نظافت و پذیرایی

علت زرد شدن کاج مطبق و راه درمان آن چیست؟

احیای گیاه کاج مطبق بعد از زرد شدن

کاج مطبق، یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی است که در ایران محبوبیت زیادی دارد. کاج مطبق، گیاهی بسیار حساس و آسیب‌پذیر است و به همین خاطر نگهداری از این گیاه کار دشواری است. اگر شرایط محیطی برای رشد کاج مطبق فراهم باشد، این گیاه تا حدود 60 متر هم رشد می‌کند و قد می‌کشد؛ اما در صورتی که شرایط محیطی مساعد نباشد، مشکلات خاصی برای این گیاه پیش می‌آید که سلامتی و زیبایی کاج مطبق را به خطر می‌اندازد. یکی از مشکلات رایج در نگهداری کاج مطبق، زرد شدن برگ‌های این گیاه است. شاید شما هم این سوال را داشته باشید که علت زرد شدن کاج مطبق و راه درمان آن چیست؟ در این نوشته، شما با دلایل زرد شدن کاج مطبق آشنا خواهید شد و بهتر می‌توانید از این گیاه زیبا و پرطرفدار در منزل یا محل کارتان نگهداری کنید.

کاج مطبق
علت زرد شدن کاج مطبق

دلیل زرد شدن کاج مطبق و راه درمان آن چیست؟

موارد زیر، از جمله دلایل اصلی زرد شدن کاج مطبق هستند:

  • آبیاری نادرست:

اگر دفعات آبیاری به گیاه کم باشد، رطوبت کافی به بافتهای رویشی گیاه نمی رسد و این موضوع منجر به زرد شدن کاج مطبق می‌شود. همچنین اگر دفعات آبیاری به گیاه زیاد باشد، رطوبت اضافی در خاک گیاه جمع می‌شود و این موضوع باعث پوسیده شدن ریشه‌های کاج مطبق و زرد شدن آن خواهد شد. بنابراین هم آبیاری کم و هم آبیاری زیاد باعث زرد شدن آن می‌شود و به همین دلیل است که آبیاری صحیح به گیاه اهمیت زیادی دارد. زمانی برای آبیاری کاج مطبق اقدام کنید که 15 سانتی متر از خاک گلدان خشک شده است و به مقداری آب در گلدان بریزید که همه جای خاک مرطوب شود و آب اضافی از انتهای گلدان خارج شود. برای سرسبز ماندن کاج مطبق خود و تامین رطوبت موردنیاز گیاه، هر دو روز یک بار سطح خاک را بررسی کنید تا در صورت نیاز، آبیاری به گیاهتان را انجام دهید. یادتان باشد که در نظر گرفتن یک روز مشخص برای آبیاری کاج مطبق کار درستی نیست؛ زیرا گیاه را وارد تنش و بحران می‌کند. همچنین نباید از لیوان‌های کوچک برای آبیاری این گیاه استفاده کنید؛ زیرا  آبیاری کم، نیاز آبی کاج مطبق را تامین نمی‌کند. به طور کلی در خصوص درختان و گیاهان موضوع نحوه آبیاری امری مهم تلقی می شود. به همین دلیل است که با رشد تکنولوژی سیستم های آبیاری و مکانیزم های مختلفی در این خصوص پدید آمده است.

اگر علت زرد شدن، آبیاری کم به گیاه است، برای حل این مشکل و احیای گیاه خود، باید به کاج مطبق خود توجه بیشتری داشته باشید و در زمان مناسب، گیاه را به صورت کامل و صحیح آبیاری کنید. حالا اگر کاج مطبق شما به دلیل آبیاری زیاد زرد شده است؛ باید گیاه را از گلدان بیرون بیاورید و ریشه‌های پوسیده را هرس کنید و ریشه‌های سالم کاج مطبق و خاک گلدان را با قارچ‌کش ضدعفونی کنید و گیاه را با همان عمق داخل گلدان بکارید.

علت زرد شدن کاج مطبق و راه درمان آن چیست؟
آبیاری کاج مطبق
  • کیفیت پایین خاک:

دومین علت زرد شدن کاج مطبق، بی‌کیفیت بودن خاک گلدان است. در صورتی که خاک گلدان سنگین باشد یا از خاک بسیار سبک برای کاج مطبق استفاده کنید، باید منتظر زرد شدن آن باشید؛ زیرا کیفیت خاک روی سلامتی و روند رشد گیاه تاثیر زیادی می گذارد. برای تشخیص کیفیت خاک پای گلدان، حجم زیادی آب را داخل گلدان بریزید، اگر آب اضافی در کمتر از 20 ثانیه از گلدان خارج شد، خاک شما بسیار سبک است؛ اما اگر آب اضافی در زمان بیشتر از 1 دقیقه از گلدان خارج شد، خاک گلدان بسیار سنگین است. به همین خاطر برای نجات کاج مطبق و سبز نگه داشتن آن باید خاک گلدان را عوض کنید و از ترکیب پیت ماس، کوکوپیت و پرلیت در گلدان کاج مطبق استفاده کنید.

علت زرد شدن کاج مطبق و راه درمان آن چیست؟
نور کافی برای کاج مطبق
  • دریافت نور ناکافی:

یکی دیگر از دلایل زرد شدن کاج مطبق، شرایط نوری نامناسب است. کاج مطبق برای رشد و سرسبزی، به 8 ساعت نور غیرمستقیم نیاز دارد؛ در نتیجه اگر کمتر از 8 ساعت به این گیاه نور برسد، به دلیل کاهش کلروفیل‌سازی در برگ‌ها، کاج مطبق شما زرد می‌شود. همچنین اگر نور زیادی به این گیاه برسد، تبخیر آب داخل گیاه سریع‌تر انجام می‌شود و به دلیل خروج رطوبت از گیاه، کاج مطبق تغییر رنگ می‌دهد و زرد می‌شود. بهترین مکان برای قرار دادن کاج مطبق، پشت پنجره های ساختمان است تا نور غیرمستقیم خورشید به گیاه برسد. همچنین هر یک روز در میان، گیاه خود را بچرخانید تا نور خورشید در دسترس تمام برگ‌های کاج مطبق قرار بگیرد.

  • کمبود مواد معدنی و املاح مورد نیاز:

درست است که خاک گلدان مقدار زیادی املاح و مواد غذایی برای گیاه شما دارد؛ اما املاح موجود در خاک توسط ریشه‌های گیاه جذب خواهد شد. همچنین این مواد غذایی، پس از چندین بار آبیاری شسته شده و از انتهای گلدان خارج می‌شوند. به همین دلیل باید با کمک کوددهی منظم و اصولی، مواد غذایی موردنیاز گیاه را فراهم کرد. کاج مطبق گیاهی است که به تغذیه مصنوعی و کوددهی نیاز دارد؛ به همین خاطر از ابتدای فروردین ماه تا اواخر آذر ماه، شما باید ماهی یک بار کاج مطبق را با کودهای کامل و حاوی آهن تغذیه کنید تا راندمان فتوسنتز گیاه بیشتر شود و از علت زرد شدن کاج مطبق جلوگیری کنید.

اهمیت کوددهی به کاج مطبق
دلیل زرد شدن کاج مطبق
  • درگیری کاج مطبق با آفت‌ها و حشرات:

شاید این سوال در ذهن شما پیش آمده است که علت زرد شدن کاج مطبق و راه درمان آن چیست؟ در صورتی که آبیاری گیاه را به صورت اصولی انجام می‌دهید، از خاک خوب و غنی استفاده می‌کنید، گیاه را پشت پنجره قرار داده‌اید و هر ماه گیاه را کوددهی می‌کنید؛ اما با رعایت تمام این موارد، باز هم کاج مطبق شما زرد شده است، باید به ظاهر گیاهتان نگاه کنید. درست است که کاج مطبق، گیاهی مقاوم در برابر حشرات و آفت‌ها محسوب می‌شود؛ اما گاهی اوقات درگیر قارچ‌ها و آفت‌ها می‌شود و این موضوع، زمینه را برای تضعیف گیاه و زرد شدن آن فراهم می‌کند. در صورتی که روی برگ‌های کاج مطبق، مشکلاتی مانند بروز نقاط سیاه و قهوه‌ای را مشاهده کردید، از قارچ‌کش برای احیای گیاه خود استفاده کنید. در صورتی که روی برگ‌های گیاه نقاط چسبناک و تارهای عنکبوت مانند را مشاهده کردید، از سم دیازینون برای دفع حشرات استفاده کنید. همچنین برای سمپاشی درختان و گیاهان آپارتمانی خود، می‌توانید از خدمات هوم سرویز استفاده کنید.

  • دمای کم یا زیاد در اطراف کاج مطبق:

بهترین محدوده دمایی برای رشد کاج مطبق، بین 20 تا 30 درجه سانتیگراد است. دمای بالاتر از 30 درجه سانتیگراد، باعث افزایش فرآیندهای متابولیسمی گیاه و زرد شدن کاج مطبق می‌شود. کاهش دما به زیر 20 درجه سانتیگراد هم باعث کاهش و حتی توقف رشد کاج مطبق می‌شود. قرار دادن کاج مطبق کنار سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی و پنجره‌هایی که مدام باز و بسته می‌شوند، کار درستی نیست؛ زیرا این گیاه بسیار حساس است و تغییرات ناگهانی دما به کاج مطبق آسیب می‌زند. بهتر است از دماسنج استفاده کنید و دمای محیط را همواره بین 20 تا 30 درجه سانتیگراد نگه دارید تا کاج مطبق شما همواره سبز و شاداب بماند.

شرایط نوری مناسب کاج مطبق
شرایط محیطی در نگهداری کاج مطبق
  • جابجایی کاج مطبق یا تعویض گلدان:

در صورتی که محل نگهداری کاج مطبق را در منزلتان تغییر بدهید یا گلدان گیاه را عوض کنید، گیاه دچار شوک جابجایی می‌شود و این موضوع ممکن است منجر به زرد شدن کاج مطبق شما شود. برای حل این مشکل، بهتر است به گیاه خود زمان بدهید تا با شرایط جدید خود سازگار شود. همچنین می‌توانید از محلول‌های ضدتنش مخصوص گیاهان استفاده کنید و بهتر از قبل از کاج مطبق خود نگهداری کنید تا سریع‌تر به حالت قبلی خود برگردد.

  • خشک بودن محیط اطراف کاج مطبق:

کاج مطبق به رطوبت بالایی برای رشد و سرسبزی نیاز دارد؛ به همین دلیل است که کم بودن رطوبت محیط باعث زرد شدن برگ‌های کاج مطبق می‌شود. یکی از موارد مهم در مراقبت گل و گیاه، تامین رطوبت موردنیاز گیاه است. در فصول سرد سال و هم‌زمان با روشن شدن بخاری و شوفاژ، رطوبت محیط کمتر نیز می‌شود و این موضوع به کاج مطبق آسیب می‌زند. بنابراین برای تامین رطوبت موردنیاز گیاه و جلوگیری از زرد شدن کاج مطبق، باید از دستگاه‌های رطوبت‌ساز برقی استفاده کنید یا جزیره کوچکی برای گیاه بسازید. روش ساخت جزیره برای کاج مطبق به این صورت است که چند عدد سنگ بزرگ در ظرف زیرگلدانی قرار دهید و زیرگلدانی را با آب پر کنید. یادتان باشد که انتهای گلدان نباید با آب در تماس باشد؛ زیرا این موضوع باعث پوسیدگی ریشه‌های گیاه می‌شود. از آنجایی که کاج مطبق، بومی مناطق استوایی و استرالیا است، همواره باید زیرگلدانی را پر از سنگ و آب نگه دارید تا آب به‌تدریج تبخیر شده و جذب برگ‌های گیاه شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات مراقبت گل و گیاه هم ارائه میده؟

بعضی از افراد برای افزایش رطوبت کاج مطبق، اسپری کردن آب روی برگ‌های گیاه را پیشنهاد می‌کنند؛ اما بهتر است بدانید که این موضوع ممکن است باعث تجمع قارچ‌ها روی گیاه و سوختگی برگ‌های گیاه شود. اگر میزان زردی کاج مطبق شما خیلی زیاد شده و روز به روز افزایش پیدا کرده است پیشنهاد می کنیم از خدمات باغبانی هوم سرویز استفاده کنید. در این سرویس باغبان های متخصص و کاربلد به شما معرفی و مشکل شما را حل خواهند کرد.

شرایط نگهداری از کاج مطبق
گیاه آپارتمانی کاج مطبق

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته با دلایل زرد شدن کاج مطبق و راهکارهای موثر برای حل این مشکل آشنا شدید. حالا شما می‌دانید که علت زرد شدن کاج مطبق و راه درمان آن چیست؟ امیدواریم مطالب این نوشته به شما کمک کند تا از کاج مطبق خود بهتر نگهداری کنید و همواره شاهد شادابی و سرسبزی این گیاه محبوب باشید. برای مطالعه سایر مطالب هوم سرویز نظیر آشنایی با انواع آفت های گیاهان آپارتمانی و یا بهترین گیاهان مقاوم آپارتمانی می‌توانید به وبلاگ هوم سرویز و همچنین اینستاگرام هوم سرویز مراجعه کنید. برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز هم کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید. هوم سرویز با ارائه بیش از 400 نوع سرویس از مراقبت گل و گیاه و سمپاشی درختان گرفته تا نظافت منزل و قالیشویی آماده ارائه خدمات به شماست.

‫3 دیدگاه ها

  1. سلام کاج خیلی خوبو سر حال بود ۱.۲سال بود کود بهش نمیدادم زیاد رشد نداشت بهد چند وقت یه کود گرفتم مناسب کاج‌یه قاشق چای خوری تو یه لیتر آب حل کردیم ریختم تو گلدونش بعد ۱هفته دیدم کل برگاش به جز طبقه بالاش زرد شده و داره میریزه چکار کنم؟

  2. سلام کاج مطبق 6ساله دارم جدیدا اولین طبقه از پایین یه سمتش زرد شده میشه راهنمایی کنید شرایط نور و آبدهی خوبی دارد

  3. سلام من یه کاج مطبق خریدم دوساعتی داخل ماشین بود آفتاب بهش خورده بود وبرگاش قهوه ای شدن. سریع بردمش داخل خونه آیا دیگه درست میشه برگاش؟؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا