تعمیر و سرویس خودرو

فواید تعویض روغن ماشین

فواید تعویض روغن ماشین را در هوم سرویز بخوانید

صاحبان وسایل نقلیه، همه به دنبال پاسخ به یک پرسش هستند. چه کارهایی می‌توان انجام داد که طول عمر خودروی خود را افزایش دهیم؟ یکی از بهترین و ساده‌ترین راه‌ها برای افزایش طول عمر خودرو، تعویض منظم روغن ماشین است. این کار یک تیر و دو نشان است. نه تنها عمر خودروی شما را افزایش می‌دهد، بلکه از دردسر خرابی و تعمیر نجات می‌یابید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

دلیل اهمیت تعویض روغن موتور

موتور خودرو، از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است. این قسمت‌های متحرک، برای این‌که در اثر حرکت، دچار آسیب نشوند باید مرتبا روغن‌کاری شوند. روغن ماشین نیز با گذشت زمان کیفیت اولیه‌ خود را از دست می‌دهد. از طرفی گرد و غبار، خاک و زباله‌های موتور و محیط نیز می‌توانند روغن را آلوده کنند. همه‌ این موارد باعث می‌شود تا روغن موتور با گذشت زمان نتواند به نحو احسن وظیفه‌ خود را انجام دهد.

تعویض روغن نه تنها برای سواری بلکه برای خودروهای سنگین نیز ضروری است. این امر نه تنها از یخ زدگی موتور جلوگیری می‌کند، بلکه کمک می‌کند بتوانید کیلومترهای بیشتری با خودروی خود بپیمایید. موتور را روان‌تر کرده و باعث می‌شود کمتر به تعمیرگاه مراجعه کنید.

اگر تمایل دارید که موتور شما بهترین عملکرد خود را ارائه دهد، راه چاره شما، روغن ماشین است. تعویض روغن موتور در فواصل زمانی یا مسافتی منظم، یکی از معمول‌ترین راه‌های نگهداری از موتور خودرو است. از طرفی فیلتر روغن نیز می‌تواند مزایای بسیاری را برای خودروی شما به همراه داشته باشد.

اگر هنوز هم قانع نشده‌اید که چرا باید مرتبا روغن ماشین خود را تعویض کنید، این مقاله را از دست ندهید.

عملکرد بهتر موتور با تعویض روغن ماشین

اگر روغن ماشین را مرتب و به موقع تعویض کنید، باعث عملکرد بهتر موتور خودرو می‌شود‌. علت آن نیز این است که قطعات متحرک روغن‌کاری و تمیز شده و در نتیجه باعث حرکت روان‌تر و عملکرد بهتر می‌شود.

این خواست هر راننده‌ای است که خودرویی که بر آن سوار است، بهترین عملکرد را داشته باشد. درست است که مزایای بیشماری با تعویض روغن به دست می‌آورید، اما بیشترین مزیت، متوجه موتور خودرو خواهد بود. وقتی در اطراف موتور، روغن تازه به گردش در می‌آید، موتور از حداکثر پتانسیل خود استفاده می‌کند. روغن تازه مدام موتور را روغن‌کاری و نگهداری می‌کند. این روغن کاری موجب می‌شود موتور روان‌تر حرکت کند. شاید باورتان نشود اما روغن قدیمی می‌تواند آثار مخربی بر موتور داشته باشد. دلیل این امر نیز آن است که روغن حالت ویسکوزیته خود را از دست می‌دهد و موتور دچار گرفتگی می‌شود.

موتور خودرو
بهترین عملکرد موتور خودرو

روغن ماشین موتور را تمیز‌تر می‌کند

به عقیده متخصصین، روغن کاری منظم برای تمیز نگه داشتن موتور ضروری است.

در ابتدای شروع به کار موتور، روغن از منابع مختلف وارد موتور می‌شود‌. گردش روغن موتور در موتور، بقایای تجمع یافته‌ آلودگی در طی زمان را جمع می‌کند. در طی این فرآیند، باقی مانده‌ این تکه‌های آلودگی با روغن برداشته می‌شود. این امر باعث سایش میکروسکوپی خاک و سایر ذرات می‌شود. اگر فواصل میان تعویض روغن زیاد شود، تجمع این ذرات منجر به ایجاد لجن در موتور خواهد شد. افرادی که در مناطق آب و هوایی خشک و پر از گرد و خاک زندگی می‌کنند بیشتر با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند. 

تعویض به موقع روغن موتور، به این دلیل اهمیت دارد که می‌تواند قطعات مضر خاک و زباله را دور نگه دارد. در نتیجه خودرو آسیب نمی‌بیند. اگر وسیله‌ی نقلیه‌ کارکرده خریده‌اید، حتما در ابتدا روغن موتور را تعویض کنید تا متوجه تغییر در کارکرد موتور شوید.

تعویض روغن طول عمر بیشتر موتور را تضمین می‌کند

یکی از منابع حیاتی برای خودرو، روغن ماشین است. روغن کاری باعث حفظ خودرو در برابر آسیب‌ها می‌شود. تنها مشکلی که روغن می‌تواند برای موتور فراهم کند، همانطور که پیشتر هم ذکر کردیم، این است که خاک را جمع می‌کند. رهایی از این مشکل، تنها به واسطه‌ تعویض روغن و فیلتر امکان پذیر است. با این کار در زمان و پول خود صرفه‌جویی می‌کنید. در واقع می‌توان گفت تعویض روغن، بیشتر حکم سرمایه‌گذاری طولانی مدت برای خودروی شما را دارد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض روغن و فیلترها هم ارائه میده؟

کاهش انتشار آلاینده

وقتی صحبت از تعویض روغن ماشین به میان می‌آید، منظور جایگزینی روغن تمیز با روغن سوخته و آلوده است. در موتوری که به واسطه‌ تعویض روغن تمیز عمل می‌کند، راحت‌تر قطعات متحرک حرکت می‌کنند و در نتیجه عمر موتور بیشتر می‌شود.

می‌توان ادعا کرد که موتور تمیز، دود و اگزوز کمتری نسبت به موتور کثیف تولید می‌کند. این بدان علت است که روغنی که تمیز است توانایی بیشتری در جذب ذرات مضر موتور و آلاینده‌های جانبی دارد. به همین دلیل اگر بتوانید روغن موتور خودروی خود را در فواصل معین تعویض کنید، نه تنها خودروی خود را از خطر خرابی نجات داده‌اید، بلکه محیط زیست را هم از خطر آلودگی هوا در امان نگه داشته‌اید

وقتی روغن موتور را تعویض کنید، دور موتور افزایش می‌یابد. این بدان دلیل است که هیدروکربن‌های ایجاد شده توسط روغن تمیز جذب می‌شوند. در این صورت موتور می‌تواند بدون مشکل عمل کند. نتیجه‌ی این امر آن است که خودروی شما می‌تواند دوست‌دار محیط زیست باشد. این در کنار مزیت بهبود عملکرد موتور است که برای شما به ارمغان می‌آورد.

با تعویض روغن ماشین، مسافت بیشتری طی می‌کنید

درست است که شرایط مختلف و البته عادات رانندگی راننده، می‌تواند در طول عمر ماشین تاثیر مستقیم بگذارد، اما نمی‌توان از تاثیر روغن موتور تازه در این امر نیز چشم‌پوشی کرد.

هنگامی که در فواصل زمانی یا مسافتی منظم روغن موتور را تعویض کنید، باعث کاهش پتانسیل اصطکاک در قسمت‌های متحرک موتور می‌شوید. در واقع روغن تمیز، راحت‌تر می‌تواند این اصطکاک را کاهش دهد. وقتی روغن‌کاری موتور افزایش می‌یابد، اصطکاک کمتر است و وقتی اصطکاک کمتر است موتور راحت‌تر و روان‌تر عمل می‌کند. آنچه در نهایت حاصل می‌شود، مسافت و کیلومتر بیشتری است که خودرو می‌تواند بپیماید.

وقتی موتور خودرو اصطکاک کمتری داشته باشد، مسافت پیموده شده مطلوبی به ارمغان می‌آورد. تنها علت آن نیز این است که نیروهای محدود کننده‌ی کمتری روی موتور وجود دارد. می‌توان ادعا کرد که تعویض روغن حداکثر عملکرد موتور را تضمین کرده و باعث افزایش بهبود تجربه‌ رانندگی می‌شود.

شما می توانید نصب و تعمیر سیستم صوتی خودرو را به هوم سرویز بسپارید.

تعویض روغن ماشین
کاهش آلاینده ها با تعویض روغن ماشین

بهترین زمان تعویض روغن ماشین

وقتی پای تعویض روغن ماشین به میان می‌آید، دیگر نمی‌توان نسخه‌ای واحد برای همه‌ی خودروها نوشت. شاید در گذشته این امر امکان پذیر بوده است، اما مدت‌ها از آن زمان گذشته است. 

امروزه و با پیشرفت صنعت خودروسازی، هر کامیون، وانت یا سواری مشخصات و ویژگی‌های مختص به خود را دارند. عملکرد مطلوب‌تر هر‌کدام از آن‌ها در گرو عمل به دستورات سازندگان آن‌ها است. 

امروزه هر کدام از سازندگان خودرو‌ها، دستورالعمل‌ها و الزاماتی قطعی را برای مدل خاص صادر کرده است. این الزامات نیز در دسترس همه‌ مکانیک‌ها است. اما عواملی مانند دمای بیش از حد، ارتفاع از سطح دریا، سن خودرو و مسافت طی شده می‌تواند بر پیچیدگی‌های این مساله بیفزاید. 

بهترین کار این است که برای خدمات سرویس دوره‌ای یا تعویض روغن نزد نمایندگی تایید شده کارخانه یا افرادی بروید که به اطلاعاتشان اطمینان دارید.

تعویض روغن، کاری بسیار ساده و ارزان است. اما اگر نادیده گرفته شود یا پشت گوش انداخته شود، می‌تواند مشکلات بسیاری را ایجاد کند. بسیاری از رانندگان آن را امری غیر ضروری می‌دانند. اما همانطور که مشاهده کردید یکی از مهم‌ترین‌ کارها برای حفظ سلامت خودرو است.

همه چیز درباره تعویض روغن

آنچه که در بالا خواندید، به وضوح به شما نشان می‌دهد که چرا سازندگان خودرو اصرار دارند که تعویض خودرو امری ضروری است. اغلب مکانیک‌ها توصیه می‌کنند که بهترین زمان برای تعویض روغن چیزی حدود هر ۴۰۰۰ کیلومتر یکبار یا هر ۶ ماه یکبار است. البته این بازه‌ زمانی به عوامل متعددی مانند سبک رانندگی شما بستگی دارد. اگر روغنی که استفاده می‌کنید کیفیت بالایی داشته باشد و کارآیی موتور را بالاتر ببرد، می‌توانید به جای ۴۰۰۰ کیلومتر، هر ۶۰۰۰ کیلومتر یکبار تعویض روغن را انجام دهید.

به هرحال بهترین راه برای درک این مطلب رجوع به دفترچه راهنمای خودروی شماست. این امر به دلیل تنوع بالای خودروها و دستورالعمل‌های متفاوت هر کدام از آن‌ها است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض روغن و فیلترها هم ارائه میده؟

اما بهتر است هر از گاهی خودتان هم سطح روغن را چک کنید. گاه حتی برای خودروهای بسیار مدرن هم پیش می‌آید که در میان دوره نیازمند تعویض روغن باشند.

زمان تعویض روغن موتور
بهترین زمان برای تعویض روغن

کلام آخر

 صنعت خودروسازی پیشرفت می‌کند و خودروهای متنوعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد؛ اما آنچه مسلم است این است که برخی از قوانین از روز اول، همان است که بود‌. تعویض دوره‌ای روغن یکی از این قوانین است.  تعویض دوره‌ای روغن ماشین، نه تنها تضمین می‌کند که عمر موتور خودرو افزایش می‌یابد، بلکه شما را در دسته‌ دوست‌داران محیط زیست قرار می‌دهد. روغن تازه به واسطه‌ دود کمتر، آلودگی کمتری هم برای محیط ایجاد می‌کند.

اما بسیاری از افراد خود قادر به تعویض یا تشخیص زمان تعویض روغن موتور ماشین نیستند. برای این‌کار مطمئن شوید مکانیکی که انتخاب کرده‌اید کاربلد است. اما اگر نمی‌توانید به هر متخصصی اعتماد کنید، بهتر است تا به سادگی اپلیکیشن هوم سرویز را نصب کنید. برای تعویض روغن در محل، شما می‌توانید روی متخصصان هوم سرویز حساب کنید. با خیال آسوده خودروی خود را به دست آن‌ها بسپارید و از سلامت خودروی خود مطمئن شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا