هوم سرویز

8 علت گرم نشدن رادیاتور شوفاژ

با رسیدن فصل پاییز و زمستان، همه ما به فکر گرم کردن فضای خانه خود هستیم تا کمتر احساس سرما کنیم و راحت‌تر روزهای سرد را سپری کنیم. به همین دلیل است که در منزل خود، از انواع وسایل گرمایشی مانند بخاری و رادیاتور استفاده می‌کنیم. رادیاتور با کمک پکیج گرم می‌شود و کار گرمایش محیط را انجام می‌دهد. گاهی اوقات این احتمال وجود دارد که شاهد گرم نشدن رادیاتور شوفاژ باشیم. یعنی با وجود روشن بودن پکیج، رادیاتورها سرد بمانند و نتوانند کار گرمایش محیط را به‌خوبی انجام دهند.

گرم نشدن رادیاتورها، مشکلی جدی است که به دلایل مختلفی پیش می‌آید. این مشکل باید سریعاً برطرف شود تا بتوان از رادیاتورها به‌خوبی استفاده کرد و خانه‌ای گرم و دلپذیر داشت.

در این نوشته با 8 علت گرم نشدن رادیاتور شوفاژ آشنا خواهید شد. همچنین یاد می‌گیرید که چگونه این مشکل را حل کنید. اگر به دنبال این هستید که با دلایل گرم نشدن رادیاتور شوفاژ بیشتر آشنا شوید و روش حل این مشکل را یاد بگیرید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

دلایل گرم نشدن رادیاتور شوفاژ
آشنایی با دلایل گرم نشدن رادیاتور پکیج

دلایل گرم نشدن رادیاتور شوفاژ چیست؟

همان‌طور که توضیح دادیم، گرم نشدن رادیاتور شوفاژ دلایل متعددی دارد. گاهی اوقات ایراد از پکیج یا موتورخانه است که اجازه گرم شدن را به رادیاتورهای پکیج نمی‌دهد. گاهی اوقات هم در لوله‌های شوفاژها جسمی گیر کرده است و مسیر لوله مسدود شده است. به همین دلیل برای پیدا کردن دلیل گرم نشدن رادیاتورها، باید موارد مختلف را بررسی کنید. به یاد داشته باشید که برای رفع مشکلات مربوط به رادیاتورها، بهتر است از فرد متخصص و تعمیرکار شوفاژ کمک بگیرید تا تمام مشکلات شوفاژهای منزلتان را برطرف کنند.

دلایل سرد بودن رادیاتور پکیج
دلایل سرد بودن رادیاتور پکیج

علت گرم نشدن رادیاتور شوفاژ

بسیاری از افراد از این موضوع شکایت می‌کنند که آب گرم است ولی رادیاتورها سرد هستند و محیط خانه سرد شده است. باید بدانید که احتمال بروز این مشکل برای تمام رادیاتورها و پکیج‌ها وجود دارد. موارد زیر از جمله دلایل اصلی گرم نشدن رادیاتور شوفاژ هستند:

1- وجود هوا در لوله‌های شوفاژ:

اگر دوست دارید رادیاتورها به‌درستی کار کنند و هرگز دچار مشکل نشوند، باید به صورت منظم کار سرویس و هواگیری رادیاتورها را انجام دهید. روند هواگیری رادیاتورها به این صورت است که هوای اضافی داخل رادیاتورها تخلیه می‌شود تا آب گرم در داخل رادیاتورها بهتر جریان داشته باشد.

اگر سیستم گرمایشی منزلتان را فعال کرده‌اید و پکیج را روی حالت زمستان قرار داده‌اید، باید به تدریج رادیاتورهای منزلتان گرم شوند. اگر پکیج روشن است ولی رادیاتورها گرم نمی شوند، احتمالاً داخل رادیاتورها هوا جمع شده است. در این حالت، باید هواگیری رادیاتور شوفاژ را انجام دهید تا این هوای اضافی تخلیه شود.

برای آشنایی با روش هواگیری رادیاتورها می‌توانید به وبلاگ هوم سرویز مراجعه کنید و مراحل این کار را یاد بگیرید. هواگیری رادیاتورها با کمک پیچ مخصوص هواگیری انجام می‌شود. بعد از باز کردن پیچ هواگیری روی شوفاژ، مشاهده می‌کنید که مقدار زیادی آب به همراه هوا از لوله‌ها خارج می‌شود. هنگامی که جریان آب خروجی از رادیاتورها به حالت عادی درآمد، یعنی هوای داخل لوله‌ها به‌صورت کامل خالی شده است. معمولاً بعد از هواگیری، مشکل رادیاتورها حل می‌شود و شروع به گرم شدن می‌کنند.

در صورتی که بعد از هواگیری رادیاتورها، باز هم شوفاژها سرد بودند، دلایل دیگر این موضوع را بررسی کنید.

پکیج روشن است ولی رادیاتور گرم نمیشود
تعمیر رادیاتور شوفاژ

2- کم بودن فشار پکیج:

دومین دلیل گرم نشدن رادیاتور شوفاژ، پایین بودن فشار پکیج است. در حالتی که فشار پکیج پایین باشد، آب گرم کافی در لوله‌ها جریان نخواهد داشت. در نتیجه پکیج فشار کافی برای گرم کردن رادیاتورها را ندارد.

پایین بودن فشار پکیج هم باعث نیمه گرم شدن رادیاتورها می‌شود و هم یکی از دلایل گرم نشدن آب گرم پکیج است. برای رفع این مشکل باید فشار پکیج را تنظیم کنید تا این مشکل به‌‌سادگی برطرف شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب رادیاتور شوفاژ هم ارائه میده؟

برای این کار نیاز است که ابتدا به نشانگر فشار پکیج نگاه کنید و ببینید که فشار پکیج روی چه عددی قرار دارد. اگر عقربه فشارسنج پکیج، عدد کمتر از نیم بار (0.5) را نشان دهد، یعنی فشار پکیج شما پایین آمده است و باید مجدداً فشار آن را تنظیم کنید.

برای افزایش فشار پکیج، باید به سراغ شیر پرکن بروید که در قسمت زیر بدنه پکیج قرار دارد و به رنگ آبی یا مشکی است. بعد از چرخاندن و باز کردن شیر پرکن، مشاهده می‌کنید که عدد فشار پکیج بالا می‌رود و به محدوده بین 1.5 تا 2 می‌رسد. پس از اینکه عقربه فشارسنج به عدد بالاتر از یک رسید، شیر پرکن را محکم ببندید تا مجدداً فشار پکیج افت نکند.

بعد از انجام این کار، پکیج خود را ریست کنید تا مجدداً کار خود را شروع کند. اگر بعد از چند دقیقه، رادیاتورها شروع به گرم شدن کردند، یعنی مشکل پکیج حل شده است؛ اما اگر باز هم شاهد افت فشار پکیج بودید، احتمالاً شیر پرکن پکیج شما خراب شده است و به تعویض نیاز دارد.

خرابی شیر پرکن، یکی از دلایل افت فشار آب در پکیج است که مشکلات زیادی را برای پکیج شما ایجاد می‌کند.

کم بودن فشار پکیج
کم بودن فشار پکیج

3- وجود رسوب در لوله‌های شوفاژ:

یکی از مهم‌ترین دلایل گرم نشدن رادیاتور شوفاژ، تجمع رسوب در لوله‌های شوفاژ است. زمانی که رسوبات آب در رادیاتورها جمع می‌شوند، آب گرم در رادیاتور به‌درستی گردش نخواهد داشت و این موضوع باعث اختلال در عملکرد پکیج و سیستم شوفاژها می‌شود. به همین دلیل باید رسوب‌زدایی پکیج و شوفاژها را به صورت منظم انجام دهید تا مشکلی برای شوفاژهای شما پیش نیاید.

همچنین باید بدانید که وجود رسوب در لوله‌های شوفاژها، باعث می‌شود که صداهای عجیب‌وغریبی را از شوفاژها بشنوید. قبلاً درباره دلایل صداهای داخل شوفاژ با شما صحبت کردیم و روش رفع این مشکل را به شما توضیح دادیم. با رسوب‌زدایی رادیاتورها و از بین بردن رسوبات داخل لوله‌ها، مسیر آب گرم باز می‌شود و روند گرم شدن رادیاتورها به‌درستی انجام خواهد شد.

بهتر است انجام کارهای تخصصی مانند لوله کشی شوفاژ و رسوب‌زدایی رادیاتورها را به افراد متخصص بسپارید تا با کمک ابزارهای مخصوص، خیلی سریع این کارها را برای شما انجام دهند.

4- وجود مشکل در شعله پکیج:

همان‌طور که می‌دانید، پکیج دیواری، کار گرم کردن آب را انجام می‌دهد و سپس این آب گرم را وارد لوله‌های شوفاژ می‌کند. با چرخش آب در لوله‌های داخلی، رادیاتورها گرم می‌شوند و این گرما را به محیط خانه منتقل می‌کنند. حالا اگر شعله پکیج کم و نامناسب باشد، نمی‌تواند آب را به‌خوبی گرم کند و آب سرد را به سمت شوفاژها می‌فرستد. به همین دلیل است که وجود مشکل در شعله پکیج، با سرد بودن رادیاتورها ارتباط مستقیمی دارد.

اگر مشاهده کردید که پکیج روشن است ولی رادیاتورها گرم نمی‌شوند، به سراغ پکیج بروید و شعله این دستگاه را بررسی کنید. بروز مشکل در الکترود جرقه زن و گرفتگی مشعل پکیج، باعث می‌شود که شعله پکیج به صورت کامل در تمام قسمت‌های مشعل منتشر نشود و دمای پکیج پایین بیاید.

برای رفع این مشکل ابتدا به سراغ اجزای داخلی پکیج بروید و قطعات معیوب پکیج مانند میله جرقه زن را تعویض کنید. همچنین مشعل پکیج را تمیز کنید تا گروغبار روی مشعل پاک شود. حالا مشکل اصلی پکیج شما حل شده است و شعله پکیج مانند حالت عادی روشن می‌شود.

کاری که شما باید در این مرحله انجام دهید این است که دمای پکیج را بالا ببرید. با انجام این کار، شدت شعله پکیج بیشتر می‌شود و دمای آب گرم بالاتر می‌رود که این موضوع روی افزایش دمای رادیاتورها تاثیر می‌گذارد.

اگر با قطعات داخلی پکیج آشنایی ندارید، بهتر است تعویض میله جرقه زن و عیب‌یابی مشعل پکیج را با کمک تعمیرکار متخصص انجام دهید.

شعله پکیج
شعله پکیج

5- پایین بودن فشار آب ساختمان:

حالا شما با روند گرم شدن رادیاتورهای پکیج آشنا هستید و می‌دانید که با چرخش آب گرم تولید شده در پکیج، شوفاژهای داخل خانه نیز گرم می‌شوند. حالا اگر فشار آب ساختمان پایین باشد، میزان تولید آب گرم کم می‌شود و گردش آب گرم در رادیاتورها با اختلال مواجه می‌شود.

بنابراین، یکی از دلایل گرم نشدن رادیاتور شوفاژ، پایین بودن فشار آب ساختمان و در نتیجه کاهش میزان آب گرم پکیج است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب رادیاتور شوفاژ هم ارائه میده؟

برای بررسی میزان فشار آب ساختمان، آب سرد را باز کنید تا ببینید که فشار آب کم است یا خیر. اگر فشار آب سرد هم کم باشد؛ یعنی فشار آب ساختمان پایین است و به همین دلیل رادیاتورها سرد شده‌اند. در حالتی که فشار آب ساختمان مشکلی نداشته باشد و باز هم رادیاتورها گرم نشوند، باید سایر بخش‌های پکیج و شوفاژها را بررسی کنید.

6- خرابی شیر رادیاتورها:

اگر شاهد گرم نشدن یکی از رادیاتورهای پکیج هستید، باید بدانید که همان رادیاتور دچار مشکل شده است. در صورتی که شیر رادیاتور شوفاژ خراب شود، روند گرمایش رادیاتور دچار مشکل خواهد شد.

مواردی مانند چکه کردن آب از شیر رادیاتور، سردی رادیاتور و بسته نشدن شیر رادیاتور نشان‌دهنده خرابی شیر رادیاتور هستند. برای رفع این مشکل، باید از افراد متخصص بخواهید که شیر پایینی رادیاتور و مغزی آن را بررسی کند و در صورت نیاز، تعویض این قطعه را انجام دهد. با تعویض شیر رادیاتور، آب گرم در لوله‌های داخلی به گردش درمی‌آید و شوفاژ گرم می‌شود.

خرابی شیر رادیاتور
خرابی شیر رادیاتور

7- خرابی سنسور تشخیص دمای رادیاتور:

در مسیر آب ورودی به سیستم گرمایشی، سنسوری به نام ntc وجود دارد. این ان تی سی در مسیر ارسال آب گرم به سمت رادیاتورها قرار دارد. وظیفه ntc این است که دمای آب گرم ارسال شده به سمت رادیاتورها را اندازه‌گیری کند و به برد پکیج دمای آب را اطلاع دهد. با کمک ntc، دمای رادیاتورهای پکیج دقیقاً به میزان دمای تنظیم شده می‌رسد.

زمانی که قطعه ان تی سی خراب شود، دیگر نمی‌تواند دمای شوفاژها را به‌درستی تشخیص دهد و اطلاعات نادرست را برای برد پکیج می‌فرستد. در نتیجه این احتمال وجود دارد که برد پکیج دستور خاموش شدن مشعل را بدهد تا دمای رادیاتورهای پکیج پایین بیاید. با تعویض قطعه ntc آب گرم رادیاتورها، این مشکل حل می‌شود.

8- هواگیری نادرست:

آخرین دلیل احتمالی گرم نشدن رادیاتورهای شوفاژ، هواگیری نادرست رادیاتورها است. اگر شما هواگیری رادیاتورها را به‌درستی انجام ندهید، باز هم هوا در داخل لوله‌ها می‌ماند و اجازه گردش صحیح آب گرم در شوفاژها را نمی‌دهد. به همین دلیل اگر می‌خواهید مشکل گرم نشدن رادیاتور شوفاژ را حل کنید، هواگیری رادیاتورها را به صورت اصولی انجام دهید.

علت گرم نشدن شوفاژ بعد از هواگیری
علت گرم نشدن شوفاژ بعد از هواگیری

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره دلایل گرم نشدن رادیاتور شوفاژ صحبت کردیم و دلایل این موضوع را به شما توضیح دادیم. حالا شما می‌دانید که برای رفع مشکل سرد بودن رادیاتورها، باید چه کارهایی را انجام دهید تا شوفاژهای منزل شما مجدداً گرم شوند.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مطالب برای شما کاربردی و مفید باشد.

اگر در زمینه نصب یا سرویس وسایل گرمایشی مانند بخاری و پکیج تخصصی ندارید، بهتر است انجام این کارها را به افراد متخصص بسپارید. تعمیرکاران حرفه‌ای و باتجربه هوم سرویز، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان هستند و کارهایی مانند نصب رادیاتور شوفاژ، تعمیر پکیج و لوله‌کشی شوفاژ را با بهترین قیمت برای شما انجام می‌دهند.

برای استفاده از خدمات تیم هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای نصب و تعمیر وسایل گرمایشی ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، همیاران هوم سرویز، با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا