بنایی و دکوراسیون

معرفی انواع چوب‌ پرده و کاربرد آنها

انتخاب ریل و چوب پرده درست

چوب‌ پرده یا همان میله پرده جزئی از لوازم جانبی پرده است که گرچه جزء بسیار کوچکی محسوب ‌می‌شود؛ اما ‌می‌تواند در ظاهر پرده و پنجره منجر به ایجاد تفاوت چشمگیری شود. اگر ‌می‌خواهید تغییرات جدیدی در دیزاین پنجره خود ایجاد کنید، سریع‌ترین و راحت‌ترین روش، تعویض میله پرده است. اگر از میله‌های تزئینی استفاده کنید، دکوراسیون منزل شما بسیار تغییر خواهد کرد. در کنار آن، میله‌های پرده استاندارد، قابلیت آویز انواع پرده‌ها با جنس‌های مختلف را خواهند داشت. همچنین بسته به اینکه در پنجره خود از کدام نوع میله پرده استفاده ‌می‌کنید، ‌می‌توانید از لواز‌می‌ مانند حلقه‌ها، حامل‌ها یا جیب‌ها برای نگهداری میله استفاده کنید. در این نوشته با انواع چوب پرده و مزایای آنها آشنا خواهید شد.

میله‌های پرده همانند اکثر لوازم خانه، تنوع بسیار زیادی در سبک، جنس و قیمت دارند که شما ‌می‌توانید میله مورد نظر خود را از میان انواع میله‌های ساده ارزان‌قیمت تا میله‌های لوکس و گران‌قیمت انتخاب کنید.

در این میان ‌می‌توان گفت که اکثر افراد هنگام خرید انواع چوب‌ پرده به جنس و مدل آن توجهی نکرده و ترجیح ‌می‌دهند هزینه زیادی را صرف خرید این وسیله نکنند؛ اما به‌ طور قطع ‌می‌توان گفت چوب‌ پرده در زیبایی ظاهر و جلوه کل پرده و حتی فضا تاثیر زیادی دارد. به خصوص اگر از میله‌های لوکس تزئینی استفاده کنید، ظاهر کل پرده نیز بسیار لوکس و زیبا به نظر خواهد رسید.  

در این مقاله، انواع مختلف چوب‌ پرده همراه با ویژگی‌هایشان معرفی شده‌اند تا شما بتوانید انتخاب بهتر و راحت‌تری در زمینه خرید چوب‌ پرده داشته باشید و با نصب پرده زیبا، دکوراسیون خانه خود را جذاب تر و شیک تر کنید.

دوخت و نصب پرده با هوم‌سرویز

خدمات عالی با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

فهرست مطالب

مدل چوب پرده
مدل چوب پرده

انواع چوب پرده

همانطور که در بالاتر نیز اشاره شد، میله یا همان چوب‌ پرده انواع مختلفی دارد که باید براساس نیاز و نوع پرده خودتان آن را انتخاب کنید. همچنین چوب پرده ها بر اساس جنس و طرح هایی که دارند به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که این موضوع می تواند در انتخاب شما تاثیرگذار باشد.

چند نمونه از رایج‌ترین انواع چوب پرده و مدل چوب پرده عبارتند از:

1- چوب‌ پرده معمولی

چوب‌ پرده ‌های معمولی غالبا از جنس چوب یا فلز تشکیل شده‌اند. چوب‌ پرده‌های چوبی غالبا در طول استاندارد تولید می شوند و چوب‌ پرده‌‌های فلزی نیز غالبا قابلیت تنظیم به اندازه دلخواه را دارند. شما ‌می‌توانید همچنین چوب‌پرده‌های دوتایی را خریداری کنید که با استفاده از آن‌ها امکان آویز آستر یا لایه زیرین پرده، در زیر پرده اصلی وجود خواهد داشت.

اگر برای خرید انواع چوب پرده اقدام کرده باشید، احتمالا با چوب‌ پرده‌ها یا میله‌های معمولی آماده نیز آشنا هستید. این میله‌ها غالبا همراه با براکت‌های دیواری، ظروف و حلقه‌های متناسب در یک مجموعه کامل ارائه ‌می‌شوند. همچنین امکان تولید میله پرده به صورت تخصصی نیز وجود دارد. اکثر تولیدکنندگان چوب‌ پرده، بر اساس مشخصات دقیق مشتری، چوب‌ پرده‌های سفارشی را تولید کرده و به مشتری عرضه ‌می‌کنند.

2- چوب‌ پرده سنتی

چوب‌ پرده سنتی که اغلب با نام تراورس نیز شناخته ‌می‌شود، یکی از قدیمی‌ترین انواع چوب‌ پرده‌ها است که اغلب در خانه‌های قدیمی‌ قابل مشاهده است. چوب‌ پرده‌‌های تراورس غالبا از جنس فلز یا چوب ساخته ‌می‌شوند و ‌می‌توانند به‌سادگی پنجره‌های بزرگ و وسیع را نیز پوشش دهند.

این چوب‌پرده‌ها در اکثر مواقع با پرده‌های رومن یا پرده‌های پلیسه‌دار تزئین ‌می‌شوند. همچنین چوب‌پرده‌های سنتی یا تراورس یک قلاب فلزی یا حامل دارند که قلاب‌های پارچه‌ای در یک سوراخ کوچک در پایین هر یک از این حامل‌ها قرار ‌می‌گیرند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات دوخت و نصب پرده هم ارائه میده؟

چوب‌پرده ‌های تراورس از راه دور و با کشیدن طناب به‌صورت یک طرفه یا دو طرفه ‌می‌توانند باز و بسته شوند که میله‌های دو طرفه تراورس متداول‌ترین نوع این میله‌ها هستند. در واقع، میله‌های دو طرفه تراورس این امکان را فراهم ‌می‌کنند تا پرده از قسمت وسط به دو طرف کشیده شود و با استفاده از میله‌های یک طرفه پنل‌ها در یک جهت حرکت ‌می‌کنند. این ویژگی باعث شده است که میله‌های یک طرفه غالبا در گوشه‌های فضا یا در درهای کشویی پاسیو استفاده شوند.

چوب‌ پرده‌های تراورس همچنین در انواع مدل‌های تزئینی نیز موجود هستند که این مدل‌ها با حلقه مورد استفاده قرار گرفته و حتی هنگام بسته‌ شدن پرده‌ها نیز قابل مشاهده خواهند بود.

3- چوب‌ پرده تزئینی

یکی از زیباترین مدل‌های چوب‌ پرده موجود در بازار، انواع چوب پرده های تزئینی هستند که در زیبایی ظاهر و جلوه پرده تاثیر بسیار زیادی دارند. این میله‌های پرده در انواع مختلف و از جنس‌های متفاوتی نظیر برنج، آهن، فرفوژه، نیکل، پیوتر، چوب، گل سرخ و… تولید ‌می‌شوند.

در کنار آن، طرح‌ها و تزئینات موجود در این نوع از چوب‌ پرده‌‌ها تنوع بسیاری دارند و شما ‌می‌توانید آن‌ها را در ابعاد و اندازه‌های متفاوت نیز پیدا کنید. در این‌ صورت، حتی اگر پنجره مورد نظر شما بسیار بزرگ هم باشد، باز هم امکان استفاده از این نوع چوب‌ پرده در این پنجره بزرگ وجود خواهد داشت.

تزئینات به‌ کار رفته در این مدل چوب‌ پرده‌ها تنوع زیادی دارند و شما ‌می‌توانید به‌ سادگی مطابق با سلیقه و دکوراسیون منزل خود یکی از انواع این چوب‌ پرده‌ها را برای منزل خود استفاده کنید.

چوب پرده تزئینی
چوب پرده تزئینی

4- چوب‌ پرده دوتایی

همانطور که در ابتدای مقاله نیز اشاره شد، چوب‌ پرده‌‌های دوتایی نوعی از انواع چوب پرده های معمولی هستند. این چوب‌پرده‌ها زمانی مورد استفاده قرار ‌می‌گیرند که شما بخواهید برای پنجره خود از دو یا چند لایه پرده مختلف استفاده کنید. در این‌ حالت چوب‌ پرده‌‌های دوتایی بهترین و مناسب‌ترین انتخاب محسوب ‌می‌شوند.

این چوب‌ پرده‌ها از دو قطب و یک براکت ساخته شده‌اند و غالبا چوب‌ پرده‌های دوتایی و حتی سه‌تایی روی ظاهر و جلوه فضا نیز تاثیرگذار خواهند بود.

5- چوب‌ پرده چرخشی

چوب‌ پرده‌های چرخشی نسبت به سایر انواع چوب‌پرده‌ها کمتر مورد استفاده قرار ‌می‌گیرند و غالبا زمانی به کار ‌می‌روند که امکان استفاده از دیگر سبک‌های چوب‌پرده‌ها وجود نداشته باشد. چوب‌پرده‌های چرخشی تنها به یک سمت پنجره متصل ‌می‌شوند و با استفاده از لولا کار ‌می‌کنند.

در این‌ صورت ‌می‌توان گفت که این نوع چوب‌ پرده از قسمت داخلی به دیوار نصب شده و از دهانه پنجره به قسمت جلو و عقب ‌می‌چرخد. این نوع چوب‌ پرده‌‌ها برای پنجره‌های باریک انتخاب بسیار مناسبی محسوب ‌می‌شوند.

6- چوب‌ پرده پنهان

اگر برای خرید انواع چوب پرده اقدام کرده باشید، احتمالا انواع چوب‌پرده‌‌های پنهان را در کنار تنوع سایر چوب‌پرده‌ها مشاهده کرده‌اید. همانطور که از نام این چوب‌پرده‌ها پیداست، چوب پرده‌های پنهان دیده نمی‌شوند و زمانی مورد استفاده قرار ‌می‌گیرند که فرد تمایل به دیده‌ شدن چوب‌ پرده در فضای دکوراسیون منزل خود نداشته باشد.

چوب‌ پرده‌های پنهان غالبا به شکل یک میله قفل‌دار هستند که قابلیت تنظیم اندازه را هم دارند. همچنین این چوب‌ پرده‌ها به‌صورتی طراحی و ساخته شده‌اند که توسط پرده‌ها پوشانده شده و دیده نمی‌شوند. انواع رایج این چوب‌ پرده‌ها، میله‌های ارسی، کششی و جیب‌باز است که اغلب مورد استفاده قرار ‌می‌گیرند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات دوخت و نصب پرده هم ارائه میده؟

همچنین این نوع چوب‌ پرده‌ها غالبا سفید و فلزی هستند. اگر پنجره‌های بزرگی دارید و ‌می‌خواهید چوب‌ پرده شما دیده نشود، به‌سادگی ‌می‌توانید از انواع چوب‌ پرده‌‌های پنهان استفاده کنید.

چوب پرده پنهان
چوب پرده پنهان

7- چوب‌ پرده کششی

اگر ‌می‌خواهید به‌سادگی و در مدت زمان کوتاهی پرده پذیرایی یا حتی اتاق‌های خود را آویزان کنید، ‌می‌توانید از چوب‌ پرده‌‌های کششی استفاده کنید. این چوب‌ پرده‌ها از مکانیسم چرخش و فنر استفاده ‌می‌کنند که این مکانیسم باعث ‌می‌شود بین انتهای میله و دیوار فشار ایجاد شده و چوب‌ پرده در جای خود باقی ‌می‌ماند.

چوب‌ پرده‌های کششی قابلیت تنظیم طول را دارند و با استفاده از آن‌ها شما ‌می‌توانید تا حد امکان را پنجره را باز کنید. همچنین این چوب‌پرده‌ها فاقد پیج یا سخت‌افزار هستند که به همین دلیل بدون اینکه به دیوارها و یا قاب‌های پنجره آسیبی وارد کنند، نصب می شوند و مورد استفاده قرار می گیرند.

8- چوب‌ پرده کافه

چوب‌ پرده‌های کافه غالبا از نوع چوب‌ پرده‌های تزئینی شناخته ‌می‌شوند. این چوب‌ پرده‌ها غالبا قطر باریکی داشته و تزئینات و جزئیات بسیار ریزی دارند. چوب‌ پرده‌های کافه در اکثر مواقع از جنس برنج ساخته ‌می‌شوند؛ اما شما ‌می‌توانید طیف وسیعی از رنگ‌های آن‌ها را در بازار مشاهده کنید.

اگر تمایل به استفاده از پرده‌های سنتی یا پرده‌های کراواتی دارید، استفاده از چوب‌ پرده کافه انتخاب بسیار مناسبی است، زیرا این نوع چوب‌ پرده به‌خوبی با این مدل پرده‌ها ست ‌می‌شود.

نکات مهم در خرید ریل و چوب پرده
نکات مهم در خرید ریل و چوب پرده

نکات مورد توجه در انتخاب چوب‌ پرده مناسب

در اغلب موارد توصیه ‌می‌شود قبل از خرید انواع چوب پرده، برای انتخاب و خرید پرده‌های مورد نظر خود اقدام کنید. چوب‌ پرده مناسب، بسته به طول، رنگ و وزن پرده‌ها انتخاب ‌می‌شود. در این‌ صورت ممکن است چوب‌ پرده انتخابی شما با برخی پرده‌ها ست نشود.

شما ‌می‌توانید برای پرده‌های والان، شفاف یا پرده‌های ثابت، از چوب‌ پرده‌های معمولی، پنهان یا چوب‌پرده‌های کششی استفاده کنید. همچنین اگر پرده شما قرار است در پنجره بزرگ و وسیعی مورد استفاده قرار گرفته و نیاز به جلو و عقب کشیدن دارد، بهتر است از میله‌های قدیمی ‌یا همان چوب‌ پرده‌های تراورس سنتی استفاده کنید. برای پرده‌های چند لایه نیز غالبا چوب‌ پرده‌های دوتایی یا چوب‌ پرده‌های معمولی و تراورس توصیه ‌می‌شوند.

در کنار توجه به نوع و جنس پرده، بهتر است به دکوراسیون فضا نیز توجه داشته باشید. گرچه چوب‌ پرده از جزئیات یک فضا محسوب ‌می‌شود اما کاملا قابل مشاهده است. به همین دلیل بهتر است از چوب‌ پرده‌ای استفاده کنید که هم با پرده و هم با دکوراسیون فضا تناسب داشته باشد. همانطور که گفته شد، چوب‌ پرده‌های تزئینی ظاهر زیبا و لوکسی داشته و ‌می‌توانند روی زیبایی ظاهر و جلوه فضا نیز تاثیرگذار باشند.

انواع چوب پرده و لوازم جانبی آنها
انواع چوب پرده و لوازم جانبی آنها

نکات مورد توجه برای خرید انواع چوب پرده و لوازم جانبی آن

اگر برای خرید چوب‌ پرده اقدام کرده باشید، احتمالا ‌می‌دانید که لوازم جانبی مورد استفاده در آن‌ها بسیار متنوع است. در این‌ صورت در انتخاب این لوازم نیز بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

  • شما ‌می‌توانید از درزها و درپوش‌های انتهایی در چوب‌ پرده خود استفاده کنید که بسیار متنوع هستند و دهانه‌های انتهایی چوب‌ پرده را کاملا ‌می‌پوشانند و ظاهر بهتری به آن ‌می‌دهند.
  • برای ساخت کلاهک‌های انتهایی چوب‌ پرده ‌ها، غالبا از موادی مانند فلز، چوب، سرامیک، چوب خیزران یا شیشه استفاده ‌می‌شود. همچنین این کلاهک‌ها غالبا اشکال متنوعی دارند که شما ‌می‌توانید بسته به سلیقه و طرح پرده خود یکی از انواع آن‌ها را در جنس و طرح انتخاب کنید.
  • براکت‌ها نیز از مواد مختلفی و در طرح‌های متفاوتی تولید شده و غالبا مکمل یکدیگر هستند.
  • کراوات‌ها که با نام نگهدارنده‌های پرده نیز شناخته ‌می‌شوند، از لوازم جانبی چوب‌ پرده‌‌ها محسوب می‌شوند که شما ‌می‌توانید با استفاده از آن‌ها پرده را در کنار پنجره نگه دارید تا نور بیشتری از پنجره وارد فضا شود.
  • سایر لوازم جانبی چوب‌پرده‌ها، حلقه‌ها، قلاب‌ها و کش‌ها هستند که پرده را به چوب‌ پرده متصل ‌می‌کنند. این لوازم جانبی نیز ‌می‌توانند پنهان یا قابل مشاهده باشند.

منگوله‌ها، قلاب‌های رینگی، بندها و سایر ریزه‌کاری‌ها از دیگر لوازم جانبی انواع چوب‌ پرده‌ ها هستند که در زیبایی ظاهر آن تاثیرگذار ‌می‌باشند. در نتیجه ‌می‌توان گفت لوازم جانبی پرده‌ها نیز تنوع مختلفی در جنس، رنگ و طرح دارند که شما ‌می‌توانید بسته به دکوراسیون فضا و طرح پرده خود، انواع آن‌ها را انتخاب کنید.

دوخت و نصب پرده با هوم‌سرویز

خدمات عالی با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

جمع‌بندی

همانطور که در این مقاله خواندید، چوب‌ پرده ‌ها انواع مختلفی دارند که بسته به کاربردشان و همچنین بسته به سلیقه هر فرد مورد استفاده قرار ‌می‌گیرند. شاید در وهله اول چوب‌ پرده از لواز‌می‌ به نظر برسد که توجه به شکل و طرح آن چندان اهمیتی نداشته باشد؛ اما در واقع انتخاب جنس و نوع چوب‌ پرده نیز ‌می‌تواند در کنار انتخاب صحیح پرده در دکوراسیون فضا تاثیرگذار باشد. انتخاب گزینه درست از میان انواع چوب‌ پرده و لوازم جانبی آن روی زیبایی ظاهر و جلوه فضا بسیار تاثیرگذار خواهد بود. بعد از انتخاب مدل پرده و چوب پرده، شما می توانید دوخت پرده خود را به خیاطان حرفه ای و متخصص هوم سرویز بسپارید تا به بهترین شکل ممکن این کار را برای شما انجام دهید. همچنین در هوم سرویز شما می توانید از افراد باتجربه و کاربلد برای نصب پرده خود کمک بگیرید و با نصب پرده های زیبا، زیبایی خانه خود را چند برابر کنید و دکوراسیون شیک تر و زیباتری داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا