هوم سرویز

8 علت روشن نشدن بخاری گازی | چرا بخاری گازی روشن نمی‌شود؟

در ایران، از انواع وسایل گرمایشی مانند بخاری، پکیج و شومینه برای گرم شدن فضای خانه استفاده می‌شود. با رسیدن فصل سرما، زمان آن فرا می‌رسد که وسایل گرمایشی منزل خود را روشن کنیم تا هوای خانه کاملاً گرم و دلپذیر شود. بخاری گازی، یکی از محبوب‌ترین وسایل گرمایشی در ایران است که در فصل پاییز و زمستان کاربرد زیادی دارد. یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد تجربه می‌کنند، روشن نشدن بخاری گازی است. در این حالت، بخاری گازی روشن نمی‌شود و نمی‌توانیم از گرمای این وسیله استفاده کنیم.

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده است که دلیل روشن نشدن بخاری گازی چیست؟ چرا بخاری بعد از روشن شدن شمعک به‌سرعت خاموش می‌شود؟ و چطور باید این مشکل را حل کنیم؟

در این نوشته می‌خواهیم دلایل روشن نشدن بخاری گازی را به شما معرفی کنیم. همچنین روش حل این مشکل را به شما توضیح خواهیم داد تا بتوانید شمعک بخاری گازی را روشن کرده و از این وسیله به‌خوبی استفاده کنید. اگر در منزلتان بخاری گازی دارید و دوست دارید که به‌راحتی مشکلات بخاری گازسوز را برطرف کنید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

علت روشن نماندن شمعک بخاری
علت روشن نماندن شمعک بخاری

دلایل روشن‌ نشدن بخاری گازی چیست؟

اگر نتوان شمعک بخاری را روشن کرد، دیگر نمی‌توان از گرمای بخاری گازی بهره‌مند شد و عملاً این وسیله هیچ کاربردی نخواهد داشت. موارد مختلفی منجر به روشن نماندن بخاری گازی می‌شوند که در ادامه این نوشته با آنها آشنا خواهید شد. اگر تجربه‌ای در زمینه عیب‌یابی و تعمیر بخاری ندارید، بهتر است این کار را به افراد متخصص و حرفه‌ای بسپارید تا خیلی سریع، تعمیر بخاری گازی را انجام دهند و مشکل اصلی بخاری را برطرف کنند.

موارد زیر از جمله دلایل روشن نشدن بخاری گازی هستند:

1- قطع شدن گاز:

زمانی که جریان گاز بخاری قطع شود، مقدار کافی از گاز به مخزن احتراق نمی‌رسد و شعله تشکیل نمی‌شود. گاهی اوقات مواردی مانند قطع شدن جریان گاز، تاخوردگی شیلنگ گاز، سوراخ شدن شیلنگ گاز و بسته بودن شیر گاز، باعث می‌شوند که مقدار کافی گاز وارد بخاری نشود. بنابراین در زمان باز کردن شیر گاز بخاری، شما باید خوب دقت کنید و مطمئن شوید که جریان گاز بخاری برقرار است و مشکلی ندارد. برای این کار، از باز بودن شیر گاز بخاری و ورود گاز به آن مطمئن شوید. همچنین در هنگام باز کردن ولوم بخاری توجه کنید که آیا صدای وارد شدن گاز به بخاری می‌آید یا خیر؟

اگر جریان گاز بخاری وصل است و مشکلی ندارد، باید به سراغ سایر قطعات بخاری بروید تا بتوانید مشکل اصلی بخاری را پیدا کنید.

2- خراب بودن جرقه‌زن:

جرقه‌زن قطعه‌ای است که در زمان وارد شدن گاز به داخل محفظه احتراق، جرقه موردنیاز برای روشن شدن شعله بخاری را تولید می‌کند. زمانی که قطعه جرقه‌زن خراب شود، نمی‌تواند به‌درستی کارش را انجام دهد. در این حالت، گاز وارد محفظه احتراق می‌شود؛ اما جرقه‌زن کار نمی‌کند و جرقه‌ای را تولید نخواهد کرد؛ بنابراین شعله بخاری نیز تشکیل نمی‌شود.

خراب بودن جرقه‌زن، یکی از اصلی‌ترین دلایل روشن نشدن شمعک پکیج است که در عملکرد این وسیله نیز اختلال ایجاد می‌کند.

برای تست قطعه جرقه‌زن، به فندک آشپزخانه با سری بلند نیاز دارید. اگر با کمک فندک آشپزخانه توانستید بخاری را روشن کنید و شعله روشن ماند، یعنی مشکل از جرقه زن است و باید این قطعه را تعویض کنید. در صورتی که بعد از روشن کردن شعله بخاری، فوراً شعله خاموش شد، احتمالاً مشکل از سایر قطعات پکیج است.

جرقه‌زن بخاری
جرقه‌زن بخاری

3- خرابی شمعک:

یکی دیگر از دلایل روشن‌ نشدن بخاری گازی، خرابی شمعک است. شمعک بخاری، قطعه‌ای است که شعله کوچکی را روشن نگه می‌دارد. زمانی که شما دمای بخاری را با ولوم بخاری زیاد می‌کنید، این شعله از شمعک به مشعل بخاری می‌رسد و مشعل بخاری را روشن می‌کند.

گاهی اوقات پیش می‌آید که شمعک بخاری خراب شود یا گردوغبار زیادی روی آن جمع شود. در این حالت، شمعک بخاری روشن نمی‌شود و نمی‌توان از بخاری استفاده کرد. اگر به دنبال علت روشن نماندن شمعک بخاری هستید، خوب است به عملکرد شمعک بخاری بیشتر توجه کنید. برای بررسی این قطعه، باید محفظه بخاری را بازکرده و شمعک را بررسی کنید تا در صورت وجود اشکال، مشکلات آن را برطرف کنید.

در بسیاری از موارد، بعد از تمیز کردن شمعک بخاری، این مشکل حل خواهد شد و بخاری به‌درستی کار می‌کند. گاهی اوقات نیز شمعک کاملاً خراب شده است و باید این قطعه را تعویض کنید تا مشکل حل شود و بخاری گازی روشن شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر بخاری گازی هم ارائه میده؟

شمعک بخاری گازی
شمعک بخاری گازی

4- گرفتگی دودکش بخاری:

زمانی که شما بخاری گازی را روشن می‌کنید، مقدار زیادی گاز می‌سوزد و تبدیل به دود و گازهای سمی می‌شود. این گازها باید از فضای خانه خارج شود تا مشکلی ایجاد نکند و جان اعضای خانواده را به خطر نیندازد. نصب دودکش بخاری اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل قبل از راه‌اندازی بخاری، باید دودکش بخاری را بررسی کنید و از باز بودن مسیر دودکش مطمئن شوید.

گرفتگی دودکش بخاری، یکی از دلایل روشن نماندن بخاری است. در این حالت، گاز و دودها از بخاری خارج نمی‌شود و این موضوع منجر به خاموش شدن بخاری خواهد شد. بعضی از بخاری‌های جدید به سنسورهای امنیتی مجهز هستند و در صورت گرفتگی دودکش، فوراً خاموش می‌شوند.

برای بررسی این موضوع، به عملکرد بخاری منزل توجه کنید. اگر بخاری منزل را روشن کردید؛ اما بعد از چند دقیقه بخاری به صورت اتوماتیک خاموش شد یا بوی زیادی از بخاری به مشامتان رسید، باید بدانید که دودکش بخاری دچار گرفتگی شده است. بعد از باز کردن مسیر دودکش بخاری و رفع مشکل آن، این موضوع نیز حل می‌شود و شما می‌توانید بخاری منزلتان را روشن کنید.

دودکش و لوله بخاری
دودکش و لوله بخاری

5- شل شدن نازل گاز:

نازل گاز، قطعه‌ای است که گاز را به داخل محفظه احتراق وارد می‌کند. اگر نازل گاز شل شده باشد یا منحرف شود، به‌درستی گاز را وارد بخاری نمی‌کند و در این حالت، بخاری روشن نمی‌شود. خرابی نازل گاز یا شل شدن آن، باعث می‌شود که بخاری سریعاً خاموش شود و نتوانید به‌درستی از بخاری استفاده کنید.

بنابراین برای رفع این مشکل، باید بخاری گازی را باز کنید تا به قطعات داخلی بخاری دسترسی داشته باشید. در صورت مشاهده شل بودن نازل گاز، این قطعه را به‌درستی در جای خود قرار دهید و محکم کنید. با انجام این کار، مشکل نازل گاز حل می‌شود و شعله بخاری روشن خواهد شد.

دلایل روشن نشدن بخاری گازی
دلایل روشن نشدن بخاری گازی

6- خرابی ترموکوپل:

ترموکوپل، قطعه‌ای امنیتی است که در کنار مشعل بخاری وجود دارد و از نشت گاز بخاری، احتراق و انفجار جلوگیری می‌کند. زمانی که شعله در مشعل تشکیل می‌شود، ترموکوپل باعث می‌شود که جریان گاز همچنان باقی بماند و مشعل روشن بماند.

گاهی اوقات ترموکوپل بخاری خراب می‌شود یا فاصله ترموکوپل تا مشعل به هم می‌خورد. این موضوع باعث می‌شود که ترموکوپل، تشکیل شدن شعله را تشخیص ندهد و دستور قطع جریان گاز را می‌دهد.

یکی از نشانه‌های خرابی ترموکوپل این است که شمعک بخاری روشن می‌شود، اما مشعل بخاری روشن نخواهد شد. در این حالت، با چرخاندن ولوم بخاری، شعله کاملاً خاموش می‌شود.

برای رفع این مشکل، ابتدا عملکرد ترموکوپل بخاری را بررسی کنید و مطمئن شوید که ترموکوپل از شمعک به اندازه کافی فاصله داشته باشد. در صورت خرابی ترموکوپل، برای عیب‌یابی یا تعویض ترموکوپل اقدام کنید.

خرابی دکمه فرمان، یکی دیگر از دلایل خاموش شدن شمعک بخاری گازی است که باید حل شود.

ترموکوپل بخاری گازی
ترموکوپل بخاری گازی

7- خرابی بوبین:

بوبین، یکی دیگر از قطعات بخاری است که مانند ترموکوپل کار می‌کند و شعله را روشن نگه می‌دارد. زمانی که بوبین نتواند گرمای موردنیاز را دریافت کند، مسیر گاز را می‌بندد و بخاری روشن نمی‌ماند. به همین دلیل است که خرابی بوبین، یکی دیگر از دلایل دلیل روشن‌ نشدن بخاری گازی است. با تعویض این قطعه، مشکل بخاری برطرف می‌شود.

بعد از عیب‌یابی بوبین، شما می‌توانید بخاری گازی را به‌درستی راه‌اندازی کنید. برای این کار، ابتدا شعله بخاری را روشن کنید و 10 ثانیه ولوم بخاری را نگه دارید تا گرمای موردنیاز بوبین تامین شود و ترموکوپل نیز شعله را تشخیص دهد. سپس ولوم را بچرخانید تا مشعل بخاری روشن شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر بخاری گازی هم ارائه میده؟
بوبین بخاری گازی
بوبین بخاری گازی

8- نداشتن هوای کافی:

برای اینکه بخاری گازی به‌درستی کار کند، به هوا نیاز دارد. بعد از ورود گاز به مشعل بخاری، باید این گاز با اکسیژن هوا ترکیب شود تا شعله بخاری روشن بماند. در صورتی که هوای کافی به بخاری نرسد، شعله خاموش می‌شود. اگر بخاری را در فضایی قرار داده‌اید که بسته است و هوای مناسبی در آنجا جریان ندارد، احتمال دارد که با مشکل روشن نشدن بخاری مواجه شوید. برای حل این مشکل، مکان بخاری گازی را عوض کنید و بخاری را به فضایی ببرید که اکسیژن کافی وجود داشته باشد.

دلایل روشن نشدن بخاری گازی
سرویس و تعمیر انواع بخاری گازی

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد دلایل روشن نشدن بخاری گازی صحبت کردیم و 8 علت اصلی خاموش شدن بخاری را به شما توضیح دادیم. همچنین روش حل این مشکل را به شما آموزش دادیم تا بتوانید بخاری گازی منزلتان را به‌راحتی روشن کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما جذاب و کاربردی باشد.

اگر در زمینه نصب یا سرویس وسایل گرمایشی مانند بخاری و آبگرمکن تخصصی ندارید، بهتر است انجام این کارها را به افراد متخصص بسپارید. تعمیرکاران حرفه‌ای و باتجربه هوم سرویز، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان هستند و کارهایی مانند تعمیر بخاری، نصب حوله خشک کن، سرویس پکیج، لوله‌کشی شوفاژ و تعمیر آبگرمکن را با بهترین قیمت برای شما انجام می‌دهند.

برای استفاده از خدمات تیم هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای نصب و تعمیر وسایل گرمایشی ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، همیاران هوم سرویز، با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا