رایانه و تکنولوژی

نشانه‌های ویروسی‌شدن گوشی‌های اندرویدی

گوشی‌های موبایل در حال حاضر به بخشی جدانشدنی از زندگی همه‌ی ما تبدیل شده‌اند. این وابستگی به حدی زیاد است که بدون گوشی موبایل نمی‌توانیم بسیاری از کار‌های روزانه خود را انجام دهیم. بنابراین اگر زندگی بدون گوشی‌های موبایل غیرممکن نباشد؛ قطعاً بسیار دشوار خواهد بود. حال همین وابستگی عده‌ای از افراد را به فکر کلاهبرداری و سودجویی از مردم انداخته است. این افراد با آلوده‌کردن موبایل شما به بدافزار‌ها و ویروس‌ها می‌توانند موارد بسیار مهمی همچون اطلاعات بانکی و شخصی شما را سرقت کنند. همچنین این ویروس‌ها می‌توانند باعث کندی گوشی و افزایش حجم مصرف اینترنت شما نیز شوند. در ابتدا و قبل از مقابله با ویروس‌ها، باید از ویروسی شدن گوشی‌ موبایل خود اطمینان حاصل کنید. تنها راه اطلاع از ویروسی‌شدن گوشی خود چیزی نیست جز نشانه‌های آن. اما نشانه‌های ویروسی شدن گوشی موبایل چیست؟ و چگونه می‌توانم از گوشی خود در مقابل ویروس‌ها محافظت کنم؟ برای یافتن پاسخ این سوالات با هوم سرویز همراه باشید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

مقدمه

در ابتدا بهتر است قدری به توضیح اینکه ویروس‌ها چیستند و چگونه به گوشی شما منتقل می‌شوند بپردازیم. لازم به ذکر است که هر ویروسی یک بدافزار است اما برعکس این قضیه همیشه صادق نیست.

ویروس‌ها می‌توانند از طریق یک گوشی موبایل به گوشی دیگر وارد شوند. دقیقا به مانند ویروس‌های واقعی. این ویروس‌ها از راه‌های مختلفی همچون ایمیل یا پیامک‌های تبلیغاتی که همراه یک لینک هستند برای شما ارسال می‌شوند. سپس شما با کلیک کردن برروی آن لینک، ویروس را وارد موبایل خود کرده و آن را آلوده می‌کنید. این ویروس‌ها و بدافزار‌ها می‌توانند اطلاعات شخصی شما را دستکاری و سرقت کنند. یا حتی می‌توانند بدون اینکه شما متوجه شوید تمامی فعالیت‌ها شما را زیر نظر بگیرند.

حال به معرفی نشانه‌هایی که به ویروسی بودن گوشی موبایل شما دلالت دارند، می‌‌پردازیم.

مصرف بیش از حد اینترنت دیتا

افزایش مصرف اینترنت موبایل

اولین نشانه‌ی ویروسی‌شدن گوشی موبایل شما مصرف بیش از اندازه اینترنت دیتا است.

ویروس‌هایی که وارد گوشی موبایل شما شده برای نمایش تبلیغات و موارد دیگر از حجم اینترنت شما استفاده می‌کنند. از آنجایی که این بدافزار‌ها در پس زمینه در حال اجرا شدن هستند، ممکن است شما متوجه آنها نشوید. در نتیجه بار‌ها و در فواصل زمانی کوتاه هزینه کنید و بسته اینترنت بخرید.

بنابراین اگر پس از مدتی و بدون اینکه کار خاصی انجام دهید، حجم زیادی از اینترنت موبایل شما کاسته شد؛ احتملاً گوشی شما ویروسی شده است. برای اطلاع از میزان مصرف دیتا، وارد بخش تنظیمات شده و گزینه دیتا را انتخاب کنید. در اینجا می‌توانید حجم اینترنت مصرفی برنامه‌های خود را مشاهد کنید. اگر اپلیکیشنی با برنامه‌های دیگر اختلاف زیادی در زمینه مصرف اینترنت داشت؛ فوراً اقدام به حذف آن کنید.

مشاهد تبلیغات در بخش نوتیفیکیشن‌ها

تبلیغات این‌چنینی یا همان پاپ-آپ‌ها ممکن است یکی از نشانه‌های ویروسی‌شدن موبایل شما باشد. اگر به طور مداوم تبلیغات محصولات یا خدماتی را مشاهده کردید که به نظر شما عجیب است، به ویروسی بودن گوشی خود مشکوک شوید.

در چنین حالتی به هیچ عنوان نباید برروی لینک آن‌ها کلیک کرده و آن‌ها را باز کنید. چراکه ممکن است با بازکردن آن‌ها زمینه نصب یک بدافزار یا ویروس دیگر را بر روی گوشی خود فراهم کنید.

برای حل این مشکلی کافیست آخرین برنامه‌های نصب شده را پاک کنید. همچنین فایل‌ها یا اپلیکیشن‌هایی که از سایت‌ها یا منابع نامعتبر دانلود کرده‌اید را نیز به طور کامل حذف کنید. توصیه ما به شما آن است که حتماً قبل از حذف آن‌ها، Clear Cache و Clear Data را نیز پاک کنید. با انجام این کار دیگر هیچ اثری از این برنامه‌ها و فایل‌های مخربشان مشاهده نخواهید کرد.

افزایش مصرف شارژ باتری

کاهش شارژ باتری موبایل

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر موبایل و تبلت هم ارائه میده؟

اگر بدون اینکه استفاده زیاد یا خاصی از موبایل خود بکنید شارژ آن به طور چشمگیری کاهش می‌یابد، ویروسی‌شدن موبایل شما ممکن است علت آن باشد. چراکه این بدافزار‌ها و ویروس‌ها برای انجام فعالیت‌های مخرب خود به انرژی زیادی احتیاج دارند که آن را از باتری موبایل شما تامین می‌کنند.

همچنین برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های عادی به صورت بهینه ساخته‌ شده‌اند تا شارژ کمی مصرف کنند. بنابراین اگر برنامه‌ای را مشاهده کردید که میزان مصرف باتری آن با باقی برنامه‌ها اختلاف فاحشی دارد؛ آن برنامه ممکن است همان بدافزار یا ویروس باشد.

برای این کار به منوی تنظیمات و بخش باتری بروید. در اینجا می‌توانید میزان مصرف باتری هر کدام از برنامه‌ها را مشاهده کنید. بدیهی است که اگر برنامه‌ای دیدید که بدون دلیل خاصی حجم زیادی از باتری شما را مصرف می‌کرد؛ باید سریعاً اقدام به حذف آن کنید.

مقالات مرتبط: 10 راهکار ساده برای کاهش مصرف باتری موبایل

پیامک‌های مشکوک و غیرقابل توضیح         

پیامک‌های تبلیغاتی به خودی خود آزار دهنده هستند. اما گاهی پیامک‌هایی حاوی لینک‌های سایت یا نصب اپلیکیشن برای شما ارسال می‌شود که با کلیک کردن روی آن موبایل شما به ویروس آلوده می‌شود.

همچنین گاهی ممکن است پیامک‌هایی برای شما ارسال شود که خواستار اطلاعات بانکی شما به بهانه‌های مختلف باشد. گاهی نیز این ویروس‌ها بدون اینکه شما متوجه شوید به لیست مخاطبان موبایل شما دسترسی پیدا کرده و پیامک‌های حاوی این لینک‌های آلوده را نیز برای آن‌ها ارسال می‌کند.

برای مقابله با این مشکل باید علاوه بر خودداری از کلیک کردن بر روی لینک‌های ارسالی و بلاک‌کردن آن‌ها، اقدام به نصب یک آنتی ویروس کنید. چراکه این آنتی ویروس‌ها اگر گوشی شما آلوده باشد اقدام به مقابله و پاکسازی موبایل شما می‌کند. همچنین در صورت مشاهده چنین پیامک‌هایی حتماً شما را مطلع کرده و به شما هشدار خواهد داد.

برنامه‌ها و اپلیکیشن‌های ناخواسته

یکی از نشانه‌های ویروسی‌شدن گوشی موبایل ظاهر شدن برنامه‌هایی است که شما آن‌ها را دانلود و نصب نکرده‌اید.

ممکن است ویروس‌ها از طریق نصب برنامه‌های متفرقه وارد دستگاه شما شده و آن را آلوده کنند. همچنین ممکن است بدون اطلاع شما اقدام به نصب برنامه‌ها و اپلیکیشن‌هایی کنند که شما اصلاً به آنها نیازی ندارید.

برای پیشگیری از بروز همچین مشکلی همیشه سعی کنید برنامه‌های خود را از منبع معتبری همچون پلی استور دانلود کنید. همچنین در صورت مشاهده همچین برنامه‌های ناخواسته‌ای اقدام به حذف کامل آنها کنید. همینطور سعی کنید با نصب یکی آنتی ویروس خوب امنیت گوشی خود را در قبال همچین برنامه‌هایی افزایش دهید.

افت کارایی گوشی موبایل

ویروس‌ها برای انجام دستورات خود و شیوع بیشتر همواره از پردازنده و سایر منابع دستگاه شما استفاده می‌کنند. در نتیجه این استفاده زیاد ممکن است منجر به بالا رفتن بیش از حد دمای گوشی و افت کارایی آن شود.

بنابراین اگر مشاهده کردید که گوشی‌موبایل شما بدون هیچ دلیلی داغ می‌شود و اکثراوقات هنگ می‌کند؛ احتملاً به ویروس آلوده شده است.

راه‌حل آن نیز مانند اکثر موارد دیگر نصب یک آنتی ویروس خوب و مناسب است. اگر نیز گوشی موبایل شما به حدی هنگ می‌کرد که دیگر توان نصب و اجرای یک آنتی ویروس را نداشت تنها راه شما فلش‌کردن آن است.

راهکار‌هایی برای افزایش امنیت گوشی شما در مقابل ویروس‌ها

ویروسی‌شدن گوشی موبایل یکی از رایج‌ترین و البته آزاردهنده‌ترین مشکلاتی است که هر کاربر اندروید می‌تواند با آن روبه‌رو شود.

بنابراین اگر میخواهید گوشی خود را از دست ویروس‌ها و بدافزار‌ها در امان نگه دارید بهتر است چند کار بسیار ساده را انجام داده و چند نکته را رعایت کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعمیر موبایل و تبلت هم ارائه میده؟

اولین راه برای مراقبت از موبایل خود دانلود تمامی برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها از پلی استور است. در نتیجه به هیچ عنوان از منابع دیگری همچون سایت‌های متفرقه اقدام به نصب و دانلود برنامه و یا حتی فایلی نکنید. همچنین سعی کنید در هنگام گشت و گذار در اینترنت به هیچ عنوان روی تبلیغات یا همان پاپ-آپ‌ها کلیک نکنید. این تبلیغات با عنواین و توضیحاتی انگیزه‌بخش و کنجکاوی برانگیز سعی در جلب توجه شما دارند. اما تنها سود این تبلیغات برای گوشی شما آلوده‌کردن آن به انواع ویروس‌ها و بدافزار‌ها است.

همینطور همیشه سعی کنید اندروید گوشی خود را به‌روز نگه دارید و در صورت امکان آن را به آخرین نسخه ارتقا دهید. چراکه گوگل همیشه تدابیری می‌اندیشد تا امنیت کاربران خود را بهبود بخشد. تدابیری که در آپدیت منتشر شده از سمت گوگل خود را نشان می‌دهند.

در آخر باید گفت که حتماً سعی کنید یک آنتی ویروس مناسب و معتبر را بر روی گوشی خود نصب کنید. آنتی ویروس‌ها امنیت گوشی شما را افزایش داده و در صورت مشاهده موردی مشکوک آن را به شما گزارش می‌دهد. آنتی‌ویروس‌های پیشنهادی ما به شما AVG، Avast و Kaspersky است.

حرف آخر

در این مقاله سعی کردیم از نشانه‌های ویروسی‌شدن گوشی اندرویدی و راهکار‌هایی برای مقابله و پیشگیری از آن بگیم. چناچه هر گونه مشکل، سوال و یا اطلاع از قیمت تعمیر موبایل و یا قیمت نصب آنتی ویروس داشتید همیاران هوم سرویز آماده خدمت رسانی به شما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا