خانگی و ساختمانی

توری گابیون یا توری سنگی چیست؟ کاربرد، مزایا و معایب

توی پنجره از مصالح پر کاربرد در ساختمان سازی است. نصب انواع توری بر روی درب و پنجره های منازل و ساختمان های عمومی، ساده ترین راه برای کنترل ورود حشرات نیز هست. اما همه توری ها، مصرف عمومی ندارند. توری گابیون یا توری سنگی هم یک نوع توری به حساب می آید ولی کمتر کسی با آن آشنایی دارد. این نوع توری ها کاربرد بسیار زیادی در شهرسازی و ساخت و ساز دارند. در این مطلب کاربردهای مختلف توری گابیون و مزایا و معایب آن را بررسی می کنیم. آیا می دانید چرا به این توری ها، توری سنگی می گویند؟

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

توری گابیون چیست؟

در اغلب خانه ها هم زمان با نصب انواع پنجره یو پی وی سی توری پشه ای نیز نصب می شود. این توری ها اصلا شباهتی به موضوع بحث ما ندارند. گابیون نوعی مفتول فلزی گالوانیزه است که چشمه های بزرگ تری از توری پنجره معمولی دارد. این توری ها دارای استحکام بسیار زیاد و فوق العاده محکم هستند. ضخامت مفتول به کار رفته در ساخت و اندازه چشمه ها تنوع زیادی دارد. با توجه به محل نصب و کاربرد توری گابیون، ضخامت مفتول و سایز چشمه های توری، انتخاب می شود. در مهندسی سازه با استفاده از سبدهای سیمی، عملیات عمرانی مختلف انجام می شود. این سبدها از توری های سنگی یا gabion درست می شوند. از به هم پیوستن این سبدهای پر شده از مصالح، ساختاری به مراتب بزرگ تر و با ابعاد زیاد، قابل ساخت و ساز است. علت نام گذاری توری سنگی را در ادامه بخوانید

کاربرد توری گابیون

چرا به این توری ها، توری سنگی می گویند؟

 علت این نام گذاری، طریقه استفاده از توری است. در اغلب موارد این توری ها به شکل سبد، برای ساخت سازه های بزرگ تر به کار می روند. داخل مفتول های گالوانیزه سبدی از مصالح مقاوم پُر می شود. معمولا از قلوه سنگ در اندازه های بزرگ برای پُر کردن توری گابیون استفاده می شود به همین دلیل این توری ها، به نام توری سنگی معروف شده اند. در واقع پُر کردن این حجم بزرگ با دیگر مصالح ساختمانی بسیار گران تمام می شود و سنگ و قلوه سنگ بهترین گزینه برای داخل سبدهای گابیون است. نحوه پر کردن داخل سبدها به صورت خشکه چینی است که موجب مقاومت تور سنگ ها می شود. 

در زمان های قدیم این نوع سازه برای عملیات نظامی و ساختن جان پناه استفاده می شد. شکل و شمایل توری ها اندکی متفاوت بود و سبدهای استوانه ای تو خالی با خاک اره پر می شد. این توری ها ته نداشتند ولی سبدهای مفتولی امروزی از 4 سمت بسته هستند و اغلب با قلوه سنگ، پر می شوند. همین موضوع کاربری این توری ها را بسیار گسترش داده است. امروزه تور سنگ ها در بسیاری از عملیات عمرانی به کار گرفته می شوند.

انواع توری مفتولی با کارکرد مختلف تولید می شود. سیم خاردار، فنس خصاری، سیم گالولنیزه، مش، توری مرغی، توری سرندی و توری گابیون همگی از مفتول های فلزی ساخته می شوند. ارتفاع توری ها از 1 تا 4 متر متغیر است. ضخامت مفتول نیز معمولا بین 2 تا 5 میلیمتر با چشمه 6×5 و 8×8 ، 8×10 ،10×12 برای مصارف گوناگون تولید می شود.

توری گابیون یا توری سنگی

توری گابیون چه کاربردی دارد؟

این محصولات در انجام امور عمرانی، معماری بنا، ساخت و ساز و …. استفاده می شوند. از لحاظ جنس مفتول در کاربری های متفاوت، فرقی وجود ندارد اما عمده تفاوت در ضخامت مفتول و اندازه چشمه های توری است. به خصوص در سد سازی از این توری سنگی استفاده فراوانی می شود. برای ساخت پوشش کف کانال های آب، موج شکن ها و دیوارهای سد، سبدهای توری سنگی مناسب ترین مصالح هستند. با توجه به قرار گیری سنگ های بزرگ در کنار یکدیگر و عدم امکان حرکت سنگ ها، ساختاری کاملا مقاوم ایجاد می شود.

اگر موقع سفر به شهرهای شمالی به جاده توجه کنید دیوارهای سنگی را می بینید که با استفاده از این توری ها ساخته شده اند. توری گابیون در راه سازی و مهار سنگ های بزرگ در شیب جاده و جلوگیری از ریزش سنگ ها کاربرد فراوانی دارد.  با کشیدن یک دیوار کوتاه در محل های پر خطر می توان جلوی حوادث احتمالی را گرفت.

کاربردهای توری سنگی بسیار گسترده تر است در این موارد هم از این محصول استفاده می شود:

  • مقاوم سازی بناهای قدیمی و تاریخی
  • استحکام ساختمان های سست
  • ساخت دیوارهای محافظ و یا دیوار حائل
  • نماسازی و محوطه سازی
  • پوشش لوله های اصلی برای جلوگیری از آسیب و فرسودگی
  • طراحی مبلمان شهری و سازه ها در مدیریت شهری

توری سنگی

توری گابیون یا توری سنگی چه انواعی دارد؟

این محصول به صورت رول و در متراژ بالا تولید می شود. برای جلوگیری از سقوط سنگ در کنار جاده های ماشین رو یا خطوط راه آهن، از توری گابیون استفاده می شود. در این صورت توری به صورت فنس مانند به دیوار متصل می شود. اما رایج ترین نوع استفاده از این توری ها، ساخت سازه های مکعب شکل و سبدی است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب توری هم ارائه میده؟
  • سبد گابیون

مفتول های به کار رفته در ساخت توری با توجه به کاربری های گوناگون، به اشکال متفاوتی در می آید. مفتول های فلزی قابلیت شکل پذیری زیادی دارند و در پروسه تولید با توجه به هدف و کاربرد، اختصاصی سازی می شوند. سبد گابیون رایج ترین نوع این توری هاست که به شکل جعبه های مکعب شکل در ابعاد متنوع ساخته می شود. این سبدها در محل و با توجه به نوع پروژه به اندازه های مورد نظر، ساخته می شوند. 

  • تشک های گابیون

این سازه در مقایسه با سبد گابیون، دارای ارتفاع کمتری است. اصطلاح تشک از این جهت به توری گابیون داده شده که سازه مثل تشک روی محل مورد نظر پهن می شود. بر خلاف مدل های سبدی این نوع، ظاهر پهن و کوتاه تری دارد. استفاده از این ساختار به صورت پله ای در جلوگیری از فرسایش خاک بسیار رایج است. برای اینکه جلوی سرعت تخریب آب در کانال های آب گرفته شود نیز از این نوع توری سنگی استفاده می شود.

  • کیسه های گابیون

به طور کلی همه انواع توری های سنگی از مصالح مورد استفاده دز عملیات مهندسی عمران هستند. این توری ها مصرف عمومی و خانگی ندارند. کیسه گابیون با استفاده از همین توری ها در شرایط ضروی که زمان کم است، ساخته می شود. ساختار این کیسه ها در عین مقاومت بالا دارای انعطاف پدیری زیادی نیز هست.

  • انواع گابیون تزئینی

این سازه برای محوطه سازی استفاده فراوانی دارد. طراحی باغ و حوطه ویلا یا نمای شهری با استفاده از توری سنگی یکی از جذاب ترین ایده های دکوراسیون محوطه بیرونی است. یکی دیگر از کاربردهای توری گابیون در تزئینات داخلی و ساخت سازه های مناسب برای رشد گیاهان آپارتمانی است. این سازه ها به طور مستقل و یا متصل به دیوار، ساخته می شوند.

توریهای باغچه ای

مزایای توری گابیون چیست؟

امروزه از توری سنگی در زمینه های مختلف معماری داخلی و خارجی به وفور استفاده می شود. این موضوع منحصر به داخل کشور نیست در تمام نقاط جهان gabion به عنوان یک محصول با قابلیت های مختلف شناخته شده و کاربرد فراوانی دارد. از سبدهای سنگی گابیون گرفته تا تشک ها و کیسه های گابیون در همه پروژه های ساخت و ساز و طرح های عمرانی به کار می آید. در تصویر بالا نمونه ای ساده از به کارگیری توری گابیون را می بینید که برای حصار دور باغچه استفاده شده است. استفاده از این توری ها در حال گسترش است زیرا مزایای گابیون بیش از معایب آن است. برخی از این مزایل عبارتند از:

  • سهولت کاربری

در مقایسه با دیگر مصالح، کار با این توری ها بسیار راحت تر است. تقریبا هیچ محدودیتی در استفاده از این توری ها نیست و به سادگی در پروژه های عمرانی به کار گرفته می شود.

  • مقاومت و استحکام بالا

از لحاظ ایمنی و محکم بودن سازه های ساخته شده با توری گابیون هیچ تردیدی وجود ندارد. سنگ ها در داخل توری فیکس می شوند و امکان حرکت و جابجایی را ندارند. 

  • اقتصادی و مقرون به صرفه

هزینه های اجرایی با توری گابیون یا توری سنگی به مراتب کمتر از محصولات مشابه است. سنگ ساختمانی در همه مناطق قابل دسترسی است و پروژه با حداقل هزینه و کیفیت فوق العاده تمام می شود.

ساخت سازه های بزرگ با مفتول گالوانیزه

تعرفه نصب توری درب و پنجره در هوم سرویز

قیمت نصب توری

خدمات نصب انواع توری درب و پنجره در تهران

 تصب و اجرای انواع توری پنجره ای، توری مرغی و فنس، توری سنگی، توری درب بالکن و تراس پذیرفته می شود. خدمات نصب انواع توری درب و پنجره در همه محله های تهران فعال است. قبل از فرا رسیدن فصل گرما نسبت به تعویض یا تعمیر توری های قدیمی اقدام کنید. ثبت سفارش از طریق اپ هوم سرویز یا کلیک روی گزینه” ثبت درخواست” در بالای صفحه امکان پذیر است. لیست جدول قیمت های نصب توری پنجره به روز رسانی شده است.

قیمت های پایه با توجه به ابعاد پنجره تفاوت خواهد داشت. حداقل سفارش برای این سرویس، یک متر مربع است. ما نصاب حرفه ای و با تجربه را درب منزل اعزام می کنیم و با کمترین هزینه ساخت توری پنجره ای را انجام می دهیم. این سوریس به طور کامل توسط هوم سرویز گارانتی شده است. در صورت عدم رضایت از ساخت توری پنجره، هیچ مبلغی دریافت نمی شود.

جهت ثبت سفارش رایگان سرویس نصب توری پنجره از اپلیکیشن هوم سرویز استفاده کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا