لوله کشی و تاسیسات

لوله کشی ساختمان از شاخه خدمات درب منزل آنلاین

لوله کشی ساختمان یکی از مهمترین بخش های ساخت یک ساختمان است که کمک می کند آب و گاز را به نقاط مختلف ساختمان منتقل کنیم و همچنین فاضلاب تولیدشده در ساختمان را از طریق لوله کشی فاضلاب ساختمان به بیرون منتقل کنیم.

لوله کشی اصول و قواعد خاصی دارد که در صورت رعایت تمامی آنها، می توانید یک ساختمان استاندارد و مناسب داشته باشید که لوله کشی خوبی دارد، اما در صورتی که اصول این کار را رعایت نکنید، ممکن است دچار مشکلاتی در آِینده شوید که هزینه های نگهداری ساختمان را برای شما افزایش دهند.

در این مقاله می خواهیم در مورد اصول لوله کشی صحبت کنیم و بگوییم که چه چیزهایی را باید رعایت کنید و مدنظر قرار دهید تا بتوانید لوله کشی خانه خودتان را به صورت کاملا اصولی انجام دهید.

اگر می خواهید در مورد لوله کشی اطلاعات بیشتری کسب کنید و بدانید که اصول این کار چیست، حتما تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کارتو به هوم‌سرویز بسپار

تضمین کیفیت و قیمت مناسب

ثبت درخواست

از هوم‌سرویز قیمت بگیر

قیمت‌گذاری براساس خدمات

گرفتن قیمت

انواع لوله کشی ساختمان چه هستند؟

یک ساختمان به صورت اصولی، چندین نوع لوله کشی دارد که در ادامه آنها را باهم بررسی می کنیم و می گوییم که هرکدام چه کاربردی دارند. در ادامه با ما همراه باشید.

1- لوله کشی آب:

اولین لوله کشی که اهمیت بسیار زیادی در ساختمان سازی دارد، لوله کشی آب ساختمان است. این لوله کشی به انتقال آب به نقاط مختلف ساختمان کمک می کند و باعث می شود که بتوانیم در همه جای ساختمان آب موردنیاز خودمان را فراهم کنیم.

لوله کشی ساختمان باید توسط افراد متخصص انجام شود تا بتوانند به خوبی در بخش های موردنیاز خانه شیر آب را تعبیه کنند و ساکنین در آینده به مشکلی نخورند.

2- لوله کشی گاز:

دومین لوله کشی که بازهم اهمیت بسیار زیادی در ساختمان دارد، لوله کشی گاز ساختمان است. این نوع لوله کشی به منظور رساندن گاز به بخش های مختلف ساختمان انجام می شود و باید از قبل برای این روش لوله کشی نقشه تهیه شود تا لوله کش بتواند در بخش های موردنیاز، شیر گاز را تعبیه کند و ساکنین بتوانند از بخاری و وسایل دیگر به خوبی استفاده کنند.

3- لوله کشی فاضلاب ساختمان:

سومین لوله کشی که در ساختمان اهمیت بسیار زیادی دارد و می تواند در کیفیت زندگی ساکنین ساختمان نقش داشته باشد، لوله کشی فاضلاب ساختمان است.

لوله کشی فاضلاب به منظور انتقال آب های آلوده تولیدشده در ساختمان به شبکه فاضلاب انجام می شوند و این موضوع کمک می کند که آب های آلوده و سمی به خارج از ساختمان منتقل شوند.

لوله کشی فاضلاب ساختمان نیز باید به صورت کاملا اصولی انجام شود تا در آینده مشکلی برای تخلیه آب های آلوده ساختمان ایجاد نشود.

4- لوله کشی پکیج و آبگرمکن:

لوله کشی دیگری که در ساختمان انجام می شود و انجام آن برای ساختمان بسیار ضروری است، لوله کشی پکیج و آبگرمکن است. این نوع لوله کشی برای انتقال آب گرم به بخش های مختلف ساختمان انجام می شود و همچنین اگر رادیاتور در ساختمان وجود داشته باشد، لوله کشی رادیاتورها هم به آن اضافه می شود که باید انجام شود تا ساکنین بتوانند از گرمای رادیاتور استفاده کنند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات لوله کشی آب و فاضلاب هم ارائه میده؟

این کار هم باید توسط افراد متخصص انجام شوند تا رادیاتور به خوبی در بخش های مختلف ساختمان تعبیه شود و ساکنین بتوانند به خوبی گرمای موردنیاز خانه را تامین کنند.

لوله کش ساختمان

اهمیت لوله کشی ساختمان

لوله کشی اهمیت بسیار زیادی در کاربردی بودن ساختمان دارد و می تواند روی کیفیت زندگی ساکنین بسیار تاثیرگذار باشد. مثلا فرض کنید اگر در خانه ای لوله کشی گاز یا آب یا فاضلاب وجود نداشته باشد، چه اتفاقاتی ممکن است رخ بدهد و چقدر زندگی ساکنین آنجا می تواند دارای مشکل شود.

همچنین اگر لوله کشی کیفیت کافی را نداشته باشد و ساکنین ساختمان هرروز با مشکلات نشتی آب و ترکیدگی لوله ها و… مواجه باشند، چقدر کیفیت زندگی شان کاهش پیدا می کند و دچار مشکل می شوند.

به همین خاطر لوله کشی را باید جدی بگیرید تا بتوانید زندگی بدون مشکل و مناسبی را در ساختمان خودتان داشته باشید.

اصول فنی لوله کشی ساختمان چه چیزهایی هستند؟

لوله کشی کاری است که خیلی از افراد فکر می کنند به راحتی می توانند خودشان انجامش دهند و نیازی به لوله کش ندارند، اما جالب است بدانید که چنین افرادی اگر تخصص کافی در لوله کشی نداشته باشند، سریعا درگیر مشکلات نشتی و ترکیدگی لوله ها و… می شوند و مشکلات زیادی برایشان ایجاد خواهد شد.

به همین خاطر در ادامه می خواهیم نکات فنی لوله کشی را بگوییم تا بتوانید با رعایت این نکات، لوله کشی اصولی و مناسبی را در ساختمان خودتان انجام دهید، پس در ادامه با ما همراه باشید.

1- نظافت مسیر لوله کشی:

معمولا در ساختمان هایی که در حال ساخت هستند، عملیات مختلفی مانند ساخت و ساز و نما و لوله کشی و… همزمان انجام می شوند و باهم جلو می روند، به همین خاطر احتمال آسیب دیدگی لوله ها بسیار بالاست.

برای جلوگیری از آسیب دیدگی لوله ها، نیاز است که مسیر لوله کشی را به صورت کامل از مصالح و پوکه های مختلف پاکسازی کنید تا مشکلی در این زمینه ایجاد نشود و لوله ها دچار آسیب دیدگی نشوند.

اگر در کنار مسیر لوله کشی عملیات دیگری در حال انجام است، توصیه می کنیم که حتما از محافظ برای لوله ها استفاده کنید یای صبر کنید که عملیات موردنظر تمام شود و سپس شما عملیات لوله کشی را انجام دهید تا مشکلی برای لوله ها ایجاد نشود.

2- لوله کشی را بپوشانید:

در ساختمانی که همزمان عملیات های دیگری در حال انجام است، پس از اینکه یک مسیر لوله کشی را انجام دادید و تست آن انجام شد و به تایید مهندس رسید، باید با استفاده از ملات سبک روی آن را بپوشانید تا بتوانید از آسیب دیدگی لوله ها جلوگیری کنید.

این کار باعث می شود که هم مسیر لوله کشی حرکت نکند و سرجای خود باقی بماند و هم باعث می شود که از آسیب دیدگی لوله ها جلوگیری شود.

3- لوله کشی به صورت افقی انجام شود:

لوله کشی ساختمان باید به صورت افقی انجام شود و نباید مسیر آن را از روی دیوار عبور دهید. حتی اگر لوله کشی به صورت توکار انجام می شود، باید لوله ها را از روی کف عبور دهید و سپس برای اتصال شیر و… روی دیوار آنها را نصب کنید. این کار کمک می کند که انتقال بهتر انجام شود و لوله کشی راحت تر اتفاق بیفتد.

4- استفاده از اورینگ های باکیفیت:

اورینگ یا واشرهایی که در مسیر لوله کشی استفاده می شوند، باید با بهترین کیفیت باشند تا در آینده مشکل نشتی ایجاد نشود. یادتان باشد که هیچ ارزانی بی دلیل نیست و واشر یا اورینگ هایی که ارزان هستند، ممکن است به زودی دارای مشکل نشتی شوند و کارکرد سیستم لوله کشی ساختمان شما را با مشکل مواجه کنند.

به همین خاطر توصیه می کنیم که برای داشتن لوله کشی بدون مشکل در ساختمان خودتان، حتما از اورینگ یا واشرهای مناسب و با کیفیت استفاده کنید.

5- لوله های موجود در سرما پوشانده شوند:

لوله هایی که در بیرون ساختمان قرار دارند و احتمالا در معرض سرما قرار می گیرند، باید با استفاده از فوم یا لایه های دیگر پوشانده شوند و از آنها در برابر سرما محافظت شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات لوله کشی آب و فاضلاب هم ارائه میده؟

چون در صورتی که لایه محافظ برای لوله ها وجود نداشته باشد و به صورت مستقیم در معرض سرما قرار داشته باشند، ممکن است دچار ترکیدگی شوند و سرما به آنها آسیب های زیادی وارد کند، به همین خاطر توصیه می کنیم که حتما از برای لوله ها محافظ در نظر بگیرید تا دچار مشکل نشوند.

6- رعایت استانداردهای اتصالی لوله ها:

اتصال لوله های مختلف به یکدیگر، استانداردهایی دارد که لوله کش های حرفه ای با این استانداردها آشنایی دارند و آنها را رعایت می کنند تا لوله کشی به تایید مهندس برسد. در صورتی که استانداردهای اتصالی لوله ها به یکدیگر رعایت نشود، ممکن است لوله کشی توسط مهندس تایید نشود و نیاز به لوله کشی مجدد باشد.

به همین خاطر توصیه می کنیم که این نکات را در نظر داشته باشید یا از یک لوله کش متخصص کمک بگیرید تا با این استانداردها آشنایی کامل داشته باشد.

7- نقشه لوله کشی را مشخص کنید:

برای انجام هرگونه لوله کشی آب، گاز، فاضلاب و… نیاز است که از قبل نقشه آنها را مشخص کرده باشید تا بتوانید به بهترین روش لوله کشی را انجام دهید و در مسیر لوله کشی به مشکلی نخورید.

گاهی اوقات افرادی که آماتور هستند و از نقشه استفاده نمی کنند، در مسیر لوله کشی به ستون و… می خورند که این مشکل باعث می شود یا لوله کشی مجددا از ابتدا انجام شود و وقت و هزینه زیادی تلف شود، یا اینکه ظاهر ساختمان بد شکل شود و لوله ها در نمای ساختمان مشخص باشند که هیچکس این موضوع را دوست ندارد.

پس حتما قبل از اینکه بخواهید لوله کشی را شروع کنید و آن را اجرا کنید، مسیر لوله کشی را روی نقشه ساختمان مشخص کنید تا بتوانید با سرعت بالا و کیفیت مناسب لوله کشی ساختمان را انجام دهید.

8- انتخاب روش لوله کشی مناسب:

یکی از کارهای مهمی که باید در هنگام لوله کشی انجام شود، این است که روش مناسب برای لوله کشی ساختمان را انتخاب کنید تا بتوانید براساس آن کار لوله کشی را انجام دهید.

شما باید براساس نوع ساختمان و منابعی که دارد، مشخص کنید که می خواهید لوله کشی را به صورت کفی یا سقفی انجام دهید و براساس این موضوع، باید متراژ لوله ها و موارد دیگر را تعیین کنید تا لوله کشی را انجام دهید.

9- استفاده از لوله مناسب:

نکته مهمی که باید در هر لوله کشی مدنظر قرار دهید، این است که هرکاری لوله مخصوص خودش را دارد. مثلا لوله کشی آب و گاز و فاضلاب جنس های لوله مختلفی باهم دارند و شما باید با آنها آشنا باشید تا بتوانید لوله کشی را برای نیازهای مختلف به بهترین شکل انجام دهید.

مثلا اگر لوله ای را استفاده کنید که باعث می شود آب ساختمان کثیف شود و جرم دار شود، ممکن است مشکلاتی برایتان ایجاد شود و ساکنین ساختمان نتوانند آب سالم و تمیز دریافت کنند.

به همین خاطر باید با لوله های مختلف آشنایی داشته باشید تا بتوانید لوله کشی را به صورت استاندارد و حرفه ای انجام دهید.

10- رعایت اصول ایمنی در لوله کشی:

در استانداردهای ساختمان سازی، یکی از اصولی که وجود دارد این است که ایمنی های موردنیاز به صورت کامل رعایت شود. مثلا لوله هایی که به آبگرمکن و پکیج متصل می شوند، باید به صورتی قرار بگیرند که در صورت انفجار، کمترین آسیب را به ساختمان وارد کنند و باعث ایجاد آتش سوزی و… نشوند.

این اصول باید به خوبی در لوله کشی ساختمان رعایت شود تا مشکلی ایجاد نشود و بخش های مختلف ساختمان دچار مشکل نشوند.

خدمات لوله کشی در تهران

مراحل لوله کشی ساختمان

لوله کشی ساختمان مراحلی دارد که باید به صورت قدم به قدم و دقیق آنها را انجام دهید تا بتوانید نتیجه مناسبی را از این کار دریافت کنید، در صورتی که مراحل لوله کشی به خوبی رعایت نشود، ممکن است مشکلاتی در ساختمان ایجاد شود که حتی گاهی اوقات جبران ناپذیر هستند. به همین خاطر توصیه می کنیم که در ادامه نکات گفته شده را مطالعه کنید و آنها را به صورت کامل رعایت کنید تا مشکلی برای شما ایجاد نشود.

1- تهیه نقشه لوله کشی:

اولین مرحله لوله کشی این است که نقشه لوله کشی را تهیه کنید تا بتوانید گام های دیگر را براساس آن انجام دهید. اگر نقشه لوله کشی از قبل تهیه نشود، لوله کشی به صورت بداهه انجام می شود و در مسیر لوله کشی ممکن است به موانعی برخورد کنید که کار را برای شما سخت تر می کنند.

همچنین استفاده از نقشه لوله کشی باعث می شود که بتوانید در هزینه های لوله کشی و دورریز صرفه جویی کنید و به بهترین شکل و با کمترین هزینه ممکن این کار را انجام دهید.

2- انتخاب نوع لوله:

پس از اینکه نقشه لوله کشی تهیه شد، نوبت به انتخاب نوع لوله می رسد. براساس کاری که می خواهید انجام دهید، باید نوع لوله مناسب را انتخاب کنید تا بتوانید لوله کشی ساختمان را به صورت اصولی انجام دهید.

برای اینکه بتوانید لوله مناسب را انتخاب کنید، نیاز است که با لوله های مناسب برای کارها و نیازهای مختلف آشنایی داشته باشید. مثلا اگر می خواهید لوله کشی آب ساختمان را انجام دهید، نیاز است که براساس میزان فشار آب موردنیاز و طبقه ای که ساختمان در آن قرار دارد، لوله های مناسب را انتخاب کنید تا در آینده ساختمان موردنظر مشکل فشار آب و قطعی نداشته باشد و یا لوله ها در صورت فشار بالا دچار ترکیدگی و نشتی نشوند.

این نکات بسیار مهم هستند و با اینکه نکات جزئی هستند، می توانند در کیفیت زندگی ساکنان و ماندگاری لوله کشی نقش اساسی داشته باشند.

3- اجرای لوله کشی:

مرحله بعدی پس از نقشه لوله کشی و انتخاب لوله ها، این است که لوله کشی ساختمان آغاز شود. در این مرحله باید براساس نقشه لوله کشی، تمامی قسمت ها را به صورت کامل و دقیق اجرا کنید و لوله کشی واحدهای مختلف را انجام دهید.

براساس نقشه ساختمان نیاز است که زانوها و اتصالات و… به صورت کامل تهیه شوند تا در هنگام اجرای لوله کشی کار متوقف نشود و با مشکل مواجه نشوید.

در زمان اتصال لوله ها، نیاز است که با دقت و ظرافت کامل کار اتصال لوله ها را انجام دهید تا مشکلی در این زمینه ایجاد نشود و در آینده لوله کشی دچار نشتی نشود.

4- لوله کشی واحدها به صورت کامل:

لوله کشی واحدهای مختلف یک ساختمان از پایین آغاز می شود و به سمت بالا می رود تا بتوانید به بهترین شکل واحدها را لوله کشی کنید. باید ببینید که می خواهید همه واحدها را به هم متصل کنید و از یک لوله مرکزی استفاده کنید یا هرواحد لوله کشی جداگانه خود را از پایین ساختمان دارد.

مسلما لوله کشی یکسره برای تمامی واحدها بسیار آسان تر است و نیاز است که از پایین ساختمان لوله کشی را بالا ببرید و سپس برای هر واحد به صورت جداگانه براساس نقشه لوله کشی را انجام دهید. اما لوله کشی هر واحد به صورت جداگانه، نیاز به این دارد که شما برای هر واحد از پایین ساختمان لوله کشی را انجام دهید و نیاز به مسیر لوله کشی دارد که بتوانید به صورت اصولی این کارها را انجام دهید و لوله کشی را به صورت مناسب انجام دهید.

5- تست لوله کشی:

در مرحله بعدی بعد از اینکه لوله کشی به صورت کامل انجام شد، نوبت به تست لوله کشی می رسد. مثلا اگر لوله کشی آب را می خواهید تست کنید، نیاز است که آب را وارد آن کنید و فشار آب را اندازه گیری کنید تا بتوانید لوله کشی را به صورت کامل تست کنید و از کارکرد مناسب آن مطمئن شوید.

برای تست نیاز است که دو برابر فشار آب قابل تحمل لوله ها را وارد آنها کنید تا بتوانید مشکلات احتمالی لوله ها را تشخیص دهید.

در صورتی که لوله کشی نشتی داشته باشد یا دچار مشکلی در اتصالات باشد و یا حتی ترکی در بدنه لوله ها وجود داشته باشد، در مرحله تست مشخص می شود و می توانید به راحتی این مشکلات را برطرف کنید.

قیمت لوله کشی ساختمان چگونه تعیین می شود؟

قیمت لوله کشی معمولا براساس متراژ ساختمان و نحوه لوله کشی تعیین می شود و مبلغ ثابتی برای این کار وجود ندارد، همچنین باید به این نکته دقت کنید که هزینه تجهیزات و لوازم موردنیاز برای لوله کشی به صورت جداگانه محاسبه می شود و این موضوع بستگی به متراژ لوله کشی شما دارد و براساس این موضوع تعیین می شود.

خدمات لوله کشی ساختمان هوم سرویز

لوله کشی خدمتی است که توسط هوم سرویز ارائه می شود و شما می توانید برای ساختمان خودتان از این خدمات استفاده کنید. خدمات لوله کشی ساختمان هوم سرویز شامل اجرای لوله کشی ، تعمیر لوله کشی ساختمان، لوله کشی آب و فاضلاب ساختمان، لوله کشی  پکیج و آبگرمکن و… است که توسط متخصصان هوم سرویز برای شما اجرا خواهد شد.

برای استفاده از این خدمات کافیست اپلیکیشن هوم سرویز را روی گوشی خودتان نصب کنید و خدمات موردنیاز خودتان را سفارش دهید. پس از سفارش شما کارشناسان ما خدمت موردنیازتان را بررسی کرده و با شما هماهنگی های لازم را انجام می دهند.

سپس همیاران هوم سرویز در زمان تعیین شده توسط شما، به منزل شما مراجعه کرده و خدمات موردنیازتان را در سریعترین زمان ممکن انجام می دهند تا بتوانید لوله کشی خانه خودتان را با بهترین کیفیت و سرعت انجام دهید.

همچنین لازم است بدانید که تمامی خدمات هوم سرویز شامل ضمانت کیفیت هستند و شما می توانید با خیال راحت از این خدمات استفاده کنید و نگرانی بابت کیفیت خدمات دریافتی خودتان نداشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا