خانگی و ساختمانی

ویژگی های گلدان خوب و مناسب برای گل‌ها و گیاهان آپارتمانی

نگهداری از گل‌ها و گیاهان، یکی از راه‌های عالی برای افزایش سطح انرژی و ایجاد حس شادابی در خانه است. امروزه بسیاری از افراد، در خانه خود از انواع گل‌ها و گیاهان آپارتمانی نگهداری می‌کنند تا قسمتی از طبیعت را به منزل خود بیاورند. برای مراقبت از گل و گیاهان، باید موارد ضروری برای رشد گیاه را فراهم کنیم. انتخاب گلدان مناسب، خاک مغذی، آبیاری درست و توجه به نیاز نوری گیاه از جمله مهم‌ترین موارد برای مراقبت از گیاهان هستند که روی رشد و شکوفایی گلها و گیاهان تاثیر زیادی می‌گذارد.

همین حالا که در حال خواندن این مطلب هستید، نگاهی به گلدان‌های منزل خود بیندازید و ببینید که آیا گیاهان خود را در گلدان مناسبی قرار داده‌اید یا خیر؟ گلدان، حکم خانه گل و گیاه را دارد که در آن، گیاه رشد می‌کند و بزرگ می‌شود. به همین دلیل است که انتخاب گلدان مناسب، روی رشد و سلامتی گیاه تاثیر زیادی می‌گذارد. اگر دوست دارید گیاهان شما سالم و سرحال باشند، باید با ویژگی های گلدان خوب آشنا شوید تا بتوانید بهترین گلدان را برای گیاهان خود انتخاب کنید و با این کار، بستر رشد طبیعی گیاهان خود را فراهم کنید.

اگر دوست دارید با ویژگی های گلدان خوب آشنا شوید، در این نوشته با ما همراه باشید. در این مطلب با انواع گلدان‌های مناسب برای گیاهانی مانند پتوس، سانسوریا، برگ انجیری، بنجامین دراسنا، شفلرا و… آشنا خواهید شد.

توجه به مطالب این نوشته به شما کمک می‌کند تا بهترین گلدان را برای گیاهان آپارتمانی خود تهیه کنید و دور گلدان‌های نامناسب و بی‌کیفیت برای همیشه خط بکشید!

ویژگی های گلدان مناسب
ویژگی های گلدان مناسب

ویژگی گلدان خوب چیست؟

اکثر افراد در هنگام انتخاب و خرید گلدان، به مواردی مانند شکل ظاهری گلدان توجه می‌کنند؛ اما علاوه بر زیبایی گلدان، باید جنبه‌های دیگر را نیز در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین گلدان را برای گیاه خود انتخاب کنید.

راهنمای انتخاب گلدان مناسب
راهنمای انتخاب گلدان مناسب

موارد زیر از جمله مهم‌ترین ویژگی های گلدان خوب هستند که روی رشد گیاه تاثیر زیادی می‌گذارند:

1- اندازه گلدان:

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در انتخاب گلدان باید به آن توجه داشته باشید، سایز گلدان است. برای انتخاب اندازه گلدان، باید به گل یا گیاهی که قرار است در آن قرار بگیرد توجه داشته باشید و بهترین گلدان را برای همان گیاه تهیه کنید.

در صورتی که از گلدان کوچک برای گیاهان بزرگ استفاده کنید، گیاه شما فضای کافی برای گسترش ریشه‌هایش را در اختیار ندارد؛ در نتیجه گیاه نمی‌تواند به‌خوبی رشد کند و شاهد توقف رشد گیاه خواهید بود.

همچنین انتخاب گلدان بزرگ نیز پیشنهاد نمی‌شود؛ زیرا در صورت انتخاب گلدان بزرگ برای گیاه کوچک، ریشه‌های گیاه بیشتر در معرض آب و قرار می‌گیرد و احتمال پوسیدگی گیاه و رشد قارچ و آفت بیشتر می‌شود.

توجه به اندازه گلدان
توجه به اندازه گلدان

مثلاً اگر در منزلتان از گیاهانی مانند مانسترا یا برگ‌انجیری نگهداری می‌کنید، بهتر است گلدان‌های بزرگ را برای این گیاه انتخاب کنید؛ زیرا گیاه برگ انجیری ریشه‌های بزرگی دارد و سرعت رشد آن در شرایط مساعد بالا است. با قرار دادن گیاه برگ انجیری در گلدان بزرگ، به گیاه خود اجازه می‌دهید که به‌خوبی رشد کند و فضای کافی برای ریشه‌ها وجود داشته باشد. نکات مهم برای نگهداری از گیاه برگ انجیری را در وبلاگ ما مطالعه کنید و از گیاه جذاب به‌خوبی مراقبت کنید.

انتخاب گلدان متوسط و کوچک برای گیاهانی مناسب است که ریشه‌های کوچکی دارند. فیلودندرون، گل سنگ، زاموفیلیا و بونسای از جمله گیاهانی هستند که ریشه‌های کم عمقی دارند و می‌توانند در گلدان کوچک‌تر قرار بگیرند. شما می‌توانید درختچه‌هایی مانند کاج مطبق، مگنولیا، سرو زینتی و گیاهانی مانند شفلرا، پتوس و پیچ امین الدوله را در گلدان متوسط قرار دهید؛ زیرا سرعت رشد ریشه این گیاهان کند است و به فضای زیاد نیاز ندارد.

بنابراین قبل از انتخاب گلدان، حتماً به ویژگی‌های گیاه خود توجه کنید و به سراغ انتخاب گلدان متناسب بروید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات مراقبت گل و گیاه هم ارائه میده؟
ویژگی های گلدان خوب
گلدان شیک

2- زهکشی گلدان:

درست است که آبیاری درست برای رشد گیاه اهمیت زیادی دارد، اما ریشه و ساقه‌های گیاه نباید همواره در معرض آب و رطوبت قرار بگیرند؛ زیرا دچار قارچ و پوسیدگی می‌شوند. همچنین در صورت عدم تخلیه آب اضافی، اکسیژن به‌خوبی در خاک گیاه و اطراف گلدان گردش ندارد و این موضوع منجر به خفه شدن گیاه می‌شود. به همین دلیل توجه به زهکشی گلدان و میزان زهکشی خاک از جمله نکات مهم برای مراقبت از گیاهان آپارتمانی است. مثلاً گیاه زاموفیلیا از جمله گیاهانی است که به رطوبت و آبیاری کم نیاز دارد و در صورت وجود رطوبت زیاد و عدم زهکشی سریع آسیب می‌بیند.

منظور از زهکشی گلدان، کمک به خروج آب اضافی از بستر گیاه است. وجود سوراخ در کف گلدان به تخلیه آب اضافی کمک می‌کند و مانع از رشد قارچ در خاک می‌شود.

بنابراین در هنگام انتخاب و خرید گلدان، به زهکشی گلدان توجه داشته باشید و به سراغ گلدان‌هایی بروید که در کف آنها سوراخ وجود داشته باشد. اگر گلدانی زیبا اما بدون زهکشی را پیدا کردید، از فروشنده بخواهید کف آن را سوراخ کند یا خودتان با دریل کف گلدان را سوراخ کنید تا تخلیه آب به‌خوبی انجام شود.

توجه به زهکشی گلدان
توجه به زهکشی گلدان

معرفی دو گلدان با خاصیت زهکشی بالا

گلدان‌های سفالی از جمله انتخاب‌های عالی برای نگهداری از گل‌ها و گیاهان هستند. در بدنه گلدان‌های سفالی، منافذی وحود دارد که آب اضافی گیاه را جذب می‌کند و سپس آب اضافی را از بدنه گلدان تبخیر می‌کند. به همین دلیل با قرار دادن گیاه در گلدان سفالی، هرگز شاهد خیس بودن دائمی خاک نخواهید بود و گیاه در اثر آبیاری زیاد آسیبی نمی‌بیند. یکی از موارد مفید برای نگهداری از گیاه بنجامین، قرار دادن گیاه در داخل گلدان سفالی است؛ زیرا این گیاه عاشق رطوبت است و به مقدار زیادی آب نیاز دارد.

گلدان‌های بتنی نیز برای مراقبت از گل‌ها و گیاهان در فضاهای باز مانند حیاط مناسب هستند؛ زیرا علاوه بر زهکشی مناسب، دوام و ماندگاری بالایی دارند. شما می‌توانید انواع گلدان‌های بتنی را تهیه کنید و انواع گل و سبزی را در آنها بکارید. با یادگیری اصول گلکاری در حیاط خانه، شما می‌توانید از دیدن زیباترین گل‌ها در خانه خود لذت ببرید.

 باغبانی در حیاط خانه
گلکاری در حیاط

3- ظاهر گلدان:

همه ما به دنبال گلدان‌های زیبا هستیم تا بتوانیم زیبایی و جذابیت بیشتری را به خانه خود بیاوریم. توجه به زیبایی ظاهری گلدان نیز از عوامل مهم برای انتخاب و خرید گلدان است.

ظاهر گلدان باید با فضای خانه شما و گلی که می‌خواهید در آن بکارید هماهنگی داشته باشد. مثلاً اگر دکوراسیون شما سبک مدرن دارد، می‌توانید گلدان‌های سرامیکی را برای گیاهان بلند مانند سانسوریا، فیکوس، اریکا، آنتریوم و گیاه یوکا انتخاب کنید.

ویژگی های گلدان خوب

اگر بعضی از وسایل منزل شما فانتزی است و به این سبک علاقه دارید، خوب است از انواع گلدان‌های فانتزی و شکل‌دار استفاده کنید که زیبایی گل‌ها و گیاهان شما را چندبرابر می‌کنند. استفاده از گلدان‌های فانتزی و کم‌عمق برای گیاهان کوچکی مانند گیاه یشم، مارانتا، کالاتیا، انواع ساکولنت و کاکتوس مناسب است.

امروزه انواع گلدان با شکل‌های مختلف مانند استوانه‌ای، گرد، مربعی، تخت و… در بازار وجود دارند. شکل ظاهری گلدان روی زیبایی آن تاثیر زیادی می‌گذارد. بهتر است ابتدا به ویژگی‌های گیاه خود توجه کنید و سپس شکل و مدل گلدان را انتخاب کنید. مثلاً انتخاب گلدان‌های تخت برای گیاهانی مانند آدینیوم و بونسای، باعث بیرون آمدن ریشه‌های این گیاهان از خاک می‌شود و جذابیت گیاه را افزایش می‌دهد.

توجه به اندازه گلدان
توجه به اندازه گلدان

برای گیاهانی مانند دیفن باخیا، گیاه گوش فیل، سانسوریا، دراسنا و بامبو می‌توانید از گلدان‌های بلند استفاده کنید. بهتر است گیاهانی مانند برگ انجیری مانسترا، بابا آدم، فیکوس الاستیکا، نخل شامادورا، نخل کنتیا و پرنده بهشتی را در گلدان‌های سایز بزرگ و دایره‌ای قرار دهید تا بتوانند وزن و اندازه این گیاهان را تحمل کنند.

بعضی از گیاهان مانند پتوس، در هر گلدانی زیبا و جذاب هستند. بهترین گلدان برای نگهداری از گیاه پتوس، گلدان سفالی با اندازه متوسط است که رطوبت اضافی خاک را به خود جذب می‌کند.

ویژگی گلدان خوب
گلدان مناسب برای انواع گیاهان آپارتمانی

4- تمیز کردن راحت گلدان:

یکی دیگر از نکات مهم برای نگهداری از گیاهان آپارتمانی، این است که شما باید هرازگاهی خاک گلدان را عوض کنید و بدنه و داخل گلدان را تمیز کنید. با این کار هرگونه باکتری و آلودگی موجود در بدنه گلدان از بین می‌رود و احتمال بیمار شدن گیاه کمتر می‌شود.

اگر در منزل از گلدان‌های سفالی برای گیاهان خود استفاده می‌کنید، پس از مدتی شاهد این خواهید بود که در اطراف گلدان شما، دانه‌های سفیدرنگ جمع می‌شوند و رسوب می‌کنند. این موضوع به دلیل تبخیر آب و خروج نمک اتفاق می‌افتد و شما باید این رسوبات را تمیز کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات مراقبت گل و گیاه هم ارائه میده؟

ویژگی های گلدان خوب
اهمیت تمیز کردن گلدان

تمیز کردن گلدان‌های ساده و معمولی به‌راحتی انجام می‌شود؛ اما تمیز کردن گلدان‌های فانتزی با منافذ زیاد کار سختی خواهد بود.

بنابراین در هنگام انتخاب گلدان، به امکان تمیز کردن راحت گلدان توجه کنید و به سراغ گلدان‌هایی بروید که به‌راحتی تمیز می‌شوند. زیرا امکان تمیز کردن راحت گلدان، یکی دیگر از ویژگی های گلدان خوب است.

اهمیت تمیز کردن گلدان
اهمیت تمیز کردن گلدان

5- قابلیت آبیاری خودکار گیاه:

آبیاری درست و اصولی، یکی از نکات مهم برای حفظ سلامتی و شادابی گیاهان است. با رعایت فواصل آبیاری، از آسیب دیدن و خشک شدن گیاه خود جلوگیری می‌کنید و گیاهانی سرحال و سالم خواهید داشت.

گاهی اوقات، به دلیل مسافرت‌های طولانی و دغدغه‌های زندگی، این احتمال وجود دارد که نتوانید به گیاهان خود رسیدگی کنید و در زمان مناسب به گیاهان خود آب بدهید. در این موارد، گلدانهایی که قابلیت آبیاری خودکار را دارند به ما کمک می‌کنند.

گلدان تزئینی
گلدان تزئینی

اگر جزو افرادی هستید که آبیاری گیاه را فراموش می‌کنید و می‌خواهید گیاه شما با کم‌آبی مواجه نشود، توصیه ما به شما استفاده از این گلدان‌ها است.

این گلدان‌ها که با نام «خود آبیار» نیز شناخته می‌شوند، مخزنی دارند که می‌توان آن را پر از آب کرد. در مخزن داخلی گلدان نیز گیاه قرار می‌گیرد. در زمان خشکی خاک، گلدان رطوبت موردنیاز گیاه را تامین می‌کند.

این گلدان‌ها به‌صورت اتوماتیک رطوبت خاک را تنظیم می‌کنند و کمک می‌کنند که گیاه شما همواره از مقدار مشخصی رطوبت برخوردار باشد. با استفاده از این مدل گلدان‌ها، رطوبت گیاه انقدر زیاد نمی‌شود که گیاه شما دچار پوسیدگی شود و همچنین هرگز با کمبود شدید آب مواجه نخواهد شد.

خرید گلدان
انتخاب گلدان مناسب

6- توجه به قیمت گلدان:

بسیاری از افراد در هنگام انتخاب گلدان، به قیمت آن توجه می‌کنند. لازم است بدانید که قیمت گلدان به جنس و اندازه گلدان بستگی دارد.

در هنگام انتخاب گلدان، سعی کنید گلدانی را انتخاب کنید که از متریالی باکیفیت خوب ساخته شده باشد و پس از مدت کوتاهی دچار شکستگی و خرابی نشود.

آشنایی با انواع گلدان از نظر جنس

1- گلدان‌های سفالی و سرامیکی، جزو گزینه‌های مقرون‌به‌صرفه است که دوام و مقاومت بالایی دارد. همچنین این گلدان‌ها با محیط زیست سازگار هستند. از جمله معایب گلدان‌های سفالی و سرامیکی می‌توان به احتمال ترک خوردگی گلدان، وزن سنگین و جابجایی سخت گلدان اشاره کرد.

ویژگی های گلدان خوب
گلدان سفالی

2- گلدان‌های فایبرگلاس از جمله گلدان‌های مدرن محسوب می‌شوند که ظاهری شیک و بادوام دارند. وزن سبک، تنوع طرح و قیمت بالا از جمله ویژگی‌های گلدان فایبرگلاس هستند.

3- قیمت خرید گلدان‌های پلاستیکی نیز مناسب است و در انواع رنگ‌ها و اندازه‌ها قابل خریداری است. همچنین وزن گلدان‌های پلاستیکی سبک‌تر است و به‌راحتی می‌توان آنها را جابجا کرد. احتمال انتقال مواد شیمیایی به خاک، مقاومت پایین و عدم سازگاری با محیط زیست از جمله معایب گلدان‌های پلاستیکی هستند.

ویژگی های گلدان خوب
گلدان پلاستیکی و فایبرگلاس

4- گلدان‌های بتنی بسیار بادوام و بسیار سنگین هستند. همین موضوع جابجایی این گلدان را دشوار می‌کند؛ به همین دلیل است که از گلدان بتنی برای نگهداری از درختچه‌های زینتی و پرورش گل و گیاه در حیاط استفاده می‌شود.

5- گلدان‌های فلزی نیز قیمت مناسبی دارند و معمولاً تا سالها می‌توان از آن استفاده کرد. وزن سبک، قیمت مناسب و تنوع رنگی بالا از جمله ویژگی های گلدان فلزی هستند.

گلدان فلزی
گلدان فلزی

6- گلدان‌های چوبی، از جمله گلدان‌ها با قیمت متوسط رو به بالا هستند. حفظ رطوبت طبیعی خاک، مراقبت از ریشه‌های گیاه، زیبایی ظاهری و سازگاری با محیط زیست از جمله مزایای گلدان‌های چوبی هستند.

با توجه به این توضیحات، شما می‌توانید از میان انواع گلدان سفالی، سرامیکی، پلاستیکی، فایبرگلاس، فلزی و چوبی، انتخاب خود را انجام دهید و بهترین مدل گلدان را برای گیاهان خود تهیه کنید.

گلدان شیک برای پذیرایی
انتخاب گلدان شیک برای پذیرایی

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته، درباره ویژگی های گلدان خوب با شما صحبت کردیم و توضیح دادیم که برای انتخاب گلدان مناسب باید به چه نکاتی توجه کنید. رعایت این نکات کمک می‌کند تا از بهترین و زیباترین گلدان‌ها استفاده کنید و گیاهانی شاداب و سرحال داشته باشید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد.

بسیاری از افراد عاشق این هستند که انواع گل ها و گیاهان زیبا را داشته باشند و از وجود گلهای شاداب و سالم لذت ببرند. تیم هوم سرویز با ارائه خدماتی مانند باغبانی در حیاط خانه، به شما کمک می‌کند تا از گل‌ها و گیاهان خود به بهترین روش ممکن مراقبت کنید و همواره شاهد شکوفایی گلهای خود باشید.

برای استفاده از خدمات مراقبت از گل و گیاه، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای دریافت خدمات موردنظرتان ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا