هوم سرویز

تفاوت آبگرمکن آیونایز و پیلوت دار | کدام یک بهتر است؟

زمانی که می‌خواهید خانه خود را برای سکونت آماده کنید، باید انواع وسایل گرمایشی مانند آبگرمکن و پکیج را برای منزل تهیه کنید. اگر قصد خرید آبگرمکن را داشته باشید و سری به بازار بزنید، با انواع مدل‌های مختلف آبگرمکن مواجه خواهید شد. آبگرمکن آیونایز و پیلوت دار از جمله محبوب‌ترین مدل‌های آبگرمکن در ایران هستند. آبگرمکن پیلوت دار، به شمعک مجهز است و این شمعک همواره روشن می‌ماند تا آبگرمکن به‌درستی کار کند. در آبگرمکن آیونایز، شمعک حذف شده است و آبگرمکن از جرقه زن برای روشن شدن کمک می‌گیرد. آبگرمکن آیونایز نسبت به آبگرمکن پیلوت دار، مدلی مدرن‌تر و پیشرفته‌تر است.

ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده است که بین آبگرمکن آیونایز و پیلوت دار چه تفاوتی وجود دارد و کدام مدل آبگرمکن بهتر است؟ عملکرد آبگرمکن آیونایز بهتر است یا آبگرمکن پیلوت دار؟

قبل از خرید آبگرمکن، بهتر است با آبگرمکن آیونایز و آبگرمکن پیلوت دار آشنا شوید تا بتوانید بهترین گزینه را برای منزل خود انتخاب کنید.

در این نوشته می‌خواهیم به مقایسه آبگرمکن آیونایز و پیلوت دار بپردازیم و ویژگی‌های هرکدام از این آبگرمکن‌ها را به شما معرفی کنیم. اگر دوست دارید با این دو مدل آبگرمکن بیشتر آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

آبگرمکن برقی
عکس آبگرمکن آیونایز

با آبگرمکن آیونایز و آبگرمکن پیلوت دار بیشتر آشنا شوید

قبل از بررسی تفاوت آبگرمکن آیونایز و آبگرمکن پیلوت دار، خوب است با این دو مدل آبگرمکن و روش کار آنها بیشتر آشنا شوید.

ابتدا به بررسی آبگرمکن شمعک دار می‌پردازیم و سپس به سراغ آبگرمکن آیونایز می‌رویم.

آبگرمکن پیلوت دار:

مدل آبگرمکن پیلوت دار یا شمعک دار، جزو مدل‌های قدیمی آبگرمکن محسوب می‌شوند. در آبگرمکن‌های پیلوت دار، شمعکی وجود دارد که همواره روشن است. روشن شدن مشعل آبگرمکن به کمک شمعک انجام می‌شود. زمانی که ما شیر آب گرم را باز می‌کنیم، آبگرمکن شروع به کار می‌کند و شعله موردنیاز برای روشن شدن مشعل را از شمعک می‌گیرد. با روشن شدن مشعل و سوختن گاز، آب گرم می‌شود و می‌توان از این آب گرم استفاده کرد.

بنابراین آبگرمکن پیلوت دار، با کمک شعله شمعک یا پیلوت روشن می‌شود. به همین دلیل شمعک همیشه باید روشن باشد تا آبگرمکن بتواند به‌درستی کار کند. اگر شمعک به هر دلیلی خاموش شود، آبگرمکن نمی‌تواند روشن شود و شروع به کار کند.

آبگرمکن پیلوت دار
عکس آبگرمکن پیلوت دار

آبگرمکن آیونایز:

آبگرمکن جرقه زن یا آیونایز، نسل جدیدی از آبگرمکن است که شمعک یا پیلوت ندارد. در این مدل آبگرمکن، سیستم هوشمندی به عنوان جرقه زن وجود دارد که با برق کار می‌کند. زمانی که شیر آب گرم باز می‌شود، سیستم جرقه زن به صورت لحظه‌ای و فوری، جرقه مورد نیاز برای روشن شدن مشعل را تولید می‌کند. با کمک این جرقه، مشعل روشن شده و آب گرم با کیفیت عالی تولید می‌شود. آبگرمکن آیونایز به‌جای استفاده از شمعک، به جریان برق نیاز دارد تا جرقه موردنیاز را تولید کند و به کمک این جرقه، مشعل آبگرمکن روشن شود. در حالت آماده‌به‌کار، آبگرمکن آیونایز کاملاً خاموش است و هیچ شعله‌ای ندارد.

بنابراین یکی از تفاوت‌های اصلی میان این آبگرمکن‌ها، نحوه روشن شدن آبگرمکن است. در ادامه با سایر تفاوت‌های میان آبگرمکن آیونایز و آبگرمکن پیلوت دار آشنا خواهید شد.

آبگرمکن آیونایز و پیلوت دار
از بین آبگرمکن آیونایز و پیلوت دار کدام بهتر است؟

6 تفاوت آبگرمکن آیونایز و پیلوت دار

بعد از آشنایی با آبگرمکن پیلوت دار و آیونایز و روش روشن شدن آنها، خوب است با سایر تفاوت‌های این آبگرمکن‌ها نیز آشنا شوید تا بتوانید در هنگام خرید آبگرمکن، بهترین مدل را انتخاب کنید.

موارد زیر از جمله دیگر تفاوت‌های آبگرمکن آیونایز و پیلوت دار هستند:

1- استفاده از جریان برق:

یکی از اصلی‌ترین تفاوت میان آبگرمکن پیلوت دار و آبگرمکن آیونایز این است که آبگرمکن پیلوت دار فقط با جریان گاز کار می‌کنند و نیازی نیست آنها را به برق متصل کنید. در آبگرمکن شمعک دار، حتی جرقه‌زن آبگرمکن نیز به‌صورت مکانیکی کار می‌کند. بنابراین در صورت قطعی برق، آبگرمکن مجهز به شمعک دچار مشکل نمی‌شود و باز هم کار گرم کردن آب را انجام می‌دهد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر آبگرمکن هم ارائه میده؟

اما آبگرمکن آیونایز، برد الکترونیکی و سیستم هوشمندی دارد که با جریان برق کار می‌کند. بنابراین آبگرمکن آیونایز به جریان برق نیاز دارد. در صورت قطع شدن جریان برق، آبگرمکن آیونایز نمی‌تواند به‌درستی کار خود را انجام دهد و دچار مشکل می‌شود.

2- برد الکترونیکی:

آبگرمکن های پیلوت دار جزو آبگرمکن‌های قدیمی محسوب می‌شود که تمامی قطعات داخل آن به‌صورت مکانیکی کار می‌کند. اما در آبگرمکن آیونایز، برد الکترونیکی با تعداد زیادی سنسور وجود دارد. وظیفه سنسورهای روی برد این است که اطلاعات لازم را دریافت کند و دستورات مهم را به بخش‌های مختلف آبگرمکن ارسال کند تا آبگرمکن بدون مشکل کارش را انجام دهد.

به دلیل وجود برد الکتریکی و سیستم پیچیده در آبگرمکن آیونایز، قیمت این مدل آبگرمکن از آبگرمکن‌های پیلوت دار بیشتر است.

برد الکتریکی آبگرمکن دیواری
برد الکتریکی آبگرمکن دیواری

3- میکروسوئیچ:

میکروسوئیچ، قطعه‌ای الکترونیکی است که در آبگرمکن‌های آیونایز وجود دارد. زمانی که شیر آب گرم باز می‌شود، میکروسوئیچ این موضوع را تشخیص می‌دهد و به برد الکتریکی اعلام می‌کند تا برد آبگرمکن، مشعل را روشن کند. باید بدانید که میکروسوئیچ در آبگرمکن های پیلوت دار وجود ندارد.

با وجود میکروسوئیچ، آبگرمکن کارش را با سرعت بیشتر انجام می‌دهد و سیستم جرقه‌زن و مشعل آبگرمکن را بهتر مدیریت می‌کند. در داخل آبگرمکن پیلوت دار، به جای میکروسوئیچ سوپاپ گاز وجود دارد. سوپاپ گاز، تشخیص می‌دهد که شیر آب گرم باز شده است و سپس مسیر گاز را باز می‌کند تا مشعل آبگرمکن روشن شود و شروع به کار کند.

4- تفاوت شیر گاز آبگرمکن:

یکی از مهم‌ترین قطعات آبگرمکن، شیر گاز است. در آبگرمکن شمعک دار، شیر گاز به‌صورت مکانیکی و مغناطیسی عمل می‌کند. زمانی که الکترود وجود شعله را تشخیص می‌دهد، انرژی الکتریکی به شیر مغناطیسی منتقل می‌شود و مسیر گاز را باز نگه می‌دارد.

در آبگرمکن آیونایز، شیر گاز به صورت برقی است و از برد آبگرمکن دستور می‌گیرد. در این حالت، برد به شیر گاز دستور می‌دهد تا میزان گاز ورودی را تنظیم کند. با این کار، شعله آبگرمکن به‌اندازه موردنیاز تنظیم می‌شود و این موضوع تا حد زیادی، در مصرف گاز صرفه‌جویی می‌کند و میزان مصرف گاز را کاهش می‌دهد.

شیر برقی آبگرمکن
شیر برقی آبگرمکن

5- وجود سنسورهای متعدد:

در بخش‌های قبلی به شما توضیح دادیم که در مدل آیونایز، سنسورهای بسیار زیادی وجود دارد. این سنسورها، اطلاعات مهم را به سمت برد آبگرمکن ارسال می‌کنند. با توجه به این اطلاعات، برد دستورات لازم را برای بخش‌های مختلف آبگرمکن می‌فرستد.

وجود سنسورهای مختلف در آبگرمکن آیونایز کمک می‌کند که آبگرمکن بهتر کار کند. همچنین وجود این سنسورها از بروز مشکلات جدی مانند نشتی گاز و انفجار آبگرمکن جلوگیری می‌کند و امنیت آبگرمکن را افزایش می‌دهد.

6- وجود فن برای تخلیه دود:

در آبگرمکن پیلوت دار، کلاهک تعدیل وجود دارد که دود و گازهای سمی آبگرمکن را به فضای بیرون منتقل می‌کند. کلاهک تعدیل، از جنس ورق فولادی ساخته می‌شود و در بالاترین قسمت آبگرمکن و بالای مبدل گرمایی نصب می‌شود. گاهی اوقات تخلیه دود از این کلاهک تعدیل کمی طول می‌کشد و حتی باعث می‌شود شاهد انفجاری روشن‌ شدن آبگرمکن باشید.

اما در آبگرمکن آیونایز، فن مخصوصی وجود دارد که دود را با سرعت زیادی از داخل محفظه احتراق خارج کرده و کمک کند که آبگرمکن به‌خوبی و بدون مشکل کار کند. تفاوت در سیستم تهویه آبگرمکن نیز یکی دیگر از تفاوت‌های میان آبگرمکن آیونایز و پیلوت دار است.

فن آبگرمکن دیواری
فن آبگرمکن دیواری

بین آبگرمکن آیونایز و پیلوت دار کدام بهتر است؟

حالا شما با آبگرمکن جرقه زن و آبگرمکن شمعک دار آشنا شده‌اید و روش کار هرکدام از این آبگرمکن‌ها را می‌‌دانید. اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش آمده باشد که میان آبگرمکن آیونایز و پیلوت دار کدام بهتر است؟

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر آبگرمکن هم ارائه میده؟

در جواب به این سوال باید بگوییم که از نظر بازدهی و کیفیت، آبگرمکن آیونایز بهتر است و آب گرم را با کیفیت بالاتری تولید می‌کند. آبگرمکن شمعک دار قیمت کمتری دارد و برای کار کردن به جریان برق نیاز ندارد.

با در نظر گرفتن این موارد، شما می‌توانید بهترین مدل آبگرمکن را برای محل زندگی خود انتخاب کنید.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که آبگرمکن های آیونایز سیستم پیچیده‌تری دارند و به همین دلیل هزینه نصب آبگرمکن مدل آیونایز و تعمیر آبگرمکن آیوناز بیشتر است. البته توجه داشته باشید که نصب آبگرمکن آیونایز باعث صرفه‌جویی در مصرف گاز می‌شود و این موضوع به نفع شما خواهد بود.

برای پیدا کردن بهترین مدل آبگرمکن دیواری، راهنمای خرید آبگرمکن را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید.

آبگرمکن آیونایز و پیلوت دار
بهترین مدل آبگرمکن

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد تفاوت آبگرمکن آیونایز و پیلوت دار صحبت کردیم و روش کار هرکدام از این آبگرمکن‌ها را به شما توضیح دادیم. سپس تفاوت‌های اساسی میان این دو آبگرمکن را بررسی کردیم و مزایای هرکدام از آنها را به شما توضیح دادیم. حالا شما می‌توانید با توجه به این اطلاعات، بهترین مدل آبگرمکن دیواری را برای منزلتان انتخاب کنید و از انتخاب خود نهایت رضایت را داشته باشید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مطالب برای شما مفید و کاربردی باشد.

اگر در زمینه نصب یا سرویس وسایل گرمایشی مانند بخاری، آبگرمکن و پکیج تخصصی ندارید، بهتر است انجام این کارها را به افراد متخصص بسپارید. تعمیرکاران حرفه‌ای و باتجربه هوم سرویز، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان هستند و کارهایی مانند نصب آبگرمکن، تعمیر حوله خشک کن، نصب پکیج، تعمیر آبگرمکن و لوله‌کشی آبگرمکن و شوفاژ را با بهترین قیمت برای شما انجام می‌دهند.

برای استفاده از خدمات تیم هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای نصب و تعمیر آبگرمکن ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، کارشناسان ما در هوم سرویز، با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا