تعمیر و سرویس خودرو

همه چیز درباره تعویض روغن ماشین سنگین

روش تعویض روغن ماشین سنگین را در هوم سرویز بخوانید

در گذشته، لازم بود که تعویض روغن ماشین سنگین حدود هر ۸۰۰ کیلومتر یک بار انجام شود‌. اما امروزه، به دلیل این‌که روان‌کننده‌ها با کیفیتی بالاتر تولید می‌شوند، سوخت‌ها تمیزتر هستند، فیلترها پیشرفته‌ترند و موتورها قابل اطمینان‌تر می باشند و به همین خاطر، این عدد به ۸۰۰۰۰ کیلومتر ارتقا یافته است. از تعویض روغن ماشین سنگین چه می‌دانید؟ همراه ما باشید.

فهرست مطالب

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

تعویض روغن ماشین مخصوصا ماشینهای سنگین را در هر مکانیکی نمی‌توانید انجام دهید. این کار متخصصین خاص خود را می‌طلبد. اگر نزد متخصصین این امر بروید آن‌ها حتما در صورت نیاز، اقدام به تعویض آب رادیاتور خودروی شما نیز می‌کنند.

عوامل تاثیرگذار بر فاصله تعویض روغن ماشین سنگین

پیشرفت صنعت خودروسازی باعث شده تا فواصل تعویض روغن بیشتر شود؛ اما نباید فراموش کنید که عوامل متعدد می‌تواند این فواصل را تغییر دهد. دو خودروی سنگینی را تصور کنید که کاملا مشابه هم تولید شده‌اند. این امکان وجود دارد که آن‌ها از نظر فاصله‌ی کیلومتری در فواصل متفاوتی نیاز به تعویض روغن داشته باشند. یکی ممکن است در حدود ۸۰۰۰۰ کیلومتری و دیگری حدود ۱۸۰۰۰ کیلومتر نیاز به تعویض روغن داشته باشند. سه عامل اصلی باعث این تفاوت می‌شوند.

طراحی، سن و شرایط موتور، تعیین کننده‌ فاصله تعویض روغن ماشین

یکی از مستقیم‌ترین عواملی که‌ می‌تواند باعث عمر روغن موتور باشد، بهره‌وری و عملکرد موتور است. راندمان احتراق، آب بندی، کنترل دما و روش‌های کنترل آلایندگی می‌تواند بر نوع و غلظت آلاینده‌های مخلوط در روغن تاثیر بگذارد. این آلاینده‌ها شامل خاک، آب، دوده، سوخت، نیتروژن اکسید و هیدروکربن‌های سوخته است.

بخش‌های اصلی موتور مانند فیلتر‌ها، اگر‌ دچار خرابی شوند، تاثیرات مخرب زیادی می‌گذارند‌. این امر نه تنها باعث کوتاه شدن عمر روغن شده، بلکه باعث خرابی موتور و ایجاد هزینه‌های بیشتر نیز می‌شود.

ظرفیت موتور یا اندازه‌ مخزن از عوامل‌ موثر دیگر محسوب می‌شود. هر چه حجم روغن افزایش پیدا کند، غلظت آلودگی به همان میزان کاهش می‌یابد. از طرفی این بدان معناست با بالا رفتن حجم روغن، افزودنی روغن بیشتر و فشار حرارتی کمتر خواهد بود. در نتیجه سازندگان خودروهایی که حجم زیادی روغن را ذخیره می‌کنند، فواصل تعویض روغن ماشین سنگین را بیشتر می‌دانند.

الگوها و شرایط رانندگی

شرایطی که موتور و روغن تحمل می‌کنند، تعیین کننده‌ زمان تعویض روغن ماشین سنگین است. مثلا دمای محیطی که خودرو در آن رانندگی می‌کند، می‌تواند موثر باشد. دمای بسیار گرم یا بسیار سرد اصلا مناسب روغن موتور نیست.

خودروی سنگین
مراقبت از خودروی سنگین

از طرفی جاده‌های خاکی و رطوبت زیاد هوا می‌تواند باعث افزایش جذب آلودگی در روغن شود. این آلودگی‌ از طریق ورودی هوا و محفظه احتراق وارد می‌شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض روغن و فیلترها هم ارائه میده؟

عواملی که باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود نیز باعث کاهش عمر‌ موتور خواهد شد. رانندگی سریع، حمل بار سنگین، توقف و حرکت زیاد و سبک رانندگی از این عوامل هستند.

ویژگی‌های روغن

روغن موتورهای دیزلی که مناسب تعویض روغن ماشین سنگین هستند، اغلب دارای علامت استاندارد هستند. این استانداردهای مخصوص نشانگر بهترین ویژگی محافظت از موتور و ارائه‌ طولانی‌ترین عمر روغن است.

اما نکته اینجاست که حتی با کیفیت‌ترین روغن‌ها هم می‌توانند بر اثر عوامل مختلف، تخریب شده و از عمرشان کاسته شود. هم سه شرطی که در ابتدا ذکر کردیم می‌تواند مفید باشد و هم عامل دیگری می‌تواند بر عمر روغن تاثیر بگذارد. یکی از عوامل مهم دیگر این است که آیا روغنی که انتخاب کرده‌اید از نظر مقابله با شرایط تنش‌زا مناسب موتور است یا خیر.

آلاینده‌ها

درست است که آلاینده‌ها در سه شرط اصلی تنظیم عمر روغن حضور نداشتند؛ اما به این معنی نیست که تاثیر ندارند. اگر روغن موتور در معرض این آلاینده‌ها قرار گیرد، بیش از این‌که به نفع خودرو باشد، به ضرر آن است.

بهترین فاصله تعویض روغن ماشین سنگین

بهترین زمان برای تعویض روغن موتور زمانی است که اثرات مخرب روغن موتور، بیش از فواید آن باشد. این اثرات مخرب به دو دسته کوتاه و بلند مدت تقسیم می‌شوند. اثرات کوتاه مدت مانند این است که سوخت نتواند بازده خوبی داشته باشد. این اثر در تعویض روغن ماشین از بین می‌رود.

تعویض روغن
تعویض روغن

اما آثار بلند مدت مانند تخریب اجزای داخلی موتور است که حتی با تعویض روغن هم از بین نمی‌رود. در نتیجه مجبور به تعویض همان بخش از موتور هستید.

یکی از چالش‌برانگیزترین موارد، تشخیص زمان تعویض روغن ماشین سنگین است. اما می‌توان با توجه به برخی‌ از عوامل این زمان را تشخیص داد:

نشانه‌های زمان تعویض روغن

زمانی که روغن موتور دیگر ویژگی‌های خود از قبیل روان کردن قطعات موتور را نداشته باشد؛ در این صورت باعث ایجاد خوردگی قطعات موتور می‌شود.

اگر متوجه تجمع دوده و لجن شده اید، باید برای تعویض روغن اقدام کنید. این تجمعات روی قطعات داخلی خودرو می‌نشینند یا به آن می‌چسبند. 

با این حال در بسیاری از مواقع نمی‌توان از روی عملکرد کامیون یا خودرو سنگین متوجه شد. در این شرایط بهتر است نزد اپراتور بروید تا کیفیت روغن را در هر زمانی که تمایل دارید برای شما بسنجند.

اغلب موارد، خودروهای سنگین، یک یا دو راننده ثابت دارند. این امر‌ باعث می‌شود تا راننده بتواند تشخیص دهد که آیا عملکرد ماشین سنگین یا کامیون، مانند سابق است یا خیر؟

راننده اگر با سابقه باشد با توجه به سبک رانندگی خود، محیط رانندگی از نظر آب‌ و هوا، گرد و غبار و مواردی از این دست، روغن موتور و بازده فیلتر می‌تواند فواصل مطلوب را تشخیص دهد.

بسته به اینکه خودروهای سنگین در کجا و چگونه به حرکت درمی‌آیند، بازده سوختی آن‌ها بین ۳  تا ۱۲ کیلومتر است. MPG شاخصی بسیار مفید برای تعیین چرخه‌ کار روغن موتور است. بسیاری از تولیدکنندگان به تازگی دریافته‌اند که مصرف سوخت می‌تواند معیار مناسبی برای زمان تعویض روغن باشد.

نحوه‌ تعویض روغن ماشین سنگین

برای این‌که بتوانید روغن ماشین سنگین خود را تعویض کنید، دو راه وجود دارد. یا خودتان دست به کار شوید، یا از یک مکانیک کمک بگیرید. اما برای یک راننده‌ خودروی سنگین همیشه مراجعه به مکانیک میسر نیست. با ما‌ همراه باشید تا خودتان یک مکانیک شوید!

مراحل تعویض روغن ماشین سنگین

 اولین کاری که می‌کنید این است که کامیون یا ماشین سنگین خود را روشن کنید. با این کار روغن گرم شده و ذرات آلاینده یک جا جمع می‌شوند. از طرفی مراحل تخلیه راحت‌تر انجام می‌شود. دقت کنید که ترمز دستی در حالت درست قرار گرفته باشد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض روغن و فیلترها هم ارائه میده؟

در این مرحله، شما نیازمند جک کف و پایه‌ جک هستید. خودرو را با استفاده از جک کف بلند کنید. جک باید جایی میان مهاربند جلو و در بین لاستیک‌های جلو قرار گیرد‌. دقت کنید خودرو حتما در سطحی صاف و هموار پارک شده باشد. با کمک جک، لاستیک‌های جلو را از زمین بلند کنید. جایگاه جک بسیار مهم است. این جایگاه اطمینان می‌دهد که‌ اگر جک خراب شد، خودرو روی شما نیفتد! لاستیک‌های عقب را هم محکم کنید تا خودرو به سمت عقب حرکت نکند.

آچار متناسب، فیلتر روغن، آچار فیلتر روغن، سطل برای روغن سوخته و روغن جایگزین از مواردی هستند که حتما باید تهیه کرده باشید. روغن خودرو باید مناسب باشد. از دفترچه راهنما می‌توانید کمک بگیرید.

خود را به زیر خودرو بکشانید و محل روغن را پیدا کنید. پیچ و مهره را شل کنید. اما قبل از شل کردن، سطل را زیر آن قرار دهید. 

روغن را از مخزن تخلیه کنید. پیچ را با پارچه‌ تمیز پاک کنید و با انگشتان خود آن را به عقب بچرخانید. سپس با کمک آچار، یک چهارم الی نصف یک دور کامل پیچ را بچرخانید. با این کار پیچ محکم می‌شود. اما هنوز مهر و موم لاستیکی محکم نشده‌است.

با کمک آچار، فیلتر روغن را باز کنید. قبل از اینکه فیلتر کامل از بین برود، باید دوباره ظرف را زیر فیلتر قرار دهید تا روغنی که باقی مانده در فیلتر قرار گیرد. فیلتر قدیمی را با فیلتر جدید جایگزین کنید. فیلتر دقیقا باید متناسب با فیلتر قدیمی باشد. در ضمن حلقه‌ای به شکل اوی انگلیسی در فیلتر قدیمی وجود دارد که باید حتما خارج شود.

با روغن تازه لبه فیلتر را چرب کنید. با این کار فیلتر جدید به خوبی مهر و موم می‌شود.

روغن خودرو
تعویض روغن خودروی سنگین

نکات مهم در تعویض روغن ماشین خودروهای سنگین

فیلتر را با دست محکم کرده و با کمک آچار یک چهارم دور کامل دوباره آن را بپیچانید.  کار‌ تمام است. ابزار را از زیر خودرو جمع کرده و بیرون بیایید.

 دو پایه جک را برداشته و جک را پایین بیاورید.

 اکنون باید کاپوت را باز کنید و در پیچ روغن را که سمت چپ موتور است باز کنید.

 به اندازه‌ توصیه شده روغن در خودرو بریزید. در پیچ روغن را محکم کرده و کاپوت را ببندید.

 روغن سوخته را دور بریزید.

ده دقیقه با خودرو حرکت کنید. سپس دوباره با کمک میله چک سطح روغن را اندازه بگیرید و اگر لازم بود دوباره روغن بریزید. 

کلام آخر

خودروها برای عملکرد هرچه بهتر، باید حتما در فواصل مشخص کیلومتری یا زمانی، تعویض روغن شوند. خودروهای سنگین نیز از این قاعده مستثنا نیستند. تعویض روغن ماشین سنگین، اگر به موقع انجام شود، سلامت موتور را تضمین می‌کند. سلامت موتور نیز عملکرد بهبود یافته خودرو را با خود همراه دارد. 

خودروهای سنگین، اگر با روغن سوخته فعالیت کنند، بیش از همیشه می‌توانند باعث آلودگی هوا شوند. تعویض به موقع روغن این خودروها هم سلامت خود خودرو و هم هوای تمیز اطراف را تضمین می‌کند.

اگر شما هم دارای خودروی سنگین هستید، نمی‌توانید به هر مکانیکی مراجعه کنید و تقاضای تعویض روغن کنید. اما ما برای مشکل شما راهکاری داریم. برای این کار، اپلیکیشن هوم سرویز را نصب کنید. سپس با متخصصان و مشاوران ما مشورت کنید. به همین سادگی می‌توانید از خدمات تعویض روغن ماشین سنگین بهره‌مند شوید.

قیمت تعویض روغن و فیلتر خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا