خانگی و ساختمانیلوازم خانگی

راهنمای نصب شومینه گازی

راهنمای راه اندازی شومینه در خانه

از گذشته تاکنون، تمامی انسان‌ها به دنبال روش‌هایی بودند که بتوانند به بهترین نحو و با بیشترین کارایی در روزهای سرد سال، محیط اطراف خود را گرم نگه دارند. یکی از وسایل گرمایشی گه در گذشته بسیار رایج بوده و امروزه نیز کاربردهای خاص خود را دارد، شومینه است. در فرهنگ ایرانی‌ها، شومینه یک وسیله گرمایشی لوکس محسوب ‌می‌شود؛ زیرا علاوه بر جنبه گرمایشی برای تزئین و تجملات نیز به کار برده می شود. تا حدی ‌که امروزه جنبه تجملاتی شومینه بر جنبه گرمایشی‌اش غلبه کرده است و معمولا در اکثر خانه‌های لوکس شومینه‌های مجللی نصب ‌می‌کنند تا زیبایی فضا چندین برابر شود. در شومینه‌ها، برای تولید گرما از چوب یا همان اولین ماده اشتعال‌زا استفاده ‌می‌شود. اما با گذشت زمان و با افزایش میزان چوب مصرفی در شومینه‌ها، منابع چوب در جهان کاهش یافته و انسان‌ها به دنبال جایگزینی برای چوب در ایجاد گرما با شومینه‌ها بودند. در این زمان بود که گاز به ‌عنوان سوخت رایج در شومینه‌ها مورد استفاده قرار گرفت و امروزه ‌می‌توان گفت که اکثرا شومینه‌های گازی جایگزین شومینه‌های چوبی شده‌اند. در این مقاله، با انواع شومینه گازی و همچنین نکات مربوط به نصب شومینه گازی آشنا خواهید شد.

 

فهرست مطالب

شومینه چیست؟

شومینه یا همان هیمه‌سوز، یک ساختار زیبای معماری است که درون دیوار قرار گرفته و با نگه داشتن آتش به تامین هوای گرم محیط ‌می‌پردازد. در گذشته معمولا علاوه‌ بر تامین گرما از شومینه برای پخت‌وپز نیز استفاده ‌می‌شد؛ اما همانطور که اشاره شد، امروزه این وسیله مجلل علاوه ‌بر تامین گرما برای زیباسازی دکوراسیون داخلی نیز استفاده ‌می‌شود. 

شومینه‌ها از سه جزء اصلی سطح شومینه، آتشدان و دودکش تشکیل ‌می‌شوند که هر کدام وظیفه و کارایی خاص خود را دارند.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

اما شومینه گازی چیست؟

یکی از پرکاربردترین انواع شومینه، شومینه‌های گازی است. ظاهر این شومینه‌ها همانند انواع چوبی آن‌ها است. اما همانطور که از نامشان پیداست، در شومینه‌های گازی به جای چوب از گاز برای سوخت استفاده ‌می‌شود. شومینه‌های چوبی دود و بوی غالبا زیادی را تولید ‌می‌کردند که در شومینه‌های گازی این ایراد برطرف شده است. همچنین در شومینه‌های گازی ‌می‌توان با استفاده از شیر تنظیم ورودی گاز، دما را تنظیم کرد. بدیهی است که در شومینه‌های چوبی این قابلیت وجود ندارد. به همین دلیل، شومینه‌های گازی جایگزین مناسبی برای شومینه‌های چوبی هستند و امروزه اغلب از این شومینه‌ها در منازل استفاده ‌می‌شود.

شومینه‌های گازی ‌می‌توانند حرارت موردنظر را تولید کرده و گرما ایجاد کنند. سوخت گاز مورد استفاده در این شومینه‌ها نیز، همان گاز شهری است و گازهای آلاینده ناشی از سوختن گاز در این شومینه‌ها نیز از طریق دودکش از محیط خارج خواهد شد. به همین دلیل، توصیه ‌می‌شود هنگام سفت‌کاری ساختمان محل قرارگیری و نصب شومینه گازی مشخص شود، تا دودکش در مکان مناسبی قرار بگیرد.

انواع شومینه‌ های گازی

بر اساس شکل ظاهری، شومینه‌های گازی به دو نوع مدرن و کلاسیک تقسیم‌بندی ‌می‌شوند. افراد ‌می‌توانند با توجه به دکوراسیون داخلی منزل خود یکی از این دو نوع شومینه را انتخاب کرده و از ظاهر زیبا و مجلل آن در کنار گرمایش محیط لذت ببرند. شومینه‌های مدرن همانند شومینه‌های برقی، غالبا طراحی مینیمال و ساده‌ای داشته و برخلاف شومینه‌های کلاسیک طراحی شلوغی ندارند.

بر اساس مصالح ساخت نیز شومینه‌های گازی چند نوع مختلف اعم از شومینه‌های آجری، بتن نسوز، سنگی، گچی، چدنی و حتی شیشه‌ای را شامل ‌می‌شوند. در واقع، در طراحی، ساخت و تولید انواع شومینه‌ها و همچنین شومینه‌های گازی از مواد مختلفی استفاده ‌می‌شود که در برابر حرارت مقاومت داشته و افراد ‌می‌توانند بنا به سلیقه و بودجه خود یکی از انواع آن‌ها را انتخاب کنند. 

میدونستی که هوم سرویز، خدمات ساخت شومینه هم ارائه میده؟
نصب شومینه گازی
نصب شومینه گازی

اجزای شومینه گازی

شومینه‌های گازی دارای اجزای مختلفی هستند که این اجزا عبارتند از:

  1. مشعل شومینه که وظیفه دارد شعله آتش را به درستی پخش کند.
  2. هیزم شومینه که غالبا طراحی زیبایی داشته و علاوه ‌بر آن، با جذب حرارت شعله به انتقال بهتر گرما در محیط کمک ‌می‌کند.
  3. لوله اصلی شومینه که وظیفه دارد گاز را به مشعل شومینه برساند.
  4. لوله شمعک شومینه که وظیفه انتقال گاز به سمت شمعک شومینه را دارد.
  5. مجموعه فندک شومینه که این مجموعه شامل شمعک، چینی جرقه‌زن و ترموکوپل می شود که هر کدام وظایف خاص خود را دارند.

شومینه
شومینه

نکات مهم در راه اندازی و نصب شومینه گازی

همانند تما‌می‌ وسایل گرمایشی، هنگام راه‌اندازی و نصب شومینه گازی، رعایت یک‌ سری نکات ایمنی اهمیت دارد. در واقع با رعایت این نکات مهم و پراهمیت ‌می‌توان از هدر رفت انرژی و پخش شدن گازهای مضر در محیط جلوگیری کرده و ایمنی بیشتر را فراهم کرد.

نکات و اصول مهمی‌ که هنگام نصب و راه ‌اندازی شومینه‌های گازی باید به آن‌ها توجه شود؛ عبارتند از:

بهتر است در مراحل ابتدایی طراحی و ساخت ساختمان، مکان قرارگیری شومینه گازی مشخص شود تا کارهای مربوط به نصب و راه‌اندازی شومینه بهتر و آسان‌تر انجام شود.

برای آماده‌ سازی شومینه‌های گازی، در ابتدا دیوار کاذب شومینه، با قرار دادن لوله‌ای به ‌عنوان دودکش ساخته ‌می‌شود. سایر لوله‌های مورد نیاز نیز به منظور عبور اتصالات موجود، در دیوار کاذب، تعبیه خواهند شد. برای راه ‌اندازی و نصب شومینه‌ها نیز ‌می‌توان گفت که هریک از شومینه‌های گازی با توجه به ساختار و متریال مورد استفاده هنگام ساخت، دارای نکات و روش‌های نصب مختلفی هستند. به‌ عنوان مثال، در شومینه‌های گازی چدنی، بدنه و ساختار شومینه از قبل در کارگاه ساخته ‌می‌شود. تنها نکته‌ای که هنگام اجرا و نصب این شومینه‌ها باید به آن توجه شود، اتصال صحیح کوره به لوله خروجی دودکش است که با استفاده از مصالح سیمانی و نسوز انجام خواهد شد. در این ‌صورت، عدم اتصال صحیح کوره به خروجی دودکش ‌می‌تواند باعث اتلاف انرژی و آسیب رسیدن به دیوارهای کناری شومینه باشد.

در سایر انواع شومینه‌های گازی مانند شومینه‌هایی که ظاهر آجری یا سنگی دارند، پیشانی و لبه دیوارهای شومینه از نقاط پرحرارت آن محسوب ‌می‌شوند. در این ‌صورت هنگام نصب و راه‌اندازی این شومینه‌ها، باید از مصالحی که در برابر حرارت مقاومت بالایی داشته و شکننده یا قابل اشتعال نیستند، استفاده شود.

در آن قسمت‌هایی از شومینه‌های گازی که با حرارت زیاد در تماس هستند، باید از ملات نسوز استفاده شود. غالبا ملاتی در این قسمت‌ها به کار گرفته ‌می‌شود که از ترکیب 60 درصد سیمان، 20 درصد خاک نسوز و 20 درصد پودر سنگ تشیل شده است.

دهانه شومینه نباید بیش از اندازه کوچک باشد. ارتفاع شومینه نیز غالبا از کف آجر نسوز تا لبه پیشانی شومینه باید بین 50 تا 60 سانتی‌متر باشد.

در ساخت و نصب شومینه‌ها توصیه ‌می‌شود از ساخت کوره‌های بسیار کوچک یا بسیار بزرگ خودداری شود؛ زیرا کوره‌های کوچک باعث ‌می‌شوند که گازهای مضر به داخل خانه بازگشته و در هوا نفوذ پیدا کنند. از طرفی، بزرگ بودن کوره شومینه نیز ‌می‌تواند باعث اتلاف انرژی و گرما شود.

دریچه تنظیم هوای خروجی شومینه که با نام دمپر شناخته ‌می‌شود، نباید به ‌صورت مستقیم و عمود بر شعله قرار بگیرد؛ زیرا عمود بودن دمپر باعث خروج زیاد گرما بوده و در نتیجه باعث اتلاف انرژی خواهد شد.

غالبا توصیه ‌می‌شود برای پوشش نمای روی شومینه از صفحات گچی استفاده نشود. به جای آن برای پوشش نمای شومینه ‌می‌توان از آجر یا سنگ استفاده کرد. اما در صورت تمایل به استفاده از گچ، بهتر است ابتدا میلگرد و رابیتس قرار داده و سپس روی آن‌ها گچ کشیده شود.

در صورت استفاده از آجرهای نسوز در ساخت نمای شومینه، باید بلافاصله پس از اتمام ساخت آن، فاصله بین آجرها با ملات نسوز و پودر رنگی بندکشی شود. همچنین در صورتی ‌که روی سطح خارجی آجر نسوز و نمای شومینه گچ، سیمان یا حتی ملات نسوز ریخته شده باشد، باید بلافاصله آن‌ها را شستشو دهید. زیرا این مواد به‌ سرعت خشک شده و در این‌ صورت خشک شدن آن‌ها ‌می‌تواند باعث لک ‌شدن آجر و در نتیجه، ایجاد ظاهر نامناسب در نمای شومینه باشد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات ساخت شومینه هم ارائه میده؟

در نصب شومینه‌های گازی سنگی باید در برش سنگ‌ها دقت کرده و نقاط تلاقی سنگ‌های عمودی نیز باید در این شومینه‌ها فارسی‌بر شوند. همچنین توصیه ‌می‌شود به لبه سنگ‌های برش‌خورده‌ای که در معرض دید هستند، روغن جلا زده شود.

همانطور که گفته شد، شومینه یکی از وسایل مجلل است که در دکوراسیون داخلی استفاده از آن بسیار مورد توجه قرار ‌می‌گیرد. به‌همین دلیل بهتر است که به زیبایی ظاهری شومینه، تناسب ساختار و متریال‌های مورد استفاده در آن دقت کنید و توجه داشته باشید که طراحی و ساختار آن با دکوراسیون منزل هماهنگ باشد.

نکات مهم برای نصب شومینه
نکات ایمنی برای نصب شومینه

نکات ایمنی در استفاده از شومینه‌ های گازی

سالانه بسیاری از افراد بر اثر نشت گاز وسایل گرمایشی گاز سوز، جان خود را از دست ‌می‌دهند. در واقع ‌می‌توان گفت که یکی از رایجترین انواع مرگ‌ومیر بر اساس همین مسئله صورت می‌گیرد. همچنین هنگام نصب و استفاده از وسایل گرمایشی، در صورت عدم توجه به نکات ایمنی، حوادث آتش‌سوزی زیادی صورت خواهد گرفت که ممکن است منجر به گرفتن جان انسان‌ها شود. به‌ همین دلیل همواره توصیه ‌می‌شود برای جلوگیری از بروز حادثه و ایجاد خطرات احتمالی از شومینه‌های گازی مجهز به ترموکوپل استفاده کرده و دقت کنید که شومینه برای قطع و وصل گاز شیر جداگانه داشته باشد.

گازهای مضر ناشی از سوختن گاز شهری، در شومینه‌ها، به وسیله دودکش به بیرون خانه منتقل خواهند شد. در این ‌صورت، بررسی منظم و سالانه مسیر دودکش بسیار اهمیت دارد؛ زیرا ممکن است این مسیر بر اثر عوامل مختلفی مسدود شود و در نتیجه آن، گازهای مضر از فضای داخلی منزل بیرون نروند. در این‌صورت وجود این گازها ممکن است منجر به احتراق یا گازگرفتگی اعضای منزل شود.

 در تما‌می‌شومینه‌های گازی، لوله اصلی وظیفه انتقال گاز به مشعل را به‌عهده دارد. به‌ همین دلیل، دقت در اتصال شیر کنترل به لوله اصلی بسیار اهمیت داشته و عدم اتصال درست این لوله، ‌می‌تواند منجر به نشت گاز در محیط شود.

در برخی موارد، برای زیبایی و انتقال بهتر حرارت مشعل به محیط، در شومینه‌های گازی از هیزم‌های مصنوعی و دکوراتیو استفاده ‌می‌شود. در این‌ صورت، باید در انتخاب، چیدن و همچنین تعویض به موقع این هیزم‌ها دقت شود. زیرا عدم قرار گرفتن درست هیزم‌های شومینه یا خرد شدن آن‌ها ‌می‌تواند باعث بسته شدن منافذ مشعل شود. این مسئله در نهایت باعث ‌می‌شود که گاز مونوکسید کربن وارد فضا شده و به گرفتن جان انسان‌ها منجر شود.

نکته ایمنی دیگر در نصب شومینه‌ها، اطمینان از سالم بودن ترموکوپل و نصب صحیح آن ‌است. ترموکوپل شومینه ‌می‌تواند هنگام وزش باد یا خاموش‌شدن شعله، جریان گاز را قطع کند. در این‌ صورت اگر ترموکوپل به‌درستی کار نکند، در صورتی که شعله خاموش شود، گاز درون فضا نفوذ پیدا کرده و منجر به ایجاد حادثه ‌می‌شود.

توصیه ‌می‌شود همواره در شومینه‌های گازی برای جلوگیری از حوادث سوختگی، از حفاظ‌های مناسب استفاده شود. این موضوع به ‌خصوص برای آن دسته از منازلی که دارای کودک هستند، بسیار اهمیت دارد.

نصب شومینه و بخاری گازی
نصب شومینه و بخاری گازی با هوم سرویز

جمع بندی مطالب

در این نوشته با نکات مهم برای نصب شومینه گازی آشنا شدید و دانستید که در زمان نصب شومینه گازی باید چه نکاتی را رعایت کنید. شما می توانید نصب و راه اندازی بخاری گازی و نصب شوفاژ را به تیم حرفه ای و متخصص هوم سرویز بسپارید تا به بهترین شکل ممکن این کارهای فنی و تخصصی را برای شما انجام دهند.

قیمت نصب و تعمیر بخاری گازی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا