زیبایی

درباره مراقبت های بعد از کراتینه مو چه می‌دانید؟

مراقبت از موهای کراتینه شده

وقتی موهای خود را فِر یا کراتینه می‌کنید، باید بیشتر مراقب آنها باشید. چرا که از یک‌ سو، موها کمی شکننده می‌شوند و از طرف دیگر، دلتان نمی‌خواهد لذت آنها را برای مدت کوتاهی بچشید. هزینه گزافی را که خرج کرده‌اید، هم به این فهرست اضافه کنید. خوب؛ حالا که تصمیم گرفته‌اید، موهایتان را کراتینه کنید، درباره مراقبتهای بعد از کراتینه مو چه برنامه‌ای دارید؟ اصلاً از باید و نبایدهای پس از این روش، اطلاعی دارید؟ پیشنهاد می‌کنیم قبل از انجام این کار، مقاله زیر را بخوانید.

فهرست مطالب

کراتینه موهای شما با آرایشگران حرفه ای هوم سرویز

اگر می خواهید کراتینه موهای شما با بهترین مواد اولیه و به خوبی انجام شود، کراتینه موهای خود را به آرایشگران حرفه ای و متخصص هوم سرویز بسپارید تا با بهترین مواد و کیفیت عالی، موهای شما را کراتینه کنند و موهایتان را زیبا، صاف و شاداب کنند. برای اطلاع از قیمت کراتینه مو و شرایط آن، روی دکمه های زیر کلیک کنید:

کراتینه موها با آرایشگران حرفه ای

کراتینه مو با مواد اولیه عالی و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

بعد از اینکه موهای خود را کراتینه کردید، باید از موهای خود به خوبی مراقبت کنید. در این نوشته از هوم سرویز با اصول مراقبت از موها بعد از کراتینه آشنا خواهید شد.

بعد از کراتینه، برای شستن موها عجله نکنید

برداشتن قدم اول در مراقبتهای بعد از کراتینه مو کار چندان سختی نیست. باید مدتی زمان بدهید تا کراتین خوب روی موهای شما بنشیند. پس حداقل 8 ساعت بعد از کراتینه، موهای خود را نشویید. اما توصیه می‌کنیم که به این 8 ساعت اکتفا نکنید و 3 روز موهای خود را از آب دور نگاه دارید. دلیل هم کاملاً آشکار است. آب، کراتین موها را پاک کرده و پولتان را هدر می‌دهد.

بهترین شامپو بعد از کراتینه باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که پس از کراتینه کردن مو، باید به آن دقت کنید؛ نوع شامپو و نرم ‌کننده است. به گونه‌ای که بهتر است شامپوی روزانه خود را حداقل برای مدتی کنار بگذارید و به سراغ شامپویی ملایم بروید. در انتخاب شامپو بعد از کراتینه حتماً این موارد را رعایت کنید:

  • استفاده از شامپوهایی که حاوی میکرو‌کراتین هستند، بهترین کار است. چرا‌ که این شامپوها، کراتینه موهای شما را بهبود می‌بخشند و ظاهر آن را تا مدتی حفظ می‌کنند؛
  • دور شامپوهایی را که حاوی سولفات و سدیم‌کلراید (نمک) هستند، خط بکشید! چرا؟

این مواد، سورفکتانت‌ها یا مواد فعال سطحی هستند که روغن طبیعی را از مو و کف سر می‌زدایند. آنها همچنین منجر به از بین رفتن پوشش اسیدی می‌شوند که کف سر را سالم نگه می‌دارد و آن را از عفونت‌های باکتریایی حفظ می‌کند. در مورد نمک هم باید گفت که این ماده، ساینده است و به ‌عنوان عامل ضخیم‌ کننده مو در شامپو عمل می‌کند. بنابراین کاربرد این مواد در شامپو پوشش کراتین را در خود حل کرده و آن را از بین می‌برد. تصور کنید که به ‌همین راحتی پولتان دود می‌شود!

میدونستی که هوم سرویز، خدمات کراتینه و ریباندینگ مو بانوان هم ارائه میده؟

شامپوهای پاک ‌کننده (clarifying) را فراموش کنید

همانطور که دیدید، نقش شامپوها در مراقبتهای بعد از کراتینه مو بسیار مهم است. یک دسته دیگر از شامپوها که باید از آنها اجتناب کنید، شامپوهای پاک‌ کننده هستند. دلیل چیست؟

سطح pH بالا در این شامپوها باعث می‌شود تا کوتیکول‌های مو باز شوند. از این ‌‌رو، زمینه برای یک پاکسازی عمقی فراهم می‌شود. به ‌علاوه، وقتی کوتیکول‌ها باز شدند؛ آب قلیایی کراتینه را در خود حل می‌کند. این امر یعنی کراتینه دیگر جایی در ساقه موهای شما ندارد و کم‌ کم محو می‌شود. با این توضیح، از شامپوهای با سطح pH پایین کمک بگیرید.

نکته: اگر می‌خواهید از شامپوهای پاک ‌کننده قبل از کراتینه استفاده کنید، هیچ ایرادی ندارد. در واقع، این کار خیلی هم عالی است. چون شامپوهای پاک ‌کننده تمام آلودگی‌ها را از مو می‌زدایند و آن را برای کراتینه آماده می‌کنند. ضمن اینکه با کمک آنها، کراتین راحت‌تر، به موهای شما جذب می‌شود.

ویژگی‌های بهترین شامپو بعد از کراتینه
ویژگی‌های بهترین شامپو بعد از کراتینه

مراقبتهای بعد از کراتینه مو: در شستن موها زیاده‌ روی نکنید

چه کراتینه مو در منزل را امتحان کرده باشید و چه در آرایشگاه، باید یک نکته را بدانید: این روش، نیمه‌ دائمی است و به مرور زمان کمرنگ می‌شود. پس اگر دوست دارید ماندگاری آن را بیشتر کنید، توصیه می‌کنیم که موهایتان را کمتر بشویید. غیر ممکن است؟ می‌توانید روی شامپوهای خشک حساب کنید. در آن ‌صورت بدون استفاده از آب، موهای خود را  تمیز و سرِ حال نگاه داشته‌اید.

طرز استفاده از این شامپوها چگونه است؟ کافی است روزی دو بار آن را روی ریشه‌های مو اسپری کنید. هم موها تمیز می‌شوند، هم در وقت خود صرفه‌جویی کرده‌اید و هم بوی خوش آن، سرمست‌تان می‌کند!

نکته: هر چند شما می‌توانید 3 روز بعد از کراتینه موهایتان را بشویید، ولی کراتینی که تازه روی موهای شما به‌ کار رفته؛ هنوز نرم و قابل‌ انعطاف است. این یعنی باید زمان بیشتری به آن بدهید تا خوب روی موها بنشیند.

اجتناب از شستن زیاد در مراقبت های بعد از احیا مو
اجتناب از شستن زیاد در مراقبت های بعد از احیا مو

عادت قدیمی دست زدن به موها را ترک کنید

شما هم از آن دسته آدم‌هایی هستید که هر چند دقیقه، یک ‌بار دستتان را به سمت موهایتان می‌برید؟ خوب؛ مراقبتهای بعد از کراتینه مو ایجاب می‌کند که این عادت را ترک کنید. چون تماس زیاد دست با مو باعث چرب‌تر شدن آن می‌شود. وقتی مو چرب می‌شود نیز چاره‌ای جز شستن آن نیست. علاوه بر این، تماس زیاد موها، ریسک چسبیدن تارهای مو به یکدیگر را هم افزایش می‌دهد. پس عجالتاً دست از سر آنها بردارید!

برای مدتی، مدل موهای خاصی را نادیده بگیرید

احتمالاً با گفتن این جمله ابروهایتان در هم می‌رود، اما یکی از اصول مراقبت های بعد از احیا مو این است که از مدل‌هایی مثل دم ‌اسبی برای 2 هفته، چشم ‌پوشی کنید. چرا؟ این مدل‌ها، موها را می‌کشند و برای سفت نگاه داشتن آنها باید به اکسسوری‌ها متوسل شوید. در حقیقت هر نوع اکسسوری باعث شکستگی موها می‌شود. پس اگر می‌خواهید عمر کراتینه خود را افزایش دهید، تا جایی که می توانید موها را آزاد و رها بگذارید.

ممنوعیت برخی وسایل در مراقبتهای بعد از کراتینه مو

بهتر است از همین حالا لیستی را از وسایل یا اکسسوری‌هایی که نباید پس از کراتینه به کار ببرید، تهیه کنید. مثلاً استفاده از هدبند را برای دو هفته کنار بگذارید. در واقع، هدبند ظاهری نا مرتب به موها می‌دهد؛ به این ‌صورت که برخی قسمت‌ها، صاف و بعضی حالت‌دار می‌شوند. به‌ علاوه، همانگونه که پیشتر گفتیم، کراتین در هفته‌های نخست هنوز نرم است. بنابراین در طول این مدت، هر شکلی که به موها بدهید، باقی می‌ماند و از بین بردن آن راحت نیست.

کلیپس نیز از جمله اکسسوری‌هایی است که منجر به شکستن موها می‌شود. پس برای مدتی آن را فراموش کنید. ضمن اینکه از هدبند برای بالا نگه داشتن موهای خود اجتناب می‌کنید، در مورد عینک آفتابی نیز این‌گونه عمل کنید. البته اگر عادت دارید که از عینک آفتابی به‌ عنوان تِل مو استفاده کنید!

میدونستی که هوم سرویز، خدمات کراتینه و ریباندینگ مو بانوان هم ارائه میده؟

 با تعطیل کردن ورزش سنگین، محکم‌ کاری کنید

اهل ورزش هستید و بدون تمرین روزانه، نمی‌توانید روز را به شب برسانید؟ متأسفانه ورزش سنگین در مراقبتهای بعد از کراتینه مو تعطیل است! چون ورزش سنگین یعنی تعریق بیشتر و این به معنای آن است که باید موهای خود را بیشتر بشویید. حتی اگر این مشکل را با شامپوهای خشک حل کنید، باز هم عرق کردن کف سر مشکل‌زا است. چون مانع جذب کراتین به موها می‌شود. پس حداقل برای 2 هفته ورزش سخت را تعطیل کنید!

محدود کردن ورزش سنگین در مراقبتهای بعد از کراتینه مو
محدود کردن ورزش سنگین در مراقبتهای بعد از کراتینه مو

روبالشی نخی چندان با موهای کراتینه شده شما مهربان نیست

به ‌نظر می‌رسد دامنه مراقبتهای بعد از کراتینه مو حتی به روبالشی شما هم رسیده باشد! متأسفانه روبالشی نخی:

  • باعث چین خوردن موها می‌شود؛
  • رطوبت موها را می‌گیرد و آنها را خشک و وز می‌کند؛
  • اصطکاک و سایش ایجاد کرده و گره مو به‌ وجود می‌آورد.

اگر می‌خواهید بعد از بیدار شدن، موهایتان صاف و بدون گره باشند؛ از یک روبالشی ساتن یا سیلک استفاده کنید. این نوع پارچه سایش و اصطکاک بین موها را کاهش می‌دهد. ضمن اینکه رطوبت مو را هم جذب نمی‌کند.

در استفاده از روغن‌های سنگینی مثل روغن نارگیل کمی محتاط باشید

خیلی‌ها بلافاصله بعد از کراتینه لیستی از روغن‌های طبیعی را جلوی خود می‌گذارند. اما بد نیست بدانید که مثلاً روغن نارگیل یا جوجوبا عمیقاً در فولیکول‌های مو لانه می‌کنند تا رطوبت آن را تأمین کنند. این در ظاهر چیز بدی نیست. اما مشکل از آنجایی شروع می‌شود که شما برای شستن آنها به مقدار زیادی شامپو نیاز خواهید داشت. از این رو، توصیه می‌کنیم که حداقل تا 2 هفته اول، آنها را وارد میدان نکنید.

حالا حتماً از خود می‌پرسید که بعد از کراتینه مو از چه روغنی استفاده کنیم؟ در جواب باید بگوییم روغن‌های سبک‌تر و نیز روغن آرگان اصل و روغن زیتون، گزینه‌های خوبی هستند.

روغن‌ها و محصولات بعد از کراتینه مو
روغن‌ها و محصولات بعد از کراتینه مو

تا 3 هفته، قید رنگ کردن موها را بزنید

باید بدانید که بهترین زمان برای رنگ کردن موها قبل از کراتینه کردن است. چون کراتین رنگ را خیلی خوب جذب مو کرده و یک پوشش محافظ نیز برای جلوگیری از محو شدن رنگ ایجاد می‌کند. اگر برنامه رنگ کردن مو بعد از کراتینه را دارید، 3 هفته‌ای صبر کنید. چرا که در غیر این ‌صورت، نتیجه رضایت ‌بخشی از رنگ مویتان نمی‌گیرید.

چند نکته مهم و کاربردی دیگر در مراقبتهای بعد از کراتینه مو

همانگونه که دیدید، ترفندهای نگهداری از مو پس از کراتینه کم نیستند. البته مراقبت‌های بعد از هر روشی از ویتامینه مو در منزل گرفته تا رنگ مو باید همین‌ قدر جامع و کامل باشند تا بتوانید به خوبی از موهای خود نگهداری کنید. در ادامه چند نکته دیگر را به این دستورالعمل اضافه می‌کنیم:

شنا ممنوع!

این نکته‌ای است که باید به ‌شدت در مورد آن حساسیت به خرج دهید: تا دو هفته اول به‌هیچ وجه موها را در معرض کلر قرار ندهید. چرا ‌که کلر کراتین را خیلی زود در خود حل می‌کند. فقط یک شیرجه در استخر کافی است تا بینید چه بلایی سر کراتینه موهایتان می‌آید. البته همین بلا را دکلره هم سر موهای تازه کراتینه شده شما می‌آورد. بنابراین کلر و موادی از این دست در مراقبتهای بعد از کراتینه مو، کاملاً ممنوع هستند.

از گرمای زیاد پرهیز کنید

کمتر کسی است که درباره مضرات گرما بر رنگ و کراتینه مو چیزی نداند. در حقیقت، گرمای زیاد لایه‌های کراتین را ذوب می‌کند. پس برای فر کردن موها هم دمای 365 درجه فارنهایت را رعایت کنید. در صورت امکان، از اسپری محافظ گرما استفاده کنید تا مانع آسیب رسیدن به موها شوید. به علاوه موهای خود را با آب داغ نشویید؛ چرا که آب ولرم در این خصوص کفایت می‌کند.

محصولات حالت ‌دهنده مو را کنار بگذارید

وقتی موهای شما با کراتین پوشیده شده، دیگر نیازی نیست سراغ موس، ژل یا اسپری ‌مو برای حالت دادن بروید. چون این محصولات می‌توانند به مو بچسبند و از خود باقیمانده بر جای بگذارند. بنابراین، هر چه کمتر از آنها کمک بگیرید، کمتر موها را می‌شویید و عمر کراتینه شما بیشتر می‌شود. اما محصولات بعد از کراتینه مو مانند ماسک مو را در مراقبتهای بعد از کراتینه مو جای دهید.

برای باز کردن گره موها از برس استفاده نکنید

بله؛ گره مو خیلی آزار دهنده است. اما برای باز کردن آن روی سشوار یا اتو مو با دمای متوسط حساب کرده و سعی کنید خیلی آرام موها را صاف کنید. دوست دارید موهایتان مرتب بماند؟ شب که به رختخواب می‌روید یا صبح که از خواب بلند می‌شوید، با برس‌های نرم و موی طبیعی؛ گره‌ها را باز کنید. بر‌ خلاف برس‌های معمول، این برس‎های طبیعی ساختاری شبیه موی خود ما دارند. در نتیجه موها را نرم می‌کنند و مانع از ساییدگی موها می‌شوند.

استفاده از برس طبیعی برای موهای کراتینه شده
استفاده از برس طبیعی برای موهای کراتینه شده

جمع ‌بندی

این مقاله را به اصول و نکات مهمی درباره مراقبتهای بعد از کراتینه مو اختصاص دادیم. به شما گفتیم که از چه محصولاتی باید استفاده کنید یا چه کارهایی را برای نگهداری از موهای کراتین شده خود نباید انجام دهید. با رعایت کردن این موارد، می‌توانید اطمینان داشته باشید که کراتینه مو شما حداقل برای مدت طولانی‌تری دوام می‌آورد.

اگر علاقه دارید تا درباره مراقبت‌های بعد از رنگ یا حتی سبک‌های مختلف کوتاهی مو بدانید، مقالات دیگر ما را در سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مطالعه کنید. ما نکات جالبی را درباره پوست، مو، زیبایی، آرایش و مد در اختیار شما قرار داده‌ایم که شاید تا به حال آنها را نمی‌دانستید. با استفاده از این مطالب، مهارت‌های خودآرایی شما تقویت شده و به استایلیست شخصی خود بدل می‌شوید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا