هوم سرویز

17 علت صدای آبگرمکن دیواری | صدای تق‌ تق و سوت کشیدن آبگرمکن

آبگرمکن دیواری، یکی از کاربردی‌ترین وسایل منزل است که آب گرم موردنیاز ما را تامین می‌کند. با وجود آبگرمکن، انجام کارهایی مانند حمام کردن، شستشوی ظروف و … راحت‌تر انجام می‌شود. آبگرمکن نیز مانند سایر وسایل گرمایشی دچار مشکل و اختلال می‌شود و به تعمیر نیاز پیدا می‌کند. مثلاً یکی از مشکلات رایج در آبگرمکن دیواری، شنیده شدن صدای تق تق از آبگرمکن است. در اکثر موارد، صدای آبگرمکن دیواری، نشان‌دهنده وجود مشکل در آبگرمکن است که باید به آن رسیدگی شود.

بسیاری از افراد، از صدای آبگرمکن در زمان روشن شدن و کار کردن شکایت می‌کنند و بیان می‌کنند که این صداها بسیار آزاردهنده است و آرامششان را به هم می‌ریزد. باید بدانید که صداهای زیاد آبگرمکن از جمله رایج‌ترین مشکلات آبگرمکن دیواری محسوب می‌شود.

شاید بپرسید که علت صدای آبگرمکن چیست؟ چرا صدای تق تق یا صدای سوت از آبگرمکن شنیده می‌شود؟ و برای رفع صداهای آبگرمکن دیواری چه باید کرد؟

در این نوشته می‌خواهیم دلایل ایجاد صداهای مختلف آبگرمکن دیواری را بررسی کنیم. همچنین بهترین روش برای رفع صدای آبگرمکن دیواری را به شما توضیح خواهیم داد. اگر دوست دارید صداهای مختلف آبگرمکن دیواری را سریع‌تر از بین ببرید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

صدای آبگرمکن دیواری بوتان
بررسی دلایل صدای آبگرمکن

علت صدای آبگرمکن دیواری چیست؟

برای رفع صدای آبگرمکن، ابتدا باید مشخص کنیم که دقیقاً چه صدایی از آبگرمکن شنیده می‌شود. بعد از تشخیص درست صدای آبگرمکن دیواری، می‌توان برای عیب‌یابی و تعمیر آبگرمکن اقدام کرد تا منشا این صدا از بین بروید.

صداهایی مانند تق تق، صدای سوت و صدای شبیه به انفجار از جمله رایج‌ترین صداهای آبگرمکن دیواری هستند. معمولاً صدای سوت کشیدن آبگرمکن در زمان روشن شدن مشعل و شروع به کار آبگرمکن شنیده می‌شود. شدت این صدای سوت گاهی اوقات بسیار زیاد است و باعث ناراحتی افراد می‌شود. شل شدن قطعات آبگرمکن و موارد دیگر از جمله دلایل ایجاد صدای تق تق در آبگرمکن دیواری هستند. جمع شدن گاز در مخزن آبگرمکن، منجر به شنیده شدن صدایی شبیه به انفجار در زمان روشن شدن مشعل می‌شود. بنابراین دلیل و راه حل رفع این صداها با هم فرق دارند و هرکدام از این صداها به روش خاصی برطرف می‌شوند.

به همین دلیل در مرحله اول باید تشخیص دهید که دقیقاً چه صدایی از آبگرمکن به گوش می‌رسد و سپس با توجه به دلایل ایجاد این صدا، عیب‌یابی و تعمیر آبگرمکن را انجام دهید.

در ادامه، با دلایل ایجاد هرکدام از صداهای آبگرمکن دیواری بیشتر آشنا خواهید شد.

علت صدای تق تق آبگرمکن ایستاده
علت صدای تق تق آبگرمکن ایستاده

علت صدای تق تق آبگرمکن

یکی از صداهای رایج در آبگرمکن‌های دیواری، صدای تق تق است. این صدا معمولاً در زمان عبور آب از لوله‌های آبگرمکن شنیده می‌شود. این احتمال وجود دارد که با شنیدن صدای تق تق نگران شوید و احساس کنید که آبگرمکن در حال انفجار است. باید بدانید که این مشکل قابل حل است و شما می‌توانید صدای تق تق آبگرمکن دیواری را از بین ببرید.

موارد زیر از جمله رایج‌ترین علل صدای تق تق آبگرمکن ایستاده هستند:

1- فشار بالای آب ورودی:

یکی از دلایلی که باعث می‌شود صدای تق‌تق را از آبگرمکن خودتان بشنوید، بالا بودن فشار آب ورودی به آبگرمکن است. در صورتی که میزان فشار آب ورودی تنظیم نشده باشد و آب با شدت زیاد وارد آبگرمکن شود، این صدا را از آبگرمکن دیواری می‌شنوید.

برای رفع مشکل در این حالت، بهتر است میزان فشار آب ورودی را تنظیم کنید تا این مشکل حل شود و صدای آبگرمکن به حالت عادی برگردد.

2- سرد بودن بیش از حد آب ورودی:

یکی دیگر از دلایل ایجاد صدای تق‌ تق در آبگرمکن دیواری، سرد بودن بیش از حد آب ورودی به آبگرمکن است. در طول فصل‌های سرد سال، معمولاً لوله‌هایی که در بیرون از ساختمان قرار دارند، دچار یخ‌زدگی می‌شوند و آب داخل لوله‌ها بسیار سرد می‌شود. زمانی که شما آب گرم را باز می‌کنید، آبگرمکن شروع به کار می‌کند تا این آب بسیار سرد را به دمای موردنظر برساند و کار گرم کردن آب را انجام دهد.

برای جلوگیری از بروز این مشکل، بهتر است لوله‌های آبگرمکن را با استفاده از کیسه‌های کنفی گرم نگهدارید تا آب داخل لوله‌ها بیش از حد سرد نشوند..

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر آبگرمکن هم ارائه میده؟

3- خرابی پرشر سوئیچ هوا:

پرشر سوئیچ هوا در آبگرمکن دیواری مانند پرشر سوئیچ پکیج است و عملکرد مشابهی دارد. وظیفه اصلی پرشر سوئیچ هوا، بررسی سالم بودن فن آبگرمکن و اطمینان از تخلیه کامل دود از محیط است. در اکثر آبگرمکن‌های جدید از قطعه پرشر سوئیچ هوا استفاده می‌شود تا ایمنی دستگاه بالا برود.

گاهی اوقات خراب شدن پرشر سوئیچ هوا باعث ایجاد صداهای ناخوشایند در آبگرمکن می‌شود. بنابراین برای پیدا کردن علت صدای تق تق در آبگرمکن دیواری، خوب است به سراغ قطعه پرشر سوئیچ هوا بروید و این قطعه را به صورت کامل بررسی کنید.

4- مشکل در حسگر فشار آبگرمکن:

در آبگرمکن های جدید، سنسور خاصی وجود دارد که این سنسور، فشار آب را اندازه‌گیری می‌کند و به برد اطلاع می‌دهد تا شعله آبگرمکن با توجه به فشار آب تنظیم شود.

تصور کنید که این سنسور خراب شود و فشار آب را به‌درستی تشخیص ندهد. حالا اگر علاوه بر خرابی سنسور، حجم آب ورودی به آبگرمکن زیاد باشد، صدای تق تق را از آبگرمکن می‌شنوید. برای حل این مشکل باید سنسور فشار آب را بررسی و عیب‌یابی کنید. با تعویض سنسور تشخیص فشار آب، این صدا نیز برطرف می‌شود.

5- رسوب گرفتن مبدل آبگرمکن:

یکی از اصلی‌ترین دلایل صدای آبگرمکن دیواری، وجود رسوب در مبدل و سایر قطعات آبگرمکن است. در صورتی که املاح آب در داخل آبگرمکن رسوب کنند، صدای تق تق را از آبگرمکن می‌شنوید. در زمان عبور آب از مبدل، آب با رسوبات داخل مبدل برخورد کرده و صدای زیادی را ایجاد می‌کند. با حرکت این رسوب‌ها و عبور آنها از داخل لوله نیز صدای خاصی شنیده می‌شود.

با جرم‌گیری و رسوب‌زدایی آبگرمکن دیواری، این مشکل حل می‌شود و صداهای آزاردهنده داخل آبگرمکن متوقف می‌شوند.

6- مشکل در شیر اطمینان آبگرمکن:

خراب شدن شیر اطمینان، یکی از دلایل ایجاد صدای تق تق در آبگرمکن دیواری و ایستاده است. با کمک شیر اطمینان آبگرمکن، هوا و آب اضافی داخل آبگرمکن تخلیه می‌شود و فشار دستگاه به‌درستی تنظیم می‌شود.

در صورتی که شیر اطمینان آبگرمکن به‌درستی کار نکند، هوا داخل آبگرمکن گیر می‌کند و سر و صدای آبگرمکن بیشتر می‌شود. با بررسی و عیب‌یابی شیر اطمینان، این مشکل حل می‌شود و دیگر صدای تق تق را از آبگرمکن نمی‌شنوید.

7- لوله‌کشی نامناسب:

اگر به‌تازگی لوله‌کشی خانه را انجام داده‌اید و به دنبال علت صدای تق‌تق آبگرمکن هستید، باید بدانید که یکی از دلایل این مشکل، لوله‌کشی نامناسب است.

لوله‌کشی غیراصولی باعث می‌شود که حجم آب ورودی به آبگرمکن مناسب نباشد و در نتیجه صدای آبگرمکن به‌صورت تق‌تق به گوش برسد؛ بنابراین این موضوع را نیز در نظر داشته باشید و از فرد متخصص بخواهید که لوله‌کشی ساختمان شما را بررسی کند.

8- خراب بودن پمپ آبگرمکن دیواری:

در داخل آبگرمکن های جدید، از پمپ آب استفاده می‌شود تا آب گرم با فشار بیشتری به سمت لوله‌ها هدایت شود. زمانی که پمپ آبگرمکن خراب می‌شود، صدای زیادی را تولید می‌کند. بنابراین برای رفع صدای تق تق در آبگرمکن دیواری، بهتر است پمپ آبگرمکن را بررسی کنید و عیب‌یابی پمپ را انجام دهید.

روش رفع مشکل خاموش و روشن شدن مکرر پمپ آب ساختمان را در وبلاگ هوم سرویز یاد بگیرید.

علت صدای سوت کشیدن آبگرمکن
علت صدای سوت کشیدن آبگرمکن

علت سوت کشیدن آبگرمکن دیواری و آبگرمکن ایستاده و دیواری

علاوه بر صدای تق تق، در بسیاری از موارد صدای سوت کشیدن از آبگرمکن شنیده می‌شود که صدایی آزاردهنده و ناخوشایند است. در این بخش می‌خواهیم به سراغ علت سوت کشیدن آبگرمکن دیواری بوتان یا برندهای دیگر برویم تا دلایل این مشکل را بررسی کنیم.

موارد زیر از جمله دلایل سوت کشیدن آبگرمکن دیواری و ایستاده هستند:

1- رسوب گرفتگی مبدل:

یکی از اصلی‌ترین دلایل سوت کشیدن آبگرمکن، وجود رسوبات زیاد در مبدل است. برخورد آب با رسوبات داخل مبدل منجر به تولید صداهای عجیب از آبگرمکن می‌شود. اگر با انجام رسوب‌زدایی و شستشوی مبدل، این صدای ناخوشایند برطرف شد؛ یعنی مشکل آبگرمکن شما حل شده است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر آبگرمکن هم ارائه میده؟

2- ورود هوای زیاد به داخل محفظه آبگرمکن:

گاهی اوقات مشکل خاصی در آبگرمکن وجود ندارد و علت سوت کشیدن آبگرمکن دیواری، ورود هوای زیاد به داخل محفظه آبگرمکن باشد. در این حالت باید بررسی کنید که ببینید علت ورود این هوای زیاد چیست.

اگر آبگرمکن در محیطی نصب شده است که باد جریان دارد، باید آن را در داخل یک کابین قرار دهید و دودکش مناسبی نیز برای آبگرمکن نصب کنید تا هوای اضافی وارد محفظه احتراق نشود.

3- نامناسب بودن آب ورودی به آبگرمکن:

نامناسب بودن کیفیت آب، روی صداهای تولید شده در آبگرمکن تاثیر می‌گذارد. زمانی که آب ورودی به آبگرمکن فشار زیادی داشته باشد یا بسیار سرد باشد، صدای آبگرمکن شبیه به صدای سوت شنیده می‌شود.

4- خرابی قطعه پرشر سوئیچ هوا، پمپ یا سنسور فشار آب:

گاهی اوقات خراب شدن پرشر سوئیچ هوا، پمپ و سنسور فشارسنج آب باعث ایجاد صداهای مختلف در آبگرمکن می‌شود. در این حالت باید تمام قطعات آبگرمکن را بررسی کنید و از سالم بودن لوله‌ها مطمئن شوید.

برای بررسی و عیب‌یابی قطعات آبگرمکن، بهتر است از افراد متخصص و باتجربه برای تعمیرات آبگرمکن کمک بگیرید تا تمام مشکلات آبگرمکن شما را برطرف کنند.

صدای آبگرمکن دیواری هنگام روشن شدن
رفع مشکلات آبگرمکن دیواری

علت صدای انفجاری در زمان روشن‌ شدن آبگرمکن

شنیدن صدای انفجار از آبگرمکن دیواری هنگام روشن شدن، موضوعی نگران‌کننده است که در این قسمت با دلایل آن آشنا خواهید شد.

عوامل زیر باعث انفجاری روشن شدن آبگرمکن و تولید صدای زیاد می‌شود:

1- نامناسب بودن شعله شمعک:

به محض باز کردن شیر آب گرم، اندازه شعله آبگرمکن بیشتر می‌شود و مشعل آبگرمکن را روشن می‌کند تا مراحل گرم کردن آب در آبگرمکن انجام شود. اگر به محض روشن شدن مشعل آبگرمکن، صدای شبیه به انفجار را می‌شنوید، باید بدانید که شمعک آبگرمکن دچار مشکل شده است.

زمانی که شمعک سولفاته شود یا میزان زیادی گرد و غبار روی سوراخ‌های آن جمع شوند، فشار شعله پایین می‌آید و قدرت چندانی نخواهد داشت. در این حالت، مخزن پر از گاز شده و ناگهان روشن می‌شود. با عیب یابی شمعک و تمیز کردن شمعک آبگرمکن، این مشکل نیز حل می‌شود.

2- زیاد بودن فشار گاز:

یکی دیگر از دلایل روشن شدن آبگرمکن به همراه صدای انفجاری، زیاد بودن فشار گاز آبگرمکن است. در این حالت تا زمانی که مشعل روشن شود، گاز زیادی در داخل محفظه احتراق جمع می‌شود و به محض روشن شدن شعله، مشعل ناگهان شعله‌ور می‌شود و صدای انفجار به گوش می‌رسد. بسیاری از افراد از انفجاری روشن شدن آبگرمکن می‌ترسند و به دنبال حل این موضوع هستند.

برای رفع این مشکل باید میزان فشار گاز آبگرمکن را تنظیم کنید تا این مشکل برطرف شود و بتوانید به‌درستی از آبگرمکن استفاده کنید.

3- مشکل در شیر هواگیر:

شیر هواگیر، وظیفه هواگیری و تنظیم فشار آبگرمکن را بر عهده دارد. اگر این قطعه خراب شود و کارش را به‌درستی انجام ندهد، شاهد صدای آبگرمکن به‌صورت انفجاری خواهید بود و از این موضوع اذیت خواهید شد.

بنابراین برای رفع صدای انفجاری آبگرمکن، باید شیر هواگیر آبگرمکن را نیز بررسی کنید. در صورت وجود مشکل یا گرفتگی این قطعه، برای تعمیر یا تعویض شیر هواگیر اقدام کنید.

مراحل هواگیری آبگرمکن دیواری را در وبلاگ هوم سرویز یاد بگیرید و این کار مهم را برای آبگرمکن منزلتان انجام دهید.

4- مشکل در جرقه‌زن:

یکی از دلایل انفجاری روشن‌ شدن آبگرمکن، وجود مشکل در جرقه‌زن است. در این حالت، جرقه‌زن نمی‌تواند به‌درستی جرقه را ایجاد کند و تا زمان روشن‌ شدن شمعک، محفظه آبگرمکن پر از گاز می‌شود.

برای رفع این مشکل، بهتر است فاصله جرقه‌زن تا شمعک را تنظیم کنید تا جرقه ایجاد شده در شعله، به‌خوبی به مشعل آبگرمکن برسد. همچنین در صورت خرابی این قطعه، جرقه زن آبگرمکن را تعویض کنید.

5- نداشتن هوای کافی:

در بخش‌های قبلی گفتیم که ورود هوای زیاد به آبگرمکن باعث سوت کشیدن آبگرمکن می‌شود. همان‌طور که وجود هوای زیاد برای آبگرمکن نامناسب است و منجر به تولید صداهای غیرطبیعی می‌شود، کم شدن هوای اطراف آبگرمکن نیز باعث می‌شود که در کارکرد این دستگاه اختلال ایجاد شود.

بنابراین، اگر آبگرمکن را در مکانی نصب کرده‌اید که هوا به‌درستی گردش ندارد، این احتمال وجود دارد که شاهد انفجاری روشن‌ شدن آبگرمکن باشید. بهتر است بدانید که این مشکل به دلیل کافی نبودن هوا اتفاق می‌افتد و قابل حل است. با تغییر مکان آبگرمکن، هوای کافی در محفظه آبگرمکن جریان خواهد داشت و دیگر آبگرمکن شما با صدای ناگهانی روشن نمی‌شود.

تعمیر انواع آبگرمکن
علت صدای انفجاری آبگرمکن هنگام روشن شدن

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره صدای آبگرمکن دیواری با شما صحبت کردیم و رایج‌ترین دلایل تولید صدا در آبگرمکن را بررسی کردیم. حالا شما می‌دانید که صداهایی مانند صدای تق تق، صدات سوت و صدای انفجاری آبگرمکن به چه دلایلی ایجاد می‌شود و برای رفع این صداها چه باید کرد.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مطالب برای شما کاربردی و مفید باشد.

اگر در زمینه نصب یا سرویس وسایل گرمایشی مانند بخاری، آبگرمکن و پکیج تخصصی ندارید، بهتر است انجام این کارها را به افراد متخصص بسپارید. تعمیرکاران حرفه‌ای و باتجربه هوم سرویز، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان هستند و کارهایی مانند نصب آبگرمکن، سرویس پکیج، تعمیر آبگرمکن و لوله‌کشی شوفاژ را با بهترین قیمت برای شما انجام می‌دهند.

برای استفاده از خدمات تیم هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای نصب و تعمیر آبگرمکن ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، کارشناسان ما در هوم سرویز، با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا