نظافت و پذیرایی

روش تشخیص فرش اصل از تقلبی (فرش تقلبی نخریم!)

فرش، یکی از اصلی‌ترین وسایل منزل است که به فضای خانه، روح می‌بخشد. برای زیبایی دکور خانه، باید فرش اتاق پذیرایی و سالن نشیمن را به‌درستی انتخاب کرد. در هنگام خرید فرش، شما با صدها فرش مختلف با الیاف و طرح متفاوت روبرو خواهید شد و باید یکی از این فرش‌ها را برای منزل خود انتخاب کنید. بسیاری از افراد، با روش تشخیص فرش اصل از تقلبی آشنایی ندارند و به همین دلیل در هنگام خرید فرش، پول زیادی می‌پردازند و در آخر، فرش پلاستیکی و بی‌کیفیتی را به خانه خود می‌آورند. فرش تقلبی، دوام و ماندگاری بالایی ندارد و خیلی زود پاره می‌شود و زیبایی‌اش را از دست می‌دهد. به همین دلیل باید فرشی باکیفیت را انتخاب کنید که با بهترین الیاف بافته شده باشد.

اما چطور فرش اصل را از فرش تقلبی پلاستیکی تشخیص دهیم؟ برای شناخت فرش اصیل، نکاتی وجود دارد که به افراد کمک می‌کند تا فرش تقلبی را خیلی سریع و راحت تشخیص دهند.

قبل از اقدام برای خرید فرش اتاق پذیرایی یا اتاق خواب، بهتر است با روش تشخیص فرش اصل از تقلبی آشنا شوید تا بتوانید در هنگام خرید فرش، ویژگی‌های فرش موردنظر را بررسی کنید و زیباترین فرش را برای منزلتان تهیه کنید.

اگر دوست دارید با تفاوت‌های فرش تقلبی با فرش اصل آشنا شوید و نکات مهم برای شناخت فرش اصل را یاد بگیرید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

آموزش شناخت فرش
آموزش شناخت فرش

اصول کلی تشخیص فرش اصل از تقلبی

برای شناخت فرش اصیل و باکیفیت، استانداردهایی وجود دارد که درباره انواع فرش ماشینی و فرش دستباف صدق می‌کنند.

برای شناخت فرش اصل از فرش تقلبی، باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

1- توجه به الیاف فرش:

در هنگام خرید فرش، یکی از مهم‌ترین کارها، توجه به الیاف فرش است. الیاف فرش، روی کیفیت و دوام فرش تاثیر می‌گذارد و اهمیت زیادی دارد. بسیاری از افراد، درباره الیاف فرش اطلاعات کافی را ندارند و همین موضوع باعث می‌شود که نتوانند فرش مناسبی را خریداری کنند.

برای خرید فرش اصل، باید با انواع الیاف فرش آشنایی داشته باشید تا بتوانید کیفیت الیاف فرش را بررسی کنید. مثلاً اگر به فکر خرید فرش ابریشم هستید، باید بدانید که الیاف فرش ابریشم بسیار نرم و لطیف است و ظاهری براق و درخشان دارد. بنابراین ضخامت فرش ابریشمی کم است و شما می‌توانید فرش ابریشمی را مانند پارچه لمس کنید. اگر به خرید فرش اکریلیک فکر می‌کنید، باید بدانید که الیاف اکریلیک، حالتی پشمی دارد و ضخیم‌تر از الیاف پلی استر است.

گاهی اوقات به جای نخ پنبه‌ای و ابریشم، از الیاف پلاستیکی و ارزان برای بافت فرش استفاده می‌کنند که این موضوع باعث ایجاد آلرژی به فرش و مشکلات تنفسی می‌شود. بنابراین لازم است با انواع الیاف فرش آشنایی شوید و با با توجه به الیاف فرش، کیفیت فرش‌های مختلف را ارزیایی کنید.

تشخیص فرش پلاستیکی یا فرش اصل
تشخیص فرش پلاستیکی و فرش اصل

2- توجه به زیبایی فرش:

دومین موضوعی که برای تشخیص فرش اصل از تقلبی باید به آن دقت داشته باشید، این است که به زیبایی فرش توجه کنید. این موضوع به‌صورت حسی است و نمی‌توان سنجه‌ای برای آن تعیین کرد.

فرش‌های تقلبی، زیبایی کمتری دارند. در این فرش‌ها، طرح و رنگ فرش زیبا و جذاب نیست و ظرافت زیادی وجود ندارد. بنابراین اگر حس کردید رنگ و نقشه فرش، چندان شاداب و زنده نیست، باید به تقلبی بودن فرش موردنظر شک کنید.

فرش‌های اصل با طرح دقیق و الیاف درجه یک بافته می‌شوند و همین موضوع باعث می‌شود که فرش جذاب‌تر و زیباتر به نظر برسد. بعضی از مدل‌های فرش دستباف اصیل ایرانی، شبیه به تابلوی نقاشی هستند که زیبایی مناظر و طبیعت را با ظرافت بالا به شما نشان می‌دهند.

بنابراین یکی از روش‌های شناخت فرش اصل ماشینی یا دستباف، توجه به زیبایی و ظرافت فرش است.

فرش تقلبی نگین مشهد و کاشان
روش تشخیص فرش تقلبی

3- توجه به رنگ‌های داخل فرش:

امروزه انواع مدل‌های فرش با رنگ‌های تیره و روشن تولید می‌شوند و شما می‌توانید فرشی با رنگ و طرح زیبا را برای منزل خود انتخاب کنید. در وبلاگ هوم سرویز، راهنمای انتخاب بهترین رنگ فرش را به شما توضیح دادیم تا بتوانید فرشی خوش رنگ و زیبا را برای خانه خود خریداری کنید. جالب است بدانید که با بررسی رنگ‌های داخل فرش، شما می‌توانید اصل یا تقلبی بودن فرش موردنظر را بررسی کنید.

فرش‌های اصل، رنگ‌های پویاتر و زنده‌تری دارند و با دیدن طرح فرش، شما جذابیت و زیبایی رنگ‌های داخل فرش را مشاهده خواهید کرد. مثلاً در فرش‌های ماشینی با رنگ زمینه قرمز لاکی، از نخ قرمز درجه یک استفاده می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که قرمزی زمینه فرش به‌زیبایی پیاده‌سازی شود. اما در فرش‌های تقلبی، رنگ‌ها بی‌روح، کدر و غیرجذاب هستند و شما این موضوع را با مشاهده دقیق فرش متوجه خواهید شد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات قالیشویی هم ارائه میده؟

اگر مشاهده کردید که رنگ فرش، چندان زنده و شاداب نیست، باید به تقلبی بودن فرش شک کنید. همچنین باید بدانید که پس از مدتی، رنگ فرش تقلبی و پلاستیکی از بین می‌رود و رنگ‌های فرش با هم ترکیب می‌شوند و در نتیجه زیبایی خود را از دست می‌دهند.

توجه به رنگ و طرح فرش
توجه به رنگ و طرح فرش

4- وجود تقارن و هماهنگی در طرح فرش:

یکی دیگر از مواردی که به ما کمک می‌کند تا تشخیص فرش اصل از تقلبی را بهتر انجام دهیم، توجه به طرح و نقشه روی فرش است.

قبل از بافت فرش ماشینی و فرش دستباف، ابتدا نقشه فرش مشخص می‌شود تا بافت فرش بر اساس نقشه پیش برود. با مشاهده نقشه فرش متوجه خواهید شد که در طرح فرش، هماهنگی و تقارن خاصی وجود دارد.

در فرش‌های اصیل، اصل تقارن و هماهنگی رعایت می‌شود و شما این موضوع را به‌وضوح در داخل فرش مشاهده خواهید کرد. اما در طرح فرش‌های تقلبی، تقارن وجود ندارد و قسمت‌های مختلف فرش با هم متفاوت هستند.

البته باید بدانید که در فرش‌های دستباف، احتمال وجود خطاهای کوچک وجود دارد؛ زیرا این فرش‌ها به صورت دستی توسط مردم بافته می‌شوند و گاهی اشتباه در نقشه‌خوانی فرش پیش می‌آید. در ادامه، روش تشخیص فرش دستباف اصل را به شما توضیح خواهیم داد تا بتوانید از اصل بودن فرش موردنظرتان مطمئن شوید.

طرح و نقشه فرش
طرح و نقشه فرش

5- توجه به قسمت پشتی فرش:

یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها برای تشخیص فرش اصل از تقلبی، قسمت پشتی فرش است. افراد حرفه‌ای، برای تشخیص فرش اصل به این قسمت توجه می‌کنند تا بتوانند فرش تقلبی را سریع‌تر شناسایی کنند.

در فرش‌های اصل، وقتی به قسمت پشتی فرش نگاه می‌کنید، گره‌های کوچک و بزرگی را مشاهده خواهید کرد. زمانی که الیاف فرش طبق نقشه به هم گره می‌خورند، این گره‌ها به وجود می‌آیند و در نهایت طرح فرش را ایجاد می‌کنند. در فرش اصل، این گره‌ها نرم هستند؛ اما در فرش تقلبی، شما الیاف پلاستیکی را در قسمت پشت فرش به‌وضوح تشخیص می‌دهید که این موضوع نشان‌دهنده تقلبی بودن فرش موردنظر است.

تشخیص فرش اصل از تقلبی
تشخیص فرش اصل از تقلبی با توجه به پشت فرش

6- توجه به حاشیه فرش:

یکی دیگر از قسمت‌های مهم برای شناخت فرش اصل، حاشیه فرش یا همان کناره‌های دور فرش است. در فرش‌های ماشینی اصل، قسمت حاشیه فرش بافت یکدستی دارد که به فرش کاملاً متصل است و گره‌های کوچکی در بالای حاشیه فرش وجود دارد. فرش‌های دستباف به صورت دستی بافته می‌شوند و ظاهر آنها کمی متفاوت است. در حاشیه فرش‌های دستباف نیز شما گره‌های ریزی را مشاهده می‌کنید که کمی ناهماهنگ هستند.

حاشیه فرش تقلبی کاملاً فرق دارد و به این صورت است که حاشیه فرش دوخته شده یا با کمک چسب، به قسمت بدنه فرش متصل شده است. بنابراین اگر در کناره‌های فرش، اثری از چسب یا دوخت را مشاهده کردید، باید بدانید که فرش تقلبی است.

توجه به حاشیه فرش
توجه به حاشیه فرش

7- توجه به تراکم فرش:

برای آموزش شناخت فرش، باید شما را با دو مفهوم شانه و تراکم فرش آشنا کنیم. تراکم فرش به تعداد گره‌های موجود در هر مترمربع به‌ صورت طولی گفته می‌شود. شانه فرش، با تعداد گره‌های موجود در هر مترمربع به‌صورت عرضی مشخص می‌شود. در مقاله معرفی شانه و تراکم فرش به شما توضیح دادیم که هرچه تعداد تراکم فرش بالاتر باشد، کیفیت بافت فرش بهتر خواهد بود.

امروزه انواع فرش‌های اصل به صورت 700 شانه، 1000 شانه، 1200 شانه و 1500 شانه تولید می‌شوند. با اندازه‌گیری شانه و تراکم فرش، شما می‌توانید اصل یا تقلبی بودن فرش را بررسی کنید. برای اندازه‌گیری تعداد شانه فرش، به قسمت پشت فرش بروید و با خط کش، حدود یک سانتی‌متر از فرش را مشخص کنید. سپس تعداد گره‌های موجود در این قسمت را بشمارید. اگر تعداد گره‌های موجود در یک سانتی‌متر 7 عدد باشد، یعنی فرش 700 شانه است. در صورت وجود 10 گره‌ها در این قسمت، یعنی فرش موردنظر 1000 شانه است. اگر 12 عدد گره وجود داشته باشد، یعنی فرش موردنظر 1200 شانه است. در صورت وجود 15 گره در این قسمت، فرش موردنظر 1500 شانه است.

به همین راحتی و با اندازه‌گیری تعداد شانه فرش، می‌توانید فرشی مناسب و باکیفیت را انتخاب کنید.

توجه به تراکم و شانه فرش
توجه به تراکم و شانه فرش

8- توجه به ابعاد فرش:

احتمالاً شما هم فرش‌های بی‌کیفیت و تقلبی را مشاهده کرده‌اید که بی قواره هستند و ابعاد مناسبی ندارند. توجه به ابعاد فرش، یکی دیگر از روش‌های مهم برای تشخیص فرش تقلبی است. در تمام فرش‌های دایره‌ای، مستطیلی و مربعی، ابعاد فرش باید استاندارد باشد تا بتوان طرح و نقشه فرش را به‌درستی روی فرش پیاده‌سازی کرد.

در هنگام بررسی انواع فرش‌های مستطیلی، مربعی و دایره‌ای، بهتر است ابتدا ابعاد استاندارد فرش را پیدا کنید و فرش موردنظر را با ابعاد استاندارد مطابقت دهید. عدم رعایت ابعاد استاندارد در فرش، به معنای تقلبی بودن فرش موردنظر است!

روش درست پهن کردن فرش در منزل را در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات قالیشویی هم ارائه میده؟
آموزش شناخت فرش
آموزش شناخت فرش

9- توجه به تولیدکننده و فروشنده فرش:

یکی دیگر از مواردی که به شما کمک می‌کند تا فرش اصل و باکیفیت را خریداری کنید، مراجعه به فروشنده معتبر برای خرید فرش است. اگر دوست ندارید فرش تقلبی و پلاستیکی را با قیمت بالا خریداری کنید و به خانه بیاورید، به سراغ فروشنده‌های نامعتبر یا از تولیدکننده‌های ناشناس نروید.

در ایران، برندهای زیادی هستند که در صنعت فرش فعالیت می‌کنند و کیفیت و ماندگاری آنها اثبات شده است. برندهایی مانند نگین مشهد، فرش خاطره کاشان، فرش فرهی، فرش محتشم و… از جمله برندهای معتبر و معروف در زمینه تولید انواع فرش ماشینی هستند که انواع مدل‌های فرش را با کیفیت بالا و قیمت مناسب تولید می‌کنند. با مراجعه به فروشندگان معتبر، شما می‌توانید بهترین مدل فرش اصل را برای منزل تهیه کنید و از انتخاب خود رضایت داشته باشید.

تشخیص فرش اصل از تقلبی
تشخیص فرش اصل از تقلبی

حالا که با نکات مهم برای تشخیص فرش اصل از فرش تقلبی آشنا شدید، خوب است نکات مهم برای تشخیص فرش اکریلیک، فرش پلی استر و فرش دستباف را نیز به خاطر بسپارید.

روش تشخیص فرش ماشینی اکریلیک اصل از تقلبی

بسیاری از فرش‌های ماشینی با الیاف اکریلیک تولید می‌شوند؛ زیرا این الیاف ضدحساسیت و نرم هستند و در برابر شستشو و استفاده زیاد، مقاومت بالایی دارند. اگر قصد خرید فرش اکریلیک را دارید و می‌خواهید با روش تشخیص فرش اکریلیک اصل از تقلبی آشنا شوید، نکات زیر را به یاد داشته باشید.

  • نخ اکریلیک نسبت به سایر نخ‌های مصنوعی، لطافت و ظرافت بیشتری دارد. بنابراین دقت داشته باشید که نخ استفاده شده در فرش لطیف باشد. خشکی و زبری فرش اکریلیک به معنای تقلبی بودن و کیفیت پایین فرش است.
  • زمانی که نخ اکریلیک را لمس می‌کنید، دستتان کاملاً روی نخ سر می‌خورد و اصلاً به دست شما نمی‌چسبد. سر بودن نخ اکریلیک نشان دهنده کیفیت بالای آن است. در صورت وجود این الیاف در فرش، باید بدانید که فرش موردنظر اصل است.
  • زمانی که قسمتی از فرش اکریلیک اصل را جمع می‌کنید و دوباره فرش را باز می‌کنید، فرش سریع به حالت اول خود برمی‌گردد. این موضوع به دلیل مقاومت بالای فرش اکریلیک در برابر فشار است.
تشخیص فرش اکریلیک
تشخیص فرش اکریلیک

روش تشخیص فرش ماشینی پلی‌استر اصل از تقلبی

پلی استر، نوعی الیاف پلاستیکی است که خاصیت رنگ‌پذیری بالایی دارد. فرش‌های پلی استری درخشش خاصی دارند و بسیار نرم هستند. تفاوت فرش اکریلیک و فرش پلی استر را در وبلاگ هوم سرویز به شما توضیح دادیم و به شما توضیح دادیم که این دو مدل فرش را چطور بشناسید. امروزه انواع مدل‌های فرش پلی استر در بازار وجود دارد که قیمتشان کمتر از فرش‌های اکریلیک و ابریشم است.

به دلیل ظاهر درخشان و قیمت مناسب، فرش‌های پلی استری نیز طرفداران زیادی دارد. باید بدانید که فرش‌های پلی‌ استر مشخصات زیر را دارند:

  • الیاف فرش پلی استر چسبنده است و هنگام دست کشیدن روی فرش، این موضوع را به‌خوبی حس خواهید کرد.
  • در فرش پلی استر، بوی نفت یا پلاستیک در الیاف فرش کاملاً مشخص است.
  • پشت فرش پلی استر حالتی زبر و پلاستیکی دارد.
  • طول عمر فرش پلی استر کمتر است و مقاومت کمتری در برابر نور خورشید و حرارت دارد.
  • در صورت پاخوردگی و وارد شدن فشار زیاد، این فرش‌ها به حالت اولیه برنمی‌گردند و در همان حالت باقی می‌مانند.
  • شستشوی فرش پلی استر کار راحتی است و شما می‌توانید خیلی راحت این مدل فرش‌ها را تمیز کنید.
تشخیص فرش پلاستیکی به جای پلی استر
تشخیص فرش پلاستیکی به جای پلی استر

روش تشخیص فرش دستباف اصل از تقلبی

جذاب‌ترین و گران‌ترین مدل فرش در ایران، فرش دستباف است که توسط بافندگان ماهر ایرانی تولید می‌شود. فرش‌های دستباف با اشکال و طرح‌های مختلفی تولید می‌شوند. همچنین برای بافت فرش دستباف، از انواع الیاف پشم، کتان و ابریشم استفاده می‌شود. تشخیص فرش دستباف از فرش ماشینی کار سختی است؛ اما با توجه به موارد زیر، شما می‌توانید به‌راحتی فرش دستباف اصل را از فرش تقلبی تشخیص دهید و بهترین مدل فرش دستباف را برای منزل خود انتخاب کنید:

  • توجه به نوع الیاف فرش بسیار مهم است. الیاف فرش دستباف معمولاً به‌صورت نخ و پنبه، پشم، کتان، ابریشم و… است که هرکدام از این الیاف ویژگی‌های خاص خود را دارند؛ بنابراین باید به این موضوع توجه داشته باشید.
  • در بسیاری از موارد، الیاف فرش دستباف را به صورت طبیعی رنگ می‌کنند. به همین دلیل است که الیاف فرش دستباف بوی شیمیایی و بوی خاصی ندارد و شما با بو کردن فرش می‌توانید این موضوع را به‌سرعت تشخیص دهید. وجود بوی غیرطبیعی در فرش دستباف، نشان‌دهنده تقلبی بودن فرش است.
  • در فرش دستباف، رنگ‌های داخل فرش به صورت واقعی، شاداب و زنده هستند و از رنگ‌های فانتزی و کدر برای بافت فرش استفاده نمی‌شود.
  • تقارن و ظرافت جالبی در فرش دستباف وجود دارد. البته در بعضی موارد خطاهای بسیار کوچکی در فرش دستباف ایرانی مشاهده می‌شود. ظرافت فرش دستباف به حدی است که شما را به یاد زیبایی تابلوهای نقاشی می‌اندازد.
  • پشت فرش دستباف گره‌های مشخصی وجود دارد که با مشاهده آنها می‌توانید تشخیص دهید که این فرش با دست بافته شده‌ است.

از آنجایی که شستشوی فرش دستباف و فرش ابریشم کار سختی است، باید با اصول مهم برای شستشوی این فرش‌ها آشنایی داشته باشید تا بتوانید شستشوی انواع فرش ابریشم و دستباف را به‌راحتی انجام دهید.

تشخیص فرش تقلبی به جای فرش دستباف
تشخیص فرش تقلبی به جای فرش دستباف

شستشوی انواع فرش با هوم سرویز

پس از مدتی، فرش منزل کثیف و لکه‌دار می‌شود و به شستشو نیاز پیدا می‌کند. اگر به دنبال قالیشویی معتبر برای شستشوی فرش‌های خود هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از خدمات قالیشویی هوم سرویز استفاده کنید و کار شستشوی فرش‌های خود را به ما بسپارید.

خدمات قالیشویی هوم سرویز
خدمات قالیشویی هوم سرویز

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره روش‌های تشخیص فرش اصل از تقلبی با شما صحبت کردیم و به شما توضیح دادیم که برای تشخیص درست فرش باید به چه قسمت‌هایی توجه کنید. در ادامه نیز روش تشخیص فرش اکریلیک، فرش پلی استر و فرش دستباف را به شما توضیح دادیم و نکات مهم برای خرید فرش مناسب را به شما توضیح دادیم.

از اینکه تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته، برای شما جالب و کاربردی باشند. ضمنا از سری محتواهای تشخیص اصل بودن محصولات، پیشنهاد می کنیم محتوای تشخیص ادکلن اصلی از تقلبی هوم سرویز را از دست ندهید.

شما می‌توانید شستشوی انواع فرش‌های اکریلیک، فرش ابریشمی، پشمی، پلی استر و… را به تیم هوم سرویز بسپارید تا با به صورت تضمینی کار شستشوی فرش‌های شما را انجام دهند. یکی از مزایای قالیشویی هوم سرویز این است که مواد شوینده و دستگاه‌ها، با توجه به الیاف و طرح فرش شما انتخاب می‌شوند تا بدون آسیب به الیاف فرش، کار شستشوی فرش انجام شود.

برای ثبت درخواست قالیشویی هوم سرویز، به سایت یا اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید تا همیاران هوم سرویز با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم را انجام دهند.

همیار شماییم تا پایان سرویس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا