نظافت و پذیرایی

چگونه از گیاه بنجامین نگهداری و آن را تکثیر کنیم؟

گیاه فیکوس بنجامین از زیباترین گیاهان آپارتمانی است که جذابیت خاصی به فضا می بخشد و می‌توان از آن در آپارتمان یا فضای کار نگهداری کرد. یکی از دلایل محبوبیت بنجامین، زیبایی و جذابیت آن است. در ایران، گونه ابلق بنجامین بسیار پرطرفدار است که برگ‌های سبز و کرم رنگی دارد. بنجامین، گیاهی همیشه سبز است که از جنوب شرق آسیا و کشورهایی مانند استرالیا و هند وارد ایران شده است. بسیاری از افراد بر این باور هستند که گیاه بنجامین از مناسب‌ترین گیاهان آپارتمانی برای فضاهای مدرن است که سعادت و خوشبختی را به خانه دعوت می‌کند. اگر تصمیم به نگهداری و تکثیر بنجامین گرفته‌اید، لازم است بدانید که بنجامین گیاه بسیار حساسی است و تکثیر آن به سختی انجام می‌شود. در این نوشته می‌خواهیم شرایط نگهداری بنجامین و مراحل تکثیر بنجامین را به شما توضیح دهیم تا بتوانید با موفقیت این گیاه زیبا را تکثیر کنید و از حضور آن در منزلتان لذت ببرید. از شما دعوت می‌کنیم تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

گیاه بنجامین
گیاه بنجامین

شرایط نگهداری گیاه بنجامین

بنجامین، گیاهی همیشه سبز است که معمولاً به شکل درخت و درختچه در‌ می‌آید. گونه‌های مختلفی از بنجامین وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به بنجامین بلک (سیاه)، بنجامین آمستل، بنجامین ابلق، بنجامین سبز، بنجامین ناتاشا و بنجامین ویاندی اشاره کرد. برگ‌های بنجامین بیضی شکل و نوک تیز هستند و شاخه‌های آن حالت آبشاری زیبایی دارند. بسیاری از افراد در هنگام سفارش گل و گیاه، بنجامین سبز و بنجامین ابلق را برای نگهداری در منزل انتخاب می‌کنند. برگ‌های بنجامین سبز روشن است و به مرور زمان، کدر می‌شود. ریشه بنجامین رشد زیادی نمی‌کند؛ اما قد این گیاه بلند شده و تراکم برگ‌ها نیز بیشتر می شود.

بنجامین از جمله حساس‌ترین گیاهان آپارتمانی است؛ به طوری که با هر بار جابجایی یا چرخش، دچار شوک می‌شود. اگر می‌خواهید همواره شاهد سرسبزی و شادابی بنجامین باشید، از چرخاندن یا جابجا کردن گلدان، تغییر نور محیط و… خودداری کنید. گاهی وقتها حساسیت بنجامین به تغییر شرایط به قدری زیاد است که منجر به توقف رشد بنجامین، ریزش برگ‌ها و خشک شدن گیاه می‌شود. با فراهم کردن شرایط مناسب، گیاه بنجامین شما به خوبی رشد می‌کند و شاهد پر شدن برگ‌های بنجامین و بالا رفتن شاخه آن خواهید بود. در ادامه با شرایط محیطی مناسب برای نگهداری گیاه بنجامین و همینطور شرایط تکثیر بنجامین آشنا خواهید شد.

بنجامین ابلق
بنجامین ابلق

شرایط نگهداری از گیاه بنجامین

  • میزان نور مناسب برای رشد بنجامین

ابتدا از شرایط نوری مناسب برای بنجامین شروع می‌کنیم؛ زیرا نور محیط تاثیر زیادی روی سرسبزی و رشد این گیاه می‌گذارد. بنجامین برای رشد و شادابی به نور غیرمستقیم و زیاد نیاز دارد. بهترین مکان برای قرار دادن بنجامین، پشت پنجره‌های جنوبی یا داخل پاسیو است که نور خورشید به صورت مستقیم وارد نمی‌شود. در صورتی که نور خورشید به این گیاه بتابد، برگ‌های آن می‌سوزد و خشک می‌شود؛ بنابراین حتماً شدت نور را به کمک پرده‌ای نازک کنترل کنید و به عبارتی، نور را فیلتر کنید تا آسیبی به برگ‌های بنجامین نرسد.

  • میزان رطوبت مناسب برای رشد بنجامین

بنجامین، عاشق رطوبت است و از غبارپاشی لذت می‌برد. حتی اگر روزانه این گیاه را غبارپاشی کنید، هیچ اتفاقی برای آن نمی‌افتد. برای سرسبز ماندن برگ‌های بنجامین، در زیرگلدانی بنجامین آب بریزید و با غبارپاشی، برگ‌های آن را شاداب نگه دارید. در شرایط کم آبی و خشکی هوا، برگ‌های گیاه بنجامین شروع به ریزش می‌کنند.

آبیاری گیاه بنجامین
دفعات آبیاری گیاه بنجامین
  • دفعات آبیاری گیاه بنجامین

همان‌طور که گفتیم بنجامین عاشق رطوبت است و تشنگی را تحمل نمی‌کند؛ بنابراین حتماً آبیاری گیاه بنجامین را به صورت منظم انجام دهید. در تابستان، هفته‌ای دو بار و در زمستان هفته‌ای یک بار بنجامین را آبیاری کنید تا نیاز آبی گیاه برطرف شود. هر زمان که 2 سانتی‌متر از خاک گلدان خشک شد، باید به گیاه خود آب بدهید. یادتان باشد که از آب جوشیده‌شده و ولرم برای آبیاری بنجامین استفاده کنید؛ زیرا املاح سنگین موجود در آب در خاک گیاه جمع می‌شود و به گیاه آسیب می‌رساند.

  • دمای مناسب برای نگهداری گیاه بنجامین

گیاه بنجامین در دمای بین 15 تا 24 درجه سانتی‌گراد به خوبی رشد می‌کند. هنگام فصول سرد سال و در سرمای زمستان، بنجامین را اصلاً در معرض هوای آزاد و محیط بیرون از منزل قرار ندهید؛ زیرا این گیاه نسبت به سرما حساس است. در گرمای تابستان هم با آبیاری به موقع و غبارپاشی، عطش بنجامین را از بین ببرید.

  • خاک مناسب برای گیاه بنجامین

داخل گلدان گیاه بنجامین، بهتر است ترکیبی از کمپوست، خاک برگ، خاک باغچه و ماسه را بریزید. این گیاه در خاک گیاهان آپارتمانی بهتر رشد می‌کند. از آن جایی که رشد بنجامین زیاد است، بهتر است هر سال یک بار اقدام به تعویض گلدان بنجامین کنید.

شرایط نوری گیاه بنجامین
شرایط نوری گیاه بنجامین
  • تغذیه بنجامین با کودهای مناسب

در 6 ماه اول سال، باید به بنجامین کود بدهید. بهترین کود برای گیاه بنجامین، کود محلول در آب و کود مخصوص گیاهان آپارتمانی است که حتماً باید آن را در آب حل کرد و در هنگام آبیاری پای گلدان ریخت. هر دو هفته یک بار برای کوددهی بنجامین اقدام کنید و یادتان باشد که بنجامین فقط در فصل بهار و تابستان به تغذیه کمکی نیاز دارد.

  • دفع آفات گیاه بنجامین

گاهی اوقات ممکن است گیاه بنجامین دچار آفت‌هایی مانند دانه های سفید پنبه ای شکل شود و در این حالت، باید سمپاشی گیاه انجام شود تا آفت‌ها از بین بروند. برای انجام سمپاشی گل یا گیاهان آپارتمانی، می‌توانید این کار را به متخصصان هوم سرویز بسپارید تا خیلی سریع، مشکل گیاهان شما را از بین ببرند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات مراقبت گل و گیاه هم ارائه میده؟
تکثیر گیاه بنجامین
تکثیر گیاه بنجامین

بهترین روش برای تکثیر گیاه بنجامین چیست؟

بهترین و موفق‌ترین روش برای تکثیر گیاه بنجامین، قلمه زدن گیاه است. در صورتی که می‌خواهید قلمه زنی بنجامین را انجام دهید، باید از اوایل بهار تا اواخر بهار برای انجام این کار اقدام کنید.

قبل از گرفتن قلمه بنجامین، خوب به گیاهتان نگاه کنید و یکی از ساقه‌های چوبی و سفت بنجامین را انتخاب کنید. بهتر است در ساقه موردنظر، چندین برگ هم وجود داشته باشد؛ زیرا نشان‌دهنده حیات در آن ساقه بنجامین است. بعد از انتخاب ساقه مناسب، آن ساقه را به اندازه یک مداد بزرگ با قیچی تیز به صورت اریب برش بزنید و برگ‌های پایینی بنجامین را از ساقه گیاه جدا کنید. سپس قلمه را در ظرف پرلیت یا ماسه قرار دهید. حالا گلدان را در معرض نور غیرمستقیم قرار دهید و از زیر گلدان، روند آبیاری را انجام دهید.

اگر با قلمه زدن گیاهان آپارتمانی راحت نیستید، می‌توانید قسمت کوچکی از ساقه بنجامین را با چاقو زخمی کنید و دور ساقه را با خزه مرطوب ببندید و دور آن پلاستیک بکشید. حالا به مدت یک ماه خزه‌ها را مرطوب کنید و صبر داشته باشید تا ساقه گیاه ریشه بزند. با رشد کردن ریشه‌های بنجامین، شما می‌توانید آن قسمت از ساقه را جدا کرده و به گلدان دیگری منتقل کنید. برای تکثیر موفق گیاه بنجامین، شما می‌توانید درخواست خود را برای حضور باغبان در منزل در هوم سرویز ثبت کنید تا در اسرع وقت، باغبانان حرفه‌ای به منزل شما بیایند و خیلی سریع کار تکثیر گیاهان آپارتمانی را برای شما انجام دهند.

تکثیر گیاه بنجامین
تکثیر بنجامین

یک روش جالب برای تکثیر بنجامین

روش سومی که برای تکثیر گیاه بنجامین وجود دارد و از جمله جالب‌ترین روش‌ها برای تکثیر این گیاه است، تکثیر بنجامین به کمک برگ‌های بنجامین است. برای این کار، برگ‌های پائینی بنجامین را انتخاب کنید و آنها را جدا کنید. حالا مقداری خاک در ظرف زیرگلدانی قرار دهید و آنها را در معرض تابش نور غیرمستقیم و در دمای بین 20 تا 28 درجه سانتی‌گراد قرار دهید. پس از یک ماه، این برگ‌ها را بررسی کنید و آنها را از داخل خاک بیرون بیاورید. در صورتی که برگ‌ها ریشه‌دار شده‌اند، می‌توانید آنها را داخل گلدان حاوی خاک گیاهان آپارتمانی و ماسه بکارید و به همین راحتی گیاهتان را تکثیر کنید.

قلمه زدن گیاه بنجامین
قلمه زدن گیاه بنجامین

درست است که نگهداری و تکثیر بنجامین کار حساسی است؛ اما با تامین نیازهای این گیاه، سالها شاهد سرسبزی و شادابی آن خواهید بود و سالهای سال می‌توانید از داشتن این گیاه زیبا لذت ببرید. در این نوشته با روش‌های مختلف برای تکثیر گیاه بنجامین آشنا شدید و گفتیم که قلمه‌زنی، موفق‌ترین روش برای تکثیر بنجامین است. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما جذاب و کاربردی باشد.

برای مطالعه سایر مطالب مانند شرایط نگهداری و تکثیر گیاه دراسنا می‌توانید به وبلاگ هوم سرویز و نیز اینستاگرام هوم سرویز مراجعه کنید.

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز هم کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید. هوم سرویز با ارائه بیش از ۴۰۰ نوع سرویس از اجرای سیستم آبیاری قطره ای و نظافت منزل گرفته تا محوطه سازی باغچه آماده ارائه خدمات به شما است.

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا