تعمیر و سرویس خودرو

راهنمای خرید انواع روغن موتور ایرانی و خارجی

انواع روغن موتور ایرانی و خارجی را در هوم سرویز بشناسید

اگر به تعویض روغن موتور خودروی خود فکر کرده باشید، احتمالا این سوال برایتان پیش آمده است که چه‌ نوع روغن موتوری را بهتر است برای خودروی خود خریداری کنید. در واقع، انتخاب یک روغن موتور مناسب برای خودرو بسیار اهمیت دارد و همانطور که آب مایه حیات انسان‌ها محسوب می‌شود، موتور خودرو نیز با حمایت و پشتیبانی روغن موتور کار می‌کند. در صورتی‌ که روغن موتور خودرو به‌ موقع تعویض نشود صداهای آزاردهنده‌ای در موتور ایجاد شده و حتی مصرف سوخت خودرو نیز بالا می‌رود. به‌همین دلیل تعویض روغن موتور بسیار اهمیت دارد. در این نوشته راهنمای خرید انواع روغن موتور ایرانی و خارجی را می خوانید و از شما می خواهیم تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

 

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

چه‌ نوع روغن موتوری برای خودروی شما مناسب‌تر است؟

روغن موتورهای موجود در بازار از طریق سه روش، مصنوعی، نیمه مصنوعی و معدنی فرآوری می‌شوند. روغن موتورهای معدنی از ماده پترولیوم تهیه می‌شوند؛ اما مدل‌های مصنوعی روغن موتور ترکیبی از چندین ماده مختلف هستند که به‌ صورت صنعتی با یکدیگر ترکیب می‌شوند.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در انتخاب روغن موتور خودرو باید به آن توجه شود، ویسکوزیته آن است. ویسکوزیته مقاومت روغن موتور در دماهای بالا و پایین را تعیین می‌کند. به‌ عنوان مثال، در حرکت‌های طولانی خودرو مانند سفرها، دمای موتور ممکن است حتی به 400 درجه سانتی‌گراد نیز برسد. در این‌ صورت، مقاومت روغن موتور در این دمای بالا بسیار اهمیت دارد تا خودرو دچار آسیب نشود.

شاخص ویسکوزیته با نام گرانروی نیز شناخته می‌شود و در حال حاضر، این ویژگی به‌ صورت استاندارد روی جلد انواع روغن موتورهای ایرانی و خارجی ذکر می‌شود. اگر به جلد روغن موتور خودروی خود توجه کنید، کلمه لاتین SAE را مشاهده خواهید کرد که مقابل آن عبارتی با فرمت xxWyy درج شده است. این عبارت، نوع گرانروی یا همان ویسکوزیته روغن موتور مربوطه را نشان می‌دهد. حروف xx غالبا شامل یک عدد با مضرب 5، در بازه 0 تا 20  است و حروف yy نیز یک عدد با مضرب 10 در بازه 20  تا 60 را شامل می‌شود. در نتیجه، می‌توان گفت حروف xx مقاومت روغن موتور در دماهای پایین‌تر و حروف yy مقاومت روغن موتور در دماهای بالاتر را نشان می‌دهند. در صورتی‌که گرانروی در پایین‌ترین میزان خود یعنی عدد صفر باشد، روغن موتور بسیار شل بوده و در برابر، اگر گرانروی روغن با عدد 60 مشخص شود، روغن موتور سفت است. بنابراین، در صورتی‌ که در یک منطقه با آب‌وهوای گرم زندگی می‌کنید باید روغن موتوری را خریداری کنید که گرانروی یا ویسکوزیته آن به عدد 60 نزدیک‌تر باشد و در مقابل، افراد ساکن در مناطقی با آب‌وهوای سرد، باید روغن موتوری را خریداری کنند که ویسکوزیته پایین‌تری دارد.

به‌عنوان مثال، فرض کنید گرانروی روغن موتور خودروی شما با عبارت SAE 15W60 مشخص شده باشد. با این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت که این روغن موتور در دماهای سرد سال شامل گرانروی 20 و در دماهای گرم سال گرانروی 60 را دارد. برای تعویض روغن موتور باید به این موارد توجه داشته باشید.

تعویض روغن موتور
راهنمای خرید روغن موتور ایرانی و خارجی

خاصیت روغن موتور ایرانی و خارجی معدنی

روغن موتورهای معدنی غالبا برای استفاده معمولی توصیه می‌شوند. در واقع این نوع روغن موتورها از رایج‌ترین انواع آن‌ها محسوب شده که برای رانندگی‌های روزانه معمولی پیشنهاد می‌شوند. در این‌ صورت نباید از آن‌ها در رانندگی‌های سنگین و طولانی‌ مدت استفاده کرد.

همانطور که در بالاتر نیز اشاره شد، این روغن‌ها از پترولیوم یا نفت تشکیل می‌شوند و بیشتر خودروهای قدیمی با این نوع از روغن موتورها بهتر کار می‌کنند. تنها عیبی که این روغن موتورها دارند، مقاومت پایین‌تر آن‌ها در برابر اکسیداسیون است. به‌ عبارتی، روغن موتورهای معدنی به‌ سرعت دچار تغییر رنگ شده و غلیظ می‌شوند و در نهایت کارایی اولیه خود را از دست خواهند داد. به‌ همین دلیل در صورت استفاده از این نوع روغن موتورها باید در بازه‌های زمانی کوتاه آن را تعویض کرد.

خاصیت روغن موتور ایرانی و خارجی نیمه سنتتیک

روغن موتورهای نیمه سنتتیک آن‌هایی هستند که از ترکیب روغن موتورهای کاملا سنتتیک (روغن موتورهای مصنوعی) و معدنی تولید می‌شوند و غالبا ارزش خرید بالایی دارند. برخی از تولیدکنندگان استفاده از روغن موتورهای نیمه سنتتیک را برای بهبود خواص روغن‌های معدنی پیشنهاد می‌کنند. برخی از مصرف کنندگان نیز هستند که خودشان به‌ صورت دستی روغن موتورهای مصنوعی و معدنی را با یکدیگر ترکیب می‌کنند تا بتوانند یک نوع روغن نیمه سنتتیک داشته باشند و در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی کنند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض روغن و فیلترها هم ارائه میده؟

روغن موتورهای نیمه سنتتیک همانند روغن موتورهای معدنی نیاز به تعویض زودهنگام ندارند؛ اما در عین حال، بازه زمانی تعویض روغن موتور از نوع نیمه سنتیک نباید زیاد طولانی شود.

خاصیت روغن موتور ایرانی و خارجی سنتتیک

این نوع از روغن موتورها که با نام روغن موتورهای مصنوعی نیز شناخته می‌شوند، ناخالصی کمتری نسبت به سایر انواع روغن موتورها داشته و کیفیت بالاتری نیز دارند. به‌همین دلیل، روغن موتورهای سنتتیک با بهترین کارایی و عملکرد شناخته می‌شوند. غالبا این نوع از روغن موتورها برای آن‌دسته از خودروهایی که گران قیمت‌تر بوده و موتورهای قوی‌تری دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ تا در نتیجه استفاده از آن‌ها کارایی موتور افت نداشته باشد. گرچه روغن موتورهای سنتتیک می‌توانند در تمامی خودروها مورد استفاده قرار گرفته و با تمامی خودروها سازگاری دارند.

یکی از مزیت‌های مهم این نوع روغن موتورها، قابلیت تقویت سیستم خنک‌کنندگی خودرو است. علاو‌ه بر آن، روغن موتورهای سنتتیک ماندگاری بیشتری داشته و می‌توانند در مسافت‌های طولانی‌تری تعویض شوند.

راهنمای خرید روغن موتور ایرانی و خارجی
راهنمای خرید روغن موتور ایرانی و خارجی

راهنمای خرید انواع روغن موتور ایرانی و خارجی

روی بسته‌بندی محصولات روغن موتور، فاکتورهای متفاوتی درج می‌شود که هنگام خرید انواع روغن موتور ایرانی و خارجی، توصیه می‌شود به دو فاکتور مهم زیر توجه ویژه‌ای داشته باشید:

  1. شاخص گرانروی روغن موتور مناسب خودرو

همانطور که در بالاتر نیز اشاره شد، گرانروی یا همان ویسکوزیته روغن موتور در انتخاب آن بسیار اهمیت دارد. در اکثر موارد غلظت بیش از اندازه یا ویکسوزیته بالاتر روغن موتور، باعث ایجاد مشکل در روانکاری قطعات داخلی خودرو می‌شود. به‌همین دلیل توجه به دستور تولیدکننده خودرو در انتخاب روغن موتور با ویسکوزیته مناسب بسیار اهمیت دارد. گرانروی یا همان ویسکوزیته خودروها توسط تولیدکننده‌های خودرو تعیین شده و در دفترچه راهنمای آن درج می‌شود.

2. شاخص API روغن موتور مناسب خودرو

این شاخص نیز باعث مشخص شدن کیفیت عملکردی روغن موتور خودرو می‌شود. شاخص API روغن موتور غالبا با دو قسمت مختلف نشان داده می‌شود. در اغلب محصولات روغن موتور، شاخص API با نماد SN نمایش داده می‌شود که به معنای مناسب‌ بودن روغن موتور برای خودروهای بنزینی است. همچنین در صورتی‌ که این شاخص با عبارت SP مشخص شود، نشان‌ دهنده مناسب‌ بودن روغن موتور برای خودروهای دیزلی می‌باشد.

بهترین روغن موتور
بهترین روغن موتور ایرانی و خارجی

بهترین روغن موتور ایرانی و خارجی

در استفاده از انواع روغن موتور ایرانی و خارجی توجه داشته باشد که تعویض منظم و به‌ موقع روغن موتور در کاهش استهلاک قطعات آن، در کاهش مصرف سوخت و همچنین کاهش هزینه‌های احتمالی نقش بسیار موثری دارد. در کنار آن، برندهای ایرانی و خارجی زیادی هستند که برای انواع خودروها به تولید روغن موتورهای مناسب می‌پردازند. در این‌ صورت می‌توان گفت بهترین و معروف‌ترین این برندها نیز عبارتند از:

روغن موتور خودرو توتال مدل Quartz 7000

این روغن موتور ویسکوزیته W-4010 را دارا می‌باشد و با روش تمام سنتتیک ساخته می‌شود. این روغن موتور توسط برندهای جهانی خودرو مانند بنز، BMW و فولکس واگن تایید شده است و نمونه کاملی از روغن موتورهای سنتتیک محسوب می‌شود. این مدل از روغن موتورهای توتال عملکرد حرفه‌ای و باکیفیتی داشته و برای رانندگی طولانی و سخت یکی از بهترین گزینه‌ها نیز محسوب می‌شود. همچنین تمامی خودروها با انواع موتورهای دیزلی و بنزینی و حتی مدل‌های توربو شارژ خارجی و ایرانی نیز می‌توانند از این روغن برای روان کاری قطعات استفاده کنند.

روغن موتور ادینول مدل Super Light 0540

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض روغن و فیلترها هم ارائه میده؟

ویسکوزیته این روغن موتور با مقدار W-405 مشخص شده است و با روش تمام سنتتیک تهیه و تولید می‌شود. روغن موتور ادینول ساخت کشور آلمان بوده و با استفاده از تکنولوژی‌های روز و با بالاترین کارکرد تولید می‌شود. همچنین این روغن موتور نیز برای تمامی خودروها مناسب بوده و با استانداردهای یورو 4 و یورو 5 نیز مطابقت دارد. در این‌ صورت می‌تواند به کاهش مصرف سوخت انواع خودvوها کمک کند. شاخص عملکرد و کیفیت این روغن موتور در سطح SN مشخص شده است. 

روغن موتور خودرو هیوندای اکس‌تیر مدل SN G700 10W-40

ویکسوزیته این نوع روغن موتور نیز مقدار W-4010  می‌باشد که با روش تمام سنتتیک تهیه و تولید می‌شود. این مدل از روغن موتورهای هیوندای برای تمامی خودروهایی که بعد از سال 2010 تاکنون ساخته شده‌اند مناسب است. سطح کیفی و شاخص عملکرد این روغن موتور نیز در سطح SN بوده و یکی از بهترین روغن موتورهای خارجی محسوب می‌شود.

روغن موتور
روغن موتور خودرو آرتور تاپ

روغن موتور خودرو آرتور تاپ مدل SAE 10W-40SM

گرانروی این روغن موتور W-4010 بوده و با روش تمام سنتتیک تهیه و تولید می‌شود. همچنین این مدل از روغن موتورها برای استفاده در تمامی فصول سال مناسب است و برای تمامی انواع خودروها نیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد. سطح کیفی آن نیز SM می‌باشد که انتخاب خوبی برای تعویض روغن موتور محسوب می شود.

روغن موتور خودرو لیکومولی مدل LEICHTLAUF 10W_40

یک روغن موتور مناسب با گرانروی W-4010 و روش ساخت تمام سنتتیک که برای تمامی خودروها مناسب بوده و در سطح کیفی SL تولید می‌شود.

روغن موتور خودرو ردلوب‌پلاس مدل F3FML-10W40

یک روغن موتور مناسب با گرانروی w-4010 و روش ساخت نیمه سنتتیک تولید می‌شود که برای انواع خودروهای بنزینی و دیزلی مناسب است. این روغن موتور سطح کیفیتی SL/CF را دارد و برای استفاده در تمامی فصول سال نیز مناسب است.

روغن موتور خودرو پارس مدل پایا

یک روغن موتور محبوب ایرانی که با گرانروی w-5020 و روش معدنی تهیه و تولید می‌شود و برای خودروهای بنزینی و دیزلی مناسب است. این روغن موتور از بهترین انواع روغن موتورهای ایرانی محسوب می‌شود که برای انواع خودروهای داخلی و به خصوص خودروهایی با مدل‌های قدیمی‌تر انتخاب بسیار مناسبی است. سطح کیفی این روغن موتور نیز SJ/CF است.

چکیده مطلب

در این مقاله شما راهنمای خرید انواع روغن موتور ایرانی و خارجی را مطالعه کردید. انواع روغن موتورها به‌ منظور کاهش اصطکاک ماشین، کاهش حرارت و جذب ذرات معلق و رسوبات لجنی در خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند و استفاده از آن‌ها برای عملکرد مطلوب موتور خودرو بسیار اهمیت دارد. به همین دلیل است که تعویض روغن موتور به موقع اهمیت زیادی دارد تا خودرو به خوبی کار کند و مشکلی برایش پیش نیاید. البته شما می توانید تعمیر خودرو را به هوم سرویز بسپارید.

تعویض روغن موتور
تعویض روغن موتور با هوم سرویز

تعویض روغن موتور در محل با هوم سرویز

شما می توانید تعویض روغن موتور خود را به هوم سرویز بسپارید تا این کار را خیلی سریع و با هزینه مناسب برای شما انجام دهند. همچنین اگر به هر دلیلی مشکلی برای خودروی شما پیش آمده است، می توانید تعمیر خودرو را به متخصصان و تعمیرکاران تیم هوم سرویز بسپارید تا خیلی سریع و با هزینه مناسب این کار را برای شما انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا