نظافت و پذیرایی

آموزش گام به گام کاشت سبزه خاکشیر ✔️ کاملا تصویری

به نیمه اسفند ماه رسیدیم و دیگه احتمالا کارهای خونه تکونی و تغییر دکوراسیون داخلی هم تموم شده. چند روزی به شروع سال جدید نمونده و نوبتی هم باشه نوبت به سبز کردن سبزه عید هست. اینجاست که خانم های خونه حسابی سلیقه به خرج می دن و انواع سبزه های نوروزی رو با ابتکارات خودشون تهیه می کنند. سبز کردن انواع بذر و تخم و دانه های گیاهان از هر نوعی که باشه هیچ فرقی نداره. منظورم اینه که هیچ قانونی نیست که حتما عدس، ماش یا گندم سبز کنید. چطوره امسال کاشت سبزه خاکشیر رو امتحان کنین. بله خاکشیر رو هم میشه سبز کرد اما فوت و فن داره. اتفاقا سبزه خاکشیر روی اسفنج خیلی زیبا و جالب هم میشه. اگر راه و رسم سبز کردن خاکشیر رو بلد نیستی با هوم سرویز همراه شو تا با هم سبزه خاکشیر سبز کنیم.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

شاید خانه تکانی هم کمی طول کشیده باشه و هنوز تموم نشده ولی باز هم می تونین یک سبزه قشنگ، داشته باشین. نگران نباشید سبزه خاکشیر خیلی زود سبز میشه. در همین روزهای باقی مونده هم می تونین کاشت بذر رو انجام بدید. اصلا سفره هفت سیب بدون سبزه، صفایی نداره. می دونین چطوری پای این سبزه ها به سفره هفت سین ایرانی ها باز شد؟

آموزش کاشت انواع سبزه عید نوروز

فلسفه سبزه سبز کردن در نوروز

کاشت سبزه برای عید نوروز از سنت های قدیمی ایرانی ها هست. شاید خیلی ها ندونن فلسفه این کار چیه. مادر بزرگ ها معتقد هستند که اگر سبزه خوب سبز بشه و پر و کامل باشه سال خوبی در پیش داریم. ایرانیان باستان هم به کاشت سبزه پیش از سال نو، علاقه داشتن. طبق شواهد تاریخی 25 روز قبل از نوروز بر روی ستون هایی از خشت خام سبزه سبز میشد. البته کاشت سبزه خاکشیر رایج نبوده و به تازگی انجام میشه.

پادشاهان باستان گویا مکانی رو برای سبز کردن غلات مختلف در نظر گرفته بودن. به این صورت که در میدان شهر، دوازده ستون خشتی برپا میشد و بر روی هر ستون یک نوع بذر کاشته می شد. معمولا همه ساله گندم، جو، ذرت، ارزن، برنج، باقالا، نخود، عدس، ماس، کاجیله، لوبیا و کنجد بر روی این ستون ها کشت میشد. به نظر می رسه ایرانیان باستان سبزه رو نمادی از برکت و باروری هم می دونستن. بنابراین اگر این دانه ها و بذرها خوب رشد می کردن، اینطور تصور می شد که سالی پر برکت در پیش رو هست.

کاشت سبزه خاکشیر

البته فلسفه سبز کردن سبزه در پیش از عید نوروز این بوده که کشاورزان متوجه بشن کدوم دانه یا بذر، رشد بهتری داره و همون رو برای زمین های زیر کشت شون انتخاب کنن. به این ترتیب محصولات پر بارتری برداشت میشد و جلوی خسارت احتمالی هم گرفته می شد. برای مثال اگر سبزه عدس یا ماش اون سال آفت میزد و خوب سبز نمی شد، می فهمیدن که امسال سال عدس یا ماش نیست و باید گندم یا بذرهای دیگری رو بکارن.

کاشت سبزه خاکشیر

هنوز هم این رسم البته به شکل متفاوتی اجرا میشه. انواع بذرها و دانه ها هم برای کشت، انتخاب میشه. کاشت سبزه خاکشیر هم نمونه ای از این سبزه های جدید هست. حتی دانه هایی که خوراکی نیستند هم برای سبز کردن انتخاب میشه. 

قبل از اینکه به نحوه سبز کردن خاکشیر بپردازیم می خوام در مورد این بذر کمی توضیح بدم. دانه های ریز و قرمز مایل به قهوه ای خاکشیر برای تهیه شربت های تابستونی خیلی استفاده میشه. در روزهای گرم تابستون هیچ چیز جای شربت خاکشیر رو نمی گیره. هم خوشمزه و هم دارای کلی خاصیت برای بدن، چی از این بهتر. خاکشیر یا به قول بعضی ها خاکشی خاصیت صفرابر و صد عطش داره. از نوشیدنی خاکشیر برای درمان یبوست و اسهال، التهابات مجاری ادراری، پاکسازی کبد، بهبود زخم ها، مشکلات دستگاه گورشی، دل ضعفه و … هم استفاده میشه. خلاصه که این دونه های ریز علاج صد و یک درد هستن و در طب سنتی خیلی روی خواص خاکشیر تاکید شده.

شاید در تابستون حتی به فکر سبز کردن این دونه های ریز هم نیفتادی باشی ولی برای سبزه عید، می تونین از خاکشیر هم استفاده کنین. جالب اینکه خاکشیر رو حتی در هفته آخر که دیگه کارهای نظافت منزل رو به اتمام هست، هم می تونی سبز کنی چون خیلی زود سبز میشه. البته اگر برای بار اول کاشت خاکشیر رو امتحان می کنی بهتره از چند روز جلوتر، سبزه رو سبز بکنی تا مشکلی پیش نیاد.

چیدمان سفره هفت سین با ایده هایی خلاقانه

سبز کردن سبزه خاکشیر

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تزئینات و طراحی مجالس هم ارائه میده؟

طریقه سبز کردن سبزه خاکشیر

روش سبز کردن بذرها تقریبا مثل هم هست. اگر قبلا سبزه سبز کرده باشین حتما به راحتی دونه های ریز خاکشیر رو هم می تونین سبز کنین. البته همونطور که در تصویر هم مشخصه، این دونه ها خیلی ریز هستند و نمیشه اون ها رو مثل گندم و عدس توی ظرف بزرگ، سبز کرد. معمولا از یک پایه قیم برای کاشت سبزه خاکشیر استفاده میشه. اسفنج برای این کار مناسب هست. کار با اسفنج خیلی سخت نیست و به راحتی میشه اسفنج رو برش زد و شکل داد.

اصولا همه این سبزه های مدل دار و عجیب و غریب، روی اسفنج سبز شدن و زیر کار یک قطعه اسفنج قرار داره. اگر نه که سبزه نمی تونه به شکل کلاه یا درخت یا توپ و … سبز بشه. طرز کار با خاکشیر درست شبیه به سبز کردن شاهی هست. برای کاشت شاهی معمولا از یک کوزه یا عروسک و چیزی شبیه به اینها استفاده میشه. برای خاکشیر هم به میشه همون کار رو انجام داد. مثلا خاکشیرها رو روی کوزه سبز کنین یا دامن عروسک می تونه سبزه خاکشیر باشه.  بهترین کار اینه که از اسفنج استفاده کنین چون سبزه شیک تر و زیباتر دیده میشه.

کاشت سبزه خاکشیر روی اسفنج

خب از قبل لازمه تا خاکشیر رو توی ظرف بزرگی خیس کنین. در نظر بگیرید که این دونه ها ریز هستن ولی بعد از سبز شدن خیلی زیادتر دیده میشن. خاکشیر رو توی ظرف بریزید و به اندازه یک بند انگشت روی دانه ها رو آب بگیرید تا حسابی خیس بخوره. شاید بعضی از دونه ها روی آب اومد با اون ها کاری نداریم، خاکشیرهای ته نشین شده خیلی خوب سبز میشه. حالا روی ظرف رو یک دستمال پارچه ای بکشید و 24 ساعت بزارین بمونه. در این مدت دانه ها کمی متورم میشه و آماده کاشت سبزه عید هست.

در این فاصله بهتره ظرف سبزه رو انتخاب کنین و برای اون اسفنج تهیه کنید. ایده اسفنج خیلی ابتکاری هست و میشه باهاش طرح های مختلفی رو اجرا کرد. برای مثال می تونین اسفنج رو به شکل قلب برش بزنین یا مثل یک توپ، کاملا گرد. در تصویر زیر بذر خاکشیر روی کلاه سبز شده. البته در اصل اسفنج به شکل کلاه برش داده شده و بعد از سبز شدن بذر خاکشیر، به نظر می رسه که کلاه سبزه ای داریم. خیلی طرح های مختلفی هست و بستگی به خلاقیت خودتون داره. 

آموزش نظافت راه پله چوبی ساختمان

کاشت سبزه عید با خاکشیر

آموزش شکل دادن اسفنج برای سبزه عید

شاید به نظر برسه که  این سخت ترین قسمت کاره ولی وقتی شروع کنین متوجه میشین که اینطور که به نظر میاد سخت نیست.  از همین اسفنج های ظرفشویی در اندازه های بزرگ تر هم هست همونا خوبه. به یک قیچی، ماژیک و یک طرح نیاز دارید. طرح می تونه یک دایره باشه یا یک استوانه یا هر چیز دیگری. طرح اولیه رو روی اسفنج بکشید مثلا یک دایره. حالا دورتادور اون دایره رو با قیچی به شکل توپ ببرید. برش ها ریز و کوچک باشه و خیلی آروم برش بزنید تا شکل اصلی از کار در بیاد.

حالا باید ذره به ذره همه ناصافی ها رو با قیچی صاف و یک دست بکنین. کار ساده ای هست. حتی خیلی از بچه مدرسه ای ها هم برای درست کردن کاردستی از اسفنج استفاده می کنند. وقتی اسفنج کامل شکل گرفت. یکبار اسفنج را بشورین تا خوب خیس بشه. حالا با دست هم میشه یا با کاردک، بذر خاکشیر خیس خورده رو روی اسفنج بکشین. دانه ها کمی لعاب دار شده و به راحتی از دست جدا نمیشه ولی سعی کنین روی همه قسمت های اسفنج، به طور یکنواخت بذر خاکشیر پوشش داده بشه.

تمیز کردن انواع لکه ها از روی فرش و موکت

سبزه عروسکی برای نوروز 1400

نکات مهم برای کاشت سبزه خاکشیر

خاکشیر را در روزهای آخر و نزدیک به عید نوروز سبز کنین. تقریبا بین پنج یا شش روز بیشتر طول نمیشه تا بذر خاکشیر برای سفره هفت سین آماده بشه.

برای اینکه سبزه خوب و پرتری داشته باشین از خاکشیر تازه استفاده کنین. بذرهای کهنه ممکنه همشون سبز نشه و کار رو خراب کنه. سبزه خاکشیر هر چی پرتر و یک دست تر باشه، زیباتر دیده میشه.

اگر عجله دارید می تونین مدت زمان خیساندن خاکشیر رو هم کوتاه تر کنین. حتما لازم نیست یک روز بذرها خیس بخوره. این دانه بعد از خیساندن لعاب میندازه و همون موقع میشه خاکشیر رو برای کشیدن روی اسفنج استفاده کرد.

تقریبا هر یک استکان بذر خاکشیر رو با 5 استکان آب، خیس کنید تا حسابی آب بکشه و روی بذرها خشک نشه. بعد از سبز شدن هم باید مرتب روی سبزه ها رو آب اسپری کنین تا خوب رشد بکنه.

کاشت سبزه خاکشیر دقیقا شبیه به سبز کردن بذر شاهی هست. اگر قبلا شاهی سبز کردین به راحتی خاکشیر رو هم می تونین سبز کنین.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تزئینات و طراحی مجالس هم ارائه میده؟

وقتی سبزه هاتون خوب سبز شد ازش عکس بگیرید و برای هوم سرویز بفرستین تا در همین صفحه به اسم خودتون چاپ بشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا