تعمیر و سرویس خودرو

دلیل کم شدن آب رادیاتور ماشین✔️ خدمات تعویض آب رادیاتور و ضد یخ

کم شدن آب رادیاتور ماشین یکی از مشکلات رایج در خودروهای داخلی و خارجی است. به طور معمول تعویض آب رادیاتور سالی یکبار انجام می شود. اما اگر هر زمان آب رادیاتور ماشین از حد مجاز کمتر شد باید ابتدا علت یابی شده و سپس نسبت به تعویض آب رادیاتور ماشین اقدام کنید. رادیاتور از اصلی ترین قطعات در خودرو است که کارکرد آن روی تنظیم حرارت موتور، تاثیر مستقیم دارد. 

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

رادیاتور چیست و چه وظیفه ای دارد؟

اغلب راننده های قدیمی با رادیاتور و کارکرد آن آشنایی دارند. رادیاتور سیستم خنک کننده موتور ماشین است. موتور اتومبیل از نوع احتراقی است و با جرقه زدن شمع و اشتعال سوخت کار می کند. کارکرد موتور ماشین با انفجارهای کوچک همراه است که در عمل تولید گرمای زیادی دارند. بدون یک سیستم خنک کننده خوب هیچ ماشینی نمی تواند مدت زیادی روشن باشد. رادیاتور یکی از اجزای مهم سیستم خنک کننده در خودروهاست. جالب است بدانید که عمل احتراق سوخت حرارتی در حدود 2000 درجه سانتی کراد تولید می کند که در صورت عدم کنترل دردسر ایجاد می کند. نکته مهم اینست که پایین بودن حرارت و بالا بودن حرارت هر دو برای موتور اشکال دارد و حرارت باید در حد متعادل قرار گیرد. با نگهداری صحیح از رادیاتور می توانید از خرابی موتور و پیامدهای بعدی جلوگیری کنید.

در اغلب موارد تنها علت اشکال در اتومبیل، نشتی یا خرابی رادیاتور است. برای اینکه موتور موقع کارکرد، خنک باشد باید آب در کانال بلوک موتور جریان داشته باشد این امر توسط رادیاتور انجام می شود. رادیاتور موتور را خنک نگه می دارد و عملکرد آن از طریق چراغ دماسنج در داشبورد ماشین قابل پیگیری است. اگر نشانگر دمای بالاتر از 90 درجه را نشان دهد باید اتومبیل را متوقف کرده و موتور را خاموش کنید تا خود به خود خنک شود. در غیر این صورت احتمال بلند شدن بخار از زیر کاپوت همراه با بوی سوختگی در انتظارتان است. در این وضعیت می گویند ” ماشین جوش آورده ” که یک هشدار جدی در ارتباط با داغ شدن بیش از حد قطعات موتور ماشین است.

تعویض ضد یخ خودرو چه فایده ای دارد؟

تعویض آب رادیاتور خودرو

کم شدن آب رادیاتور ماشین چه علتی دارد؟

وجود رادیاتور به عنوان بخشی از سیستم خنک کننده در خودرو جهت جلوگیری از ذوب شدن فلزات و قطعات موتوری الزامی است. رادیاتور یک سیستم کنترل حرارتی دقیق است که از اجزای زیادی تشکیل شده است. هر گونه ایراد و اشکال در اجزای رادیاتور می تواند منجر به کم شدن آب رادیاتور ماشین شود. برای جلوگیری از جوش آوردن اتومبیل و ایجاد گرمای بیش از حد یه یک خنک کننده نیاز دارید. آب خالص به تنهایی قادر به کاهش دمای ناشی از کارکرد خودرو نیست. به همین علت از ماده ای خنک کننده در رادیاتور استفاده می شود. خنک کننده یا ضد یخ نقش کاهش دمای موتور در حین روشن بودن ماشین را دارد. هر گونه نشتی یا فرسودگی در قطعات رادیاتور می تواند موجب کاهش آب رادیاتور شده و به دنبال ان مشکلاتی را ایجاد کند.

اجزای تشکیل دهنده رادیاتور عبارتند از:

  • فن بخاری
  • مجاری آب
  • لوله برگشت آب از موتور
  • لوله ورودی و برگشت آب از بخاری
  • ترموستات
  • منبع انبساط
  • شبکه رادیاتور
  • محفظه پایین رادیاتور
  • فن
  • تسمه
  • واتر پمپ

عواقب کم شدن آب رادیاتور ماشین

اگر از ابتدای مطلب را خوانده باشید می دانید که بررسی آب رادیاتور را نباید نادیده بگیرید. وقتی آب رادیاتور کم شود حتما ماشین جوش می آورد ولی این شروع مشکلات بزرگتر است. کمبود آب رادیاتور بسیار خطر آفرین است و می تواند به بخش های موتوری آسیب وارد کند. در این صورت هزینه تعمیرات خودرو بسیار بیشتر خواهد شد. سوختن واشر سر سیلندر، گریپاژ کردن پیستون ها و حتی سوختن بخش های فلزی موتور از دیگر عواقب ناخوشایند کاهش آب رادیاتور خودرو است که به سادگی قابل پیشگیری است. برخی از ماشین ها مجهز به سیستم اخطار و چراغ stop خاموش خودرو هستند تا در موارد کاهش آب رادیاتور خسارت احتمالی کمتر شود. حتی در صورت مجهز بودن اتومبیل به سیستم هشدار نیز بد نیست گاهگاهی آب رادیاتور را چک کنید. در سرویس ماشین حتما مکانیک سیستم خنک کننده و رادیاتور را نیز بررسی می کند.

تعویض باتری خودرو در محل

کم شدن آب رادیاتور خودرو خارجیتعویض آب رادیاتور و ضد یخ

اصلی ترین دلایل کم شدن آب رادیاتور ماشین کدام است؟

کاهش آب رادیاتور نشان دهنده یک مشکل در سیستم است. مکانیک با بررسی هر کدام از قطعات رادیاتور به عیب و ایراد آن پی می برد. به طور معمول 3 عامل در اغلب موارد، علت اصلی خرابی رادیاتور و کاهش آب رادیاتور هستند. لازم است تا یک به یک این موارد چک شود. اصلی ترین دلایل کم شدن آب رادیاتور یکی از این موارد است:

نشتی در قطعات رادیاتور

چنانچه سالانه یکبار آب رادیاتور تعویض شود، نباید مشکل کاهش آب رادیاتور وجود داشته باشد. در صورت وجود چنین مشکلی احتمال نشتی در سیستم خنک کننده و اجزا و قطعات زیاد است. وجود نشتی در اتصالات رایج دلیل برای کاهش آب رادیاتور در ماشین است. نشتی آب از لوله های ورودی و خروجی به رادیاتور و دیگر اجزا همیشه اتفاق می افتد و موضوع چندان پیچیده ای نیست. خراب شدن قمقه رادیاتور، نشتی آب از در رادیاتور،نشت آب رادیاتور از درب منبع انبساط، ترک داشتن بلوکه سیلندر و …. همگی می تواند موجب کاهش آب رادیاتور شود. تعمیرکار حرفه ای با بررسی سیستم خنک کننده و مشخص کردن علت نشتی می تواند قطعه مورد نظر را تعویض و یا تعمیر کند. 

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض آب رادیاتور و ضد یخ هم ارائه میده؟

خرابی ترموستات

ترموستات وسیله ای سوپاپ مانند است که در مسیر آب برگشتی از موتور به رادیاتور نصب شده است. سالم بودن این قطعه تاثیر زیادی در کار کردن سیستم خنک کننده دارد. کم شدن آب رادیاتور به طور مستقیم روی کارکرد سوپاپ اثر می گذارد و خرابی سوپاپ و یا هر نوع ساییدگی می تواند کارکرد این سیستم را مختل کند. برخی دیگر از دلایلی که می توانند آب رادیاتور خودرو را کاهش دهند اینها هستند: 

  • از کار افتادن فن مثلا بعلت سوختن فیوز
  • سوختن موتور پروانه
  • ایجاد خرابی در رادیاتور
  • سوراخ بودن رادیاتور
  • ورود آب ب داخل سیلندر
  •  کم شدن آب رادیاتور ماشین و خروج آب از سر سیلندر
  • سوختن واشر سر سیلندر
  • گیر کردن توموستات
  • نشتی از بخاری ماشین
  • خراب شدن پمپ آب یا واتر پمپ

ضد یخ خودرو

به غیر از موارد گفته شده هواگیری نکردن رادیاتور و رسوب گذاشتن داخل موتور کیپ شدن منافذ موتور نیز می تواند در سیستم خنک کننده اختلال ایجاد کند. گاهی علت جوش آوردن خودرو مربوط به نداشتن ضد یخ است و به کم شدن آب رادیاتور ارتباطی ندارد در این صورت با تعویض ضد یخ مشکل به کلی برطرف می شود. در این مورد به نظر مکانیک اعتماد کنید و طبق توصیه های او، عمل کنید. چنانچه لازم باشد حتما ضد یخ را نیز عوض کنید این کار هزینه چندانی ندارد ولی از بروز مشکلات بعدی جلوگیری می کند.

خدمات تعویض روغن در محل

کم شدن آب رادیاتورکم شدن آب رادیاتور ماشین

هزینه تعویض آب رادیاتور ماشین چقدر است؟

آب رادیاتور در شرایط عادی سالی یکبار عوض می شود که چندان هزینه ای ندارد. هزینه اصلی مربوط به عیب یابی و پیدا کردن محل نشتی در اتصالات رادیاتور است. با توجه به اینکه کدام قطعه دچار مشکل شده، پیچیدگی کار بیشتر می شود. گاهی مشکل مربوط به سوختن واشر سر سیلندر است اما در موارد حادتر احتمالا قطعات موتور سوخته است که هزینه تعمیرات آن بسیار بیشتر است. با ثبت سفارش رایگان در اپ هوم سرویز، راهنمایی برای اعزام کارشناس خودرو به محل انجام می شود. تصمیم گیرنده نهایی برای انجام تعمیرات و تعیین قیمت ها کارشناس اعزامی است.

خدمات تعویض آب رادیاتور و ضد یخ در تهران

سرویس تعمیرات خودرو هوم سرویز به صورت ” در محل” ارائه می شود بنابراین نیازی نیست ماشین را به تعمیرگاه انتقال دهید. اگر آب رادیاتور ماشین کم شده یا ضد یخ نیاز به تعویض دارد با ما تماس بگیرید. بلافاصله همیار تعمیرکار به محل اعزام می شود و پس از بررسی در مورد تعویض آب رادیاتور و ضد یخ راهنمایی می کند. در صورتی که بخواهید خرید اقلام توسط همیار حتما فاکتور خرید ارائه می شود. برای ثبت سفارش رایگان از طریق اپلیکیشن هوم سرویز اقدام کنید. این سرویس شامل پرداخت حق عضویت و آبونمان نیست. سرویس مورد نظر خود را انتخاب کنید سپس برند ماشین و زمان اعزام همیار را در روز و ساعت دلخواه تان مشخص کنید. به همین سادگی کار انجام می شود. 

برای ثبت سفارش رایگان تعویض آب رادیاتور و ضد یخ از اپلیکیشن هوم سرویز استفاده کنید

یک دیدگاه

  1. با سلام،اینجانب دارای خودروی سواری چریa15میباشم،که شیر خروجی آب رادیاتورخودرو اینجانب شکسته و در شهر محل سکونتم چنین رادیاتوری مربوط به خودروی اینجانب نیست و حتی از نظر تعمیرات کلی خودرو نمیدانم به کدام تعمیرگاه مراجعه کنم لطفا مرا راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا