فرهنگی و آموزشی

نظارت صحیح والدین در مورد کار کردن دانش آموزان با گوشی موبایل

روش صحیح نظارت والدین روی فرزندان درباره کار با گوشی موبایل

در دوران کرونا که مدارس به صورت مجازی برگزار می شوند، دانش آموزان دسترسی بیشتری به وسایل تکنولوژی مانند موبایل و تبلت دارند و این موضوع باعث نگرانی بسیار از والدین شده است. خیلی اوقات این نگرانی والدین باعث به وجود آمدن رفتارهای وسواس گونه شده است! همچنین در بسیاری از موارد، به جای اینکه کودک حرف والدینش را گوش کند و کمتر از این وسایل استفاده کند، با آنها لجبازی کرده و مدام از گوشی یا تبلتش استفاده کرده و با آنها بازی می کند! این مشکل به خاطر این است که بسیاری از والدین نحوه نظارت صحیح بر دانش آموزان را بلد نیستند و نمی دانند چطور باید استفاده کودک از موبایل و تبلت و کامپیوتر را کنترل کنند. به همین خاطر ما در این مقاله می خواهیم به شما نکات مهمی را بگوییم که با استفاده از آنها، می توانید نظارت صحیح و موثری بر فرزند خودتان داشته باشید و از اعتیاد به موبایل و تبلت جلوگیری کنید.

اگر نگران استفاده زیاد فرزندتان از وسایلی مانند موبایل، تبلت و کامپیوتر هستید، تا انتهای این نوشته با ما همراه باشد و نگرانی های خود را در این زمینه برطرف کنید.

 

فهرست مطالب

اگر فرزند دانش آموز دارید که زیاد از موبایل استفاده می کند و می خواهید روی این موضوع کنترل بیشتری داشته باشید، این نوشته به شما در این زمینه کمک زیادی می کند.

نظارت والدین روی کار کردن با گوشی موبایل
اهمیت نظارت والدین روی کار کردن بچه ها با گوشی موبایل

معایب استفاده زیاد از موبایل توسط دانش آموزان چیست؟

استفاده از موبایل معایب زیادی برای دانش آموزان دارد و می تواند برای آنها مضر و خطرناک باشد، در ادامه به چند مورد از معایب استفاده بیش از حد از موبایل می پردازیم:

1- اعتیاد به موبایل:

اولین خطری که دانش آموزان را تهدید می کند، اعتیاد به وسایل تکنولوژی مانند موبایل و تبلت است. امروزه برنامه ها و بازی های بسیار سرگرم کننده ای در موبایل وجود دارد که می تواند ساعت ها فرزند شما را سرگرم کند و این موضوع یک خطر محسوب می شود؛ چون باعث می شود که فرزندتان مدام درگیر گوشی شود و نتواند به زندگی واقعی خودش برسد.

2- عدم توجه به دروس:

وقتی کسی مدام درگیر کار و بازی با گوشی موبایل است، قطعا نمی تواند به راحتی به درس های خودش توجه کند و این موضوع باعث می شود که از نظر درسی، افت خیلی زیادی داشته باشد و نتواند در امتحانات نتایج مناسبی به دست بیاورد.

3- دسترسی به محتواهای نامناسب:

کنترل نکردن دانش آموزان در زمینه استفاده از موبایل و اینترنت، باعث می شود که آنها به هر نوع محتوایی دسترسی داشته باشند و محتواهایی را ببینند که شاید مناسب سن آنها نیست؛ به همین دلیل باید در این زمینه کنترل کافی وجود داشته باشد و شما باید فرزندتان را نظارت کنید تا درگیر استفاده های نادرست از موبایل نشود.

با نصب نرم افزارهای دانش آموزی مناسب و کاربردی، شما می توانید امکان دسترسی به محتواهای مناسب و آموزنده را برای فرزند خود مهیا کنید تا از این محتواها به خوبی استفاده کند و درگیر محتواهای موجود در بستر اینترنت و فضای مجازی نشود.

4- خواب بی کیفیت:

افرادی که به موبایل اعتیاد دارند، معمولا شب ها تا دیر وقت بیدار می مانند و صبح وقتی بیدار می شوند به جای احساس پر انرژی بودن، احساس خستگی زیادی دارند و نمی توانند به خوبی به کارهای خودشان رسیدگی کنند. این موضوع در مورد دانش آموزان هم صدق می کند و باعث می شود که آنها نتوانند به خوبی به کلاس های درس توجه کنند.

همچنین خواب ناکافی و بی کیفیت خود به تنهایی می تواند باعث کاهش ایمنی بدن شود و به فرزندتان آسیب برساند.

با توجه به نکات گفته شده، احتمالا متوجه شده اید که کنترل فرزندان برای استفاده از موبایل و تکنولوژی چقدر اهمیت دارد. پس در ادامه با ما همراه باشید تا با هم روشهای نظارت صحیح والدین بر دانش آموزان برای استفاده از موبایل را بررسی کنیم.

چالشهای کار با گوشی موبایل در دانش آموزان
نظارت صحیح والدین بر دانش آموزان برای کار با گوشی موبایل

نظارت صحیح والدین روی کار کردن دانش آموزان با گوشی موبایل

برای اینکه روی کار کردن بچه ها با تبلت و گوشی موبایل نظارت و کنترل بیشتری داشته باشید، این نکات را به خاطر داشته باشید:

1- از تبلت های دانش آموزی استفاده کنید:

اگر سن کودک شما کم است و هنوز برایش داشتن موبایل مناسب نیست، توصیه می کنیم که به جای خرید موبایل برای فرزندتان، از تبلت های دانش آموزی استفاده کنید. تبلت های دانش آموزی هم قیمت کمتری دارند و هم امکانات موردنیاز برای دانش آموزان در آنها وجود دارد. همچنین این تبلت ها معمولا به سیستم کنترل والدین مجهز هستند و شما به راحتی می توانید میزان و نوع استفاده فرزندتان از تبلت را ردگیری کنید تا کنترل بیشتری روی او داشته باشید.

به همین خاطر است که توصیه می کنیم به جای گوشی موبایل، از تبلت های دانش آموزی برای کودک استفاده کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات هم ارائه میده؟

2- اپلیکیشن های کنترل والدین را نصب کنید:

اگر از موبایل برای فرزند خودتان استفاده می کنید، سعی کنید اپلیکیشن های کنترل والدین را روی آنها نصب کنید تا بتوانید میزان استفاده و نوع استفاده آنها را ردگیری کرده و بتوانید راحت تر این موضوع را کنترل کنید.

این اپلیکیشن ها به شما می گویند که فرزندتان در چه ساعاتی و هر بار به چه اندازه و از چه برنامه هایی استفاده کرده است. به کمک این اپلیکیشن های کنترل والدین، شما می توانید مطمئن شوید که برنامه های استفاده شده مناسب هستند یا خیر.

3- در زمینه تکنولوژی یاد بگیرید:

بسیاری از والدین دانش کافی در زمینه تکنولوژی هایی مانند موبایل ندارند و این موضوع باعث شده است که فرزندان آنها به راحتی بتوانند کارهای مختلفی را انجام بدهند و والدینشان هم بویی از این موضوع نبرند.

به همین خاطر توصیه می کنیم که برای جلوگیری از این مشکل، سعی کنید خودتان هم با استفاده از محتواهای رایگان سطح اینترنت، در کار با تکنولوژی حرفه ای تر شوید تا نظارت بهتری روی فرزندتان داشته باشید و بتوانید او را به خوبی کنترل کنید.

نظارت بر دانش آموزان
نظارت بر دانش آموزان

4- امنیت را جدی بگیرید:

اگر فرزندتان زیاد از گوشی موبایل یا تبلت خودش استفاده می کند، توصیه می کنیم که نکات امنیتی را برایش رعایت کنید تا در معرض خطر هک شدن و… قرار نگیرد. در این راستا می توانید آنتی ویروس معتبر و مناسب روی گوشی اش نصب کنید و همچنین اگر از دوربین گوشی زیاد استفاده نمی کند، می توانید روی دوربین را بپوشانید تا در هنگام استفاده از سایت های مختلف، مشکلی وجود نداشته باشد و نکات امنیتی رعایت شده باشد.

5- بسته اینترنت نامحدود نخرید!

اگر از بسته های اینترنت همراه استفاده می کنید، توصیه می کنیم که برای فرزندتان بسته های اینترنت نامحدود نخرید، چون با این کار ممکن است به صورت نامحدود بتواند به محتواهای سطح اینترنت دسترسی داشته باشد. سعی کنید بسته های حجمی خریداری کنید تا بتوانید میزان استفاده از اینترنت او را کنترل کنید.

مثلا اگر فرزند شما در دو روز حجم زیادی مصرف می کند و توضیحی برای این موضوع ندارد، باید بررسی کنید که استفاده از این حجم چگونه بوده است و در چه جاهایی استفاده شده است. این موضوع کمک می کند که کنترل بیشتری روی استفاده از اینترنت داشته باشید. راه دیگری که وجود دارد این است که به جای خرید بسته برای فرزندتان، برای خودتان بسته اینترنت بخرید و اینترنت خودتان را با او به اشتراک بگذارید تا خودش به تنهایی نتواند از اینترنت استفاده کند.

البته این موارد برای زمانی مناسب است که فرزند شما سن کمی دارد. برای نوجوانان لازم است که با او صحبت کنید و درباره مصرف اینترنت با او به توافق برسید.

6- با فرزندتان شفاف باشید:

توصیه می کنیم مانند یک دوست با فرزند خودتان صحبت کنید و نگرانی خودتان را مطرح کنید تا بتوانید نظر او را جلب کنید و متوجه شود که چرا از او می خواهید کمتر از تکنولوژی استفاده کنید.

سعی کنید با برنامه ریزی مناسب، استفاده از تکنولوژی را برایش زمان بندی کنید و زمان هایی از روز از کودک بخواهید که گوشی اش را کنار بگذارد تا بتواند به کارهای دیگر مانند رسیدگی به تکالیف، بودن در کنار خانواده، بازی و… برسد. این موضوع به جلوگیری از اعتیاد به گوشی موبایل کمک زیادی می کند.

7- زورگویی و خشونت را فراموش کنید:

خیلی از والدین می خواهند با استفاده از زورگویی و کارهای مشابه کار خود را پیش ببرند؛ اما باید بدانید که این کارها جواب نمی دهد و باعث می شود که کودک شما برعکس رفتار کرده و با شما لجبازی کند.

به همین خاطر توصیه می کنیم به جای اینکه از زورگویی و فشار استفاده کنید و اعتماد به نفس فرزندتان را کم کنید، از در دوستی با او وارد شوید و سعی کنید با او صمیمی شوید تا حرف های شما را قبول داشته باشد و با شما ارتباط بهتری برقرار کند.

با این کار شما می توانید تاثیرگذاری بیشتری روی فرزند خودتان داشته باشید؛ اما با زورگویی قطعا نمی توانید نتایج مناسبی به دست بیاورید.

اگر گوشی فرزندتان خراب شده و به تعمیر نیاز دارد، برای اینکه از درسهایش عقب نیفتد، موبایلش را برای تعمیر به پیش متخصص ببرید. شما می توانید تعمیر گوشی موبایل برای دانش آموزان را به تیم حرفه ای و متخصص هوم سرویز بسپارید تا خیلی سریع و با هزینه مناسب این کار را برای شما انجام دهند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات هم ارائه میده؟

کار کردن دانش آموزان با گوشی موبایل
چالش های کار کردن با گوشی موبایل در دانش آموزان

جمع بندی

در این مقاله درباره نظارت صحیح والدین روی میزان استفاده و کار کردن دانش آموزان با گوشی موبایل صحبت کردیم و گفتیم که والدین چطور می توانند به صورت صحیح روی عملکرد فرزند خودشان نظارت داشته باشند. همچنین گفتیم که چرا استفاده از موبایل برای دانش آموزان باید کنترل شود و در صورت عدم کنترل چه مشکلاتی ممکن است برایشان ایجاد شود.

در بخش بعدی با هم موارد مهم و اصول نظارت صحیح والدین در مورد کار کردن دانش آموزان با گوشی موبایل را بررسی کردیم و موارد مهمی را به شما گفتیم که با رعایت آنها می توانید کنترل دوستانه و مناسبی روی فرزندتان داشته باشید.

امیدواریم که این مقاله به شما کمک کند تا بتوانید میزان استفاده فرزندتان از موبایل را کنترل کنید و جلوی وابستگی شدید کودک به موبایل را بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا