لوله کشی و تاسیسات

6 علت کم شدن فشار آب گرم آبگرمکن دیواری + عیب‌یابی و رفع آن

آبگرمکن دیواری، یکی از مهم‌ترین وسایل گرمایشی است که آب گرم موردنیاز ما را تامین می‌کند. برای سالم نگه داشتن آبگرمکن دیواری و آبگرمکن مخزنی، باید سرویس دوره‌ای آبگرمکن را جدی بگیرید و این کار را به صورت منظم انجام دهید؛ در غیر این صورت ممکن است مشکلات زیادی برای آبگرمکن به وجود بیاید. کم شدن فشار آب گرم در آبگرمکن دیواری، یکی از مشکلات رایج این وسیله است. زمانی که افت فشار آب گرم در حمام یا آشپزخانه اتفاق بیفتد، در روند انجام کارها اختلال ایجاد می‌شود و دیگر نمی‌توان کارهایی مانند استحمام و شستشوی ظروف را به‌راحتی انجام داد. شاید بپرسید که علت کم‌ شدن فشار آب گرم در آبگرمکن دیواری چیست و چطور باید این مشکل را حل کرد؟

در این نوشته قصد داریم شما را با دلایل کم شدن فشار آب گرم در آبگرمکن دیواری آشنا کنیم و روش حل این مشکل را به شما آموزش دهیم. اگر دوست دارید این مشکل ناخوشایند را خیلی سریع و راحت برطرف کنید، تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

چگونه فشار آب گرم آبگرمکن را بالا ببریم
رفع مشکل افت فشار آب گرم در آبگرمکن دیواری

دلایل کم‌ شدن فشار آب گرم در آبگرمکن دیواری چیست؟

همانطور که به شما توضیح دادیم، مشکل کم شدن فشار آب گرم در آبگرمکن دیواری به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد و یکی از رایج‌ترین مشکلات آبگرمکن دیواری است. برای رفع این مشکل، شما باید با تمام عوامل موثر در این موضوع آشنا شوید تا بتوانید کار عیب‌یابی و تعمیر آبگرمکن را بهتر انجام دهید.

اگر در زمینه عیب‌یابی و تعمیر آبگرمکن تخصصی ندارید، اصلاً برای تعمیر آبگرمکن اقدام نکنید؛ بلکه از افراد متخصص بخواهید که سرویس آبگرمکن منزل شما را انجام دهند. با این کار، هم در زمان خود صرفه‌جویی می‌کنید و هم از بروز مشکلات جدی جلوگیری خواهید کرد.

موارد زیر از جمله دلایل کم شدن فشار آب گرم در آبگرمکن دیواری هستند:

1- کم بودن کلی فشار آب:

روش کار آبگرمکن دیواری به این صورت است که ابتدا آب وارد مخزن آبگرمکن می‌شود. سپس با سوخت گاز در مخزن و حرارت مشعل آبگرمکن، آب گرم تولید می‌شود. حالا اگر فشار آب سرد در ساختمان پایین باشد، طبیعی است که فشار آب گرم در آبگرمکن نیز کمتر شود. تا زمانی که مشکل افت فشار آب ساختمان حل نشود، شاهد خروج آب گرم با حداقل فشار خواهیم بود.

برای بررسی میزان فشار آب در ساختمان، شیر آب سرد را باز کنید و به میزان فشار آب دقت کنید. اگر مشاهده کردید که فشار آب ساختمان به صورت کلی پایین است، یعنی آبگرمکن دیواری مشکلی ندارد و این موضوع حل می‌شود. در صورتی که فشار آب سرد به صورت عادی بود، اما آب گرم فشار بسیار کمی داشت، یعنی آبگرمکن شما دچار مشکل شده است. با عیب‌یابی و تعمیر آبگرمکن، فشار آب گرم بیشتر می‌شود.

افت فشار آب ساختمان، یکی از دلایل افت فشار آب پکیج نیز می باشد که باعث کاهش تولید آب گرم در این وسیله گرمایشی می‌‌شود.

2- جرم‌گرفتگی آبگرمکن:

دومین علت کم‌ شدن فشار آب گرم در آبگرمکن دیواری، تجمع رسوبات در مبدل آبگرمکن است. زمانی که رسوبات و املاح آب در مبدل آبگرمکن جمع می‌شوند، روند گرم شدن آب با اختلال روبرو می‌شود و فشار آب گرم کمتر می‌شود. وجود رسوبات در مبدل آبگرمکن و سایر قطعات، کیفیت آب گرم را پایین می‌آورد و اجازه نمی‌دهد که آب به‌اندازه کافی گرم شود. به همین دلیل است که با وجود رسوبات در داخل مبدل آبگرمکن، شاهد نوسان درجه حرارت آبگرمکن خواهید بود.

اگر می‌خواهید آبگرمکن شما به‌درستی و بدون مشکل کار کند، باید برای رسوب‌زدایی و شستشوی مبدل آبگرمکن اقدام کنید. همچنین با نصب سختی گیر آبگرمکن، احتمال تجمع رسوبات در مبدل آبگرمکن را به حداقل می‌رسانید. رسوب زدایی آبگرمکن، کیفیت آب گرم را افزایش می‌دهد و تمام رسوبات را از داخل آبگرمکن پاک می‌کند. از آنجایی که رسوب زدایی آبگرمکن با استفاده از اسید انجام می‌شود، برای انجام این کار بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید تا مشکلی برای شما ایجاد نشود.

کم شدن فشار آب به دلیل جرم گرفتگی مبدل
کم شدن فشار آب به دلیل جرم گرفتگی مبدل

3- وجود جرم در لوله‌های ورودی آبگرمکن:

گاهی اوقات ممکن است که نه آبگرمکن رسوب داشته باشد و نه آب سرد دچار کمبود فشار باشد، در این حالت علت کم‌ شدن فشار آب گرم در آبگرمکن دیواری، وجود جرم در لوله‌های ورودی آبگرمکن است.

مخصوصاً اگر لوله‌های ورودی آب در آبگرمکن، فلزی و قدیمی باشند، احتمال گرفتگی لوله‌ها بیشتر می‌شود. در صورت وجود جرم و گرفتگی لوله ورودی آب، دیگر آب با فشار مناسب وارد آبگرمکن نمی‌شود.

با بررسی لوله ورودی آب، متوجه باز بودن یا گرفتگی مسیر لوله ورودی آب خواهید شد. برای این کار، لوله ورودی آب به آبگرمکن را باز کرده و شیلنگی را روی آن وصل کنید. سپس شیلنگ را داخل تشت یا ظرف مناسب قرار دهید. حالا شیر ورودی آبگرمکن را باز کنید تا ببینید که فشار آب مناسب است یا خیر.

اگر فشار آب ورودی به آبگرمکن مناسب باشد، یعنی آبگرمکن مشکل دارد و باید عیب‌یابی شود؛ اما اگر فشار آب پایین بود، به این معنا است که لوله آب ورودی به آبگرمکن دچار جرم و گرفتگی شده است. با تعویض لوله‌ کشی ورودی آب و سرویس آبگرمکن، این مشکل حل می‌شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر آبگرمکن هم ارائه میده؟

جرم‌گرفتگی لوله‌های آبگرمکن
جرم‌گرفتگی لوله‌های آبگرمکن

4- گرفتگی فیلتر آب یا سختی گیر:

سختی گیر وسیله‌ای است که در مسیر آب ورودی به آبگرمکن نصب می‌شود و مانند دستگاه تصفیه عمل می‌کند. وظیفه اصلی سختی گیر این است که سختی‌ها و املاح موجود در آب را تا حد زیادی به خود جذب کند تا آبگرمکن کمتر دچار رسوب گرفتگی شود.

یکی از علل کم‌ شدن فشار آب گرم در آبگرمکن دیواری، گرفتگی سختی گیر آب باشد. سختی گیر یا فیلتر آب، لایه‌های مختلفی دارد که باید هر چند وقت یکبار آنها را پاک‌سازی یا تعویض کنید تا مجدداً مانند روز اولش کار کند.

در صورت وجود این رسوبات در سختی گیر، مقدار کمتری آب وارد آبگرمکن می‌شود و سرعت جریان آب نیز پایین می‌آید. همین موضوع باعث می‌شود که فشار آب گرم کمتر شود و در زمینه تأمین آب گرم مصرفی به مشکل بخورید.

بنابراین، فیلتر آبگرمکن را نیز بررسی کنید و تعویض یا پاکسازی فیلتر آبگرمکن را انجام دهید تا مشکل افت فشار آب گرم حل شود.

5- گرفتگی در سردوش حمام یا شیر آب خاص:

گاهی وقتها مشاهده می‌کنیم که فشار آب گرم در اکثر شیرهای آب مشکلی ندارد و آب گرم به میزان کافی تولید می‌شود. ولی بعد از باز کردن یکی از شیرهای منزل مانند شیر آشپزخانه یا سردوش حمام، آب گرم با فشار بسیار کمی بیرون می‌آید. در این حالت، آبگرمکن مشکل خاصی ندارد و فقط همان شیر دچار مشکل شده است.

اگر شاهد کم شدن فشار آب گرم در حمام هستید، بهتر است سردوش حمام را باز کنید و املاح و رسوبات داخل آن را تمیز کنید. در بسیاری از موارد، تجمع رسوبات در سردوش حمام و تمیز نکردن آنها، دلیل اصلی افت فشار آب گرم در حمام است.

با رفع مشکلات مربوط به شیرهای آب گرم و تمیز کردن آنها، مشکل افت فشار آب گرم نیز حل می‌شود و شما می‌توانید به‌راحتی از آب گرم در منزلتان استفاده کنید.

6- فاصله زیاد از آبگرمکن:

یکی از عوامل تأثیرگذار در کاهش فشار آب گرم، زیاد بودن فاصله شیر آب تا آبگرمکن است. مثلاً اگر آبگرمکن را در آشپزخانه نصب‌ کرده باشید، زمانی که شیر آب گرم ظرف‌شویی را باز می‌کنید، سریعاً آب گرم شده و به دمای بالا می‌رسد. اما اگر مثلاً آب گرم حمام را باز کنید، مدتی طول می‌کشد تا آب گرم داشته باشد و فشار آب نیز کمتر خواهد بود. پس برای پیدا کردن علت کم‌ شدن فشار آب گرم در آبگرمکن دیواری، به محل نصب آبگرمکن و فاصله آن تا شیرهای مختلف آب گرم نیز توجه داشته باشید.

بهترین کار این است که در هنگام نصب آبگرمکن دیواری، مکان مناسبی را برای نصب آبگرمکن انتخاب کنید تا آب گرم با فشار مناسب به تمام قسمت‌های خانه برسد.

تعمیر انواع آبگرمکن
تعمیر انواع آبگرمکن

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله، درباره دلایل افت فشار آب گرم در آبگرمکن صحبت کردیم. سپس 6 علت کم‌ شدن فشار آب گرم در آبگرمکن دیواری را به شما معرفی کردیم و روش حل این مشکل را به شما توضیح دادیم. حالا شما می‌توانید تمام دلایل افت فشار آب گرم را برطرف کنید و از وجود آب گرم و پرفشار در منزلتان لذت ببرید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما جذاب و کاربردی باشد.

برای رفع مشکلات آبگرمکن دیواری و آبگرمکن مخزنی، شما می‌توانید از تعمیرکاران حرفه‌ای و باتجربه هوم سرویز کمک بگیرید تا خیلی سریع، تمام مشکلات آبگرمکن شما را برطرف کنند. یکی از مزایای هوم سرویز این است که شما می‌توانید در هر ساعتی از شبانه‌روز از خدمات این سایت استفاده کنید و کار تعمیر آبگرمکن منزلتان را به افراد متخصص بسپارید.

برای استفاده از خدمات تیم هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای سرویس و تعمیر آبگرمکن ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، کارشناسان ما در هوم سرویز، با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا