نظافت و پذیرایی

چگونه از گیاه دراسنا نگهداری و آن را تکثیر کنیم؟

گیاه دراسنا از زیباترین گیاهان آپارتمانی است که به‌راحتی می‌توان در منزل از آن نگهداری کرد. به‌قدری دراسنا زیبا و جذاب است که مطمئناً شما را وسوسه می‌کند که گیاه خود را تکثیر کنید تا تعداد زیادی دراسنا در منزلتان داشته باشید. دراسنا یا گیاه خون سیاوشان، از جمله گیاهانی است که هوای منزل را تصفیه می‌کند و باعث تمیز شدن هوای آپارتمان می‌شود. دراسنا از جمله گیاهان آپارتمانی مقاوم است و اگر بتوانید به‌خوبی از این گیاه زیبا نگهداری کنید، شاهد سرسبزی و شادابی آن خواهید بود. همچنین می‌توانید دراسنا را به راحتی در منزل تکثیر کنید. در این نوشته درباره روش‌های تکثیر دراسنا با شما صحبت می‌کنیم و از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید تا روش نگهداری از دراسنا و مراحل تکثیر این گیاه را یاد بگیرید.

گیاه دراسنا
گیاه دراسنا

آشنایی با گیاه دراسنا

دراسنا، گیاهی است که از مناطق شرق آفریقا به سایر دنیا آورده شده است. بیش از 40 گونه دراسنا وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به دراسنا پرچمی، دراسنا بلالی، دراسنا رفلکسا و دراسنا کامپکت اشاره کرد. ساقه دراسنا محکم و ضخیم است و برگ‌های شمشیری شکل دارد. معروف‌ترین نوع دراسنا در ایران، دراسنا پرچمی است که در کنار برگ‌های آن، رگه های قرمز مشاهده می‌شود و یکی از پرفروش‌ترین گونه‌های دراسنا است. بسیاری از افراد در زمان سفارش گل به صورت آنلاین، دراسنا را برای زیبایی بیشتر خانه خود انتخاب می‌کنند. دراسناها را می‌توان هم در فضای خانه و هم در بیرون از خانه نگهداری کرد. همچنین این گیاه، از بهترین انتخاب‌ها برای فضاهای کاری مانند اداره، شرکت، بانک و… است.

دراسنا پرچمی
دراسنا پرچمی

شرایط نگهداری از دراسنا

ابتدا از انتخاب خاک مناسب برای دراسنا شروع می‌کنیم. خاک نسبتاً اسیدی با زهکشی بالا برای این گیاه مناسب است. بهتر است مخلوطی از پیت ماس و خاک لومی را برای گلدان دراسنا انتخاب کنید.

دراسنا را در دمای بین 18 تا 26 درجه سانتی‌گراد نگهداری کنید. یادتان باشد که دراسنا را در مسیر تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید؛ زیرا برگ‌های گیاه می‌سوزند و قهوه‌ای می‌شوند. بهتر است مکانی با نور زیاد و غیرمستقیم را برای دراسنا انتخاب کنید.

یکی از موضوعات مهم در نگهداری از دراسنا، کوددهی منظم به این گیاه است. دراسنا به کود نیاز دارد تا به خوبی رشد کند. بهتر است از فروردین ماه تا پایان شهریور، هر هفته یا هر دو هفته یک‎بار، به دراسنا کود مایع بدهید.

همچنین باید به دفعات آبیاری گیاه دراسنا توجه داشته باشید. در فصل تابستان بهتر است دراسنا را دو بار در هفته سیراب کنید؛ اما در فصل زمستان، آبیاری به اندازه یک بار در هفته کافی است. بین دفعات آبیاری دراسنا توجه داشته باشید که خاک گیاه خشک شود. برای آبیاری آن از آب جوشیده‌شده سرد استفاده کنید تا املاح آب، گیاه را اذیت نکند.

حالا که با شرایط نگهداری دراسنا آشنا شدید، احتمالاً متوجه شده‌اید که روش نگهداری از این گیاه چقدر راحت است. در ادامه این مطلب، با روش تکثیر آن آشنا خواهید شد تا بتوانید این گیاه را به راحتی در منزلتان تکثیر کنید.

گونه‌های مختلف گیاه دراسنا
گونه‌های مختلف گیاه دراسنا

بهترین زمان برای تکثیر گیاه دراسنا چه زمانی است؟

برای تکثیر گیاه دراسنا، بهتر است از ابتدای اردیبهشت ماه تا آخر خرداد اقدام به تکثیر گیاه دراسنا کنید یا این کار را به اواخر تابستان موکول کنید. بهترین فرصت برای تکثیر دراسنا، زمانی است که گیاه شما به صورت چند شاخه‌ای رشد کرده است. شما می‌توانید دراسنا را قلمه بزنید یا شاخه این گیاه را در خاک بخوابانید. اگر دوست دارید مراحل تکثیر دراسنا را با موفقیت انجام دهید، بهتر است از روش قلمه زدن برای تکثیر این گیاه اقدام کنید. شما می‌توانید از خدمات باغبانی در محل و حرفه‌ای هوم سرویز برای تکثیر گیاه دراسنا کمک بگیرید تا خیلی سریع این کار را برای شما انجام دهند.

موفق‌ترین راه برای تکثیر دراسنا

بهترین روش برای تکثیر، قلمه زدن گیاه دراسنا است. زمانی که دراسنا رشد کرد و چندین شاخه شد، شما می‌توانید یکی از شاخه‌های جوان را انتخاب کنید و انتهای ساقه را با قیچی یا چاقوی تیز ببرید. حالا بهتر است قسمت انتهایی قلمه را در محلول ریشه زایی قرار دهید تا زودتر ریشه بدهد. محلول ریشه‌زا، حاوی ترکیباتی است که ریشه گیاه را برای رشد بیشتر تحریک می‌کند. برای این کار برگ‌های اضافی روی قسمت بریده‌شده را جدا کنید و قلمه را چند روز در محلول ریشه‌زا قرار دهید.

سپس قلمه‌ها را در گلدان متوسط حاوی کمپوست مخصوص قلمه و بذر بکارید. برای مشاهده نتیجه بهتر، قلمه‌ها را با کیسه پلاستیکی بپوشانید و گلدان قلمه‌ها را دور از تابش مستقیم نور خورشید نگه دارید. پس از دو ماه که قلمه‌ها ریشه دادند و ریشه‌ها بزرگ شدند، کیسه پلاستیکی را بردارید و با کوددهی و آبیاری درست، به رشد بیشتر گیاه خود کمک کنید. در نظر داشته باشید وجود سیستم آبیاری مناسب در هنگام قلمه زدن و رشد گیاهان تاثیر بسزایی خواهد داشت.

تکثیر گیاه دراسنا
تکثیر گیاه دراسنا

روش تکثیر دراسنا از ساقه‌های گیاه

اگر این سوال برای شما هم پیش آمده است که چگونه از گیاه دراسنا نگهداری و آن را تکثیر کنیم؟ باید بگوییم که برای تکثیر گیاه دراسنا می‌توانید از ساقه‌های این گیاه استفاده کنید. اگر روی ساقه گیاه شاهد جوانه خفته بودید، می‌توانید ساقه گیاه را با استفاده از یک چاقوی تیز ببرید. اگر ساقه بزرگ است، آن را به تکه‌های 10 تا 15 سانتی متری تقسیم کنید. حالا شما می‌توانید قطعات ساقه را داخل خاک قرار دهید تا ریشه بزند. دقت داشته باشید که جهت درست گیاه را بشناسید و قسمت پایینی ساقه را در خاک قرار دهید تا ریشه آن رشد کند و بزرگ شود. پیشنهاد می‌کنیم بعد از قرار دادن ساقه ها داخل خاک، کل گلدان را با کیسه پلاستیکی بپوشانید تا ریشه گیاه رشد کند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات مراقبت گل و گیاه هم ارائه میده؟

اگر بعد از قلمه زدن دراسنا یا تکثیر کردن آن، نگران رشد گیاه خود بودید، لازم است بدانید که بعد از قلمه زدن یا هرس کردن، هیچ اتفاقی برای دراسنا نمی‌افتد و از محل برش، دو الی سه شاخه جدید رشد می‌کند و بعد از مدتی، حجم گیاه شما بیشتر هم می‌شود.

رشد دراسنا بعد از قلمه زدن
رشد دراسنا بعد از قلمه زدن

روش تکثیر دراسنا از جوانه‌های گیاه

اگر در پای گیاه دراسنا شاهد رشد جوانه‌های کوچک بودید، سریعاً این جوانه‌ها را از داخل خاک بیرون بیاورید و در گلدان دیگری بکارید تا بزرگ شود و تعداد بیشتری دراسنا در منزلتان داشته باشید.

تکثیر دراسنا در منزل
تکثیر دراسنا در منزل

ریشه‌دار کردن دراسنا در آب

یکی از سوالات رایج برای تکثیر گیاه دراسنا این است که آیا می‌توان ساقه های این گیاه را در آب ریشه‌دار کرد؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که بله، شما می‌توانید بعد از جدا کردن قلمه‌ها از شاخه‌های دراسنا، آنها را به کمک آب ریشه‌دار کنید. برای این کار ابتدا باید قلمه‌ها را به مدت 24 ساعت در مکانی گرم و تاریک قرار دهید تا محل برش گیاه پینه ببندد. سپس انتهای قلمه را به محلول ریشه‌افزا آغشته کنید و داخل آب قرار دهید تا ریشه آن رشد کند. بعد از حدود 3 تا 4 هفته، ریشه‌های گیاه را مشاهده خواهید کرد. هر زمان که ریشه‌های گیاه به اندازه 2 الی 3 سانتی متر رشد کرد، می‌توانید آن را داخل خاک گلدان قرار دهید.

روش تکثیر گیاه دراسنا از روش خواباندن ساقه‌ها

یکی دیگر از روش‌های تکثیر گیاه دراسنا، خواباندن ساقه‌های گیاه است. برای این کار، ساقه دراسنا را داخل گلدان کج کنید و منتظر باشید تا ساقه‌ها ریشه‌دار شوند. زمانی که مطمئن شدید ساقه‌ها ریشه‌دار شده‌اند، ساقه را از قسمت پایین‌تر جدا کنید و گیاه خود را با کوددهی و آبیاری منظم تقویت کنید.

بعضی از افراد، از کاشت بذر دراسنا برای تکثیر این گیاه استفاده می‌کنند که احتمال موفقیت کمتری دارد؛ اما باز هم به‌عنوان یکی از روش‌های تکثیر دراسنا شناخته شده است.

سفارش گل و گیاه در هوم سرویز
سفارش گل و گیاه در هوم سرویز

جمع‌بندی مطالب

در این نوشته با روش‌های تکثیر گیاه دراسنا آشنا شدید و یاد گرفتید که این گیاه را با کاشت بذر، قلمه زدن یا خواباندن ساقه می‌توانید تکثیر کنید. همچنین به شما توضیح دادیم که موفق‌ترین روش برای تکثیر گیاه دراسنا، قلمه زدن این گیاه است. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مطلب برای شما کاربردی و مفید باشد. برای مطالعه سایر مطالب مانند علت زرد شدن کاج مطبق و کاشت سبزی در گلدان می‌توانید به وبلاگ هوم سرویز و همچنین اینستاگرام هوم سرویز مراجعه کنید.

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز هم کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید. هوم سرویز با ارائه بیش از ۴۰۰ نوع سرویس از قالیشویی و نظافت منزل گرفته تا سمپاشی باغچه و ساخت آبنما و محوطه سازی حیاط آماده ارائه خدمات به شما است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا