تعمیر و سرویس خودرو

رفع سولفاته شدن سر باتری ✔️ روش های جلوگیری از سولفاته شدن

علت سولفاته شدن سر باتری خودرو چیست؟

سولفاته شدن سر باتری خودرو یک مشکل جدی است که می تواند تا 50 درصد عمر باطری را کاهش دهد. تمیز کردن این سولفاته ها هم کار سختی است ولی اگر علت را پیدا نکنید به زودی باز هم شاهد همین متظره خواهید بود. باتری هایی که سولفاته می شوند طول عمر کمتری دارند و خیلی زود باید تعویض باتری را انجام دهید. هزینه باتری اصل خودرو کم نیست پس باید راه حلی برای جلوگیری از سولفاته زدن باتری پیدا کرد در غیر این صورت دائم در حال خرید یک باتری جدید هستید. در این مطلب به همه سوالات در مورد سولفاته سر باتری پاسخ داده می شود.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

سولفاته شدن سر باتری یعنی چه؟

باتری منبع انرژی برای حرکت ماشین است. بدون باطری سالم هرگز اتومبیل روشن نمی شود. حتی اگر ایراد و اشکالی در این قطعه وجود داشته باشد نیز موقع رانندگی خودرو مشکل پیدا می کند. به تصویر بالای صفحه نگاه کنید. جرم های روی باتری خودرو را می بینید؟ این جرم ها همان سولفاته است که به مرور روی سر باتری را اشغال کرده است. در چنین وضعیتی بعید است که حتی اتومبیل روشن شود. البته در حالت معمول تا این اندازه باتری سولفاته نمی زند و خیلی زودتر راننده متوجه اشکال می شود. اما این تصاویر نشان می دهد که خیلی از راننده ها اصلا توجهی به اتومبیل ندارند و تا وقتی که ماشین حرکت می کندف فقط می رانند. باتری سولفاته زده عملکرد مناسبی ندارد و ضعیف می شود. این باتری خیلی زودتر از معمول خراب خواهد شد و دیگر کارایی مطلوبی ندارد.

چطور باتری خودرو را تعویض کنیم؟

علت سولفاته شدن سر باتری

چرا سر باطری ماشین سولفاته می زند؟

سولفاته شدن سر باتری( sulfation ) نتیجه نوعی واکنش شیمیایی بین باتری و بخار و رطوبت است. در اثر این واکنش، گاز هیدروژن از باتری خارج می شود. این گاز در ترکیب با آلاینده های روی باتری به رسوب اطراف سر باتری تبدیل می شود. بر روی همه باتری ها مقدار زیادی گرد و غبار و مواد زائد وجود دارد که برای رسوب گاز هیدروژن کافی است.

یکی دیگر از علل سولفاته شدن سر باتری اینست که در اثر کارکرد زیاد باتری، اسید سولفوریک از آن خارج می شود. این اسید به مرور در مجاورت آلودگی های محیط به رسوب تبدیل می شود. حتی گاهی از زیر درپوش ها نیز این رسوبات تشکیل می شود.

معمولا سولفاته شدن سر باتری در قطب مثبت بیشتر از قطب منفی دیده می شود. وقتی باطری فرسوده شده و برق مصرفی بیش از آمپر خروجی باتری باشد باز هم رسوبات تشکیل می شوند. در بین مکانیک ها این مورد به آمپر کشیدن بارتی معروف است که نشان دهنده مصرف بیش از حد برق خودرو از قطب مثبت باتری است.

چگونه از سولفاته شدن سر باتری جلوگیری کنیم؟

نوعی سرپوش باتری در بازار موجود است که برای پوشش کامل سر باتری ساخته شده. این سر پوش ها مانع کثیف شدن باتری می شوند به این ترتیب گرد و خاک نمی تواند روی سر باتری ها بنشیند. جنس این سرپوش ها لاستیکی است و کارایی خوبی دارند اما به طور کامل مانع سولفاته زدن نمی شوند. راه حل دیگر، خشک نگه داشتن بارتی و سر باتری است. به خصوص در شرایط آب و هوایی نامناسب، رطوبت بالاتر می رود و به سختی می توانید باتری را خشک نگه دارید. مکانیک خودرو پیشنهاد می کند با گریس سر باتری ها را پوشش دهید.

خدمات تعویض باتری ماشین در محل

جلوگیری از سولفاته باتری

جلوگیری از سولفاته شدن سر باتری با گریس

یک راه ساده برای اینکه جلوی سولفاته زدن گرفته شود اینست که مانع رسیدن رطوبت به سر باتری بشوید. در شرایطی که آب و هوا رطوبت زیادی دارد از گریس برای پیشگیری از سولفاته زدن استفاده کنید. مقدار کافی گریس را با انگشتان روی محل تماس قطب با درپوش استفاده کنید. یک لایه ضخیم از گریس نیاز دارید. سپس روی این لایه چند قطره مایع ظرفشویی بریزید و درپوش را در محل مورد نظر قرار دهید. به تجربه ثابت شده که این روش از سولفاته زدن سر باطری جلوگیری می کند.

برطرف کردن محل سولفاته شدن سر باتری با جوش شیرین

شستشوی سر باتری ساده ترین راه برای تمیز کردن آن است. با کمی آب گرم می توانید سر باطری را تمیز کنید اما برای نتیجه بهتر می توانید از محلول خانگی استفاده کنید. در یک ظرف مناسب به اندازه یک قاشق غذاخوری جوش شیرین بریزید. سپس یک لیوان آب روی جوش شیرین ریخته و محلول را هم بزنید. این محلول دست ساز می تواند همه جرم ها و سولفاته های سر باتری را تمیز کند. با استفاده از یک برس کوچک یا مسواک محلول جوش شیرین را روی سولفاته باتری بکشید. شستشو را تا تمیز شدن کامل سر باتری ادامه دهید. اگر دائم با مشکل سولفاته مواجه هستید خیلی زود نیاز به عوض کردن باطری خودرو دارید زیرا باتری کارکرد خود را از دست می دهد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض باتری خودرو هم ارائه میده؟

اگر پس از تمیز کردن سر باتری، اختلال در عملکرد برق اتومبیل دیده می شود لازم است تا باتری را عوض کنید. با خرید یک باتری تازه و جایگزین کردن آن می توانید برق رسانی به ماشین را برقرار کنید. البته این بار در نگهداری از باتری دقت داشته باشید تا دچار سولفاته نشود و مدت زمان بیشتری عمر کند.

چطور باتری خودرو را تعویض کنیم؟ آموزش تعویض باتری خودرو

تمیز کردن سولفاته سر باطریعکس سولفاته شدن سر باتری

خدمات تعویض باتری خودرو در تهران

سرویس تعویض باتری هوم سرویز برای همه محله های تهران سفارش می پذیرد. همه نوع مشکلات خودرو و باتری خودرو در محل عیب یابی و تعمیر می شود. تعویض باطری با باتری اصل ماشین، تمیز کردن سر باتری اتومبیل و …. توسط تکنیسین حرفه ای در محل انجام می شود. درخواست خود را به رایگان در اپ هوم سرویز ثبت کنید. در صورت تهیه باتری توسط همیار، هزینه خرید طبق فاکتور محاسبه می شود. با توجه به نوسانات بازار نمی توان از قبل قیمت باتری را مشخص کرد. این سرویس در همه ایام هفته سفارش می پذیرد. خدمات خودروی هوم سرویز به صورت کامل گارانتی انجام می شود. به جای اینکه خودرو را به تعمیرگاه بیاورید ما در محل حاضر می شویم. کارهای تعمیرات اتومبیل را به حرفه ای ها بسپارید.

سرویس تعویض باتری خودرو را از طریق اپلیکیشن هوم سرویز به رایگان ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا