هوم سرویز

علت صدای داخل رادیاتور شوفاژ و نحوه رفع آن

امروزه از سیستم‌های گرمایشی مختلف مانند بخاری و شوفاژ برای گرم کردن محیط خانه استفاده می‌کنیم. روش کار شوفاژ به این صورت است که ابتدا آب در داخل مخزن پکیج گرم می‌شود و سپس به سمت لوله‌های رادیاتورها حرکت می‌کند. با گردش آب گرم در داخل رادیاتورها، گرمایش خانه انجام می‌شود و می‌توان از فضای مطبوع و دلنشین خانه لذت برد. اگر شما هم از شوفاژ در منزل خود استفاده می‌کنید، احتمالاً صدای شوفاژ را حداقل یک بار شنیده‌اید.

صدای داخل رادیاتور شوفاژ به دلایل مختلفی به وجود می‌آید و نشان‌دهنده وجود مشکل در رادیاتورهای پکیج است. این موضوع به اشکال مختلف مانند شرشر، تق‌تق و جیرجیر شنیده می‌شود و خوشبختانه مشکلی قابل حل است.

در این مطلب می‌خواهیم درباره صدای شوفاژ صحبت کنیم و شما را با دلایل وجود صدا در داخل رادیاتور شوفاژ آشنا کنیم. همچنین روش رفع صدای داخل رادیاتور شوفاژ را به شما توضیح می‌دهیم تا بتوانید این صداها را به‌صورت کامل رفع کنید و از شوفاژهای خودتان بدون هیچ سروصدایی استفاده کنید.

اگر در منزل خود از شوفاژ برای گرم کردن محیط خانه استفاده می‌کنید و به‌تازگی با مشکل سروصدای داخل شوفاژ روبرو شده‌اید، از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید تا روش رفع صدای شوفاژ را یاد بگیرید.

علت صدای داخل رادیاتور شوفاژ
علت صدای داخل رادیاتور شوفاژ و رفع آن

علت صدای شوفاژ چیست؟

شوفاژ در حالت عادی بدون صدا کار می‌کند و چرخش آب در این وسایل، صدای خاصی تولید نمی‌کند. گاهی اوقات زمانی که شیر شوفاژ بسته باشد و بعد از مدت زیادی باز شود، ممکن است هنگام پر شدن لوله‌ها صدایی از آنها شنیده شود؛ اما این صدا موقتی است و سریعاً قطع می‌شود.

به همین خاطر است که در صورت شنیده‌ شدن صدای دائمی از داخل شوفاژها، باید نسبت به عیب‌یابی و تعمیر شوفاژ اقدام کنید و مشکل اصلی شوفاژها را برطرف کنید. در ادامه این مقاله با انواع صداهای داخل رادیاتور و دلیل شنیده شدن آنها آشنا خواهید شد.

علت صدای شرشر آب شوفاژ چیست؟

اولین صدایی که بسیار رایج است و در بسیاری از شوفاژها شنیده می‌شود، صدای شرشر آب است. این صدا معمولاً دلایل مختلفی دارد؛ اما مهم‌ترین دلیلی که برای آن وجود دارد، وجود هوا در داخل لوله‌های شوفاژ است.

این مشکل را می‌توانید با هواگیری لوله‌های شوفاژ به‌راحتی حل کنید. با تخلیه هوای موجود در لوله‌ها، دیگر صدایی از شوفاژ شنیده نخواهد شد و این مشکل حل می‌شود.

هواگیری پکیج و رادیاتورها، کار بسیار مهمی است که به عملکرد درست این وسایل کمک می‌کند. مراحل هواگیری انواع پکیج را در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید و این کار را برای پکیج منزل خود انجام دهید.

علت صدای شوفاژ
علت صدای شر شر آب در شوفاژ

علت صدای جیرجیر و تق‌تق شوفاژ چیست؟

موارد دیگری که ممکن است با آنها مواجه شوید، وجود صدای تق‌تق شوفاژ یا صدای جیرجیر در لوله‌های آب است. این صداها معمولاً زمانی شنیده می‌شوند که رسوبات زیادی در داخل لوله‌ها جمع شده باشد و این موضوع باعث شود که آب به‌درستی گردش نداشته باشد.

در این حالت باید از یک فرد متخصص بخواهید تا کار شستشوی لوله‌های شوفاژها را انجام دهد و لوله‌ها را کاملاً تمیز کند. اگر به فرد متخصصی دسترسی ندارید، می‌توانید خودتان با باز کردن پیچ پایین رادیاتورها، آب و رسوبات موجود در آنها را خالی کنید تا این صدا از بین برود.

از بین بردن رسوبات، به عملکرد بهتر پکیج دیواری کمک می‌کند؛ زیرا آب گرم به‌درستی در لوله‌ها جریان خواهد داشت و گرمایش محیط بهتر انجام می‌شود.

آیا صدا دادن پکیج خطرناک است
صدا دادن رادیاتورهای پکیج

چطور مشکل صدای شوفاژ را حل کنیم؟

در ادامه این مقاله می‌خواهیم راهکارهایی را به شما یاد بدهیم تا با استفاده از آنها بتوانید صداهای ایجاد شده از شوفاژ را به‌سادگی حل کنید. برخی از این موارد به‌صورت دوره‌ای باید انجام شوند و برخی دیگر نیز هنگام نصب رادیاتور شوفاژ باید در نظر گرفته شوند تا سروصدای شوفاژ به حداقل برسد.

1- شوفاژ را به صورت ترازشده نصب کنید:

اگر شوفاژ منزلتان را به‌تازگی نصب کرده‌اید و مدام صداهای مختلف را از رادیاتورها می‌شنوید، احتمالاً شوفاژ شما تراز نیست و این موضوع باعث تولید صداهای مختلف شده است. در این حالت باید شوفاژها را تراز کنید کنید تا گردش آب در آن به‌درستی انجام شود و آب گرم بدون سروصدا در رادیاتور جریان داشته باشید..

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس شوفاژ هم ارائه میده؟

معمولاً نصب اشتباه شوفاژ باعث چنین مشکلاتی می‌شود. به همین دلیل برای نصب شوفاژ یا سرویس آن، حتماً از افراد متخصص کمک بگیرید تا دچار مشکل نشوید.

2- هواگیری شوفاژ را به‌صورت مرتب انجام دهید:

یکی از مهم‌ترین کارها برای کاهش صدای داخل رادیاتورها، هواگیری دوره‌ای و به‌موقع شوفاژها است. پیشنهاد می‌کنیم که هرسال قبل از شروع فصل سرما، حتماً هواگیری شوفاژها را انجام دهید تا هوای موجود در لوله‌ها به‌صورت کامل تخلیه شود. با این کار، رادیاتورها بهتر کار می‌کنند و مشکلی برای این وسایل پیش نمی‌آید.

بهتر است هواگیری شوفاژ توسط افراد متخصص انجام شود. اگر خودتان می‌خواهید این کار را انجام دهید، می‌توانید با باز کردن پیچ هواگیری شوفاژ، هوای موجود در آن را تخلیه کنید. بعد از باز کردن پیچ هواگیری، این احتمال وجود دارد که آب مانده از داخل رادیاتورها خارج شود و این مساله طبیعی است.

علت نشتی آب از شوفاژ را در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید و این مشکل را خیلی سریع حل کنید.

دلیل صدای داخل رادیاتور شوفاژ
اهمیت هواگیری رادیاتور شوفاژ

3- مشکل تاب برداشتن لوله‌های شوفاژ را حل کنید:

یکی دیگر از مشکلاتی که باز هم در اثر نصب شوفاژ به‌صورت اشتباه پیش می‌آید و باعث شنیده شدن صدای شر شر آب در رادیاتور پکیج می‌شود، تاب برداشتن لوله‌های مربوط به سیستم گرمایش است.

این مشکل نیز توسط افراد متخصص قابل‌ حل است و می‌توان این مساله را برطرف کرد. البته اگر لوله‌ها در داخل دیوار قرار دارند و چنین مشکلی ایجاد شده است، باید راهکارهای دیگری را امتحان کنید تا مجبور به پرداخت هزینه تخریب و بازسازی دیوار نشوید.

4- رادیاتورهای شوفاژها را رسوب‌گیری کنید:

در داخل آب شهری، املاح زیادی وجود دارد که این املاح هم در داخل پکیج و هم در لوله‌های شوفاژ نشست می‌کند و باعث ایجاد صدای شوفاژ می‌شود که موضوعی ناخوشایند و اذیت‌کننده است.

به همین خاطر باید هر چند وقت یک‌بار برای رسوب‌گیری شوفاژ و رسوب‌زدایی پکیج اقدام کنید و رسوبات موجود در لوله‌ها را به‌صورت کامل پاک‌سازی کنید. شستشوی رسوبات داخل رادیاتورها باعث می‌شود که صدای شوفاژ قطع شود و بی‌صدا کار کند. همچنین این کار بازدهی شوفاژها را تا حد خیلی زیادی افزایش می‌دهد و کمک می‌کند که قدرت گرمایشی بیشتری داشته باشند.

سرویس رادیاتور
اهمیت رسوب‌گیری رادیاتورها

5- شیر تخلیه هوای شوفاژ را بررسی کنید:

یکی دیگر از دلایل صدا دادن رادیاتورهای پکیج، خرابی شیر تخلیه هوا شوفاژ است. این موضوع منجر به بیرون پاشیدن آب از رادیاتورها و ایجاد صداهای عجیب می‌شود.

در بالای هر شوفاژی یک شیر تخلیه هوا وجود دارد که کمک می‌کند کار هواگیری را به‌درستی انجام دهیم. اگر این شیر خراب شود، فشار پکیج افت می‌کند و در عملکرد پکیج اختلال ایجاد می‌شود. بسته نشدن شیر تخلیه شوفاژ هم باعث زیاد شدن صدای رادیاتورها می‌شود.

بنابراین، اگر موارد بالا را بررسی کردید و هیچ کدام از این موارد دلیل صدای شوفاژ نبودند، باید به دنبال این باشید که شیر تخلیه هوا را نیز بررسی کنید تا بتوانید به‌راحتی این مشکل را عیب‌یابی کرده و حل کنید.

پیشنهاد می‌کنیم که دلیل سیاه شدن دیوار بالای شوفاژها را در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید و این مشکل را خیلی راحت برطرف کنید.

تعمیر و سرویس شوفاژ
تعمیر و سرویس شوفاژ

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد صدای شوفاژ صحبت کردیم و به شما توضیح دادیم که علت شنیدن صدای شرشر آب از رادیاتور شوفاژ چیست. همچنین به شما توضیح دادیم که برای رفع مشکل صدا دادن پکیج چه کارهایی را باید انجام دهید. باید بدانید که صدا دادن پکیج خطرناک نیست و این مشکل با کمک افراد متخصص قابل حل است.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما جذاب و کاربردی باشد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس شوفاژ هم ارائه میده؟

تیم حرفه‌ای و باتجربه هوم سرویز در تمام ساعات شبانه‌روز آماده خدمت رسانی به شما عزیزان هستند و کارهایی مانند نصب رادیاتورهای شوفاژ، لوله‌کشی شوفاژ، تعمیر و سرویس رادیاتور را با بهترین هزینه برای شما انجام می‌دهند.

برای استفاده از خدمات تیم هوم سرویز برای سرویس پکیج و رادیاتور، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، کارشناسان ما در هوم سرویز، با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا