پزشکی و پرستاری

درمان فشار خون بالا (ساده و اصولی در 10 گام)

درمان فشار خون بالا با راهکارهای آسان

شاید برایتان عجیب باشد که بدانید یکی از مهمترین دلایلی که باعث مرگ افراد می شود، فشار خون بالا است. مشکل فشار خون بالا در ایران آمار بالایی دارد و افراد زیادی به آن مبتلا هستند. فشار خون بالا با بیماری های متعددی مرتبط است. در کشور ما، مشکلات قلبی و بیماری های مرتبط با فشار خون به خاطر مصرف مواد غذایی ناسالم و عدم رعایت نکات سلامتی، هر روز در حال افزایش است.

اگر شما هم به فشار خون بالا مبتلا هستید و از این موضوع احساس نگرانی می کنید، باید بدانید که شما می توانید با رعایت نکاتی که برای کاهش فشار خون مفید هستند، فشار خون خودتان را کمتر کرده و سلامتی خودتان را افزایش دهید.

در این مقاله می خواهیم در مورد این صحبت کنیم که برای درمان فشار خون بالا، چه کارهایی را باید انجام دهید و نکاتی که برای این موضوع مفید هستند را با هم بررسی خواهیم کرد. راهکارهای این مقاله، آسان هستند و شما می توانید به راحتی آنها را انجام دهید.

اگر فشار خون بالایی دارید و می خواهید سریعا برای حل این مشکل اقدام کنید و فشار خون خودتان را کاهش داده و سالم تر شوید، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا نکات فوق العاده مهم و ارزشمندی را به شما بیاموزیم.

فهرست مطالب

ویزیت پزشک در منزل با هوم‌سرویز

خدمات عالی با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

از کجا بفهمیم فشار خون بالا داریم؟

قبل از اینکه بخواهیم به سراغ راهکارهای درمان فشار خون بالا برویم، شاید بهتر است که اصلا بررسی کنیم و ببینیم که این مشکل چیست و چطور ظاهر می شود و چه علائمی دارد؛ زیرا ممکن است اصلا شما به فشار خون مبتلا نباشید.

شاید برایتان کمی ترسناک باشد اما باید بدانید که معمولا فشار خون علائم خاصی ندارد که بتوانید با دیدن آن علائم تشخیص دهید که فشار خون دارید یا خیر، اما تعدادی علائم عمومی هستند که با مشاهده آنها در بدن خودتان می توانید به این موضوع مشکوک شوید و برای بررسی دقیق تر به پزشک متخصص مراجعه کنید.

علائم عمومی فشار خون شامل سردرد، سرگیجه، تپش قلب، خستگی و بی حالی، کم شدن دید یا تاری چشم و همچنین مشاهده خون داخل بینی یا ادار است. اما باید بدانید که هیچکدام از این علائم قطعی نیستند و همانطور که گفتیم ممکن است اصلا مشکل خاصی نباشند.

به همین خاطر است که اکثر پزشکان توصیه می کنند هر شش ماه یک بار به پزشک مراجعه کنید تا با معاینه پزشک متخصص بتوانید فشار خون خودتان را چک کنید و در صورت ابتلا به فشار خون سریعا این مشکل را کنترل کنید.

تست فشار خون
تست فشار خون

عوارض فشار خون بالا چیست؟

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که چرا پزشکان به درمان سریع فشار خون بالا اهمیت می دهند و چرا این مساله اهمیت زیادی دارد؟ برای جواب این سوال باید بدانید که فشار خون به مرگ خاموش معروف است و معمولا به این خاطر که علائم خاصی ندارد، می تواند در بدن فرد وجود داشته باشد و در کارکرد بدن اختلال ایجاد کند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نوار قلب و اکو قلب در محل هم ارائه میده؟

مشکلاتی که ممکن است بر اثر فشار خون بالا ایجاد شوند عبارتند از:

1- حمله قلبی:

فشار خون ارتباط مستقیم با قلب دارد. سیستم پمپاژ خون به سایر قسمت های بدن است و به همین خاطر می تواند تاثیر زیادی در ایجاد حمله قلبی و مشکلات مرتبط داشته باشد.

2- سکته مغزی:

سکته مغزی نیز یکی دیگر از مشکلات رایجی است که بر اثر فشار خون بالا ایجاد می شود و مشکلات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

3- نارسایی قلبی:

نارسایی های قلبی که در افراد مسن بسیار شایع است، یکی از عوارض فشار خون بالا است. عدم توجه به فشار خون بالا، ممکن است باعث اختلال عملکرد قلب شود.

4- نابینایی:

نابینایی نیز یکی دیگر از خطراتی است که فشار خون بالا می تواند به دنبال داشته باشد! شاید باورش برای شما سخت باشد؛ اما فشار خون بالا می تواند باعث کم بینایی یا نابینایی کامل شخص بیمار شود!

بیماری های ناشی از فشار خون بالا
بیماری های ناشی از فشار خون بالا

5- نارسایی کلیه:

نارسایی کلیه و مشکلات ادراری یکی دیگر از عوارضی است که بر اثر فشار خون بالا ایجاد می شود. در صورت کنترل این مشکل و درمان فشار خون بالا، نارسایی کلیه و مجاری ادرار به راحتی برطرف می شود.

6- زوال عقل:

شاید عجیب و ترسناک باشد، اما فشار خون بالا می تواند باعث ایجاد زوال عقل نیز شود و این موضوع می تواند در کارکرد مغز فرد مبتلا مشکلات زیادی را ایجاد کند و او را از زندگی عادی خود بازدارد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نوار قلب و اکو قلب در محل هم ارائه میده؟

7- اختلال نعوظ:

اختلال نعوظ یکی دیگر از مشکلات شایع بین افرادی است که مبتلا به فشار خون بالا هستند. این مشکل می تواند در روابط این افراد مشکلات بسیار زیادی را ایجاد کند و آنها را دچار ناراحتی و افسردگی کند.

8- ضعیف شدن استخوان ها:

قدرت استخوان ها رابطه مستقیمی با گردش خون در بدن دارد. حالا اگر فشار خون بالا باشد و بدن نتواند فشار خون را کنترل کند، حتی ممکن است مشکلاتی مانند ضعیف شدن استخوان ها و پوکی استخوان برای فرد مبتلا ایجاد شود.

تمامی موارد گفته شده در بالا می توانند برای فردی که مبتلا به فشار خون است اتفاق بیفتند، اما باید بدانید که در صورت کنترل فشار خون و پیگیری این مشکل می توانید بدن خودتان را در برابر این مشکلات سالم نگه دارید و از بروز چنین مشکلاتی در بدنتان خودداری کنید.

درمان فشار خون فوری
درمان فشار خون فوری

پایین آوردن فشار خون بالا فوری

برای درمان فشار خون بالا به صورت فوری، معمولا باید از داروهایی که برای این کار وجود دارند استفاده کنید و اگر مبتلا به فشار خون هستید و قبلا به پزشک مراجعه کرده اید، می توانید از همان داروهایی که پزشک تایید کرده و برایتان مشکلی ایجاد نمی کند استفاده کنید.

داروهایی مانند قرص زیرزبانی نیترات، لابتالول، لازکس و قرض جویدنی کاپتوپریل داروهایی هستند که می توانند باعث کاهش فوری فشار خون شوند.

اما نکته ای که باید به آن دقت کنید این است که هرکدام از این داروها ممکن است عوارض خاص خود را روی بدن شما داشته باشند و خطرناک باشند، به همین خاطر به هیچ وجه بدون تجویز پزشک از آنها استفاده نکنید و از خود درمانی در این زمینه شدیدا پرهیز کنید.

درمان فشار خون
درمان فشار خون

در صورت ابتلا به فشار خون بالا، چه کار کنیم؟

تا به اینجا در مورد این صحبت کردیم که اصلا چطور متوجه شویم فشار ما بالا است و همچنین گفتیم که فشار خون می تواند چه مشکلات و عوارض هایی را برای بدن و سلامتی شما به دنبال داشته باشد.

حالا می خواهیم به سراغ این موضوع برویم که چطور می توانید فشار خودتان را کنترل کنید و آن را کاهش دهید؛ پس در ادامه همچنان با ما همراه باشید تا در زمینه کاهش فشار خون اطلاعات فوق العاده و کاربردی را به دست بیاورید.

1- درمان فشار خون بالا: ورزش منظم

خیلی اوقات فشار خون بالا به این خاطر ایجاد می شود که افراد تحرک کمی دارند و این موضوع باعث می شود که به مشکلات قلبی و عروقی مبتلا شوند. به همین خاطر یکی از بهترین راهکارهایی که می توانید برای کاهش فشار خون از آن استفاده کنید، این است که به صورت منظم ورزش کنید.

منظور از ورزش این نیست که به باشگاه بروید و بدنسازی حرفه ای کار کنید، بلکه سعی کنید ورزشی را انجام دهید که با آن راحت هستید و می تواند باعث تحرک و انرژی بخشیدن به بدن شما شود.

مثلا ممکن است شما به فوتبال یا فوتسال علاقه داشته باشید یا ممکن است بخواهید به پیاده روی بپردازید، ممکن است فرد دیگری به یوگا علاقه داشته باشد. هیچ محدودیتی از این بابت وجود ندارد و فقط باید سعی کنید تحرک داشته باشد و هر روز این ورزش را حتی به مدت 10 دقیقه اما منظم انجام دهید تا بتوانید تاثیر آن را روی بدن و فشار خون خودتان مشاهده کنید.

پس برای درمان فشار خون بالا سعی کنید ورزش هایی را انجام دهید که هم با آنها راحت هستید و هم عضلات بدن شما را درگیر می کنند، این کار باعث می شود که گردش خون بهتر در بدن اتفاق بیفتد و در نهایت شما شاهد کاهش فشار خون خودتان خواهید بود. یادتان باشد که ورزش ارزان ترین و پرنشاط ترین روش کنترل فشار خون بالا است که باعث سلامتی و شادابی جسم و روح شما می شود.

2- درمان فشار خون بالا: کنترل آب و نمک بدن

معمولا اگر فشار خون خیلی شدید باشد و دیر دست به کار شده باشید، ممکن است پزشک به شما دیورتیک ها را توصیه کند. دیورتیک ها قرص هایی هستند که با مصرف آن ها، آب و نمک بدن شما کاهش پیدا می کند و این موضوع باعث می شود که بیشتر ادرار کنید تا آب و نمک بدن دفع شود و به این روش فشار خون کمتر می شود.

البته باید این موضوع را بدانید که این داروها معمولا ممکن است با داروهای دیگری تداخل داشته باشند یا بر اساس وضعیت بدنی شما عوارضی را ایجاد کنند. به همین خاطر بهتر است قبل از مصرف حتما شرایط خود را با پزشک در میان بگذارید تا بتوانید بهترین انتخاب ممکن را در این زمینه انجام دهید.

داروهای کاهنده ضربان قلب
داروهای کاهنده ضربان قلب

3- درمان فشار خون بالا: داروهای کاهش ضربان قلب

برای درمان فشار خون بالا، داروهایی وجود دارند که به آنها مسدودکننده های بتا گفته می شود. کار این داروها این است که ضربان قلب را پایین بیاورند تا قلب فعالیت کمتری انجام دهد. معمولا در فشار خون بالا، قلب مجبور است به سختی کار کند و همین سخت کار کردن قلب است که باعث مشکلات قلبی و نارسایی های مختلفی در بدن می شود.

به همین خاطر چنین دارویی می تواند به کنترل و کاهش ضربان قلب کمک زیادی کند. البته باید این نکته را در نظر بگیرید که این داروها هم عوارض خاص خود را دارند و بهتر است حتما برای مصرف آنها با پزشک خودتان مشورت کنید و سپس اقدام به تهیه و مصرف این داروها کنید.

4- درمان فشار خون بالا: کاهش سطح آنژیوتانسین بدن

آنژیوتانسین ماده ای در بدن است که باعث می شود رگ ها باریک شوند و خون را به اندازه مناسب از خود عبور دهند. اما وقتی فردی مبتلا به فشار خون است، باریک بودن رگ ها باعث می شود که خون به راحتی نتواند از آنها عبور کند و این موضوع می تواند فرد را خسته و بی حال کند و باعث پرکاری قلب شود.

برای جلوگیری از این مشکل از داروهایی استفاده می شود که می توانند سطح آنژیوتانسین بدن را کاهش دهند. با کم شدن سطح آنژیوتانسین در بدن، رگ ها باز می شوند و قلب مجبور نیست سخت کار کند تا خون به تمام قسمت های بدن برسد و در نتیجه شما احساس آرامش بیشتری خواهید داشت.

این داروها نیز مانند تمام داروهای دیگری که گفتیم می توانند عوارض خاصی داشته باشند و به همین خاطر مصرف خودسرانه آنها کار درستی نیست. برای مصرف این داروها نیاز است که حتما با پزشک خودتان مشورت کنید تا بر اساس نیاز و شرایط بدنی شما، بهترین گزینه های ممکن را به شما پیشنهاد دهد.

5- درمان فشار خون بالا: کاهش وزن

فشار خون بالا معمولا در افرادی که چاق هستند یا اضافه وزن دارند، بسیار شایع تر از افراد عادی است. به همین خاطر یکی از مهمترین کارهایی که می توانید انجام دهید این است که مصرف کالری رژیمتان را کاهش دهید و غذاهای مضر را از سبد غذایی خود حذف کنید تا بتوانید وزن خودتان را کم کرده و فشار خون خود را نیز کنترل کنید.

مصرف غذاهای مضر مانند فست فودها و غذاهایی که روغن بالایی دارند، می تواند باعث افزایش فشار خون شود و این موضوع ضررهای زیادی را برای بدن و سلامتی شما خواهد داشت.

به همین خاطر توصیه ما این است که در صورت داشتن اضافه وزن، حتما در راستای کاهش آن اقدام کنید تا بتوانید سریعا این مشکل را برطرف کرده و فشار خون خودتان را کاهش دهید.

6- درمان فشار خون بالا: کنترل استرس

یکی از چیزهایی که می تواند باعث ایجاد فشار خون بالا در بدن شود، استرس شدید است. افرادی که دچار استرس شدید هستند و معمولا با هر موضوعی استرس می گیرند، به راحتی ممکن است دچار مشکلات متعددی از جمله فشار خون شوند. برای اینکه بتوانید این موضوع را کنترل کنید، باید سعی کنید استرس خود را کنترل کنید.

اگر دچار استرس شدید هستید بهترین راهکار این است که حتما به یک روانشناس مراجعه کنید تا بتواند به شما در این زمینه کمک کند و مشاوره های لازم را به شما بدهد. همچنین خودتان نیز می توانید از راهکارهایی مانند مدیتیشن و تمرین تنفس استفاده کنید تا در موقعیت های استرس زا، بتوانید این موضوع را کنترل کنید و به خودتان مسلط باشید.

حواستان باشد که فشار خون بالا تنها یکی از عوارض مخرب استرس است و نگرانی و استرس می تواند مشکلات بسیار زیاد دیگری را نیز برایتان ایجاد کند، پس بهتر است هرچه سریعتر در راستای کنترل آن اقدام کنید.

7- درمان فشار خون بالا: عدم مصرف دخانیات

یکی از کارهایی که می تواند باعث شود فشار خون شما افزایش پیدا کند، مصرف دخانیات مانند سیگار و قلیان است. برای اینکه بتوانید این مشکل را حل کنید توصیه ما این است که به صورت کامل مصرف دخانیات را قطع کنید تا بتوانید سلامتی خودتان را مجددا به دست بیاورید.

مصرف دخانیات علاوه بر فشار خون بالا ضررهای بسیار زیاد دیگری را برای بدن شما خواهد داشت، پس بهترین راهکار این است که مصرف آنها را به صورت کم کم متوقف کنید تا از بدن خودتان محافظت کنید.

8- درمان فشار خون بالا: عدم مصرف نوشیدنی الکلی

اگر از جمله افرادی هستید که به مصرف نوشیدنی های الکلی علاقه دارید، باید بگوییم که این نوشیدنی ها می توانند به افزایش فشار خون شما کمک کنند و نوشیدن آنها برایتان بسیار مضر است. به همین خاطر باید مصرف آنها را کم یا کاملا قطع کنید.

الکل باعث فشار خون بالا و مشکلات دیگر در بدن می شود و به همین خاطر باید از مصرف بیش از حد و زیاد آن خودداری کنید. در برخی از موارد نیاز است که کاملا آن را قطع کنید. سلامتی شما، در اولویت است و به همین دلیل هیچ لذتی نمی تواند به سلامتی شما آسیب برساند.

رژیم غذایی مناسب
رژیم غذایی مناسب برای کاهش فشار خون

9- درمان فشار خون بالا: رژیم غذایی مناسب

حتی اگر دچار اضافه وزن و چاقی نیستید، باز هم نداشتن برنامه تغذیه ای مناسب می تواند باعث افزایش فشار خون شما شود. به همین خاطر توصیه ما این است که به هیچ وجه هر غذایی را مصرف نکنید و از مصرف بیش از حد فست فود و خوراکی های ناسالم خودداری کنید.

حتی بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که با یک پزشک تغذیه مشورت کنید تا بتوانید برنامه غذایی خاص خودتان را داشته باشید و با مصرف مواد غذایی سالم، کنترل فشار خون را در دست بگیرید و بتوانید این مشکل را حل کنید.

10- پایش و کنترل فشار خون

در کنار تمام توصیه هایی که تا به اینجا گفتیم، نیاز است که یک دستگاه سنجش فشار خون داشته باشید تا بتوانید به صورت منظم در خانه فشار خون خودتان را اندازه گیری کنید و در راستای کاهش آن حرکت کنید.

همچنین اگر فشار خون شدیدی دارید نیاز است که مدام با پزشک خودتان در ارتباط باشید تا بتوانید از او در زمینه بهبود خودتان راهنمایی های لازم را دریافت کنید و از سلامتی خودتان بیشتر مراقبت کنید.

شما می توانید با تیم پزشکان متخصص هوم سرویز، در منزلتان بمانید و چکاپ کامل شوید. برای این کار، پزشکان هوم سرویز به منزل شما می آیند و آزمایش های لازم برای چکاپ پزشکی بدن شما را انجام می دهند.

آزمایش چکاپ با هوم‌سرویز

خدمات عالی با قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

جمع بندی

در این مقاله در مورد فشار خون بالا صحبت کردیم و گفتیم که چطور می توانید فشار خون بالا را درمان کنید و این مشکل را از بین ببرید. در ابتدا با هم بررسی کردیم که اصلا علائم فشار خون بالا چیست و گفتیم که در صورت مشاهده علائم گفته شده باید به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید فشار خون خودتان را اندازه گیری کنید.

در ادامه با هم بررسی کردیم که فشار خون چه عوارض و مشکلاتی را برای بدن شما به دنبال خواهد داشت و در ادامه بررسی کردیم که روش های کاهش فشار خون چه هستند و چطور باید از هر کدام استفاده کنید.

در پایان باز هم توصیه می کنیم که برای مصرف داروهای گفته شده حتما با پزشک خودتان مشورت کنید و به هیچ وجه خودتان از داروها استفاده نکنید و همچنین فشار خون خودتان را جدی بگیرید تا مشکلات جدی برایتان ایجاد نشود. برای دریافت نسخه های پزشکی هم نگران نباشید می توانید از داروخانه آنلاین هوم سرویز استفاده کنید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید در مورد فشار خون بالا اطلاعات کافی به دست آورده باشید و بتوانید در زمان نیاز از این اطلاعات استفاده کنید تا به بهبود سلامت خودتان و عزیزانتان کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا