فرهنگی و آموزشی

تغذیه دانش آموزان در کرونا را جدی بگیرید

تغذیه سالم دانش آموزان در دوران کرونا

همه ما اهمیت تغذیه مناسب برای سلامتی را درک کرده ایم و می دانیم که برای بالا بردن انرژی و توانایی خود، باید تغذیه سالمی داشته باشیم. رعایت رژیم غذایی سالم برای دانش آموزان اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا آنها در حال یادگیری هستند و مغز آنها به مواد مغذی نیاز دارد تا بهتر کار کند. رعایت تغذیه سالم در دوران کرونا اهمیت بیشتری دارد؛ زیرا بدن ما باید در برابر این ویروس مقاومت کند و باید از سلامتی ما مراقبت کند. به همین دلیل است که در این نوشته درباره تغذیه دانش آموزان در کرونا با شما صحبت خواهیم کرد و از شما دعوت می کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

با رعایت تغذیه سالم در دوران کرونا، هم مقاومت بدن در برابر ویروس کرونا بیشتر می شود و هم انرژی بیشتری برای یادگیری دروس و انجام تکالیف در بدن وجود دارد و در نتیجه تغذیه سالم روی یادگیری دانش آموزان تاثیر مثبت می گذارد.

اگر فرزندتان دانش آموز است و می خواهید از سلامتی او در دوران شیوع کرونا بیشتر مراقبت کنید، با ما در این نوشته همراه باشید تا بتوانید بهترین خوراکی ها را برای تغذیه فرزندتان انتخاب کنید.

فهرست مطالب

چرا توجه به تغذیه دانش آموزان در دوران کرونا اهمیت دارد؟

در دوران کرونا مدارس به صورت مجازی برگزار می شوند که این موضوع چالش های خاص خودش را دارد. مثلا یکی از چالش های دوران قرنطینه این است که معمولا دانش آموزان ساعات خواب و بیداری منظمی ندارند. این موضوع باعث می شود که بچه ها صبح ها دیرتر برای کلاس بیدار شوند و نتوانند به خوبی صبحانه خود را میل کنند. از طرفی این موضوع می تواند باعث شود که وعده های غذایی دیگر هم جابه‌جا شوند و در نتیجه فرزند شما تغذیه مناسبی نداشته باشد.

این موضوع هم می تواند به یادگیری مناسب فرزندتان لطمه بزند و باعث شود که انرژی کافی برای حضور در کلاس ها و یادگیری را نداشته باشد، و هم باعث می شود که سیستم امنیتی بدن او ضعیف شود و درگیر ضعف، بی حالی و کسالت شود.

به همین خاطر است که باید نکاتی که در ادامه گفته می شود را رعایت کنید تا بتوانید از فرزند خودتان در برابر ویروس کرونا محافظت کنید و سیستم ایمنی بدن او را تقویت کنید.

اهمیت تغذیه دانش آموزان در کرونا
اهمیت تغذیه دانش آموزان در دوران کرونا

نکات مهم برای تغذیه دانش آموزان در دوران کرونا

برای تغذیه دانش آموزان در دوران کرونا با غذاهای سالم، این نکات را به یاد داشته باشید:

1- وعده های غذایی را منظم مصرف کنید:

همانطور که خودتان می دانید، فرزندتان معمولا به خود شما نگاه می کند و از رفتارهای شما الگوبرداری می کند. به همین خاطر توصیه می کنیم که خودتان و دیگر اعضای خانواده سعی کنید حتما وعده های غذایی را به صورت منظم مصرف کنید تا فرزندتان هم این کار را انجام دهد.

صبحانه ای که در ساعت 12 مصرف شود، دیگر صبحانه نیست و می تواند باعث دیر شدن ناهار نیز شود و در نتیجه همه این موارد می توانند در دیر شدن ساعت خواب تاثیرگذار باشند. پس سعی کنید صبحانه را در جای خودش مصرف کنید و ناهار و شام را هم به همین صورت میل کنید تا فرزندتان هم از شما یاد بگیرد.

2- میان وعده ها را جدی بگیرید:

فاصله بین وعده های غذایی زیاد است و طبیعی است که فرزند شما بین صبحانه و ناهار و شام، احساس گرسنگی کند و به تغذیه نیاز داشته باشد. در این زمان ها می توانید از میان وعده های سالم استفاده کنید تا فرزندتان به خوراکی های سوپرمارکتی روی نیاورد!

خوردن چیزهایی مانند بستنی، پفک، بیسکویت و… به عنوان میان وعده، هم انرژی موردنیاز فرزندتان را تامین نمی کند و هم از طرفی باعث افزایش کالری مصرفی و در نتیجه افزایش وزن او خواهد شد. به همین خاطر توصیه می کنیم که از خوراکی های سالم مانند آجیل، میوه های تازه، میوه های خشک، شیر، کیک خانگی و… استفاده کنید تا هم انرژی خوبی برای فرزندتان داشته باشند و هم باعث اضافه وزن او نشوند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات هم ارائه میده؟
میان وعده های سالم
میان وعده های سالم

3- خوراکی های سالم بخورید:

در علم تغذیه شاخصی به نام گلایسمیک وجود دارد که می تواند تعیین کننده این باشد که مواد غذایی مختلف تا چه میزان می توانند انرژی موردنیاز بدن را دریافت کنند. هر ماده خوراکی میزان انرژی متفاوتی نسبت به خوراکی های دیگر دارد. برخی از خوراکی ها وقتی وارد بدن می شوند، سریع قند خون را افزایش می دهند و انرژی زیادی به ما می دهند؛ اما بعد ممکن است یکدفعه احساس گرسنگی کنیم! در حالی که دسته دیگر از خوراکی ها هستند که کم کم قند خون را افزایش می دهند و مدت بیشتری ما را سیر نگه می دارند. به این موضوع، شاخص گلاسمیک گفته می شود.

گلاسمیک با اعدادی بین 1 تا 100 مشخص می شود و هرچه عدد گلایسمیک یک ماده غذایی پایین تر باشد، یعنی آهسته تر قند خون را افزایش می دهد و در نتیجه مدت زمان بیشتری انرژی موردنیاز بدن را تامین می کند.

غذاهایی مانند سیب زمینی، لوبیا، نان سبوس و غلات، حبوبات و عدس، جوی دو سر، لبنیات، سیب و پرتقال از موادی هستند که در دسته گلاسمیک پایین قرار می گیرند.

حالا شاید بپرسید این توضیحات چه فایده ای دارند؟ برای اینکه فرزند شما مدت زمان بیشتری بتواند انرژی داشته باشد و دیرتر گرسنه شود، بهتر است به او غذاهایی با شاخص گلاسمیک پایین تر بدهید تا بتواند انرژی موردنیاز بدنش را تامین کند.

مصرف غذاهایی مانند فست فودها، شیرینی ها و شکلات سریعا قند خون را افزایش می دهد؛ اما بعد از آن فرد مجددا گرسنه خواهد شد و دوباره به خوردن غذا روی می آورد. به همین خاطر بهتر است در مصرف غذاهای مختلف کمی به این شاخص توجه کنید تا مطمئن شوید که خوراکی موردنظر، می تواند انرژی موردنیاز فرزندتان برای درس خواندن را تامین کند و مدت طولانی او را سیر نگه دارد.

تغذیه سالم کودکان
تغذیه سالم کودکان

4- سیستم ایمنی بدن را تقویت کنید:

در کنار مواردی که تا حالا گفتیم، باید این نکته را هم مدنظر قرار دهید که خوراکی هایی که مصرف می کنید، باید خاصیت تقویت سیستم ایمنی بدن را نیز داشته باشند. خوراکی هایی مانند عسل، قارچ، هندوانه، کلم، بادام، گریپ فروت، مرکبات و… می توانند تاثیر بسیار زیادی در تقویت سیستم ایمنی بدن داشته باشند و فرزند شما را در برابر خطرات احتمالی ویروس کرونا در امان نگاه دارند.

پس سعی کنید این موارد غذایی را در وعده های غذایی یا میان وعده ها بگنجانید و از آنها استفاده کنید تا هم فرزندتان و هم خودتان از سیستم ایمنی قوی تری برخوردار باشید.

از آنجایی که سیستم ایمنی بدن باید در دوران کرونا قوی باشد، به نشانه های ضعف و بی حالی فرزند خود توجه داشته باشید و برای اطمینان از سلامتی او، از خدمات معاینه پزشکی در محل هوم سرویز استفاده کنید تا فرزند شما در این دوران سالم و شاداب باشد و درگیر ضعف و بی حالی نشود.

5- قند و چربی را کم کنید!

همانطور که در مورد قبلی گفتیم، تغذیه دانش آموزان در دوران کرونا باید خوراکی هایی باشد که بتواند سیستم ایمنی بدن آنها را تقویت کند؛ اما در کنار این موضوع باید از مصرف چیزهایی که سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کنند هم خودداری کنید.

مثلا مواد غذایی که قند و چربی دارند، می توانند باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن شوند و مقاومت بدن شما را در برابر بیماری ها و ویروس های مختلف کاهش دهند. به همین خاطر توصیه می کنیم که از غذاهایی که قند بالایی دارند یا غذاهایی که با روغن زیاد سرخ می شوند، خودداری کنید تا بتوانید تغذیه سالم تری را برای خودتان و فرزندتان تهیه کنید.

تغذیه سالم در دوران کرونا
تغذیه سالم در دوران کرونا

6- خواب را جدی بگیرید!

شاید بگویید که این مقاله درباره تغذیه است؛ اما خواب چه ربطی به تغذیه دارد؟ گفتنی است که اگر ساعت خواب و بیداری دانش آموزان به هم بریزد، قطعا دیرتر می توانند سرکلاس ها حاضر شوند و مجبور هستند وعده های غذایی را جابه‌جا بخورند یا برخی وعده ها را حذف کنند و در وعده بعدی بیشتر غذا بخورند! این موضوع می تواند تاثیر بسیار بدی در ایجاد عادات تغذیه ای داشته باشد و باعث شود که فرزند شما به خاطر سیر نشدن، میان وعده های ناسالم را مصرف کند و سلامت خودش را به خطر بیندازد.

همچنین نداشتن خواب کافی، خود به تنهایی می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند و باعث شود که مقاومت بدن شما در برابر بیماری ها و ویروس ها کمتر شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات هم ارائه میده؟

7- در حین کلاسهای مجازی، از فرزندتان پذیرایی کنید:

گاهی اوقات کودکان به خاطر تنبلی یا زیاد شدن، میوه و مواد غذایی سالم را مصرف نمی کنند و ترجیح میدهند به جای این کار گرسنه بمانند یا هله هوله بخورند! برای همین موضوع، پیشنهاد می کنیم که خودتان برای میان وعده فرزندتان و فواصل بین کلاسهایش، میوه های ریز شده، آجیل، شیر و… را آماده کنید و برای او ببرید تا بتواند حین کلاس آنها را بخورد. این موضوع باعث می شود که هم احساس گرسنگی اش برطرف شود و هم انرژی بیشتری برای گوش دادن به درس و یادگیری بهتر مطالب داشته باشد.

همچنین این کار را می توانید به عنوان نوعی تشویق برای فرزندتان در نظر بگیرید. با این کار فرزندتان متوجه می شود که درس خواندنش چقدر برای شما مهم و قابل احترام است.

غذاهای سالم و مقوی
غذاهای سالم و مقوی

جمع بندی مطالب

در این مقاله درباره نکات تغذیه دانش آموزان در دوران کرونا صحبت کردیم و نکات مهمی را گفتیم که کمک می کنند بتوانید تغذیه مناسب تری را برای فرزند خودتان در نظر بگیرید و او را در دوران کرونا قوی تر کنید.

در ابتدای این مقاله گفتیم که چرا توجه به تغذیه در دوران کرونا اهمیت دارد و تغذیه سالم چه تاثیری در درس خواندن کودک شما خواهد داشت. همچنین در ادامه نکاتی را گفتیم که باعث می شوند تغذیه دانش آموزان در دوران کرونا بهتر شود. با خوردن غذاهای سالم و مقوی، دانش آموزان می توانند انرژی موردنیاز بدنشان را دریافت کنند و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنند.

امیدواریم که این مقاله به شما کمک کند بتوانید تغذیه بهتری را برای فرزند خودتان در نظر بگیرید و به بهترین شکل ممکن از او در برابر ویروس کرونا محافظت کنید.

اگر می خواهید از سلامتی خود و خانواده مطمئن شوید، می توانید تست PCR به همراه آنتی بادی را به کمک تیم پزشکان هوم سرویز برای تشخیص کرونا انجام دهید و از جان خودتان و عزیزانتان در این دوران بیشتر مراقبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا