نظافت و پذیرایی

چگونه انبار خانه را خانه تکانی کنیم؟

با نزدیک شدن به فصل بهار چالش خانه تکانی عید می‌تواند تمام وقت و انرژی شما را بگیرد. یکی از پرکارترین نقاط خانه که در هنگام خانه تکانی هر فردی را کلافه می‌کند انبار خانه است. مرتب بودن انباری خانه نه تنها به شما حس خوبی می‌دهد بلکه می‌توانید به راحتی وسایلی که نیاز دارید را پیدا کنید. با این کار در وقت خود صرفه‌جویی کرده و دچار سردرگمی نخواهید شد. گاهی از افراد که از خانه تکانی خسته شده‌اند از تمیز کردن انبار خانه چشم پوشی می‌کند. حالا تصور کنید که چه وضعی برای انبار پیش می‌آید اگر چندین سال تمیز و مرتب نشده باشد. ممکن است پس از روبرو شدن با یک انباری بهم ریخته ندانید که از کجا باید شروع کنید. چه بهتر است که از نیروی نظافتی برای خانه تکانی عید کمک بگیرید. این افراد به دلیل داشتن تجربه و مهارت در کار نظافت و منظم کردن محیط خانه کار شما را بسیار ساده خواهند کرد.

 

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

معمولا اکثر افراد این شانس را ندارند که انبار خانه با ابعاد بزرگ داشته باشند. بنابراین باید همان انبار کوچکی در در اختیار دارند را به صورتی سازماندهی کنند که از تمامی فضای انبار به صورت بهینه استفاده شود. یکی از بهترین راهکارها برای استفاده مفید از فضاهای کوچک ساخت انواع قفسه چوبی برای ارگانایزر وسایل است. با قفسه‌بندی کردن دیوارهای انبار می‌توانید تمامی وسایل مورد نیاز خود را بصورت کاملا مرتب و با دسترسی آسان دسته‌بندی کرده و مرتب کنید.  

برای شروع خانه تکانی و همچنین مرتب کردن انبار خانه نیاز دارید که ابتدا برنامه‌ریزی کنید. تخمین بزنید که چند روز کار نیاز است تا تمامی وسایل انبار مرتب شوند و در جای مخصوصی که برای آن‌ها در نظر گرفته شده قرار گیرند. بهتر است بدانید که تمیز کردن یک انبار در هم‌ریخته یک روزه انجام نمی‌شود. اگر نمی‌خواهید که سرسری انبار خود را خود را مرتب کنید، آماده باشید که چندین روز وقت بگذارید تا نتیجه‌ی مطلوبی بگیرید. در ادامه سعی می‌کنیم تا با معرفی چند ترفند کاربردی به شما نشان دهیم که نظم دادن و تمیز کردن انبار خانه آنقدر هم ترسناک نیست.   

چگونه می‌توان یک اتاق پر از وسایل بدرد نخور را به طور کامل از تمیز و مرتب کرد؟

حالا وقت عمل است. دست بکار شوید و با استفاده از نکاتی که بیان خواهیم کرد و همچنین با کمک گرفتن از افراد ماهر انبار خانه خود را نظم دهید. 

 1. برنامه‌ریزی کنید

اول از همه، زمانی را که قصد دارید برای تمیز کردن انبار خود صرف کنید را مشخص کنید. با توجه به سبک زندگی امروزی تمامی افراد مشغول هستند و هیچ زمانی اختصاصی برای مرتب کردن انبار خود ندارند. بنابراین، چه زمانی این کار را انجام خواهید داد؟

به برنامه روزانه خود نگاهی بیندازید و ببینید که چه زمانی را می‌توانید به این کار اختصاص دهید. مطمئنا یافتن زمان مورد نیاز برای افراد شاغل سخت‌تر است. تصور کنید که فرد کودک خردسال هم داشته باشد که به مراتب شرایط سخت‌تری دارد. منتظر نمانید تا کل روز را زمان آزاد داشته باشید، چرا که این برای اکثر مردم یک رویا است. 

اگر بچه‌های کوچک دارید، دقت کنید که این کار را قبل از بیدار شدن آن‌ها انجام دهید. در صورت امکان، از کسی درخواست کنید تا از آن‌ها مراقبت کند. تمیز کردن یک اتاق پر از وسیله‌های با حضور کودک می‌تواند خطرناک باشد. همچنین شما نیاز به تمرکز دارید.

 2. لوازم مورد نیاز برای تمیز کردن انبار خانه را آماده کنید.

برای پاک‌سازی و مرتب کردن بی‌نظمی موجود در انبار به چند وسیله نیاز خواهید داشت.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات خونه تکونی ویژه عید هم ارائه میده؟
وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن انبار خانه
وسایل مورد نیاز برای تمیز و مرتب کردن انبار خانه را آماده کنید.

در زیر به چند مورد از آن‌ها اشاره کرده‌ایم:

  • کیسه‌های زباله ترجیحا بزرگ و با جنس محکم باشند.
  • جعبه‌های خالی برای قرار دادن وسایل
  • کاغذهای چسب‌دار برای برچسب زدن کیسه‌ و جعبه‌ها 
  • ماژیک یا خودکار
  • جاروبرقی یا جارو و خاک‌انداز
  • سطل و تی برای شستشو 
  • پارچه‌های تمیز کننده از جنس میکروفیبر
  • محلول تمیز کننده‌ی چند منظوره

 3. جدا کردن وسایل داخل انبار

شکی نیست که بیشتر خرت و پرت‌هایی که در انبار خانه گذاشته می‌شوند هیچ وقت به‌کار کسی نمی‌آیند. حتی ممکن است پس از گذشت سالیان یادتان برود که آن وسیله را داشته‌اید. قدم بعدی این است که وسایل موجود در انباری را بررسی کنید. به خودتان دروغ نگویید اگر وسیله‌ای تا بحال به کارتان نیامده بعد از این هم وضعیت تغییر نمی‌کند. بهتر است تا فکر کنید که چگونه از دستشان خلاص شوید. 

 با استفاده از کاغذ یادداشت‌های چسب دار سه ایستگاه ایجاد کنید:

  • وسایل مناسب برای اهدا یا فروش
  • وسایلی که نگه می دارید
  • وسایل دور ریختنی

با استفاده از این برچسب‌ها و درست کردن این ایستگاه‌ها کار شما راحت‌تر خواهد بود.اگر وسایل کوچک زیادی دارید، آن‌ها را دسته‌بندی کرده در جعبه بریزید سپس روی جعبه برچسب بزنید. دقت کنید  که برای وسایل دورریختنی آن‌ها را بر اساس ماده‌ی استفاده شده در آن‌ها تفکیک کنید تا بازیافت آن‌ها راحت‌تر صورت بگیرد.  

 4. کم کم به جلو حرکت کنید. 

اگر زباله‌ی زیادی دارید که باید از انبار خانه خود دور بریزید، ابتدا با آن‌ها شروع کنید. مشاهده دور ریخته شدن انبوهی از زباله که شلوغی زیادی به همراه داشت به شما کمک می‌کند تا پیشرفتی که داشته‌اید را مشاهده کنید. همچنین با انجام این کار فضای بیشتری برای کار آزاد می‌شود.

از نزدیکی در ورودی شروع کنید و به سمت آشفتگی بروید. در هنگام حرکت مسیر را پاکسازی کنید. یعنی مرتب کردن درهم و برهمی و دور ریختن هر چیزی که: 

  1. شکسته است (وانمود نکنید که روزی آن را تعمیر خواهید کرد. فقط از شرش خلاص شوید.)
  2. قدیمی است و به درد هیچ کس نمی‌خورد. کفش‌های قدیمی شما جزو این دسته هستند. آن‌ها سالیان سال در انباری تل‌انبار شده‌اند و برخی به معنای واقعی کلمه خشک و پوسیده‌اند.
  3. کاغذهایی که حاوی اطلاعات شخصی شما هستند را با دستگاه خرد‌کن یا قیچی خوب خرد کنید و سپس دور بریزید. 

هر چیزی که زباله نیست را مرتب کنید و برچسب مربوط به آن را بزنید. 

 5. زمانی که در حال نظم دادن به انبار خانه هستید بی‌رحم باشید. 

هنگامی که انبار خانه خود را تمیز می‌کنید با سرعت فعالیت کنید. هرچه بیشتر بنشینید و درباره چیزها تعمق کنید، این روند طولانی‌تر خواهد شد. همچنین احتمال اینکه چیزهایی که واقعاً نیازی به آن‌ها ندارید را نگه دارید، بیشتر خواهد بود.

البته که کنار گذاشتن یادگاری‌ها کار سختی است. اما اگر می‌خواهید تا از فضای انباری به درستی استفاده کنید احساسات خود را کنار بگذارید. 

 6. وسایلی که می‌خواهید نگه دارید را دسته‌بندی کنید.

موارد مشابه به هم از وسایلی که قصد دارید نگه دارید را در گروه‌هایی دسته‌بندی کنید. دسته‌بندی را تا جایی‌که امکان دارد گسترده در نظر بگیرید. به عنوان مثال لوازم التحریر، دفتر و قلم‌ها را در یک دسته قرار دهید. با این روش متوجه خواهید شد که به چند جعبه نیاز دارید. همچنینن بعدا راحت‌تر می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

 7. نگه‌داشتنی‌ها را مرتب کنید.

هنگامی که از شر دور ریختنی‌ها خلاص شدید به همه چیزهایی که می‌خواهید نگه دارید نگاهی بیندازید. جعبه‌های بزرگ شفاف، کارتن و قفسه‌های مناسبی برای اقلام باقی‌مانده خریداری کنید.

جعبه‌های مورد نیاز برای دسته بندی لوازم
وسایلی که می‌خواهید نگه دارید را در جعبه های شفاف یا کارتن قرار دهید تا دسترسی به آن‌ها ساده‌تر باشد.

جعبه‌های شفاف به شما امکان می‌دهند تا دقیقاً آنچه را در داخل جعبه است را مشاهده کنید در نتیجه پیدا کردن وسایل را آسان‌تر می‌کند. در صورتی که از جعبه های کارتن استفاده می‌کنید بهتر است که آن‌ها را برچسب‌گذاری کنید.

در صورت لزوم با استفاده از پارچه میکروفیبر گرد و غبار روی وسایل را پاک کرده و مطابق دسته‌های ایجاد شده در مرحله قبل در جعبه‌ها قرار دهید. به عنوان مثال، تمامی تزیینات جشن تولد را در یک جعبه و لوازم التحریر را در جعبه دیگر قرار می‌گیرد. 

 9. محیط انبار خانه را تمیز کنید.

هنگامی‌که همه چیز را درون ظرف‌های ذخیره‌سازی قرار گرفت یا در قفسه‌ها چیده شد، محیط انبار را کاملا تمیز کنید. تار عنکبوت‌ها را از سقف و دیوارها پاک کنید. قفسه‌های گرد و غبار گرفته را با دستمال تمیز کنید. تمام کف اتاق را جارو برقی بزنید. 

 10. جعبه‌ها را در جای مناسب قرار دهید.

تمامی جعبه‌های ذخیره‌سازی را طوری قرار دهید که وسایل حجیم و سنگین روی زمین یا قفسه‌ی نزدیک به زمین قرار بگیرد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات خونه تکونی ویژه عید هم ارائه میده؟

مطمئن شوید که برای دسترسی به وسایل دیگر تنها نیاز است که یک جعبه یا وسیله را جابجا کنید. اگر برای رسیدن به چیزی مجبور باشید که چندین جعبه را کنار بزنید، پس از مدت کوتاهی دوباره انبار خانه شما مثل قبل به‌ریخته می شود. 

توجه داشته باشید که در کمترین زمان ممکن از شر وسایلی که قصد دارید اهدا کنید یا بفروشید نیز خلاص شوید. هر چقدر آن‌ها را بیشتر نگه دارید دل کندن سخت‌تر خواهد شد. 

 11. تمیزکاری نهایی را انجام دهید.

جعبه وسایلی که مربوط به جای دیگر خانه است را بیرون ببرید. وسایل مورد نیاز تمیزکاری مانند جاروبرقی و پارچه‌هایی که استفاده کرده‌اید، را در جای خود قرار دهید. برگه‌ها یادداشت را از اطراف جمع کنید و با کیسه‌های زباله دور بریزید.

همه اقلام اهدایی را به نزدیکترین موسسه خیریه منتقل کنید. بهتر است تا برای این کار یک وانت بگیرید. از وسایل فروشی خود عکس بگیرید؛ بهترین کار فروش آنلاین است. این کارها را به هفته‌های بعد موکول نکنید. هرچه بیشتر طول بکشد، احتمال این است که به سراغ آن‌ها بروید، کمتر می شود.

 12. برای خرید وسایل جدیدمحدودیت بگذارید.

حالا که مشاهده کردید چقدر وسایل دارید، برای خود محدودیت‌های مکانی تعیین کنید.

منظور این است که برای مثال اگر در حال حاضر یک جعبه‌ی کوچک مخصوص شمع دارید، می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا این مقدار برای شما کافی است یا خیر. بنابراین، هر زمان که بیرون می‌روید، می‌دانید که فضای ذخیره‌سازی مخصوص شمع شما پر است بنابراین دیگر شمع نخواهید خرید. تا زمانی که از شر قبلی‌ها خلاص شوید. این یک روش عالی برای استفاده بهتر از فضا و نظم بخشیدن به انبار خانه شماست. 

عکس قبل و بعد از تمیزی انبار خانه
گرفتن عکس قبل و بعد به شما انگیزه می‌دهد تا انبار خود را تمیز نگه دارید.

در آخر اینکه یک عکس قبل و بعد از  انبار خانه خود تهیه کنید و از تمیزی آن لذت ببرید. خواهید دید که چقدر مرتب بودن روحیه‌ی شما را تغییر می‌دهد و به افکار شما نیز نظم خواهد داد. 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا