه خود را افزایش دهید، ماهی یک بار در فصل تابستان به زاموفیلیای خود کود مایع بدهید. برای این منظور نیز توصیه می‌شود که پس از آبیاری گیاه و زمانی‌ که خاک هنوز خیس است، از کود استفاده کنید. با این روش از سوختن گیاه نیز جلوگیری می‌کنید.

 

گیاه آپارتمانی زاموفیلیا
مشاوره نگهداری از گل و گیاه در هوم سرویز

 

·         در صورتی ‌که می‌خواهید از کودهای مایع برای زاموفیلیای خود استفاده کنید، توصیه می‌شود نصف مقدار توصیه ‌شده را به خاک گیاه اضافه کنید.

·         شاید جالب باشد بدانید که گیاه زاموفیلیا زیر نور لامپ‌های فلوئورسنت نیز رشد می‌کند و به‌ همین دلیل این گیاه برای محیط‌های اداری نیز مناسب است.

·         توصیه می‌شود گیاه خود را هیچگاه در نزدیکی دستگاه‌های سرمایشی یا گرمایشی قرار ندهید. زیرا هوای مجاور با روشن شدن این دستگاه‌ها بیش از حد خشک می‌شود و این موضوع می‌تواند روی قهوه‌ای شدن نوک برگ‌های گیاه تاثیرگذار باشد.

·         انواع گیاه زاموفیلیا غالبا به آبیاری حساس هستند؛ به‌همین دلیل غالبا خاک آن‌ها باید زهکشی شده باشد. در کنار آن، وجود حفره‌های متعدد در زیر گلدان این گیاه نیز بسیار اهمیت دارد.

یکی از نکات مهم برای مراقبت از گیاهان آپارتمانی، آبیاری درست و منظم آنها است. بنابراین اگر مدت زمان زیادی به سفر می روید یا دور از خانه هستید، بهتر است از خدمات آبیاری باغچه و فضای سبز هوم سرویز کمک بگیرید تا گیاهان شما را به موقع و منظم آبیاری کنند. با استفاده از خدمات آبیاری باغچه و فضای سبز هوم سرویز، مانع از خشک شدن و پوسیدگی گیاهان خود می شوید و گیاهانی شاداب و سرسبز خواهید داشت.

 

گیاه آپارتمانی زاموفیلیا
مشاوره نگهداری از گل و گیاه در هوم سرویز

 

تکثیر گیاه زاموفیلیا

زاموفیلیا به قدری زیباست که خیلی ها دوست دارند آنها را تکثیر کنند و تعداد بیشتری از این گیاه زیبا را داشته باشند. شما می‌توانید گیاه زاموفیلیای خود را به‌وسیله سه روش مختلف، تکثیر کنید. روش‌های تکثیر گیاه زاموفیلیا عبارتند از:

1.       تکثیر از طریق ساقه

در برخی گیاهان مانند زاموفیلیا، قلمه‌ای که از ساقه جدا می‌شود، رشد سریع‌تری دارد و به ‌همین دلیل است که اکثر افراد برای تسریع در روند تکثیر از این روش استفاده می‌کنند. برای این منظور تنها کافی است یک ساقه را، به‌ وسیله یک چاقوی تیز و ضدعفونی شده، از پایین‌ترین قسمت زاموفیلیا به‌ صورت صاف و با دقت زیاد جدا کنید. این ساقه بریده ‌‌شده را بلافاصله باید درون آب قرار دهید و آب آن را نیز باید هر 3 هفته یکبار تعویض کنید.

توجه داشته باشید که بهتر است قلمه شما در نزدیکی پنجره قرار داشته باشد تا بتواند نور کافی و غیرمستقیم خورشید را دریافت کند. در این ‌صورت، بهتر و سریع‌تر رشد خواهد کرد. پس از آن، قلمه زاموفیلیا تشکیل ریزوم می‌دهد و ریشه‌های آن شروع به رشد می‌کنند. در نهایت، زمانی ‌که ریشه‌های جدید این گیاه حداقل 3 سانتی‌متر رشد کرده باشند، می‌توانید آن را به یک گلدان مناسب انتقال دهید. 

 

گیاه آپارتمانی زاموفیلیا
مشاوره نگهداری از گل و گیاه در هوم سرویز

 

میدونستی که هوم سرویز، خدمات مراقبت گل و گیاه هم ارائه میده؟

2.      تکثیر از طریق برگ

برای استفاده از این روش نیز کافی است یک برگ سالم از گیاه زاموفیلیای خود را از نزدیک‌ترین قسمت به ساقه آن، جدا کنید. برای این ‌منظور بهتر است مقدار بسیار کمی از ساقه متصل به برگ را نیز برش دهید. برگ‌های گیاه زاموفیلیا برای تشکیل ریشه نیازی به قرار گرفتن در آب ندارند و شما باید برگ را به ‌مدت چند ساعت، در یک محیط خشک قرار دهید تا  قسمت بریدگی آن خشک شود. پس از آن، برگ زاموفیلیای خود را برای تشکیل ریشه، به‌صورت مستقیم در خاک یک گلدان مناسب و تقریبا در عمق یک سانتی‌متری از سطح خاک قرار دهید. شما حتی می‌توانید چند برگ زاموفیلیا را در یک گلدان کنار یکدیگر بکارید.

پس از آن، باید گیاه را به‌ خوبی آبیاری کنید؛ تا جایی‌ که خاک گلدان در آب غوطه‌ور شود. حدودا دو هفته زمان لازم است تا خاک گیاه خشک شود و پس از آن شما باید مجددا آبیاری گیاه را انجام دهید. تکثیر زاموفیلیا با استفاده از روش کاشت برگ زمان بیشتری طول می‌کشد و حدود 6 ماه زمان لازم است تا برگ، ریشه و ریزوم تشکیل داده و شروع به رشد کند.

 

گیاه آپارتمانی زاموفیلیا
مشاوره نگهداری از گل و گیاه در هوم سرویز

 

3.      تکثیر از طریق تقسیم ریزوم

سریع‌ترین و ساده‌ترین روشی که با استفاده از آن می‌توان انواع گیاه‌ها اعم از زاموفیلیا را تکثیر کرد، تکثیر از طریق ریزوم یا همان غده‌های گیاه است.

برای استفاده از این روش باید گیاه را کاملا از گلدان خارج کنید. پس از آن ساقه‌های زیرزمینی گیاه که همان ریزوم‌های آن هستند را با استفاده از یک چاقوی تمیز و تیز از یکدیگر جدا کرده و در واقع گیاه را به چند قسسمت تقسیم کنید. توجه داشته باشید که هر قسمت گیاه باید ریزوم و شاخه داشته باشد تا بتواند رشد کند. در کنار آن، باید مراقب باشید که به ریزوم گیاه هیچ آسیبی وارد نشود.

در نهایت می‌توانید، ریزوم‌ها را به یک گلدان مناسب که دارای خاک زهکشی شده است انتقال دهید. در اکثر موارد، استفاده از این روش برای تکثیر گیاه زاموفیلیا نتیجه می‌دهد.

اما چرا برگ‌ های زاموفیلیا زرد می‌ شوند؟

هیچ کس دوست ندارد شاهد زرد شدن و از بین رفتن گیاهانش باشد. از آنجایی که گیاه زاموفیلیا، گیاهی خاص و زیبا است، زرد شدن برگهای آن موضوعی ناراحت کننده است. شاید دوست داشته باشید بدانید چرا برگ‌ های زاموفیلیا زرد می‌شوند؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت که برای زرد شدن برگ ‌های زاموفیلیا دلایل زیادی وجود دارد. غالبا برگ‌های قدیمی این گیاه به‌ مرور زمان و به ‌طور طبیعی زرد می‌شوند. همچنین ممکن است زرد شدن برگ‌های زاموفیلیا به‌دلیل عدم توجه طولانی ‌مدت به گیاه باشد. حتی در صورتی‌ که شما آب و نور کافی را برای زاموفیلیای خود فراهم نکنید، برگ‌های آن به ‌مرور زمان زرد می‌ شوند.

در برخی موارد نیز، زرد شدن برگ‌های زاموفیلیا ممکن است به ‌دلیل مشکلات ریشه‌ای اتفاق بیافتد. ریشه زاموفیلیا نسبت ‌به آبیاری بسیار حساس است و گاهی دلیل زرد شدن برگ‌های آن آبیاری بیش‌ از حد گیاه است. سوختگی برگها در اثر تابش نور مستقیم خورشید یا فرارسیدن فصل زمستان نیز می‌توانند از دیگر دلایل زرد شدن برگ‌های این گیاه باشند.

در این نوشته با نکات مهم برای مراقبت و نگهداری گیاه زاموفیلیا آشنا شدید. امیدواریم با کمک مطالب این نوشته بتوانید از گیاه زاموفیلیا به خوبی مراقبت کنید و شاهد زیبایی و سلامتی گیاه خود باشید.

 

 

گیاه آپارتمانی زاموفیلیا
مشاوره نگهداری از گل و گیاه در هوم سرویز

 

مشاوره نگهداری و مراقبت از انواع گل و گیاه در هوم سرویز

برای اینکه گیاهان آپارتمانی زیبا و شادابی داشته باشید، می توانید از خدمات مشاوره انواع گل و گیاه در هوم سرویز استفاده کنید. مشاوره انواع گل و گیاه به شما این امکان را می دهد که شرایط رشد و نگهداری از گیاهان آپارتمانی و درختچه های زینتی را بشناسید، مقدار نیاز گیاه به نور خورشید را درک کنید و تعداد دفعات آبیاری و کوددهی گلها را رعایت کنید. پس برای مراقبت از گلها و گیاهان زیبای خود، همین حالا برای دریافت مشاوره از متخصصان باتجربه هوم سرویز اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا