تعمیر و سرویس خودرو

تعویض روغن ماشین هر چند کیلومتر باید انجام شود؟ (برای ماشین صفر و کارکرده)

نکات مهم برای تعویض روغن ماشین را در هوم سرویز بخوانید

بسیاری از رانندگان تازه کار اطلاعاتی درباره تعویض روغن موتور ندارند. اگر شما هم از آن دست افرادی هستید که در رابطه با زمان مناسب برای تعویض، میزان تعویض آن، بهترین روغن موتور مناسب برای خودرو اطلاعاتی ندارید، با ما همراه باشید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای سلامت هر چه بیشتر خودروی خود انجام می‌دهید، تعویض روغن است. تعویض روغن اگر درست و به موقع انجام نشود، می‌تواند باعث کاهش عملکرد موتور، و به تبع سایر بخش‌های خودرو شود. اما چقدر از تعویض روغن خودروی خود می‌دانید؟ با ما همراه باشید.

 زمان تعویض روغن

بهترین راه برای یافتن پاسخ این سوال، مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو است. دفترچه راهنمای خودرو، در حکم کتاب مقدسی است که همیشه باید آن را با خود داشته باشید. سعی نکنید بر اساس شنیده‌های خود، یا دستورات مکانیک پیش بروید. گاه مکانیک‌ها بسته به سود خود ممکن است شما را گمراه کنند. فراموش نکنید که صنعت خودروسازی پیشرفت چشمگیری کرده است. در نتیجه خودروهای مدرن با دانش گذشته، بسیار متفاوت هستند‌.

در حال حاضر، بسیاری از خودروها و وانت‌ها، دارای مانیتورهایی هستند که زمان سرویس را به شما یادآوری می‌کنند. در واقع می‌توان گفت که این مانیتور‌ها بر اساس تعداد کیلومتر‌هایی که خودرو طی کرده است، زمان تعویض روغن را محاسبه می‌کنند. از طرف دیگر بسته به میزان سختی رانندگی خودرو نیز این میزان را محاسبه می‌کنند. 

اما فراموش نکنید که اگر خودروی شما دارای چنین مانیتوری بود، بلافاصله پس از دریافت هشدار، اقدام به تعویض روغن کنید.

بررسی مکرر سطح روغن

روغن ماشین
بررسی سطح روغن موتور

یکی از ساده‌ترین کارها، بررسی سطح روغن خودرو است. همیشه باید مراقب میزان سطح روغن خودرو باشید‌. فراموش نکنید که خودروهای مدرن هم حتی در میانه‌ی دوره تعویض روغن، می‌توانند نیازمند تعویض روغن باشند.

بهتر است ماهانه، سطح روغن خودرو را چک کنید. اگر نشانه‌ای از نشتی روغن دیدید، حتما اقدام به تعمیر این موضوع کنید.

بهترین روش این است که دفترچه را بررسی کنید و براساس توصیه‌های سازنده اقدام کنید. از طرفی در برخی از خودروهای مدرن، مانیتور روغن، الکترونیکی است. در نتیجه نیاز به چکاپ دستی و استفاده از چوبک‌های معمول نیست.

اما اگر تصمیم دارید که خودتان اقدام به بررسی میزان سطح روغن خودروی خود کنید، باید نکاتی را رعایت کنید. 

نکات مهم در بررسی سطح روغن 

قبل از هرچیز خودرو را در مکانی کاملا مسطح پارک کنید. اگر ماشین روشن بوده و موتور کار کرده است، دقت کنید برخی از نقاط زیر کاپوت ممکن است داغ باشد و شما را بسوزاند.

ابتدا خودرو را خاموش کنید و صبر کنید سرد شود. کاپوت را باز کرده و میله‌ چک را پیدا کنید. میله را از موتور بیرون آورید. با کمک یک دستمال روغن را از روی میله‌ چک پاک کنید. سپس میله را دوباره داخل لوله قرار داده و تا انتها فشار دهید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض روغن و فیلترها هم ارائه میده؟

این بار میله را به عقب کشیده و با سرعت دو طرف را بررسی کنید. بررسی کنید روغن تا کدام نقطه میله قرار دارد. هر علامتی که بر روی میله وجود دارد می‌تواند نشان‌دهنده‌ سطح روغن باشد. برخی چوبک‌ها از حروفی مانند L و H و برخی از کلماتی مانند MIN و MAX استفاده کرده‌اند. برخی از میله‌ها نیز از علائمی مانند یک خط متقاطع استفاده کرده‌اند. به هر صورت اگر خط روغن بین این دو علامت باشد، سطح روغن مناسب و قابل قبول لست.

اگر سطح روغن زیر علامت حداقلی باشد، باید به میزان روغن بیفزایید.

به رنگ روغنی که خارج می‌شود هم باید دقت کنید. روغن باید قهوه‌ای یا سیاه باشد؛ اما اگر ظاهر روغن سبک و شیری باشد، یعنی مایع خنک کننده به داخل موتور نشت کرده است. 

از طرف دیگر باید دقت کنید که آیا در روغن ذرات فلزی وجود دارد یا خیر. اگر ذرات فلزی در روغن وجود داشته باشد، یعنی داخل موتور دچار آسیب شده است. اگر هر کدام از علائم زیر را مشاهده کردید، بهتر است از یک تکنسین کمک بگیرید.

اما اگر همه چیز خوب بود، میله را دوباره پاک کنید و آن را در لوله‌ خود قرار دهید. مطمئن شوید که لوله کاملا در جای خود قرار گرفته است. حالا کاپوت را ببندید.

سطح روغن
با کمک میله سطح روغن را بررسی کنید

هر چند کیلومتر باید اقدام به تعویض روغن کرد؟

بسیاری از مکانیک‌ها به قانون هر ۳ ماه یا هر ۵۰۰۰ کیلومتر تعویض روغن به شدت اعتقاد دارند. اما پیشرفت صنعت خودرو و پیشرفت موتورها، و البته روغن موتورها، دیگر جایی برای این قانون نگذاشته است. بسیاری از خودروسازان معتقدند که فواصل تعویض روغن۱۲۰۰۰ تا حداکثر ۱۶۰۰۰ کیلومتر و ۶ یا ۱۲ ماه یک بار باید باشد.

اما باز هم تاکید می‌کنیم که دفترچه راهنمای خودرو بهترین کمک برای شما است. از طرفی بهتر از مکانیک به خودروی شما وارد است. با توجه به دفترچه راهنما موتور خودروی خود را روغن کاری کنید تا عملکرد خوبی داشته باشد.

البته این مسئله تنها در مورد میزان کیلومتری که طی می‌کنید صادق نیست. اگر فردی هستید که خیلی اهل سفر با خودرو نیستید، باز هم لازم است تا روغن موتور تازه باشد. حتی اگر از نظر مسافت، کیلومتری که طی می‌کنید به میزانی نیست که خودروساز توصیه کرده است، باز هم باید هر ۶ ماه یکبار روغن موتور خود را تعویض کنید.

اما آیا می‌دانید علت آن چیست؟ هر چه از عمر روغن موتور بگذرد، اثر کمتری خواهد گذاشت. وقتی موتور کم گرم می‌شود، رطوبتی که در موتور ایجاد می‌شود، از بین نمی‌رود. همین امر می‌تواند عمر موتور را کاهش دهد.

روغن موتور مناسب خودرو انتخاب کنید

بهترین گزینه این است که طبق معمول به دفترچه راهنما مراجعه کنید. در بسیاری از خودروهای مدرن، وزن میزان روغنی که برای خودرو مورد نیاز است، روی درپوش آن نوشته شده است. اگر بتوانید قبل از رفتن نزد تکنسین، از میزان مورد نیاز خودرو مطلع شوید، به خوبی می‌توانید هزینه را برآورد کنید.

تعویض روغن ماشین
تعویض روغن در خودروهای کارکرده

تعویض روغن در مورد خودروهای کارکرده چگونه است؟

در مورد خودروهای کارکرده، بیشترین مشکل زمانی به وجود می‌آید که شما دفترچه راهنمای آن را ندارید. به همین دلیل بهترین‌ گزینه، مراجعه به تکنسین یا فردی است که خودروی او مانند شما است.

 روغن موتور مصنوعی یا روغن موتور معمولی؟

تنها زمانی می‌توانید از روغن موتورهای مصنوعی استفاده کنید که سازنده‌ی خودروی شما آن را توصیه کرده باشد. فراموش نکنید که روغن موتورهای مصنوعی جیزی حدود ۲ تا ۴ برابر روغن موتورهای معمولی می‌تواند هزینه روی دستتان بگذارد.

روغن مصنوعی موتور نسبت به نوع معمولی آن مقاومت بیشتری دارد و دیرتر خراب می‌شود. همین دلایل باعث می‌شود تا ماندگاری بیشتری داشته باشد. به همین دلیل در مقابل حرارت بالا تحمل بیشتری دارد. هر چه مقاومت روغن موتور در برابر خرابی بیشتر باشد به افزایش عمر موتور کمک می‌کند.

چنانچه جزو افرادی هستید که به سفرهای کوتاه با خودروی خود عادت دارید، باید بدانید این کار برای روغن موتور شما بسیار مضر است. در این شرایط روغن موتور معمولی به اندازه‌ای گرم نمی‌شود که رطوبت و ناخالصی‌ها را بسوزاند. به همین دلیل نمی‌تواند به خوبی از موتور شما محافظت کند.

لایف استایل شما نیز می‌تواند موثر باشد. اگر منطقه‌ی زندگی شما بسیار گرم یا بسیار سرد است یا از وسیله‌ نقلیه‌ خود به عنوان یدک‌کش یا حمل مواد سنگین استفاده می‌کنید، بهتر است از روغن موتور مصنوعی استفاده کنید؛ چون روغن موتور مصنوعی دوام بیشتری دارد، کیلومتر‌های بیشتری دوام می‌آورد. اما فراموش نکنید که باز هم در زمان توصیه شده باید روغن موتور را عوض کنید. حتی اگر سفرهای زیادی نروید باز هم این گزینه صدق خواهد نمود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض روغن و فیلترها هم ارائه میده؟

روغن موتور‌های مصنوعی به موتورهایی که مستعد ایجاد لجن هستند هم کمک می‌کند. شاید نمی‌دانستید. اما بد نیست بدانید برخی از مدل‌های فولکس واگن و تویوتا بوده‌اند که مشکل لجن داشته‌اند. این بدان معناست که باقیمانده‌ روغن که هنگام تجزیه تشکیل می‌شود، می‌تواند جریان روغن را مسدود کرده و منجر به مرگ سریع موتور شود. در این گونه موتورها روغن مصنوعی می‌تواند مفید واقع شود. این روغن مانع از تجمع لجن شده و به افزایش طول عمر موتور کمک می‌کند. 

تعویض روغن موتور با هوم سرویز

تعویض روغن موتور یکی از کارهایی است که باید با فاصله‌ی‌ منظمی انجام شود. فاصله‌ی منظم میان این تعویض روغن موتورها باعث عملکرد بهتر موتور می‌شود. 

اما اگر فاصله‌ی میان دو سرویس خودرو، بیش از حد معمول باشد، خساراتی برای خودرو به همراه خواهد داشت. بهترین زمان تعویض روغن، در فاصله‌ی میان مسافت طی شده و یا فاصله‌ی زمانی مشخص است. هم خودتان می‌توانید اقدام به تعویض روغن کنید، هم می‌توانید به متخصصین این امر مراجعه نمایید. اما توصیه‌ ما این است که با مراجعه به متخصص، خودروی خود را از سرویس دوره‌ای بهره‌مند کنید.

اما اگر به دنبال تکنسینی می‌گردید که بتوانید به آن اعتماد کنید و خودروی خود را به دست او بسپارید، می‌توانید به هوم سرویز اعتماد کنید و تعویض روغن موتور ماشین صفر یا کارکرده خود را به هوم سرویز بسپارید. تنها کافی است اپلیکیشن ما را دانلود کنید به سادگی متوجه می‌شوید که باقی کارها به صورت روتین و ساده برای شما انجام می شود. همچنین می توانید کارشناسی رنگ بدنه خودرو را به متخصصان هوم سرویز بسپارید تا دقیق ترین اطلاعات را به شما بدهند.

ما در هوم سرویز منتظر حضور شما هستیم. برای هر موضوعی، متخصصین ما در کنار شما خواهند بود.

یک دیدگاه

  1. عرض ادب
    هی نگویید دفترچه راهنمای خودرو !!!!!!!! شرکت های،خودرو ساز داخلی را با خودروسازها خارجی مقایسه نکنید ..یکی از آشنایان ،من سازنده قطعات خودرو هست و به شرکت سایپا قطعه می‌دهد…گاهی قطعات ساخته شده به دلایلی از اندازه خارج می‌شوند و سایپا بعضی آنها را با قیمت کمتر می‌خرد و متاسفانه بیشتر آنها را خودروهایشان استفاده می‌کند من خودم خودروی صفر گرفتم گیربکس زوزه میکشه از دیگران پرسیدم گفتند مال ما هم زوزه میکشه …..دفترچه راهنما مال سازندگان سالم خارجی است نه خودرو سازان و قطعه سازان شیاد دزد و دروغگوی،داخلی…

    من خیلی خوب می‌دانم نظر من را منعکس،نمی‌کنید چون حرف درست و حقیقت سانسور می‌شود و برای همین است که ما بدبخت هستیم چون همیشه عوامل بدبختی ها را نادیده میگیریم و خودمان و دیگران را محدود و سانسور میکنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا