تعمیر و سرویس خودرو

بهترین زمان تعویض روغن موتور کوییک

همه چیز درباره تعویض روغن موتور کوییک را در هوم سرویز بخوانید

کوییک، یکی از پر آپشن‌ترین خودروهای ساخت و تولید داخل است که حدودا از اواخر سال ۹۵ وارد بازار خودروی ایران شده است. به دلیل تازگی این خودرو، اطلاعات فنی کمی از آن در دسترس دارندگان قرار گرفته است. آیا می‌دانید چه زمانی باید اقدام به تعویض روغن موتور کوییک کنید؟ با ما‌ همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به دست بیاورید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

تعویض روغن موتور کوییک، یکی از کارهایی است که هم خودتان می‌توانید‌ انجام دهید و هم می‌توانید از کمک یک متخصص مکانیک بهره ببرید. تفاوت در‌ این است که اگر از کمک یک مکانیک استفاده کنید، می‌توانید همانجا لوازم یدکی خودرو را نیز تهیه کنید؛ اما برای اطلاع از بهترین زمان تعویض روغن موتور کوییک با ما همراه باشید.

همه چیز درباره‌ خودروی کوییک

خودروساز ایرانی، سایپا، در اواخر سال ۹۵ از خودرویی رونمایی کرد که سابق بر آن سایپا ۲۱۲‌ خوانده شده بود‌. شاید قرار بود این خودرو نقش ۲۰۶ ایرانی را بازی کند؛ اما بیشتر جایگزین تیبا شد.

موتور مورد استفاده در این خودرو، همان موتور تیبا و شاینا است که به نوعی می‌توان گفت نسخه‌ ارتقا داده شده‌ پراید است.

کوییک و ساینا تفاوت ظاهری خاصی با یکدیگر ندارند. خودروی کوییک در ناحیه‌ سپر کمی متفاوت است و با کمی تغییرات از مرحله‌ سدان به مرحله‌ کراس اوور تغییر ماهیت داده است. از لحاظ ابعاد خارجی، بی‌شباهت به تیبا ۲ نیست. اما تفاوت اصلی این خودرو با ساینا و تیبا، بیشتر در آپشن‌هایی است که برای کوییک کار گذاشته شده است.

البته خودروی کوییک معایبی نیز دارد که تنها اشاره‌ای گذرا به آن می‌کنیم. 

خودروی کوییک
نمای داخلی خودروی کوییک

در مقایسه با خودروی ۲۰۶، کوییک از شتاب بسیار کمتری برخوردار است. این شتاب به قدری کم است که حتی با خواندن دفترچه راهنمای آن می‌توانید به آن پی ببرید. البته طراحی کمی ناهماهنگ آن نیز در نگاه اول ممکن است کمی ناخوشایند باشد. این ناهماهنگی در کنار ناهماهنگی طراحی داخلی، تکمیل می‌شود. در نهایت مونتاژهای بی‌کیفیت ساخت چین نیز یکی دیگر از معایبی است که نمی‌توان نادیده گرفت. با این حال این سومین خودروی تولید داخلی است. امید می‌رود که این معایب در خودروهای بعدی مرتفع شوند.

نام این خودرو از روستایی به نام کوییک در منطقه هرمزگان به یادگار گرفته شده است. 

بهترین زمان تعویض روغن خودرو

زمان تعویض روغن موتور خودرو، قانون ثابت و خاصی ندارد. شاید سابق بر این مسافت کیلومتری خاصی حکم قانون بود، اما پیشرفت علم و تکنواوژی خط بطلان بر روی آن کشیده است!

هر کدام از سازندگان خودرو، زمان خاصی را برای تعویض روغن تجویز می‌کنند. به همین دلیل نمی‌توانید از یک عدد یا یک قانون خاص برای همه‌ی خودروها استفاده کنید.

بهترین گزینه که به شما کمک می‌کند تا بتوانید زمان تعویض روغن خودروی خود را بیابید، دفترچه راهنمای خودرو است. همیشه آن‌ را همراه خود داشته باشید و قبل از آغاز به کار با خودرو حتما آن را مطالعه کنید. 

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض روغن و فیلترها هم ارائه میده؟

اما اگر دفترچه خودرو در دسترس نبود چه باید کرد؟

در مورد خودروهایی که دفترچه ندارند نیز راه‌های متعددی وجود دارد. با کمک گرفتن از این راه‌ها می‌توانید تشخیص دهید که آیا زمان مناسبی برای تعویض روغن است یا خیر‌. 

تعویض روغن موتور
زمان تعویض روغن موتور

یکی از راه‌هایی که می‌توانید با آن زمان رسیدن وقت تعویض روغن را دریابید، این است که از خود خودرو کمک بگیرید. بسیاری از خودروهای مدرن امروزه دارای مانیتوری در داخل خودرو هستند که نشان می‌دهد چه میزان از روغن مصرف شده است. برخی از این مانیتورها زمان تعویض را به کیلومتر نشان می‌دهند. برخی با ذکر عددی به صورت درصد نشان می‌دهند که چقدر از روغن باقی مانده است. در برخی از خودروها نیز چراغ هشدار تعویض روغن یا روشن شدن چراغ چک می‌تواند به شما کمک کند که از زمان تعویض روغن موتور آگاه شوید.

اما اگر خودروی شما از نوع مدل‌هایی بود که از داشتن چنین مانیتورهایی محروم هستند، راه‌های دیگری‌ نیز وجود دارد. در چنین خودروها می‌توانید با کمک میله‌ چک هم، سطح روغن را بررسی کنید و هم پیگیری‌ کنید که آیا کیفیت روغن به حدی رسیده است که بتوانید آن را تعویض کنید یا خیر.

 بهترین زمان برای تعویض روغن موتور کوییک

خودروی کوییک هم مانند تمامی خودروهای دیگر است. باید در زمانی معین و با فواصل مشخص، اقدام به تعویض روغن موتور کوییک کنید. اما این فواصل دقیقا چه زمانی است؟ 

 اگر ساکن شهر تهران هستید، بهتر است هر ۷۰۰۰ کیلومتر اقدام به تعویض روغن موتور کوییک کنید. اما این عدد برای ساکنین شهرستان‌ها به ۱۰۰۰۰ کیلومتر تبدیل می‌شود. قطعا شرایط رانندگی که در تهران وجود دارد، از دلایل اصلی این تفاوت کیلومتری محسوب می‌شود. ترافیک، گاز و ترمزهای بیشتر‌ و مواردی از این دست، می‌تواند باعث شود تا مجبور باشید در فواصل کمتر روغن را عوض کنید. از طرف دیگر،‌ آلودگی هوا و وجود آلاینده‌های متعدد باعث می‌شود تا روغن بیش از گذشته آلوده شود و ذرات بیشتری در روغن جمع شود که باعث کاهش عملکرد روغن موتور می‌شود.

بهترین روغن موتور کوییک کدام است؟

روغن موتور مناسب این خودرو در دو شاخص متفاوت در دسترس مشتری قرار می‌گیرند. شاخص API یکی از شاخص‌ها است. این شاخص بر اساس حروف انگلیسی تعیین می‌شوند. هر کدام بیانگر کیفیت و تکنولوژی ساخت روغن هستند. صعودی بودن حروف، نشانگر بالاتر بودن کیفیت روغن است. SJ/SL/SM و SN از این شاخص‌ها هستند. شاخص SN بالاترین کیفیت را برخوردار است.

شاخص دیگر شاخص SAE است. این شاخص، نشان‌دهنده‌ گرانروی روغن است. این شاخص نشان می‌دهد که روغن در بازه‌ دمایی چه کیفیتی دارد‌. توجه به این استاندارد نشان می‌دهد که موتور تا چه میزان می‌تواند نرم حرکت کند.

یکی از متناسب‌ترین شاخص‌های SAE برای موتور خودروی کوییک، 10W40 است. این روغن مناسب اکثر مناطق ایران است.‌ اما در مناطق سردسیر‌ می‌توان از شاخص 5W40 استفاده کرد.

بهترین روغن موتور کوییک
بهترین روغن موتور کوییک

اگر روغن موتور کوییک را به موقع تعویض نکنید چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

روغن موتور، حتی اگر دارای بهترین کیفیت هم باشد، به طور طبیعی و در اثر مرور زمان، خراب می‌شود‌. به همین دلیل، باید به طور منظم تعویض شود تا باعث سایش زودهنگام موتور و آسیب به قطعات آن نشود

وظیفه‌ اصلی روغن موتور این است که بخش‌های متحرک موتور خودرو را چرب نگه دارد. این چرب نگه داشتن از اصطکاک قطعات در حین حرکت جلوگیری می‌کند. در نتیجه قطعات دچار خوردگی نمی‌شوند.

از طرفی موادی را که باعث خرابی موتور می‌شوند در خود جمع می‌کند. این مواد و آلاینده‌ها شامل خاک، اسیدها، گرد و غبار و رطوبت است. با گذشت زمان، خود روغن نیز در اثر تجمع این آلاینده‌ها دیگر کارکرد اولیه‌ خود را ندارد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات تعویض روغن و فیلترها هم ارائه میده؟

روغن تمام این مواد آلاینده را به فیلتر سوخت منتقل می‌کند. به همین دلیل در هنگام تعویض روغن فیلتر نیز تعویض می‌شود. زمانی که فیلتر در اثر تجمع آلاینده‌ها مسدود می‌شود، همه‌ آلاینده‌ها دوباره در موتور به گردش در می‌آیند.

در اثر مرور زمان، روغن صاف، تمیز و کهربایی به رنگ سوخته، قهوه‌ای و کثیف تبدیل می‌شود. قطعات موتور برای مقابله با این کثیفی‌ها مجبور هستند تا دوباره و بیشتر کار کنند‌. از عوارض این کار بیشتر این است که گشتاور خودرو کاهش می‌یابد، و مجبور هستید بیشتر گاز بدهید. در نتیجه باید بیشتر سوخت مصرف کنید و هزینه‌ شما چند برابر می‌شود‌.

اگر مدت زیادی بدون تعویض روغن حرکت کنید، هزینه‌ گزافی روی دستتان باقی می‌ماند. روغن موتور خراب گرمای موتور را به خود جذب نمی‌کند، در نتیجه موتور داغ شده و خراب می‌شود.

یکی از عوارض آن، خرابی واشر سر است که تعمیر آن هزینه‌ زیادی را به شما تحمیل خواهد کرد!

از دیگر عوارض آن این است که فلز قطعات متحرک به یکدیگر ساییده شده و باعث می‌شود موتور گیر کند. تنها راه درمان این عارضه نیز تعویض موتور است.

تعویض روغن موتور کوییک، گرم یا سرد؟ مسئله این است!

شاید تعجب کنید، اما بیشتر کسانی که در این زمینه تخصص دارند، معتقدند که بهتر است روغن موتور را زمانی تعویض کنید که روغن گرم است. اما دلیل آن‌ها چیست؟

از دلایل اصلی، ویسکوزیته روغن است. در زمان گرما، ویسکوزیته کاهش پیدا می کند؛ در نتیجه با سرعت بیشتری از موتور خارج می‌شود. از طرفی به طور کامل تخلیه انجام می‌شود. 

زمانی که موتور داغ است، آلاینده‌ها در روغن غوطه‌ور هستند‌. در نتیجه ممکن است آلاینده‌های بیشتری تخلیه شوند. 

در موتور خودروهای مدرن، ذخیره‌ روغن در مکان‌های بیشتری انجام می‌شود. در نتیجه در هنگام گرما، از همه‌ شکاف‌ها این روغن داغ عبور کرده و راحت‌تر تخلیه می‌شود.

برای تخلیه روغن، اجازه دهید روند تخلیه حداقل نیم ساعت انجام پذیرد تا مطمئن شوید که تخلیه کامل انجام شده است. حتما از دستکش مخصوص مکانیکی استفاده کنید تا از سوختن دستتان جلوگیری شود.

کلام آخر

خودروی کوییک، ساخت و تولید داخلی، یکی از خودروهایی است که تنها ۵ سال از عمرش می‌گذرد. در نتیجه هنوز اطلاعات چندانی از آن در دسترس مصرف کنندگان نیست. یکی از این اطلاعات مهم، زمان تعویض روغن موتور کوییک است.

اگر هنوز هم نمی‌توانید برای خودروی خود زمان دقیق را تعریف کنید یا نیاز دارید تا در این زمینه با متخصصین مشورت کنید، وقت آن است که اپلیکیشن هوم سرویز را نصب کنید و درخواست خود را برای سرویس دوره ای خودرو یا سایر خدمات خودرو ثبت کنید. بقیه کارها خیلی سریع و توسط تیم تعمیرکاران حرفه ای هوم سرویز انجام خواهد شد تا خودروی شما خیلی سریع تعمیر شود.

قیمت تعویض روغن و فیلتر خودرو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا