خانگی و ساختمانی

تفاوت آسانسور و بالابر چیست؟

 آسانسور و بالابر در بسیاری از ساختمان های قدیمی و جدید نصب شده است. اصولا هر دو این وسیله ها برای جابجایی عمودی به کار می روند ولی از لحاظ ساختار و حتی شکل ظاهری تفاوتی هایی بین این دو سازه وجود دارد. تفاوت آسانسور و بالابر از نظر تکنیکی در حدی است که نمی توان یکی از این دو را به جای دیگری نصب کرد. هر دو این وسایل برای کارایی مناسب نیاز به رسیدگی و نگهداری دارند. سرویس نصب آسانسور و بالابر در ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری از ضروری ترین کارهاست. سهل انگاری در این قضیه احتمال خطر را افزایش می دهد. آیا می دانید آسانسور با بالابر چه فرقی دارد؟

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

تفاوت آسانسور و بالابر

سالهای زیادی از نصب اولین آسانسور و بالابرهای عمودی در ساختمان می گذرد. امروزه در اغلب ساختمان های تجاری برای سهولت رفت و آمد افراد از بالابر و یا آسانسور استفاده می شود. در ساختمان های عمومی و با مراجعه کنندگان زیاد، سریع ترین وسیله برای ارتبط بین طبقات همین آسانسور ها و بالابرهای برقی هستند. برای اینکه فرق بین بالابر و آسانسور را بدانیم ابتدا بیاد تعریف واضحی از این دو سازه داشته باشیم. به لحاظ ظاهری این لوازم برای حمل انسان و بار در سطوح عمودی استفاده می شوند ولی این تمام ماجرا نیست. از نظر ساخت و همچنین سیستم عملکردی بین این دو وسیله فرق هایی وجود دارد که در ادامه به آن می پردازیم.

آیا امکان نصب آسانسور در ساختمان های قدیمی وجود دارد؟

انواع آسانسور و بالابر هیدرولیکیتفاوت آسانسور و بالابر از نظر هزینه های برق مصرفی

تفاوت آسانسور و بالابر :آسانسور چیست؟

آسانسور یک اتاقک کوچک است که افراد و وسایل را به صورت عمودی جابجا می کند. ابعاد آسانسور بستگی به مکان مودر استفاده و میزان کاربری مشخص می شود. این وسیله پر کاربرد توسط موتورهای الکتریکی و نیروی برق حرکت می کند. انواع آسانسور در ابعاد مختلف، با کابین های متنوع و درب های جوراجور در ساختمان نصب می شود. از نظر موتور و نیروی محرکه نیز تفاوت های در آسانسورها دیده می شود. آسانسورهای هیدرولیکی از نظر نوع کابین به دو دسته تقسیم می شوند:

  • آسانسورهای ساده: این وسیله را در بسیاری از ساختمان ها می توان دید. اتاقک این آسانسور مات است و فضای بیرون دیده نمی شود.
  • آسانسورهای پاناروما: آسانسورهایی با اتاقک شیشه ای را دیده اید؟ این کابین ها به پاناروما شهرت دارند و افراد از داخل آسانسور می توانند مناظر بیرون را تماشا کنند.

انواع آسانسور

  •  کششی
  • هیدرولیکی
  •  وینچی
  •  مغناطیسی
  • کارگاهی

آسانسور هیدرولیکی

برای نصب انواع آسانسورهای هیدرولیکی از دو روش استفاده می شود. برخی از آسانسور ها همراه با چاهک هستند و آسانسور در کف چاهک قرار دارد. این سیستم توسط طناب قرقره و پیستون جمع شونده حرکت بالا و پایین کابین را هدایت می کند. اما برخی دیگر از آسانسورها فاقد چاهک هستند که یک پیستون برای حرکت کابین در دو طرف آسانسور تعبیه شده است. انواع آسانسور فاقد چاهک به 3 گروه تقسیم می شوند:

  • آسانسور هیدرولیکی طنابی
  •  آسانسور هیدرولیکی تلسکوپی
  • آسانسور هیدرولیکی غیر تلسکوپی 

تفاوت آسانسور و بالابر : بالابر چیست؟

انواع بالابر از لحاظ کارایی شبیه به آسانسورها هستند. این وسیله نیز برای جابجایی افراد و لوازم در بین طبقات ساختمان استفاده می شود. بالابرها از سریع ترین لوازم برای ارتباط بین طبقات بوده و در انواع مختلفی تولید شده اند. مکانیزم عملکرد بالابر شباهتی به آسانسور یا لیفتراک ندارد! بالابرهای موجود در بازار به 5 گروه تقسیم می شوند:

  • بالابرهای ثابت آکاردئونی
  • بالابرهای کابلی -زنجیری
  • بالابرهای جک مستقیم
  • بالابرهای هیدرولیکی-زنجیری
  • بالابرهای بوم لیفت ثابت
بالابر و لیفت ساختمانتفاوت آسانسور و بالابر از نظر نوع کابین

فرق بین آسانسور و بالابر

  • بیشترین تفاوتی بین این دو سازه در سرعت حرکت است. سرعت آسانسور از 7/0 متر بر ثانیه به بالاست در مقایسه بالابرها سرعت بیشتری دارند و حداقل سرعت سرعت بالابر ها بین 20/0 متر بر ثانیه است و گاهی تا تا 45/0 متر بر ثانیه نیز این سرعت افزایش دارد.
  • تفاوت آسانسور و بالابر از لحاظ هزینه هم قابل توجه است. انواع آسانسور دارای سیستم های ضد سقوط و ایمنی هستند و هزینه نصب بالاتری نسبت به بالابرها دارند. 
  • در ساختمان هایی که امکان نصب آساسنور نباشد می توان از بالابر برای جابجایی افراد بین طبقات استفاده کرد! عملیات نصب و راه اندازی بالابرها ساده تر از آسانسور است.
  • تفاوت آسانسور و بالابر در مصرف انرژی را نمی توان نادیده گرفت. در بالابرها انرژی برق کمتری انواع آسانسور مصرف می شود. صرف نظر از میزان استفاده و تراکم تردد، آسانسورها در موارد مشابه برق بیشتری مصرف می کنند.
  • بالابرها را می توان در فضاهای متنوع تری نصب کرد برای مثال جلوی بالکن ها و تراس یا فضای بین راه پله ها برای نصب بالابر کفایت می کند اما برای نصب آسانسور و موتور محرکه به فضای بیشتری نیاز است.

چگونه بازسازی خانه قدیمی را با قیمت مناسب انجام دهیم؟

بالابر و آسانسور کارگاهیخدمات نصب و سرویس آسانسور و بالابر در تهران

تفاوت آسانسور و بالابر از نظر هزینه نصب

برای اینکه بهترین وسیله را نصب کنید باید از یک کارشناس کمک بگیرید. کارشناس پس از بررسی محل در مورد امکان نصب بالابر و یا آسانسور راهنمایی لازم را انجام می دهد. در برخی مواقع حتی با وجود داشتن منابع مالی هم نمی توانید از سیستم آسانسور در ساختمان استفاده کنید. اگر چه در حالت معمول هزینه نصب و راه اندازی آسانسور بیشتر از بالابر است ولی اندازه و ابعاد آسانسور نیز در قیمت گذاری تاثیر دارد. همه آسانسور ها طوری طراحی شده اند که توان جابجایی و حمل بار یا انسان را در محدوده مشخصی دارند. هرگز برای کاهش هزینه ها از کابین های کوچک با ظرفیت کم استفاده نکنید.

خطرات ناشی از سقوط آسانسور بسیار جدی است و بی مبالاتی در این مورد جبران ناپذیر است! مهارت نصاب و تیم سازنده در کیفیت آسانسور و عملکرد آن موثر است. حتما قبل از عقد قرارداد روی مسائل ایمنی و استانداردها توافق کنید.

خدمات آسانسور و بالابر هوم سرویز

نصب، سرویس و نگهداری آسانسورهای نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک در سطح تهران بزرگ پذیرفته می شود. خدمات فنی هوم سرویز مجری پروژه های طراحی و ساخت بالابر هیدرولیکی، آسانسورهای با گنجایش بالا و سیستم های حمل عمودی در ساختمان است. انواع بالابر تک نفره، هوم لیفت، هیدرولیکی و …. توسط تیم حرفه ای نصب و راه اندازی می شود. در صورت نیاز به خدمات نگهداری و سرویس آسانسورهای مجتمع مسکونی، تجاری یا اداری می توانید این سرویس را به صورت ماهانه و یا دائمی سفارش دهید. مشاوره و بازدید از محل برای نصب آسانسور و بالابر در ساختمان های قدیمی انجام می شود.

قیمت نصب بالابر
قیمت تعمیر بالابر
قیمت سرویس و نگهداری آسانسور
قیمت ساخت و نصب آسانسور
قیمت بازسازی کابین آسانسور

ثبت سفارش سرویس آسانسور و بالابر از طریق اپلیکیشن هوم سرویز رایگان است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا