پزشکی و پرستاری

معرفی انواع واکسن کرونا، کدام واکسن اثربخشی بیشتری دارد؟

آشنایی با انواع واکسن کرونا و تاثیر آنها در هوم سرویز

یکی از سوالات مهم کسانی که می خواهند برای زدن واکسن کرونا به مراکز بهداشت مراجعه کنند، این است که کدام یک از انواع واکسن کرونا اثربخشی بیشتری دارد و بهتر است کدام یک از این واکسن ها را برای خودشان تزریق کنند. جواب به این سوال کمی سخت است و چون آزمایش دقیقی روی کسانی که واکسن ها را تزریق می کنند انجام نمی شود، نمی توان جواب مناسبی برای این سوال پیدا کرد؛ اما به صورت تقریبی می توانیم بگوییم که واکسن ها چه تاثیرات و عوارضی دارند و براساس این موضوع می توانیم تصمیم بگیریم که کدام واکسن برای ما بهتر است.

در این مقاله می خواهیم در مورد انواع واکسن کرونا صحبت کنیم و بگوییم که هرکدام چه مزایا و معایبی دارند و عوارض هرکدام چیست و در نهایت خودتان می توانید تصمیم بگیرید که براساس عوارض و مزایای گفته شده، کدام واکسن برای شما بهتر است و می توانید از آن استفاده کنید.

اگر به زودی نوبت شما برای زدن واکسن کرونا می شود یا می خواهید در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید که به دوستان و عزیزان خودتان برای انتخاب بهترین واکسن کمک کنید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

واکسن
واکسن چیست؟

واکسن چیست؟

قبل از اینکه به سراغ معرفی انواع واکسن کرونا برویم، بهتر است بگوییم که اصلا واکسن چیست و چه کاری را انجام می دهد. باید بدانید که واکسن نوع ضعیف شده ویروس یا مواد تشکیل دهنده ویروس است که به بدن تزریق می شود.

وقتی بدن این مواد را دریافت می کند، آنها را شناسایی کرده و می تواند در برابر آنها سپر حفاظتی تشکیل دهد و این موضوع باعث می شود که وقتی خود ویروس اصلی به بدن وارد شدن، مقاومت بسیار بیشتری در مقابل ورود آن انجام می شود و بدن می تواند با ویروس مقابله کند و شوکه نمی شود.

این موضوع است که باعث می شود واکسن بتواند بدن ما را از ویروس محافظت کند. در حقیقت واکسن کار درمانی انجام نمی دهد، بلکه باعث می شود سیستم ایمنی بدن ما در مقابل نوع خاصی ویروس فعال شده و آن را شناسایی کند و بتواند در زمان نیاز، واکنش مناسبی از خود نشان دهد.

انواع مدلهای واکسن
انواع مدلهای واکسن کرونا

انواع واکسن کرونا چه هستند؟

وقتی صحبت از انواع واکسن کرونا می شود، خیلی از افراد فکر می کنند منظور از انواع، همان نام واکسن های مختلف است. اما باید بدانید که واکسن ها انواع مختلفی دارند که هرکدام از این انواع، به روش های مختلفی ساخته می شوند. در ادامه انواع واکسن کرونا را بررسی خواهیم کرد:

1- واکسن کرونا ناقل:

این نوع واکسن از ویروس های ناقل کرونا ساخته می شود و از طریق این ویروس ها، مواد ژنتیکی کرونا استخراج شده و به واکسن تبدیل می شود و از طریق تزریق وارد بدن می شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تست کرونا هم ارائه میده؟

زمانی که این واکسن وارد بدن شد، بدن ما ویروس را شناسایی کرده و می تواند در برابر آن یک سپر امنیتی تشکیل دهد تا در مقابل ویروس کرونا، مقاومت خودش را افزایش دهد.

واکسن اسپونتیک از نوع واکسن کرونا ناقل است که می توانید از آن برای محافظت از خودتان در برابر کرونا استفاده کنید.

2- واکسن کرونا ژنتیکی:

این نوع واکسن از طریق استفاده از بخشی از مواد ژنتیکی ویروس کرونا ساخته می شود و تعدادی از افراد می گویند که تاثیر بسیار بیشتری دارد. این واکسن با ترکیب مواد ژنتیکی ویروس کرونا ساخته شده و وارد بدن می شود و وقتی بدن این مواد را دریافت می کند، از طریق مواد ژنتیکی واکسن شروع به ساخت پروتئین می کند و سیستم دفاعی بدن این مواد را شناسایی کرده و در برابر آنها مقاوم می شود.

این موضوع باعث می شود که در آینده هنگام برخورد با ویروس کرونا، بدن ما بتواند مقاومت بسیار بیشتری از خود نشان دهد و از ویروس کرونا در امان باشد. واکسن هایی مانند واکسن فایزر از این نوع هستند و می توانید از آنها استفاده کنید.

3- واکسن کرونا غیرفعال شده:

این نوع واکسن از طریق ویروس کرونا کشته شده تهیه می شود و این ویروس به بدن تزریق می شود تا بدن بتواند ویروس را تشخیص داده و آن را شناسایی کند. سپس بدن می تواند در مقابل این ویروس قابلیت پاسخگویی داشته باشد و وقتی ویروس اصلی به بدن وارد شد، واکنش مناسبی نشان داده خواهد شد. واکسن کرونا سینوفارم و واکسن هندی بهارات بیوتک از این نوع هستند.

4- واکسن کرونا ضعیف شده:

این نوع واکسن مانند مورد قبلی است و تفاوتش با نوع قبلی، این است که در این مورد ویروس کشته نمی شود و تضعیف می شود، وقتی این ویروس به دن تزریق شود، بدن می تواند ویروس را شناسایی کرده و در مقابل آن واکنش نشان دهد و این موضوع باعث می شود که مقاومت بدن در مقابل ویروس بیشتر شود.

5- واکسن کرونا پروتئینی:

این نوع واکسن از پروتئین ها یا مولکول های پروتئینی ویروس کرونا ساخته می شود و با تزریق آن به بدن، ویروس به بدن شناسانده می شود و بدن می تواند در زمان موردنیاز، واکنش مناسبی نشان دهد. این موضوع باعث می شود که احتمال ابتلا به ویروس کرونا کمتر شود و بدن مقاومت بیشتری در برابر این ویروس داشته باشد.

انواع واکسن کرونا
واکسن کرونا

انواع واکسن کرونا موجود در ایران

در ادامه می خواهیم انواع واکسن کرونا که در ایران موجود هستند و تزریق می شوند را به شما معرفی کنیم تا بتوانید با آنها آشنا شوید و در هنگام تزریق واکسن، بهترین گزینه را برای خودتان انتخاب کنید.

1- واکسن کوواکسین:

این واکسن توسط کشور هندوستان ساخته شده است و از نوع ویروس غیرفعال است. برای تزریق این واکسن باید دو نوبت دوز را دریافت کنید و در فاصله یک ماه این 2 نوبت باید انجام شود؛ تاکنون این واکسن حدود 81 درصد پاسخگویی داشته است و توانسته نتیجه خوبی ایجاد کند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تست کرونا هم ارائه میده؟

عوارض این واکسن، وجود درد در ناحیه تزریق و ضعف، بدن درد، تب، درد شکم و تهوع و استفراغ بوده است و البته این عوارض ممکن است در برخی افراد دیده شود و در برخی دیده نشود و بستگی به واکنش بدن فرد دارد.

2- واکسن آسترازنکا:

این نوع واکسن توسط کشور کره جنوبی ساخته شده است و از نوع ویروس غیرفعال است. برای تزریق این واکسن هم شما باید 2 دوز دریافت کنید و فاصله دریافت این دو دوز، 12 هفته یا 3 ماه است؛ اثربخشی واکسن آسترازنکا حدود 63 درصد بوده است و توانسته نتیجه مناسبی ایجاد کند.

همچنین عوارض این واکسن، درد، گرمی، خارش قسمت تزریق واکسن، کسالت بدن، احساس خستگی، تب و لرز، سردرد، تهوع و درد مفاصل است که بازهم در بدن های مختلف ممکن است متفاوت باشد.

تست کرونا
واکسن آسترازنکا

3- واکسن سینوفارم:

واکسن سینوفارم یا واکسن چینی که در مراکز بهداشت تزریق می شود، ساخت کشور چین است و از نوع ویروس غیرفعال شده است. این واکسن برای اثربخشی بهتر نیاز به 2 نوبت تزریق دارد و فاصله دریافت این 2 دوز، یک ماه است. همچنین باید بدانید که این واکسن اثربخشی 79 درصد داشته است و توانسته نتایج خوبی ایجاد کند.

عوارض واکسن سینوفارم که ممکن است با آنها مواجه شوید، درد محل تزریق، تب موقتی، احساس ضعف، سردرد، اسهال، قرمزی، سفتی بدن و تورم است.

4- واکسن اسپوتنیک V:

واکسن اسپوتنیک V ساخت کشور روسیه است و از نوع ویروس غیرفعال ساخته شده است. این واکسن نیاز به 2 نوبت تزریق دارد و فاصله این دو نوبت، حدود 20 روز است. جالب است بدانید که واکسن اسپوتنیک V حدود 91.6 درصد اثربخشی داشته است و توانسته بسیار عالی عمل کند.

عوارض این واکسن، حالت شبه آنفولانزا است که شامل تب، سردرد، بدن درد، تب و لرز و… می شود و درد و خارش در محل تزریق هم ممکن است جزو عوارض طبیعی این واکسن باشد.

مقایسه واکسنهای کرونا
بهترین واکسن کرونا

کدام یک از انواع واکسن کرونا از بقیه بهتر است؟

در آخر ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که کدام یک از انواع واکسن کرونا بهتر است و می تواند اثربخشی بیشتری داشته باشد. باید بگوییم که هرکدام از این واکسن ها می توانند در بدن های مختلف واکنش های مختلفی نشان دهند. اما اگر از روی مطالعات انجام شده بخواهیم این واکسن ها را به ترتیب بیشترین اثربخشی مرتب کنیم، به صورت زیر هستند:

  1. واکسن اسپوتنیک V
  2. واکسن کوواکسین
  3. واکسن سینوفارم
  4. واکسن آسترازنکا

بر این اساس می توانید هرکدام از واکسن ها را که می توانید دریافت کنید و آنها را به بدن خودتان تزریق کنید تا بتوانید از ویروس کرونا در امان باشید و بدنتان مقاومت بیشتری در مقابل این ویروس داشته باشد.

چکیده مطلب

در این مقاله در مورد انواع واکسن کرونا صحبت کردیم و اثربخشی انواع واکسن کرونا را بررسی کردیم تا بتوانید براساس این مطالعات و آمارها، تصمیم بگیرید که کدام واکسن برای شما مناسب تر است و دوست دارید کدام یک را به خودتان تزریق کنید.

همچنین گفتیم که هرکدام از واکسن ها چه عوارضی دارند و ممکن است بعد از تزریق آنها چه چیزهایی را مشاهده کنید. در آخر توصیه می کنیم اگر آلرژی خاصی دارید یا بیماری خاصی در بدن شما وجود دارد، حتما با مشورت با پزشک خودتان اقدام به تزریق واکسن و انتخاب واکسن مناسب کنید و بدون مشورت با پزشک این کار را انجام ندهید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید بهترین نوع واکسن کرونا را شناسایی کنید و آن را دریافت کنید تا از ویروس کرونا در امان بمانید.

واکسن
واکسن کرونا

سلامتی شما با هوم سرویز

اگر نگران ابتلا به ویروس کرونا شده اید و می خواهید بدانید که چه کار باید کنید، می توانید تست PCR به همراه آنتی بادی را در منزل خود با کمک تیم پزشکان هوم سرویز انجام دهید. با نصب اپلیکیشن هوم سرویز و ثبت درخواست خود، تیم پزشکی و پرستاری هوم سرویز به منزل شما می آیند و انواع خدمات پزشکی از جمله تست کرونا، نصب سرم و آنژیوکت در محل را خیلی سریع و با هزینه مناسب برای شما انجام می دهند تا بدون بیرون رفتن از منزلتان، استراحت کنید و آرامش و سلامتی خود را در دوران کرونا حفظ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا