هوم سرویز

آموزش هواگیری آبگرمکن دیواری

آبگرمکن، یکی از مهم‌ترین وسایل گرمایشی در خانه است که دائماً آب گرم موردنیاز افراد را تولید می‌کند. بعد از خرید آبگرمکن و نصب آن، می‌توان از وجود آب گرم در منزل لذت برد و کارهایی مانند شستشوی ظروف و حمام کردن را به‌راحتی انجام داد. برای افزایش طول عمر آبگرمکن دیواری و بهبود عملکرد آن، باید کارهایی مانند رسوب‌زدایی و سرویس دوره‌ای آبگرمکن را انجام داد. همچنین یکی از کارهای بسیار مهم، هواگیری آبگرمکن دیواری است که روی عملکرد بهتر این وسیله تاثیر مستقیم می‌گذارد.

خوشبختانه هواگیری آبگرمکن بسیار راحت است و شما می‌توانید خودتان این کار را به‌راحتی انجام دهید. با هواگیری کردن، هوای اضافی موجود در لوله‌های آبگرمکن خارج می‌‌شوند و آبگرمکن دیواری بهتر کار می‌کند.

در این مطلب می‌خواهیم روش هواگیری آبگرمکن دیواری را به شما آموزش دهیم و مراحل انجام این کار را با هم بررسی کنیم. همچنین شما را با بهترین زمان برای هواگیری آبگرمکن بوتان و ایران رادیاتور آشنا خواهیم کرد.

اگر در منزل خود از آبگرمکن دیواری استفاده می‌کنید و دوست دارید عملکرد این وسیله را بهتر کنید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

چگونه آبگرمکن دیواری را هواگیری کنیم؟
چگونه آبگرمکن دیواری را هواگیری کنیم؟

اهمیت هواگیری آبگرمکن

آبگرمکن دیواری به لوله‌های آب متصل است و دائماً آب در داخل مخزن آبگرمکن جریان دارد. گاهی اوقات به دلیل پایین و بالا شدن فشار آب شهری، ممکن است به همین خاطر ممکن است هوای زیادی در داخل لوله‌های آبگرمکن جمع شود. جمع شدن هوا در لوله‌های آبگرمکن باعث کاهش بازدهی آبگرمکن می‌شود و کیفیت آب گرم را پایین می‌آورد.

در این حالت شاهد این موضوع خواهید بود که دمای آب گرم خیلی بالا نمی‌رود و حتی گاهی اوقات آب سرد می‌شود. به همین دلیل باید هرازگاهی برای هواگیری آبگرمکن اقدام کنید تا هوای اضافی لوله‌ها تخلیه شوند و آبگرمکن به‌درستی کار کند.

آموزش تصویری هواگیری آبگرمکن دیواری بوتان
آموزش تصویری هواگیری آبگرمکن دیواری بوتان و ایران رادیاتور

مزایای هواگیری آبگرمکن دیواری

در ادامه، با مزایای هواگیری آبگرمکن آشنا خواهید شد و متوجه می‌شوید که چرا باید به صورت منظم هواگیری آبگرمکن بوتان، ایران رادیاتور و… را انجام دهید.

از جمله مزایای هواگیری آبگرمکن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- جلوگیری از ایجاد رسوب:

همانطور که توضیح دادیم، وجود هوا در داخل لوله‌های آبگرمکن، گردش آب در لوله‌ها را مختل می‌کند. یکی از پیامدهای منفی وجود هوا در آبگرمکن این است که منجر به تجمع رسوبات در داخل لوله‌ها می‌شود. رسوب‌زدگی مبدل آبگرمکن، یکی از دلایل نوسان درجه حرارت آبگرمکن است که روی کیفیت آب گرم نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

به همین دلیل است که پس از مدتی، به رسوب زدایی آبگرمکن خودتان خواهید داشت و باید مبدل آن را به‌صورت کامل شستشو دهید تا تمامی رسوبات موجود در آن تمیز شود. بنابراین برای جلوگیری از رسوب‌گرفتگی آبگرمکن بهتر است برای هواگیری دستگاه اقدام کنید.

2- بهبود کیفیت آب گرم:

زمانی که هوا در لوله‌ها وجود داشته باشد، آبگرمکن نمی‌تواند به‌درستی کار گرم‌ کردن آب را انجام دهد و به همین خاطر شاهد این خواهید بود که آب گرم کیفیت مناسبی ندارد و دمای آن خیلی بالا نیست.

بنابراین، باید هواگیری انجام شود تا آبگرمکن، کار گرم‌ کردن آب را با قدرت بیشتری انجام دهد و همواره از وجود آب داغ در منزلتان بهره‌مند شوید.

3- افزایش فشار آب:

باید بدانید که اگر هوای موجود در لوله‌ها زیاد باشد، باعث می‌شود که فشار آب افت کند و آب گرم شدیداً کم‌ فشار شود. برای رفع این مشکل هواگیری آبگرمکن دیواری را باید انجام دهید تا فشار آب گرم دستگاه بیشتر شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر آبگرمکن هم ارائه میده؟

4- کاهش مصرف انرژی:

زمانی که در داخل لوله‌های آبگرمکن هوا وجود داشته باشد، آبگرمکن مجبور است دمای مشعل را بیشتر کند تا به این طریق بتواند کار گرم‌ کردن آب را با کیفیت بیشتری انجام دهد. این موضوع باعث می‌شود که آبگرمکن مقدار گاز بیشتری بسوزاند. با افزایش مصرف گاز و آب، هزینه‌های شما نیز بیشتر می‌شود.

با انجام کارهایی مانند هواگیری و سرویس آبگرمکن، عملکرد آبگرمکن دیواری شما بهتر می‌شود و مدت زمان بیشتری می‌توانید از آبگرمکن منزلتان استفاده کنید.

سرویس و تعمیر انواع آبگرمکن
بهترین زمان برای هواگیری آبگرمکن

چه زمانی باید هواگیری آبگرمکن دیواری را انجام دهیم؟

حالا که با اهمیت هواگیری آبگرمکن دیواری آشنا شدید، احتمالاً این سؤال برایتان پیش می‌آید که هر چند وقت یکبار باید هواگیری آبگرمکن را انجام داد؟ برای تشخیص بهترین زمان هواگیری این دستگاه، باید به موارد زیر توجه کنید:

1- زمان نصب اولیه:

اولین کاری که بعد از نصب آبگرمکن دیواری باید انجام شود، هواگیری آبگرمکن است. با انجام این کار، هوای موجود در آبگرمکن به‌صورت کامل تخلیه می‌شود و عملکرد دستگاه بهتر خواهد شد.

2- بعد از سرویس یا تعمیر آبگرمکن:

بعد از سرویس یا تعمیر آبگرمکن نیز باید هواگیری دستگاه را انجام دهید. در زمان تعمیر آبگرمکن دیواری، تمام قطعات و لوله‌های آن باز می‌شوند و ممکن است هوا در داخل لوله‌های آبگرمکن جمع شود. به همین خاطر بهتر است پس از بستن قطعات آبگرمکن، نسبت به هواگیری آن نیز اقدام کنید تا هوای اضافی از دستگاه بیرون بیاورد.

3- عدم استفاده از آبگرمکن به مدت طولانی:

فرض کنید شما به خانه‌ای نقل‌مکان می‌کنید که مدت‌ زمان زیادی کسی در آنجا ساکن نبوده است و آبگرمکن نیز مدت زیادی استفاده نشده است. در این حالت نیز باید کار هواگیری آبگرمکن دیواری را انجام دهید. زیرا در هنگام عدم استفاده از آبگرمکن به مدت زیاد، هوا در داخل لوله‌های آن جمع می‌شود. در این شرایط، این امکان نیز وجود دارد که رنگ آب گرم و کیفیت آن نیز پایین بیاید. با هواگیری و سرویس آبگرمکن، این مشکلات برطرف می‌شوند.

رنگ گرفتن آب داغ خروجی از دستگاه، یکی از مشکلات رایج آبگرمکن بوتان است که با کمک افراد متخصص برطرف می‌شود.

4- جابه‌جایی آبگرمکن:

یکی دیگر از زمان‌هایی که باید هواگیری آبگرمکن دیواری را انجام دهید، بعد از جابه‌جایی آبگرمکن است. مثلاً زمانی که آبگرمکن خودتان را به مکان دیگری منتقل می‌کنید یا محیط آن را تغییر می‌دهید، باید نسبت به هواگیری دستگاه اقدام کنید. چون این کار مانند این است که از ابتدا آبگرمکن را نصب‌ کرده باشید.

5- قبل از شروع فصل‌های سرد سال:

اکثر اوقات ما در فصل‌های سرد سال بیشتر از آبگرمکن استفاده می‌کنیم و کارهای عادی مانند شستشوی دست و صورت و ظروف و… را با استفاده از آب گرم انجام می‌دهیم.

به همین خاطر نیاز است که در شروع فصل سرما نیز آبگرمکن را سرویس و هواگیری کنید. با این کار، مشکلات آبگرمکن برطرف می‌شود و در طول فصول سرد سال بدون مشکل کار می‌‌کند.

هواگیری آبگرمکن بوتان مدل b3115
نحوه هواگیری آبگرمکن بوتان و بیتا

نحوه هواگیری آبگرمکن دیواری

حالا که با اهمیت هواگیری آبگرمکن و بهترین زمان برای انجام این کار آشنا شدید، خوب است نحوه هواگیری آبگرمکن دیواری را نیز یاد بگیرید تا بتوانید این کار را برای انواع آبگرمکن‌های ایران رادیاتور، بوتان، ایران شرق، پلار و… انجام دهید.

برای هواگیری آبگرمکن و تخلیه هوای موجود در این دستگاه، اقدامات زیر را انجام دهید:

1- شیرهای ورودی آب را ببندید:

اولین مرحله برای هواگیری آبگرمکن دیواری این است که شیر لوله‌های آب ورودی را ببندید تا آب وارد آبگرمکن نشود.

2- آبگرمکن را خاموش کنید:

در دومین مرحله، نیاز است که آبگرمکن را به‌صورت کامل خاموش کنید و شیر گاز آن را ببندید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر آبگرمکن هم ارائه میده؟

3- دستگاه را خنک کنید:

اگر تازه از آبگرمکن استفاده کرده‌اید، حدوداً نیم ساعت صبر کنید تا دستگاه کاملاً خنک شود و بتوانید کار هواگیری آبگرمکن دیواری را انجام دهید. در صورت خنک بودن آبگرمکن، نیازی به این مرحله نیست.

4- شیلنگ خروجی را نصب کنید:

در زیر آبگرمکن یک شیر تخلیه وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید کار هواگیری را انجام دهید. برای این کار باید به سر این شیر تخلیه، شیلنگی وصل کنید. سپس سر شیلنگ را در داخل ظرف یا سینک ظرف‌شویی قرار دهید تا آب موجود در آبگرمکن از این شیلنگ خارج شود.

5- شیر تخلیه آبگرمکن را باز کنید:

در مرحله بعد نیاز است که شیر تخلیه را باز کنید تا تمام هوا و آب موجود در آن، خارج شود و به بیرون بریزد.

6- شیرهای آب گرم را باز کنید:

در مرحله بعدی نیاز است که تمامی شیرهای آب گرم موجود در خانه از جمله دستشویی، روشویی، ظرف‌شویی، حمام و… را باز کنید تا آب داخل تمام لوله‌ها تخلیه شود. پس از تخلیه کامل آب موجود در آبگرمکن، تمامی شیرها را ببندید. سپس به سراغ شیر تخلیه آبگرمکن بروید و این شیر را نیز ببندید.

7- شیر آب ورودی را باز کنید:

در مرحله بعدی نیاز است که ورودی آب را باز کنید تا مجدداً آب وارد لوله‌های آبگرمکن شود و دستگاه برای شروع کار آماده شود.

8- آبگرمکن را روشن کنید:

در این مرحله کار هواگیری آبگرمکن دیواری به اتمام رسیده است و شما می‌توانید شیر گاز آبگرمکن را باز کرده و دستگاه را روشن کنید. یادتان باشد که درجه دمای آب را نیز تنظیم کنید تا بتوانید از وجود آب گرم فراوان در منزلتان لذت ببرید.

در وبلاگ هوم سرویز، شما می‌توانید مراحل هواگیری انواع پکیج، حوله خشک کن، رادیاتور شوفاژ و… را یاد بگیرید و خودتان به‌راحتی این کارها را انجام دهید.

سرویس و تعمیر آبگرمکن دیواری
سرویس و تعمیر آبگرمکن دیواری

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره هواگیری آبگرمکن دیواری صحبت کردیم و اهمیت این کار را به شما توضیح دادیم. همچنین شما را با مزایای هواگیری آبگرمکن و بهترین زمان برای انجام این کار آشنا کردیم. با انجام هواگیری آبگرمکن، شاهد بالا رفتن بازدهی این وسیله و کاهش مشکلات آبگرمکن خواهید بود.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد.

اگر در زمینه نصب یا سرویس وسایل گرمایشی مانند بخاری، آبگرمکن و پکیج تخصصی ندارید، بهتر است انجام این کارها را به افراد متخصص بسپارید. تعمیرکاران حرفه‌ای و باتجربه هوم سرویز، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان هستند و کارهایی مانند نصب رادیاتور، تعمیرات پکیج، تعمیر آبگرمکن و لوله‌کشی شوفاژ را با بهترین قیمت برای شما انجام می‌دهند.

برای استفاده از خدمات تیم هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای نصب و تعمیر آبگرمکن ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، کارشناسان ما در هوم سرویز، با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا