خانگی و ساختمانی

انواع سیستم های اعلام و اطفا حریق را بشناسید

آتش سوزی از سوانح ناگواری است که آسیب های جانی و مالی بسیاری را به همراه دارد. اگر چه جایگزین کردن صدمات مالی کار ساده ای نیست ولی جبران آسیب های جانی به هیچ وجه امکان پذیر است. همه ساختمان های عمومی و پر رفت و آمد باید مجهز به سیستم اعلام حریق باشند تا احتمال آتش سوزی به حد صفر کاهش پیدا کند. در آپارتمان ها و مجتمع های ساختمانی نیز نصب سیستم اعلام و اطفا حریق توصیه شده است. این تجهیزات می تواند جلوی آتش سوزی های مهیب را بگیرد و موجب افزایش رفاه عمومی بشود.

انواع سیستم های هشدار دهنده آتش در بازار موجود است که هر کدام مناسب محل خاصی هستند. اگر هنوز یکی از این تجهیزات اعلام یا اطفا حریق را نصب نکرده اید، هر چه زودتر اقدامات لازم را انجام دهید. حادثه در کمین نشسته است اما با هشیاری می توان جلوی حوادث ناخوشایند را گرفت.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

سیستم اعلام حریق چیست؟

این سیستم از تجهیزات هوشمند ساختمان است که دارای سنسورهای حسی بسیار قوی است. طراحی تجهیزات اعلام حریق به گونه ای است که در مواجه با حرارت بالا از خود واکنش نشان می دهد. به طور ساده می توان طرز کار این سیستم ها را با سنسورهای حرکتی و دوربین های امنیتی مقایسه است.. همه این دستگاه ها دارای تکنولوژی پیشرفته ای هستند و کارایی فوق العاده ای دارند. 

سیستم های اعلام حریق، آلارم های هشدار دهنده ای را به صدا در می آورند تا ساکنین به موقع بتوانند خود را از محل دور کنند. برخی از تجهیزات پیشرفته دارای سیگنال از راه دور هستند و امکان اتصال به ایستگاه های مرکزی آتش نشانی را دارند. به این ترتیب امداد رسانی به محل خیلی سریع تر انجام می شود. محافظت از جان و مال خود و خانواده از مهم ترین وظایف هر فرد است. 

اهمیت نصب سیستم اعلام حریق در ساختمان

سیم کشی برای نصب سیستم های هشدار دهنده دود و آتش سوزی، در ساختمان های عمومی یک ضرورت است. همیشه امکان سهل انگاری و بروز حوادث ناخواسته در ساختمان های پر رفت و آمد وجود دارد. یک ته سیگار خاموش نشده، اتصال برق در ساختمان های قدیمی و …. می تواند حادثه ای غیر قابل جبران را رقم بزند. به خصوص در بافت فرسوده و ساختمان های قدیمی به علت ایراد در سیم کشی ساختمان و نصب غیر اصولی تجهیزات و برقکاری ها، احتمال بروز سانحه بیشتر است. سرعت انتشار 

خدمات سیم کشی اعلام حریق در تهران

نصب سنسور دود

انواع سیستم های اعلام حریق

صرف نظر از برند وش رکت سازنده، همه سیستم های اعلام حریق در یکی از این گروه ها قرار دارند:

سیستم های هشدار دهنده آتش خانگی

تجهیزات این سیستم ها مناسب ساختمان های کوچک است. معمولا یک پنل کنترل اعلام حریق برای اطلاع رسانی و هشدار در ساختمان نصب می شود. این سیستم های ساده برای ساختمان های مسکونی بیش از 5 طبقه کارایی خوبی دارند اما مناسب مکان های بزرگ نیستند.

سیستم های اعلام حریق ترکیبی

در این تجهیزات معمولا از هشدار دهنده های غیر آتش نشانی هم در کنار سیستم های هشدار دهنده آتش استفاده می شود. برخی از این تجهیزات در ترکیب با دوربین مدار بسته، بلندگوهای تقویت صدا، سیستم های حضور و غیاب کارکنان و … نصب می شوند.

 سیستم های اعلام حریق شهری با نظارت آتش نشانی

میدونستی که هوم سرویز، خدمات سیستم اعلام و اطفا حریق هم ارائه میده؟

نصب این سیستم های نظارتی برای ایمن سازی در شهر می تواند جلوی بسیاری از حوادث را بگیرد. اغلب سیستم های هشدار دهنده آتش نشانی که در محل نصب هستند دارای سیستم خودکار اطفا حریق نیز می باشند. در حال حاضر از این نوع سیستم های هشدار دهنده در داخل کشور استفاده نمی شود. پس از بهبود زیرساخت ها، می توان به نصب این تجهیزات امیدوار بود

سیستم های اعلام حریق برای اماکن حفاظت شده 

تجهیزات نصب شده در ایستگاه مرکزی، سیستم های اعلام حریق نظارت از راه دور و هشدار دهنده های کمکی اعلام حریق در این گروه قرار دارند.

بهترین زمان شارژ کپسول آتش‌ نشانی چه موقع است؟

نصب تجهیزات اعلام حریق

چه ساختمان هایی نیاز به سیستم اعلام حریق دارند؟

سازمان نظام مهندسی، نصب سیستم های اعلام حریق را در برخی موارد اجباری اعلام کرده است. نوع کاربری ساختمان روی لزوم نصب و اجرای تجهیزات هشدار دهنده تاثیر می گذارد. اگرچه هم اکنون بسیاری از ساختمان ها فاقد تجهیزات اعلام حریق هستند اما در برخی موارد سعی شده تا با نصب آتش خاموش کن، اتفاقات غیر قابل پیش بینی را کنترل کرد. قبل از اینکه آتش سوزی گسترده شود باید با نصب سیستم های اعلام و اطفا حریق، امکان آتش سوزی را کاهش داد. در ساختمان های مسکونی با 5 سقف، بدون احتساب همکف و همچنین آپارتمان های مسکونی با حداقل 11 واحد و به بالا نیز نصب تجهیزات هشداد دهنده آتش الزامی در نظر گرفته شده. برخی دیگر از ساختمان هایی که مشمول قانون نصب سیستم اعلام حریق هستند عبارتند از:

  • ساختمانهای تجاری
  • ساختمانهای مختلط تجاری- اداری
  • ساختمان های مختلط تجاری-مسکونی
  • ساختمان های اداری
  • مکان های نگهداری از معلولین و سالمندان
  • نمایشگاه، کتابخانه و سالن مطالعه عمومی
  • مراکز درمانی بدون تخت نظیر کلینیک ها و درمانگاه های عمومی
  • مراکز آموزشی شامل دبیرستان ها، دانشگاه و مدارس
  • مهدکودک ها و محل نگهداری نوزادان و کودکان
  • هتل ها، مهمانسراها و خوابگاه های دانشجویی
  • خوابگاه های عمومی و زائرسراها تا 29 تخت ویا تا 32 اتاق 
  • مراکز درمانی با تخت و بستری بیمار( بیمارستان، زایشگاه و…)
  • موزه ها و محل نگهداری اشیا قیمتی
  • ساختمان های عمومی شامل: باشگاه، سالن های چند منظوره و ….
  • تالارهای پذیرایی و مکان های فرهنگی مثل سالن سینما و تئاتر
  • سالن های فرودگاهی 
  • پارکینگ های مسقف
  • مراکز مذهبی( مسجد، کلیسا، حوزه علمیه و …)
  • جایگاه عرضه سوخت و انبار سوخت
  • انبار و سردخانه های عمومی 
  • مراکز انتظامی 

اصول و نحوه سیم کشی برق ساختمان هوشمند

طراحی و اجرای سیستم اعلام حریق

نحوه عملکرد سیستم های اعلام و اطفا حریق

یک سیستم اعلام حریق( Fire alarm system ) هنگام تشخیص دود، مونوکسیدکربن، آتش سوزی و یا سایر موارد اضطراری مربوط به آتش به ساکنین هشدار می دهد. این هشدارها ممکن است به طور خودکار از ردیاب های دود، و ردیاب های حرارتی فعال شوند یا ممکن است از طریق دستگاه های دستی هشدار دهنده آتش،هشدار آتش نشانی فعال شود. دستگاه های جدید و پیشرفته تر به طور خودکار هشدار را برای مراکز آتش نشانی متصل ارسال می کنند.

هشدارها می توانند به صورت زنگ های خودکار یا صدای آژیر یا صدای بوق باشند. در این صورت سنسورهای حسگر دود و حرارت، زنگ خطر را به صدا در می آورند.صداگیرهای اعلام حریق را می توان به فرکانسهای خاص و تن های مختلف از جمله کم، متوسط و زیاد تنظیم کرد. در مکان های پر رفت و آمد معمولا صدا روی حداکثر تنظیم می شود.

بسته به کشور سازنده دستگاه، سیستم های اعلام حریق به صورت یک آژیر با فرکانس های متناوب، آلارم هشدار را پخش می کنند. دستگاه های هشدار دهنده حریق می توانند در سطوح مختلف صدا تنظیم شوند. این تجهیزات الکترونیکی بوده و قابلیت تنظیمات دستی را به هنگام نصب دارند. دستگاه های الکترونیکی اعلام حریق باید در همه ساعات شبانه روز فعال باشند.  

تابلو برق ساختمان چیست و چه کاربردی دارد؟

سیستم اعلام و اطفا حریق

هزینه نصب سیستم اعلام حریق

مبلغی که برای حفاظت و امنیت ساختمان در برابر آتش و حوادث آتش سوزی پرداخته می شود در برابر جان و مال تان بسیار ناچیز است. سالانه حوادث ماشی از حریق در ساختمان های تجاری، اداری و مسکونی، خسارات زیادی را وارد می کند. با صرف هزینه ای بسیار کمتر می توانید ساختمان را در برابر حوادث غیر مترقبه و آتش سوزی و حریق، ایمن سازی کنید. در پروژه های نسب و اجرای سیستم های اعلام حریق معمولا به صورت مجزا قیمت گذاری انجام می شود. برخی موارد روی تعیین قیمت تاثیر می گذارند.

مهم ترین مولفه مربوط به نوع تجهیزات است. انواع سیستم اعلام و اطفا حریق با کارکرد متنوع در بازار موجود است. برخی از این تجهیزات بسیار حساس هستند و کوچکترین تغییر دما را ثبت می کنند. کیفیت دستگاه و برند آن در قیمت ها اثرگذار است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات سیستم اعلام و اطفا حریق هم ارائه میده؟

البته مساحت و ابعاد فضا نیز می تواند قیمت ها را تغییر دهد. برای مثال هزینه سیم کشی و نصب و اجرای سیستم های هشدار دهنده آتش در یک ساختمان با متراژ زیاد، خیلی بیشتر از طراحی سیستم اطفا خرید در بک آپارتمان کوچک است. تعداد سنسورهای نصب شده در ساختمانی با ابعاد بزرگ تر، بیشتر است.

مورد بعدی مربوط به مزان اجرای کار است. سختی کار و اجرای سیم کشی ها و نصی تجهیزات ضد حریق، یک کار تخصصی است و نیاز به دقت زیادی دارد. در عاملی که موجب افزایش سختی در اجرا بشود روی زمان بندی تاثیر می گذارد. پروژه های بزرگ تر معمولا زمان بر تر هستند و به قیمت بالاتری انجام می شود.

خدمات نصب انواع سیستم اعلام و اطفا حریق در تهران

قبل از اجرای سیستم های اعلام حریق لازم است تا از محل بازدید شود. با مشاوره و کارشناسی می توان سیستم متناسب با موقعیت را در محل نصب کرد. طراحی و اجرای انواع سیستم های اعلام و اطفا حریق از خدمات فنی هوم سرویز است. این سرویس به صورت تخصصی و توسط تکنیسین های حرفه ای اجرا می شود. همیاران هوم سرویز همگی از نیروهای با تجربه و کاربلد هستند. بعد از بازدید و بررسی موقعیت می توان محاسبات دقیق و قیمت گذاری را انجام داد. همیران هوم سرویز بعد از بررسی، ایده اولیه طراحی سیستم اعلام حریق را اعلام می کنند. در صورت توافق و رضایت مشتری همان ایده قابل اجرا بودن و بلافاصله عملیات نصب و راه اندازی تجهیزات اطفا حریق آغاز می شود. ثبت درخواست از طریق اپ هوم سرویز و لینک بالای صفحه امکان پذیر است. 

سفارش نصب سیستم اعلام و اطفا حریق را از طریق اپ هوم سرویز به رایگان ثبت کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا