چگونه بهترین باربیکیو مناسب خانه خود پیدا کنید؟

تقریبا تمامی افراد در سرتاسر دنیا طعم غذاهای پخته شده روی بابیکیو را دوست دارند و به‌ طور قطع می‌توان گفت، هیچکدام از غذاهایی که روی اجاق‌های گازی پخته می‌شوند، آن طعم لذیذ غذاهای ذغالی را ندارند. از گذشته تاکنون، استفاده از کباب‌پز و منقل‌ های متفاوت در ایران و جهان طرفداران زیادی داشته است؛ اما به‌ مرور زمان و با ترویج زندگی شهری و مشکلاتی که منقل‌ها  ایجاد می‌کردند، مانند دوده و خاکستر و حتی آماده‌سازی طولانی آن‌ها، باعث شد باربیکیوها جایگزین منقل شوند. این روزها خرید باربیکیو برای درست کردن غذاهای کبابی خوشمزه بسیار رایج شده است و خیلی ها این سوال را می پرسند که برای خرید باربیکیو باید به چه نکاتی توجه کرد و چه مدل باربیکیویی را خرید؟ در این نوشته شما جواب این سوال را پیدا می کنید. قبل از آن، بهتر است به این موضوع بپردازیم که اصلا باربیکیو چیست؟

باربیکیو چیست؟

باربیکیو یک واژه انگلیسی است که از کلمه اسپانیایی «بارکوتا» گرفته شده و به‌ نوعی داربست محسوب می‌شود که اکثر مهاجران مکزیک و کالیفرنیا، گوشت، مرغ و حتی ماهی خود را روی آن کباب می‌کردند. در کشور ایران نیز، باربیکیو غالبا با نام کباب‌پز یا منقل کباب معروف است. در واقع، از گذشته تاکنون در سفره‌های ایرانی درست کردن غذاهای کبابی یکی از اصیل‌ ترین روش‌های پخت محسوب می‌شود و کباب جزو غذاهای متداول سفره‌ های ایرانی است؛ به‌همین دلیل باربیکیو کم‌کم بین مردم ایران رایج شد و امروزه طرفداران بسیاری دارد.

یکی از کارهای مهم برای زیبا کردن حیاط خانه و ویلا، قرار دادن باربیکیو در حیاط خانه و ویلا است. در این مقاله، شما راهنمای انتخاب و خرید باربیکو مناسب را مطالعه می‌کنید و در این‌صورت می‌توانید برای خرید باربیکیو انتخاب بهتری داشته باشید. 

 

خرید باربیکیو

 

راهنمای خرید باربیکیو

باربیکیوها تجهیزاتی هستند که در محیط‌های باز مانند باغ، ویلا، بالکن یا حیاط خلوت برای پختن کباب، جوجه کباب و… از آن‌ها استفاده می‌شود. باربیکیوها انواع و مدل‌های مختلفی دارند. یکی از نکات مهمی که قبل از خرید باربیکیو باید به آن توجه داشته باشید، هدف از خرید این تجهیزات و به‌ ویژه توجه به نوع غذاهایی است که می خواهید به کمک باربیکیوها آنها را بپزید و درست کنید.

یکی دیگر از نکات مهم در خرید باربیکیو این است که به قابلیت جابه‌جایی باربیکیو توجه داشته باشید. در واقع، شما باید مشخص کنید که می‌خواهید باربیکیو یا کباب‌ پز خود را در خانه استفاده کنید یا به‌ همراه خود به تفریح ببرید. ثابت بودن یا قابل حمل بودن باربیکیو نیز نکته مهمی در انتخاب و خرید باربیکیو است.

علاوه‌ بر آن، حجم غذاهایی که با استفاده از باربیکیو می‌خواهید تهیه کنید نیز در انتخاب باربیکیو بسیار تاثیرگذار است. در این‌صورت شما باید بدانید که می‌خواهید باربیکیوی خود را برای مصارف شخصی استفاده کنید یا برای مهمانی‌های شلوغ می خواهید غذا تهیه کنید. نکات دیگری هم هستند که هنگام خرید باربیکیو باید به ‌آن‌ها توجه داشته باشید و ما در ادامه این نکات را نیز به شما آموزش داده ایم.

 

خرید باربیکیو

 

انواع باربیکیو را بشناسید

در حال حاضر، انواع مختلفی از باربیکیوها وجود دارد که شما می‌توانید برحسب نیاز و سلیقه خود یکی از انواع آن‌ها را انتخاب کنید. در حالت کلی، باربیکیوها سه نوع گازی، ذغالی و برقی دارند. پختن کباب با استفاده از باربیکیوهای گازی بسیار ساده‌تر است و کنترل دما نیز در این باربیکیوها، نسبت‌ به باربیکیو ذغالی، آسان‌تر است. اما طعم دودی و لذیذی که با استفاده از باربیکیوهای ذغالی در غذا اضافه می‌شود بسیار بی‌نظیر است و طرفداران زیادی دارد؛ به‌همین دلیل اغلب افراد باربیکیوهای ذغالی را ترجیح می‌دهند. نوع برقی باربیکیو نیز در بازار موجود است؛ اما طعم گوشت پخته شده توسط این باربیکیوهای برقی به طعم باربیکویهای ذغالی و گازی نمی‌رسد و به کبابهای پخته شده روی اجاق گاز شباهت دارد. در واقع، باربیکیوهای برقی برای کسانی مناسب هستند که فضای لازم برای باربیکیویهای گازی و ذغالی ندارند و در کنار آن، دوست ندارند وقت خود را صرف خرید ذغال یا روشن کردن ذغال کنند.

راهنمای خرید باربیکیو گازی

باربیکیو گازی رایج‌ترین مدل باربیکیو در جهان است که افراد زیادی از آن استفاده می‌کنند. خرید باربیکیو گازی برای حیاط های باز و بزرگ پیشنهاد می شود. عمده‌ترین سوختی که در ساخت باربیکیوهای گازی به‌کار می‌رود، گاز مایع یا گاز شهری است؛ اما معمولا باربیکیوهای گازی برای مصارف شخصی در خانه‌ها توصیه نمی‌شوند و این مدل از باربیکیوها را تنها می‌توان در محیط‌های باز مانند تراس، پشت‌بام یا سایر فضاهای باز استفاده کرد. اما تمیز کردن این باربیکیوها آسان‌تر است و در سایزهای مختلف و جنس‌های بدنه متفاوت مانند، استیل، سنگی، آجری  و چدن در بازار موجود هستند. اگر بالکن یا تراس کوچکی دارید و به تمیز بودن باربیکیوی خود اهمیت می دهید، به خرید باربیکیو مدل گازی فکر کنید.

روش تمیز کردن باربیکیو گازی شبیه به روش تمیز کردن اجاق گاز است و شما می توانید خیلی راحت و سریع باربیکیوی گازی خود را تهیه کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات هم ارائه میده؟

 

خرید باربیکیو

 

راهنمای انتخاب و خرید باربیکیو ذغالی

نوع ذغالی باربیکیوها پرطرفدارترین انواع باربیکیو محسوب می‌شود و افراد زیادی برای خرید باربیکیو ، مدل ذغالی آن را انتخاب می کنند. این باربیکیوها با کمک ذغال کار می کنند و می توانند انواع کبابها و غذاهای ذغالی را درست کنند. دلیل پرفروش بودن این باربیکیوها این است که افراد زیادی به درست کردن کباب با عطر و مزه ذغالی علاقه دارند.

قبل از خرید این باربیکیوهای زغالی توجه‌به چند نکته ضروری است. ابتدا نیاز خود را از خرید باربیکیو مشخص کرده و با توجه به نیاز خود اندازه و مدل دستگاه باربیکیو را انتخاب کنید. همچنین مشخص کنید که می خواهید در حجم زیاد کباب درست کنید یا در حجم کم می خواهید کباب بپزید و می توانید با در نظر گرفتن این موضوع، باربیکیوی ذغالی مناسب خود را انتخاب کنید.

باربیکیوهای ذغالی در دو نوع ثابت و قابل‌ حمل در بازار وجود دارند و شما باید بدانید که می‌خواهید از باربیکیوی خود در خانه استفاده کنید یا باربیکوی شما باید اماکن جابه‌جا کردن برای سفر یا تفریح را نیز داشته باشد. باربیکیوهای ذغالی انواع مختلفی دارند و توسط برندهای متنوعی طراحی و تولید می‌شوند؛ همین مسائل روی کیفیت و قیمت آن‌ها بسیار تاثیرگذار است. به‌ همین دلیل توصیه می‌ شود قبل از نهایی کردن خرید خود اطلاعات کافی در این زمینه را به‌دست آورید و بهترین مدل باربیکیوی ذغالی را انتخاب کنید.

راهنمای خرید باربیکیو برقی

باربیکیوهای برقی دقیقا همانند کباب‌پزهای خانگی هستند؛ اما در سوخت مصرفی با یکدیگر متفاوتند. برای استفاده از باربیکیوی برقی، در نزدیکی محل نصب آن باید یک پریز برقی در دسترس باشد؛ به‌همین دلیل غالبا از این باربیکیوها نمی‌توان به‌صورت متحرک و یا در تفریح و مسافرت استفاده کرد.

 

راهنمای خرید باربیکیو

 

راهنمای خرید باربیکیو با توجه‌ به اندازه آن

یکی از ویژگی‌هایی که هنگام خرید باربیکیو باید آن را مدنظر قرار دهید، اندازه آن است. اندازه باربیکیو نسبت‌به مقدار غذایی که می‌خواهد روی آن پخته شود و فضای موجود برای نصب آن، انتخاب می‌شود. باربیکیوها از نظر اندازه 3 نوع مختلف دارند:

  1. باربیکیوهای خانگی استاندارد

باربیکیوها یا همان کباب‌پزهای خانگی، غالبا به شکل دو شعله‌ای طراحی می‌شوند و با استفاده از آن، می‌توان برای 4 تا 6 نفر غذا پخت. اندازه گریل این باربیکیوها معمولا 40*45 سانتی‌متر است. با توجه‌به قیمت ارزان‌تر این نوع از باربیکیوها نسبت‌به اندازه‌شان، خرید آن‌ها بسیار رایج است. اما ظرفیت محدودی دارند و در مهمانی‌ها باید غذا را در چند سری روی آن‌ها پخت.

  1. باربیکیوهای بزرگ

این باربیکیوها نیز برای خانواده‌های بزرگ‌تر و با برای استفاده در مهمانی‌های شلوغ توصیه می‌شوند و به‌شکل سه شعله در بازار وجود دارند. جنس بدنه این باربیکیوها نیز غالبا از فلز یا سیمان است. با استفاده از این باربیکیوها می‌توان برای بیش از 8 نفر غذا پخت؛ اما جابجایی این نوع باربیکیوها به‌خصوص نوع سیمانی‌شان، بسیار سخت است. قیمت این باربیکیوها نیز بالاتر بوده و هزینه سوخت بالاتری نیز دارند. اما به‌هر حال برای خانواده‌های پرجمعیت مناسب‌ترند.

  1. باربیکیوهای قابل‌حمل

این دسته از باربیکیوها غالبا برای افرادی مناسب هستند که اهل سفر بوده و غالبا آخرهفته‌های خود را در طبیعت سپری می‌کنند. در واقع، حمل‌ونقل این باربیکیوها باتوجه‌به سایز و اندازه‌ای که دارند، برای این افراد بسیار مناسب است. برای سوخت این باربیکیوها معمولا از ذغال استفاده می‌شود اما نهایتا برای 3 تا 4 نفر می‌توان روی این باربیکیوها غذا پخت. قیمت این باربیکیوها نیز بسته‌ به نوع و سوختی که دارند متغیر می‌باشد.

 

میدونستی که هوم سرویز، خدمات هم ارائه میده؟

نکات مهم در خرید باربیکیو

 

امکانات باربیکیوها

انواع مختلف باربیکیوها، امکانات و ویژگی‌های خاصی دارند که ممکن است برخی از آن‌ها در هنگام غذا پختن برای برخی افراد اهمیت زیادی داشته باشد و برای پخت غذا نیز یک امکان کمک‌کننده محسوب شود. امکانات مختلف انواع باربیکیو عبارتند از:

  • هود یا روگیر: دمای داخل باربیکیوهایی که هود یا روگیر دارند، به‌ سادگی حفظ می‌شود و در این‌ صورت، مواد غذایی بهتر پخته خواهند شد. در واقع به‌ واسطه این امکان شما به‌راحتی می‌توانید انواع گوشت‌ها را به‌صورت استیک تهیه کنید.
  • توری: شما با استفاده از باربیکیوهایی که توری دارند، پس از پخت کامل غذا راحت‌تر می‌توانید غذای خود را دمای پایین‌تر گرم نگه دارید و در کنار آن، از برخورد مستقیم مواد غذایی با حرارت و یا ذغال نیز جلوگیری کرده‌اید. در واقع، شما می‌توانید انواع گوشت خود را روی این توری‌ها قرار داده و سپس توری را روی باربیکیو قرار دهید.
  • قابلیت تنظیم ارتفاع گریل: در کباب‌پزهای ذغالی امکان تنظیم دما وجود ندارد و شما با استفاده از قابلیت تنظیم ارتفاع گریل، می‌توانید دمای پخت را تنظیم کرده و به پخت بهتر مواد غذایی کمک کنید.
  • قابلیت تنظیم دما: قابلیت تنظیم دما در اکثر باربیکیوهای گازی وجود دارد و در واقع شما برای خرید نوع گازی باربیکیوها باید از وجود این قابلیت اطمینان پیدا کنید.
  • داشتن شعله‌های کناری: اکثر باربیکیوها برای پخت بهتر در دو طرف خود نیز شعله دارند و این قابلیت برای افرادی که به پخت کامل غذا اهمیت می‌دهند، بسیار مهم است.
  • سینی چرک: وجود این سینی در زیر باربیکیوها، جلوی پخش چربی را می‌گیرد. برای باربیکیوهای ذغالی نیز، این سینی می‌تواند جلوی جمع شدن خاکستر را گرفته و در تمیز کردن باربیکیو بسیار کمک‌کننده باشد.

خرید باربیکیو

مزایا و معایب خرید باربیکیوهای ذغالی و گازی

باربیکیوهای ذغالی و گازی رایج‌ترین انواع باربیکیو هستند که گزینه مناسبی برای خانه، باغ و ویلا محسوب می‌شوند. در این قسمت از مقاله با مزایا و معایب این باربیکیوها بیشتر آشنا می‌شوید.

مزایای باربیکیوهای ذغالی و گازی

باربیکیوهای گازی به‌سادگی تمیز می‌شوند و می‌توانند به‌ سرعت گرم شده و سرد شوند. مزیت دیگر این باربیکیوها این است که نسبت‌ به نوع ماده خوراکی می‌ توانید درجه حرارت آن را کم و زیاد کنید.

باربیکیوهای ذغالی نیز غذای شما را به‌ آرامی می‌پزند و یک طعم لذیذ و دودی به آن اضافه می‌کنند. مزیت دیگر باربیکیوهای ذغالی است که هزینه‌های کمتری در سوخت خود دارند.

معایب باربیکیوهای ذغالی و گازی

باربیکیوهای گازی به‌خوبی نوع ذغالی آن‌ها، نمی‌توانند حرارت را به غذا منتقل کنند و به‌ همین دلیل نمی‌توان غذاها و استیک‌های باکیفیتی روی این باربیکیوها تهیه کرد. علاوه‌ بر آن، هزینه‌های سوخت این نوع از باربیکیوها نیز بالاتر است.

از طرفی، باربیکیوهای ذغالی برای روشن شدن نیاز به زمان بیشتری دارند و سرد شدن آن‌ها نیز در زمان بیشتری صورت می‌گیرد. دود حاصل از این باربیکیوها نیز زیاد و غالبا ناسالم است که ممکن است برای افراد و حتی همسایه‌ها آزادهنده باشد.

نتیجه‌ گیری

شما در این مقاله با ویژگی‌های انواع باربیکیو آشنا شدید و اکنون می‌توانید این نکات را در انتخاب باربیکیوی مناسب خانه خود مدنظر قرار دهید و برای خرید باربیکیو اقدام کنید. توصیه می‌شود برحسب نیاز و اهداف خود از خرید باربیکیو، بهترین مدل آن را انتخاب کنید تا از انتخاب خود راضی باشید.

پیشنهاد مطالعه بعدی: اگر قصد خرید باربیکیو را دارید، به احتمال زیاد فضای کافی در تراس، بالکن یا حیاط خانه شما وجود دارد. شما می توانید از فضای باز خانه خود برای کاشت سبزی های خوشمزه و گلهای زیبا استفاده کنید و خانه ای زیباتر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا