فرهنگی و آموزشی

چگونه از ایجاد عادات بد کودکان در دوران آموزش مجازی جلوگیری کنیم؟

روشهای جلوگیری از شکل گیری عادتهای بد در کودکان

آموزش مجازی در کنار تمام مزیت هایی که دارد، می تواند معایبی برای کودکان به همراه داشته باشد و باعث شود که عادات بدی در کودکان شکل بگیرد. برای جلوگیری از این موضوع باید با روش های کنترل عادات بد کودکان آشنایی داشته باشید و بتوانید آنها را کنترل کنید تا از به وجود آمدن چنین مشکلی پیشگیری کنید. مثلا یکی عادات بدی که ممکن است در کودکان شما ایجاد شود، این است که به کار با گوشی یا تبلت معتاد شوند و زیاد از این وسایل استفاده کنند، این موضوع می تواند در روند رشد آنها تاثیر بسیار بدی داشته باشد و باعث شود که از بقیه وسایل مانند اسباب بازی ها و… فاصله بگیرند. به همین دلیل در این مقاله می خواهیم به شما بگوییم که چطور از ایجاد عادات بد کودکان در دوران آموزش مجازی جلوگیری کنید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن، کودکان خود را تربیت کنید و با آرامش و سلامتی روان از این دوران بگذرید.

فهرست مطالب

اگر پدر و مادر کودکی هستید که از ایجاد عادات بد در او می ترسید و دوست دارید در این زمینه کنترل بیشتری روی فرزند خودتان داشته باشید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

عادتهای بد در کودکان
عادتهای بد در کودکان

ایجاد عادات بد در کودکان، چه تاثیری در روند رشد آنها خواهد داشت؟

شاید این سوال برایتان پیش بیاید که چرا باید از ایجاد عادات بد کودکان در دوران آموزش مجازی جلوگیری کنیم؟ و اصلا این کار چه تاثیری روی روند رشد کودکان خواهد داشت؟

بیایید با هم یک عادت ساده و پیش پا افتاده را در نظر بگیریم، مثلا آموزش های مجازی از طریق موبایل یا تبلت به کودک شما ارائه می شود و شما مجبور هستید که تبلت یا موبایلی را برای کودک خودتان خریداری کنید تا بتواند با استفاده از آن، آموزش ها را دنبال کند.

حالا در این حالت ممکن است فرزند شما روی تبلت یا موبایل خودش بازی هایی را نیز نصب کند و به انجام آنها بپردازد، یا ممکن است به وبگردی معتاد شود. در نظر بگیرید که وقتی کودک شما در این سن مدام به انجام بازی با موبایل و وبگردی بپردازد، چه مشکلاتی می تواند برای او ایجاد شود؟

احتمالا اولین چیزی که تغییر می کند، زمان خواب و بیداری اش است؛ چون شب ها تا دیر وقت مشغول بازی کردن می شود. سپس ممکن است درس خواندن او با اختلال مواجه شود و نتواند به خوبی درس ها را یاد بگیرد. حتی ممکن است در حین کلاس درس به بازی کردن بپردازد و تمام این مشکلات باعث می شود که در نهایت آینده فرزند شما به خطر بیفتد و نتواند به خوبی و با تمرکز، مشغول به تحصیل و یادگیری باشد.

این وظیفه شما است که او را کنترل کنید تا از ایجاد چنین عادات مخربی در فرزند خود جلوگیری کنید و نگذارید به تکنولوژی معتاد شود، چون چنین عادتی می تواند سالها با فرزند شما بماند و ریشه کن کردن آن واقعا سخت و زمان بر خواهد بود.

در ادامه با ما همراه باشید تا روش های علمی و اصولی را به شما بگوییم که کمک می کنند از ایجاد عادات بد در کودکان جلوگیری کنید.

کنترل کودکان در دوران آموزش مجازی
کنترل کودکان در دوران آموزش مجازی

چگونه از ایجاد عادات بد کودکان در دوران آموزش مجازی جلوگیری کنیم؟

برای جلوگیری از ایجاد عادتهای بد در کودکان این نکات را به خاطر داشته باشید:

1- کنترل استفاده از تکنولوژی:

یکی از مهمترین عادات بدی که می تواند در کودک شما ایجاد شود، استفاده بیش از حد از تکنولوژی است و در این زمینه باید بتوانید کنترل لازم را داشته باشید. به همین خاطر توصیه می کنیم که برای استفاده از موبایل یا تبلت حتما زمان خاصی را تعیین کنید که کودک شما بتواند در آن زمان ها از موبایل یا تبلت خودش استفاده کند. حتی برای بازی کردن هم زمان خاصی را تعیین کنید.

نیازی نیست که برای کنترل اوضاع، به کودک خودتان فشاری وارد کنید و او را مجبور به این کار کنید، کافی است با روش های تربیتی موثر مانند پاداش دادن، کاری کنید که فرزند شما خودش متعهد و علاقمند به این کار شود و درک کند که این موضوع می تواند برایش مفید باشد.

در گوشی یا تبلت می توانید از اپلیکیشن های کنترل والدین استفاده کنید و همچنین مصرف اینترنت را نیز می توانید برای فرزند خودتان محدود کنید تا نتواند به راحتی و به صورت آزادانه وبگردی کند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات هم ارائه میده؟

مثلا می توانید در اپلیکیشن های کنترل والدین، تعیین کنید که زمان خواب و بیداری فرزند شما چه زمان هایی است و در آن زمان ها به صورت اتوماتیک دستگاه محدود شده و قابل استفاده نیست، یا می توانید تعیین کنید که در چه بازه هایی زمانی تبلت یا موبایل قابل استفاده باشد و در این زمان ها کودک شما می تواند آزادانه به استفاده از تبلت یا موبایل خودش بپردازد.

پس توصیه می کنیم که این موضوع را جدی بگیرید و برای جلوگیری از ایجاد عادات بد کودکان در دوران آموزش مجازی، این نکات را انجام دهید تا کودک شما به موبایل و تبلت عادت نکند!

برای نصب نرم افزارهای آموزشی و نصب اپلیکیشن های موبایلی می توانید از خدمات هوم سرویز استفاده کنید تا متخصصان هوم سرویز این کار را برای شما انجام دهند.

2- همراهی با فرزند:

وقتی رابطه دوستانه ای با کودک خودتان ایجاد کرده باشید و کمک کنید که راحت تر بتواند از فضای مجازی و تکنولوژی استفاده کند، با شما راحت خواهد بود و این موضوع باعث می شود که کنترل بیشتری روی او داشته باشید. یادتان باشد که با زور گفتن و مجبور کردن کودک به انجام کاری، هرگز نمی توانید عادتی را در او ایجاد کنید؛ بلکه باید با او راحت باشید و او را متقاعد کنید که کاری را انجام دهد که دوست دارد و راضی به انجام آن است.

به یاد داشته باشید که هر چقدر در جلوی چشم خودتان کودک را مجبور به انجام کاری کنید، او دور از چشم شما آن کار را انجام می دهد و با این کار ممکن است به خودش آسیب بزند. توصیه می کنیم که با کودک خودتان به صورت شفاف صحبت کنید و بگویید که چرا استفاده زیاد از تکنولوژی و فضای مجازی برایش مضر است و چرا دوست دارید که استفاده از آنها را کنترل شده انجام دهد.

معمولا کودکان به راحتی می توانند این موضوع و نگرانی شما را درک کنند؛ به شرط آنکه با همدلی و مهربانی با فرزندتان برخورد کنید.

3- تشویق کودک به انجام کارهای خوب:

برخی اوقات کودکان شما ممکن است عادت های خوبی در خودشان ایجاد کرده باشند و از تکنولوژی و ابزارهای دیگر درست استفاده کنند. مثلا ممکن است متوجه شوید که فرزند شما در گروه های درسی خودش تعامل می کند یا به بچه های دیگر در درسها و انجام تکالیف کمک می کند. در چنین شرایطی شما باید او را حسابی تشویق کنید و برایش جایزه تهیه کنید، چون تشویق کودک باعث می شود که کودک چنین کارهایی را بیشتر انجام دهد و عادتهای مثبت بیشتری داشته باشد؛ اما در صورتی که در چنین مواقعی او را تشویق نکنید، ممکن است به عادات منفی روی بیاورد و این عادتهای خوب را ترک کند.

پس حسابی حواستان به تشویق کردن کارها و عادت های خوب فرزندتان باشد؛ زیرا تاثیر بسیار زیادی روی کودکان دارد.

کنترل کودکان در دوران آموزش مجازی
کنترل کودکان در دوران آموزش مجازی

4- دور کردن ابزارهای مخرب:

گاهی اوقات ممکن است ما با طراحی اتاق کودک و وسایلی که برایش خریداری می کنیم، باعث شویم که عادات مخربی در او ایجاد شود و به جای جلوگیری از ایجاد عادات بد، به ایجاد آنها کمک کنیم!

به همین خاطر توصیه می کنیم که در خانه و وسایل کودک خودتان بازبینی انجام دهید و ببینید که چه چیزهای مخربی در دسترس او هستند که می توانید آنها را محدود کرده یا از دسترس خارج کنید.

مثلا اگر شب ها گوشی یا تبلت کودک شما در دسترس او هست و می تواند به راحتی از آن استفاده کند، ممکن است به شب بیداری عادت کند و از گوشی استفاده کند؛ اما اگر از او بخواهید که گوشی یا تبلت را در زمان های خواب بیرون از اتاق بگذارد، قطعا می توانید از ایجاد عادت شب بیداری در او جلوگیری کنید و کاری کنید که راحت تر بتوانید خودش را مدیریت کند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات هم ارائه میده؟

5- عمل کردن به وعده ها و صحبتها:

خیلی از اوقات ما می خواهیم عادتی را در فرزند خودمان ایجاد کنیم؛ اما خودمان آن عادت را نداریم و به آن عمل نمی کنیم. مثلا اینکه به فرزند خودمان بگویید در هنگام خواب گوشی را در اتاق خودش نگذارد تا راحت تر بخوابد، اما خودمان این کار را انجام ندهیم، باعث می شود که حرف ما تاثیرگذاری کمی داشته باشد و فرزند ما مطابق با رفتاری که مشاهده می کند، عمل کند.

پس توصیه می کنیم که حتما خودتان هم به چیزهایی که می گویید عمل کنید تا کودک شما راحت تر بتواند از رفتارهایتان الگوبرداری کند و عادات خوبی را در خودش پرورش دهد.

بچه ها از حضور گل و گیاه در منزل استقبال می کنند و روحیه شاداب تری خواهند داشت. شما می توانید برای پرورش گل و گیاه در منزل نیز از تیم هوم سرویز برای این کار کمک بگیرید تا زیباترین گلها را در خانه خود داشته باشید.

برخورد صحیح با کودک
برخورد صحیح با کودک

جمع بندی مطالب

در این مقاله درباره این صحبت کردیم که چگونه از ایجاد عادات بد کودکان در دوران آموزش مجازی جلوگیری کنیم؟ و گفتیم که این کار چه اهمیتی دارد و عادتهای بد چقدر می تواند برای آینده فرزندان شما مخرب باشد؟

همچنین روش هایی را گفتیم که با استفاده از آنها، می توانید از ایجاد عادات بد کودکان در دوران آموزش مجازی جلوگیری کنید و هرکدام از این روش ها را به صورت کامل توضیح دادیم و راهکارهایی برای هر مسئله ارائه کردیم.

حتما به روش های گفته شده در این مقاله عمل کنید و کودک خودتان را کنترل کنید تا بعدها شاهد عادات بد در او نباشید و از کنترل شما خارج نشود. امیدواریم که این مقاله به شما کمک کرده باشد که بدانید چگونه از ایجاد عادات بد کودکان در دوران آموزش مجازی جلوگیری کنید؟ و بتوانید به بهترین شکل ممکن این کار را انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا