تعمیر و سرویس خودرو

آیا کولر ماشین، باتری را خراب می‌کند؟

رابطه کولر ماشین و عمر باتری

 

سیستم تهویه‌ مطبوع خودرو یا همان کولر ماشین مفیدترین بخش خودرو است. این سیستم پیچیده، می‌تواند در روزهای گرم تابستان به شما کمک کند تا با خیال راحت به سفر بروید. اما سوالی که مطرح می‌شود این است: آیا کولر ماشین باتری خودرو را از بین می‌برد؟ با ما همراه باشید. کولر ماشین نیز مانند بسیاری از بخش‌های دیگر مستعد خراب شدن است. همانند دیگر بخش‌ها، باید برای تعمیر آن، منبع اصلی مشکل را بیابید. با یافتن مشکل اصلی، می‌توانید آن را برطرف کنید و در صورت لزوم جایگزین کنید. اما آیا به نظر شما، کولر ماشین می‌تواند باتری را خراب کند؟ با ما در این نوشته همراه باشید تا با نکات مهم برای نگهداری کولر ماشین آشنا شوید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

برای این‌که بتوانید عمر موتور خودروی خود را افزایش دهید، باید بهترین باتری ماشین را که البته متناسب با خودروی شما است را انتخاب نمایید. از طرف دیگر فراموش نکنید که سرویس دوره‌ای خودرو، یکی از مهم‌ترین کارهایی است که به سلامت خودروی شما کمک می‌کند.

در چه شرایطی کولر ماشین باتری را تخلیه می‌کند؟

یکی از قوانین کلی برای استفاده از کولر ماشین این است: همیشه در حالی از کولر استفاده کنید که ماشین روشن است. اگر زمانی که خودرو خاموش است، کولر روشن شود، باتری در عرض چند ثانیه تخلیه می‌شود.

در واقع در زمان خاموش بودن خودرو، هر وسیله‌ برقی که در خودرو روشن بماند، باتری را تخلیه خواهد کرد. چراغ‌های جلو یا کولر ماشین تفاوتی ندارد. هر دو می‌تواند باتری شما را تخلیه کند.

برای این‌که بتوانید مشکل را به درستی درک کنید، بهتر است قبل از هر چیز با ساختار کولر ماشین آشنا شویم.

کمپرسور کولر ماشین چیست؟

قطعا شما نیز تا حدودی با ساختار کولر ماشین آشنایی دارید. اما آنچه در این بخش برای ما مهم است، کمپرسور این سیستم است. اگر کمپرسور به خوبی عمل نکند، کلاچ کمپرسور گیر می کند، کولر در حالی روشن می‌ماند که خودرو خاموش است. آنچه حاصل می‌شود، تخلیه باتری است.

پس بهتر است با کمپرسور کولر ماشین آشنا شوید. کمپرسور یکی از مهم‌ترین اجزای کولر ماشین محسوب می‌شود. بدون این بخش، کولر نمی‌تواند کار کند. حتی اگر بتواند بدون کمپرسور عمل کند، به زودی خراب می‌شود.

برای اینکه کولر بتواند انتقال حرارت را انجام دهد، کمپرسور به مبرد فشار وارد می‌کند. همین بخش از کولر است که به شما تضمین می‌دهد در گرمای تابستان می‌توانید از هوای خنک لذت ببرید.

در داخل کمپرسور، قرقره‌ای وجود دارد. این قرقره دارای کلاچ الکترومغناطیسی است. این همان نکته‌ای است که گذرا به آن اشاره کردیم. چنانچه کلاچ گیر کرده باشد، چرخه‌ عملکرد کولر هرگز متوقف نمی‌شود. در نتیجه حتی زمانی که خودرو خاموش است هم کولر روشن مانده و کار می‌کند. 

همین امر می‌تواند منجر به تخلیه‌ باتری در طی چند ساعت باشد. 

اگر به کمپرسور کولر ماشین نگاهی بیندازید می‌توانید نقاطی را ببینید که لوله‌ها را به مبرد متصل می کند. از طرف دیگر نیز محفظه‌ای وجود دارد که شامل سوپاپ، روغن پر کننده و کمپرسور است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض باتری خودرو هم ارائه میده؟

البته فراموش نکنید که همه‌ی کمپرسورهای کولر ماشین، یکسان نیستند. مثلا در خودروهای هیبریدی، کمپرسور نیز برقی است. در برخی از خودروها نیز کمپرسورها دوار یا رفت و برگشتی ساخته شده است. اما متداول‌ترین نوع کمپرسور، کمپرسور با روکش پلاستیکی ثابت است.

کمپرسور کولر
کمپرسور کولر ماشین

نقش کمپرسور کولر ماشین چیست؟

در کولر ماشین، کمپرسور و مبرد در یک راستا عمل می‌کنند. در اکثر خودروها، مبرد مایعی است که هوای گرم را به هوای سرد تبدیل می‌نماید.

کمپرسور مبرد را فشرده می‌کند. این کار باعث جذب هوای گرم توسط مبرد و تبدیل آن به هوای سرد است. با این کار می‌تواند هوا را از طریق دریچه کولر ماشین، به داخل خودرو بفرستد.

رایج‌ترین نوع کمپرسور، صفحه ثابت سشوار است. در این کمپرسورها می‌توانید قرقره‌ای را مشاهده کنید که به بلوک متصل شده است.

این قرقره یا رله، به نحوی طراحی و برنامه‌ریزی شده است که به کمک دکمه‌های کولر ماشین در کنسول مرکزی داشبورد، قابل کنترل است. در نزدیکی کمپرسور، شیرهایی وجود دارد که میزان جریان تبرید را تنظیم می‌کنند.

همه‌ی این کارها جزو وظایف کمپرسور است. کمپرسور هوای گرم را از داخل کابین خودرو جذب می‌کند. پس از آن این هوا را فشرده و به مبرد ارسال می‌کند. سپس می‌توان این هوای خنک را از طریق دریچه‌ی کولر دریافت کرد.

کولر ماشین در صورت خرابی چگونه عمل می‌کند؟

یکی از بارزترین علائمی که نشان می‌دهد کمپرسور کولر ماشین خراب است و درست عمل نمی‌کند، این است که با وجود روشن بودن کولر، اما هوای سرد از دریچه‌ها وارد کابین نمی‌شود.

این امر به وضوح نشان‌دهنده‌ اشکال در عملکرد کمپرسور است. آنچه می‌توان دریافت این است که کلاچ کمپرسور گیر کرده و با کنترل کنسول هماهنگ نیست. از طرفی اگر کاپوت خودرو را باز کنید، می‌توانید یخ زدگی یکی از شیلنگ‌های کولر ماشین را ببینید.

در این حال باید یکی از رله‌های یا قرقره‌های کولر ماشین را از جا درآورید تا باتری خودرو تخلیه نشود.

در صورتی که قرقره گیر کرده باشد، تنها راه چاره تعویض آن است. برای این‌کار بهتر است جایگزینی دقیق را بیابید و آن را نصب کنید

در این صورت کمپرسور دوباره می‌تواند طبق دستورالعمل‌های داده شده، عمل کند. یعنی در صورت خاموش کردن کولر، کولر خاموش شود.

شما می توانید خدمات تعمیرات خودرو خود را به راحتی و با آسودگی خاطر به تعمیرکار سیار خودرو هوم سرویز بسپرید تا تمام ایرادات خودروی شما خیلی سریع و با هزینه مناسب برطرف شود.

دلایل خرابی کولر ماشین
دلایل خرابی کولر ماشین

تعمیر و نگهداری کمپرسور کولر ماشین

همانطور که می‌بینید، کمپرسور خودرو اگر خراب شود، تنها به همین جا ختم نمی‌شود. به دنبال آن باتری خودرو نیز تخلیه می‌شود. در نتیجه بهترین کار این است که از کمپرسور خودرو به خوبی مراقبت کنید تا دچار این مشکلات نشوید. 

از نکات مهم نگهداری کمپرسور این است که همیشه آن را به خوبی روغن کاری کنید. در این شرایط می‌توانید از گیر کردن قرقره جلوگیری کنید.

از طرفی می‌توانید تسمه‌های محرک را به طور مرتب تمیز کنید. 

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض باتری خودرو هم ارائه میده؟

 البته توجه کنید که کمپرسور، ساختاری مکانیکی دارد. در نتیجه با این کارها فقط می‌توانید عمر آن را افزایش دهید. فراموش نکنید که پس از مدتی عمر کمپرسور به پایان خواهد رسید

دقت کنید که در صورت خرابی کمپرسور، بهترین راه حل، جایگزینی فوری کمپرسور است. در غیر این صورت باتری خودرو نیز قطعا تخلیه و خراب خواهد شد.

راه چاره چیست؟

قطعا همه‌ ما قادر به تشخیص و رفع مشکلات کمپرسور کولر نیستیم. ما به شما توصیه می‌کنیم در صورت مواجهه با علائم، حتما با یک متخصص مشورت کنید. در صورتی که بدون آشنایی خودتان اقدام به تعویض و جایگزینی کنید، مشکلات بعدی بزرگ‌تر خواهد بود؛ اما آیا می‌دانید علائم کمپرسور خراب چیست؟

علائم کمپرسور خراب کولر ماشین چیست؟

درست است که می‌دانید اگر کلاچ کمپرسور گیر کرده باشد، باتری خراب خواهد شد. اما این تنها علامت موجود نیست.

اگر از علائم دیگر مطلع باشید، می‌توانید قبل از بروز فاجعه یا خراب شدن باتری، اقدامی پیشگیرانه انجام دهید.

اگر کولر ماشین مانند گذشته سرد نباشد، یا متوجه تغییرات دمایی شدید، یعنی باید دقت کنید. ممکن است کمپرسور در آستانه خرابی باشد

در صورتی که کولر را روشن کردید و صداهایی از داخل آن شنیدید، یعنی کمپرسور از لحاظ مکانیکی دچار خرابی شده است. این امکان وجود دارد که برخی از قطعات کمپرسور بشکند. همین امر باعث ایجاد صدای گوشخراش از داخل کولر می‌شود

 اگر کلاچ کمپرسور گیر کرده باشد نیز یعنی وقت جایگزینی کمپرسور شما رسیده است. گیر کردن کلاچ در دو حالت رخ می‌دهد. یکی وقتی کولر ماشین روشن است. در نتیجه کولر دیگر خاموش نمی‌شود. دیگر زمانی است که کولر خاموش است. این امر باعث می‌شود کمپرسور از موتور نیرو نگیرد. در نتیجه اصلا کار نمی‌کند.

 اگر به علائم بالا دقت کنید می‌توانید مطمئن باشید که کمپرسور شما عمر مفیدی خواهد داشت و خرابی‌های دیگری به بار نخواهد آورد.

باتری خودرو
دلایل خرابی باتری خودرو

چه عوامل دیگری می‌تواند باتری را تخلیه کند؟

قطعات بسیاری در خودرو وجود دارد که از باتری تغذیه می‌کند. کولر ماشین یکی از آن‌ها است. اکثر این قطعات، انرژی زیادی مصرف می‌کنند.

وقتی در حالی از این قطعات استفاده می‌کنید که خودرو روشن است، مشکل خاصی به وجود نمی‌آید. اما اگر موتور را خاموش کنید و این سیستم‌ها همچنان به کار خود ادامه دهند، باتری به سرعت تخلیه می‌شود.

یکی از دغدغه‌های رانندگان این است که با باتری خالی مواجه نشوند. زیرا مواجهه با آن، مخصوصا اگر هیچ گزینه‌ای موجود نباشد، بسیار کار را دشوار خواهد کرد.

همانطور که متوجه شدید، غیر از کلاچ گیر کرده‌ کمپرسور، موارد دیگری نیز می‌توانند باعث تخلیه‌ی باتری باشند. هنگامی که موتور روشن است، دینام باتری را شارژ می‌کند و باتری تخلیه نمی‌شود. اما اگر موتور خاموش باشد، داستان متفاوت خواهد بود.

اگر موتور خاموش شود، چراغ‌های داخلی خودرو، کولر ماشین در حال کار و سایر سبستم‌هایی که از باتری تغذیه می‌کنند، اگر به طور کامل خاموش نشوند می‌توانند باتری را تخلیه کنند.

یکی دیگر از عوامل موثر در تخلیه باتری، چراغ‌های جلو است. این همان دلیلی است که رانندگان قبل از پیاده شدن از خودرو، حتما چراغ‌های جلو را خاموش می‌کنند. این مسئله می‌تواند باعث شود باتری خودرو به طور کامل تخلیه شود. در نتیجه رانندگان را با مشکلات بسیاری روبرو می‌کند.

دمای شدید یکی دیگر از عوامل تخلیه‌ی باتری است. البته باتری‌های مدرن در برابر آب‌ و هوای بسیار گرم یا بسیار سرد مقاوم هستند. اما اگر باتری شما قدیمی است و در مناطقی زندگی می‌کنید که بسیار گرم یا بسیار سرد است، مراقب باشید. احتمال دارد یک روز صبح که از خواب برمی‌خیزید، با یک باتری خالی روبرو شوید. البته در اینصورت هم جای نگرانی نیست و می توانید از خدمات تعویض باتری خودرو شبانه روزی هوم سرویز استفاده کنید.

تعمیر خودروی شما با هوم سرویز

عوامل متعددی می‌تواند باتری خودرو را تخلیه کند. یکی از این عوامل، کولر ماشین است. کولر ماشین اگر در شرایط خاصی باشد، هم خود را خراب می‌کند هم باعث تخلیه‌ کامل باتری و خرابی آن می‌شود. نگهداری و مراقبت درست از کمپرسور کولر تضمین می‌کند که هرگز با این صحنه روبرو نمی‌شوید.

اما اگر باتری خودروی شما تخلیه شد و یا شارژ گاز کولر خودرو خالی شده، بهتر است کار را به کاردان بسپارید. می‌توانید روی کمک هوم سرویز و همیاران متخصصش حساب کنید. تنها کاری که باید کنید این است که اپلیکیشن را نصب کنید و با متخصصان هوم سرویز در تماس باشید تا بهترین باتری ماشین را روی خودروی شما نصب کنند و خودروی شما به خوبی کار کند.

چنانچه تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص باتری ماشین و همچنین علت خنک نکردن کولر ماشین هستید پیشنهاد می کنیم یه سری به وبلاگ هوم سرویز بزنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا