هوم سرویز

رادیاتور پنلی بهتر است یا پره‌ای؟ مقایسه رادیاتور پنلی و پره ای

یکی از محبوب‌ترین سیستم‌های گرمایشی در ایران، شوفاژ است. روش کار شوفاژ به این صورت است که ابتدا آب گرم در داخل پکیج و آبگرمکن یا موتورخانه گرم می‌شود. سپس این آب گرم به سمت رادیاتورها به حرکت درمی‌آید. با گردش آب گرم در لوله‌های داخل رادیاتور، شوفاژها گرم می‌شوند و این گرما را به محیط خانه انتقال می‌دهند. امروزه انواع مدل‌های رادیاتور در بازار وجود دارد و شما می‌توانید از میان انواع رادیاتورهای شیشه‌ای، پنلی و پره‌ای، گزینه دلخواه خود را انتخاب کنید. دو مدل رادیاتور پنلی و رادیاتور پره‌ای در ایران بسیار محبوب هستند و آمار نصب این رادیاتورها بالا است. بسیاری از افراد در هنگام انتخاب رادیاتور این سوال را می‌پرسند که رادیاتور پنلی بهتره یا پره ای؟

باید بدانید که هرکدام از رادیاتورهای پنلی و پره‌ای، مزایا و معایب خاص خودشان را دارند و شما باید با ویژگی‌های این دو مدل رادیاتور آشنا شوید تا بتوانید بهترین مدل رادیاتور را برای منزل خود انتخاب کنید.

در این نوشته قصد داریم به مقایسه رادیاتور پنلی و پره ای بپردازیم و شما را با ویژگی‌های این دو مدل رادیاتور بیشتر آشنا کنیم. اگر قصد نصب رادیاتور شوفاژ را دارید و می‌خواهید بدانید که رادیاتور پره ای بهتره یا پنلی، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه باشید.

رادیاتور پنلی
رادیاتور پنلی

مهم‌ترین تفاوت بین رادیاتور پنلی و پره ای چیست؟

در این قسمت می‌خواهیم به بررسی تفاوت رادیاتور پنلی و رادیاتور پره‌ای بپردازیم و این دو مدل رادیاتور را با هم مقایسه کنیم و در آخر به این سوال پاسخ دهیم که رادیاتور پنلی بهتره یا پره ای.

باید بدانید که رادیاتورهای پنلی از جنس فولاد ساخته می‌شوند و به رادیاتورهای فولادی نیز معروف هستند. در حالی که رادیاتورهای پره‌ای از جنس آلومینیوم هستند و به آنها رادیاتور آلومینیومی گفته می‌شود.

از جمله تفاوت‌های رادیاتور پنلی و رادیاتور پره ای می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- نحوه تولید:

روش تولید رادیاتورهای پره‌ای و رادیاتورهای پنلی با هم فرق دارند. رادیاتورهای پره‌ای به روش قالب‌گیری تهیه می‌شوند و در پایان، هرکدام از پره‌ها به هم وصل می‌شود. در بعضی از رادیاتور پره‌ای، این احتمال وجود دارد که اتصال پره‌ها به هم دچار مشکل شود و پره از رادیاتور جدا شود.

اما در رادیاتورهای فولادی، بدنه رادیاتور به‌صورت یکسره و با فرم‌دهی به فلز فولاد ساخته می‌شود. سپس جوشکاری روی رادیاتور انجام می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که استحکام اتصالات رادیاتور پنلی، بیشتر از رادیاتور پره‌ای باشد.

رادیاتور پره‌ای
رادیاتور پره‌ای

2- ظرفیت گرمایش:

بسیاری از افراد باور دارند که ظرفیت گرمایشی رادیاتورهای آلومینیومی و فولادی با هم فرق دارد؛ اما باید بدانید که اگر مشخصات رادیاتور پنلی و پره‌ای یکسان باشد، ظرفیت گرمایشی آنها کاملاً برابر خواهد بود. البته سرعت گرم شدن رادیاتورهای فولادی (پنلی) و آلومینیومی (پره‌ای) با هم متفاوت است که در ادامه به این موضوع می‌پردازیم.

ظرفیت گرمایشی انواع رادیاتور
ظرفیت گرمایشی انواع رادیاتور

3- سرعت گرمایش:

همه ما دوست داریم که به‌محض روشن‌کردن سیستم گرمایشی شوفاژ، خانه شروع به گرم‌ کردن کند و دلمان نمی‌خواهد که یک روز کامل طول بکشد تا فضای خانه به دمایی که ما می‌خواهیم برسد!

به همین خاطر پارامتر دیگری که برای مقایسه بین رادیاتور پنلی و پره ای باید در نظر بگیرید، سرعت گرمایش آن است. آلومینیوم، فلزی است که رسانایی بالایی دارد و به همین خاطر به‌سرعت گرم می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که به‌محض روشن‌کردن شوفاژ، بتوانید گرمای خوبی را از رادیاتور پره‌ای دریافت کنید و سرعت گرم‌شدن فضای خانه نیز بیشتر می‌شود.

تفاوت سرعت گرمایش رادیاتور پره ای و رادیاتور پنلی، به موضوع خاصیت انتقال گرما در فلزات برمی‌گردد. خاصیت رسانایی آلومینیوم، 5 برابر بیشتر از فولاد است و رادیاتور آلومینیومی یا پره ای، زودتر از رادیاتور فولادی یا پنلی گرم می‌شود. به همین دلیل در صورت استفاده از رادیاتور آلومینیومی، بدنه رادیاتور سریع‌تر گرم می‌شود و این گرما را خیلی سریع به محیط انتقال می‌دهد. اما با نصب رادیاتور پنلی، باید صبر کنید تا رادیاتور به صورت کامل گرم شود. پس اگر فردی سرمایی هستید، رادیاتور پره‌ای انتخاب بهتری برای شما است.

مراحل نصب رادیاتور پره‌ای را در وبلاگ هوم سرویز یاد بگیرید.

مقایسه رادیاتور پره ای و پنلی
مقایسه رادیاتور پره ای و پنلی از نظر سرعت گرمایش

4- مصرف انرژی:

همانطور که توضیح دادیم خاصیت رسانایی آلومینیوم بیشتر است و سریع‌تر گرم می‌شود. در نتیجه برای افزایش دمای رادیاتور، به آب گرم کمتری نیاز است. بنابراین میزان مصرف گاز و انرژی در پکیج کمتر می‌شود و این موضوع به کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند. به همین دلیل است که مصرف انرژی رادیاتورهای آلومینیومی کمتر از رادیاتورهای فولادی است. پس اگر دوست دارید هزینه قبض گاز و برق را کاهش دهید، به سراغ رادیاتورهای پره‌ای بروید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس شوفاژ هم ارائه میده؟

5- حمل و نقل:

وزن آلومینیوم تقریباً یک سوم وزن فولاد است و مقاومت فولاد را ندارد. به همین دلیل است که برداشتن اجسام آلومینیومی بسیار راحت‌تر از بلند کردن اجسام فولادی است.

در هنگام مقایسه رادیاتور پنلی و پره ای باید به تفاوت وزن این رادیاتورها اشاره کنیم. رادیاتورهای پره‌ای وزن کمی دارند و به همین دلیل، نصب رادیاتور پره ای و جابجایی این رادیاتور کار راحت‌تری است.

در مقابل وزن رادیاتورهای پنلی بیشتر است و نصب و جابجایی این مدل رادیاتورها کار دشوارتری است. البته افراد متخصص در زمینه نصب رادیاتور شوفاژ و نصابان حرفه ای رادیاتور، به‌خوبی می‌توانند رادیاتورهای پنلی و پره ای را نصب کنند و تجربه کافی برای نصب انواع رادیاتور را دارند.

نصب انواع رادیاتور با هوم سرویز
حمل و نصب انواع رادیاتور

6- هزینه خرید:

بسیاری از افراد در هنگام خرید پکیج و رادیاتور شوفاژ، به قیمت این وسایل توجه می‌کنند. به همین دلیل، هزینه رادیاتور پنلی و رادیاتور پره ای موضوع مهمی است که باید آن را در نظر بگیرید.

اگر می‌خواهید از نظر قیمت متوجه شوید که رادیاتور پنلی بهتره یا پره ای، باید بدانید که معمولاً هزینه خرید رادیاتورهای پنلی از هزینه رادیاتورهای پره‌ای بیشتر است.

هزینه بیشتر رادیاتور پره‌ای به دلیل استفاده از فلز آلومینیوم است که قیمت گران‌تری نسبت به فلز فولاد دارد. اگر می‌خواهید هزینه خرید رادیاتور شوفاژ برای شما ارزان‌تر باشد، به سراغ رادیاتورهای پنلی بروید؛ اما اگر از نظر بودجه مشکلی ندارید، می‌توانید رادیاتورهای پره ای را برای منزل خریداری کنید.

تفاوت رادیاتور پره ای و پنلی
مقایسه رادیاتور پره ای و پنلی

7- سرعت سرد شدن رادیاتور در صورت خاموشی:

طبیعی است که گاهی اوقات برق قطع شود و نتوانیم به‌درستی از سیستم گرمایش شوفاژ خودمان استفاده کنیم. در چنین حالتی یکی از موارد بسیار مهم، سرعت سرد شدن رادیاتور است. اگر در این زمینه رادیاتور پنلی و رادیاتور پره‌ای را مقایسه کنیم، متوجه خواهیم شد که رادیاتورهای پره‌ای یا آلومینیومی به همان سرعتی که گرم می‌شوند، سریع گرمای خود را از دست می‌دهند و سرد می‌شوند. بنابراین رادیاتورهای پره‌ای نمی‌توانند مدت‌ زمان زیادی گرما را در خود نگه دارند. در صورت استفاده از رادیاتورهای پره‌ای و قطع شدن آب یا برق، فضای خانه سریعاً سرد می‌شود.

در مقابل، سرعت سرد شدن رادیاتورهای پنلی یا فولادی کمتر است می‌توانند برای مدت‌ زمان بیشتری گرما را در خود نگه دارند و به محیط انتقال دهند.

بنابراین، برای انتخاب رادیاتور پنلی و پره‌ای برای منزل خود، به این موضوع هم توجه داشته باشید و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

شوفاژ پنلی بهتره یا پره ای
گرمای رادیاتور پنلی بیشتر است یا پره ای

8- مقاومت در برابر خوردگی:

آلومینیوم فلزی است که مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد. اگر به‌درستی کار هواگیری رادیاتور آلومینیومی را انجام دهید و این رادیاتورها با آب واکنش نشان ندهند، می‌توانند سال‌ها بدون مشکل کار کنند و نیاز به تعویض آنها نخواهید داشت.

اما فولاد فلزی است که نسبت به آلومینیوم، مقاومت کمتری در برابر خوردگی دارد و به همین خاطر نیاز است که مراقبت‌های بیشتری از آن انجام شود. پس اگر دوست دارید رادیاتورهای مقاوم‌تری داشته باشید، به سراغ رادیاتورهای آلومینیومی یا پره ای بروید. یادتان باشد برای جلوگیری از خوردگی اجزای داخل رادیاتور، بهتر است تمامی رادیاتورهای خانه خود را با یک جنس انتخاب کنید.

میزان مقاومت رادیاتور
میزان مقاومت رادیاتور

9- قابلیت بازیافت:

اگر به محیط زیست اهمیت زیادی می‌دهید و دوست دارید محصولاتی را خریداری کنید که با محیط زیست سازگار باشد، به سراغ رادیاتورهای آلومینیومی یا پره ای بروید. آلومینیوم فلزی است که قابلیت بازیافت دارد و باز هم به چرخه تولید محصولات فلزی برمی‌گردد. به همین دلیل است که آلومینیوم دومین فلز پرکاربرد در جهان پس از آهن است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و سرویس شوفاژ هم ارائه میده؟

رادیاتورهای آلومینیومی بیشتر با محیط زیست سازگار هستند؛ زیرا در صورت خرابی این رادیاتورها، فلز آلومینیوم سریعاً بازیافت شده و به چرخه تولید برمی‌گردند. در مقابل، بازیافت فولاد از بازیافت آلومینیوم سخت‌تر است و به هزینه‌های بیشتری نیاز دارد.

بهترین رادیاتور شوفاژ
بهترین رادیاتور شوفاژ

10- تنوع طرح:

بسیاری از افراد در هنگام خرید رادیاتور شوفاژ، به طرح و ظاهر رادیاتور توجه می‌کنند و به سراغ گزینه‌ای می‌روند که با دکوراسیون خانه هماهنگ باشد. از نظر زیبایی، رادیاتورهای شیشه‌ای بسیار جذاب و خاص هستند که در وبلاگ هوم سرویز درباره مزایای رادیاتورهای شیشه ای صحبت کرده‌ایم.

اگر از نظر طرح و زیبایی می‌خواهید بدانید که رادیاتور پنلی بهتره یا پره ای، بهتر است طرح‌های متنوع رادیاتور پره ای را مشاهده کنید و انتخاب خود را انجام دهید. اکثر رادیاتورهای تزئینی از جنس آلومینیوم هستند؛ زیرا آلومینیوم فلزی است که شکل‌پذیری بسیار بالایی دارد و به‌راحتی به طرح و مدل دلخواه درمی‌آید. به همین دلیل است که رادیاتورهای آلومینیومی ظاهر زیباتری نسبت به رادیاتورهای فولادی دارند.

تنوع طرح و مدل رادیاتور شوفاژ
تنوع طرح و مدل رادیاتور شوفاژ

11- مقاومت در برابر ضربه:

در هنگام مقایسه رادیاتور پره ای و پنلی، باید به تفاوت میزان مقاومت این رادیاتورها اشاره کنیم. رادیاتورهای پره ای یا آلومینیومی، انعطاف بیشتری دارند و در برابر ضربه و فشار، مقاومت زیادی از خود نشان نمی‌دهند. به همین دلیل است که رادیاتورهای آلومینیومی مقاومت کمتری دارند و سریع تغییر شکل می‌دهند. احتمال سوراخ شدن رادیاتورهای پنلی هم بیشتر است.

در مقابل رادیاتورهای فولادی یا پنلی مقاومت بسیار زیادی دارند، زیرا فولاد، فلزی بسیار محکم است. همچنین در رادیاتورهای پنلی، مشاهده می‌کنید که دور لوله‌های رادیاتور پنل‌های محافظ قرار دارد و همین موضوع نیز باعث می‌شود مقاومت رادیاتورهای پنلی چندین برابر بیشتر شود.

پس اگر می‌خواهید با خیال راحت از رادیاتورهای شوفاژ استفاده کنید و به مقاومت رادیاتور اهمیت می‌دهید، به سراغ رادیاتورهای پنلی بروید.

برای جلوگیری از سیاه شدن دیوار بالای رادیاتور، به وبلاگ هوم سرویز مراجعه کنید و با دلایل این موضوع آشنا شوید.

نصب رادیاتور شوفاژ
نصب رادیاتور شوفاژ

12- نیاز به هواگیری:

همان‌طور که در موارد قبل‌تر گفتیم، آلومینیوم می‌تواند با اکسیژن موجود در آب یا هوای موجود در لوله‌ها واکنش نشان دهد و این موضوع باعث می‌شود که هوای موجود در سیستم گرمایش زیاد شود.

به همین خاطر است که رادیاتورهای پره‌ای یا آلومینیومی، نیاز به هواگیری بیشتری دارند و سالانه حداقل یکی دو بار باید هواگیری را برای آنها انجام دهید. اما رادیاتور پنلی یا فولادی، چنین خاصیتی ندارد و امکان وجود هوا در آن بسیار کمتر است و کمتر به هواگیری نیاز دارند.

روش هواگیری رادیاتور شوفاژ را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و مراحل این کار را یاد بگیرید.

هواگیری رادیاتور شوفاژ
هواگیری رادیاتور شوفاژ

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله به بررسی این موضوع پرداختیم که رادیاتور پنلی بهتره یا پره ای و مزایای این رادیاتورها چیست؟ همچنین مقایسه رادیاتور پنلی و پره ای را انجام دادیم و شما را با 12 تفاوت اصلی این رادیاتورها آشنا کردیم. حالا شما می‌دانید که رادیاتورهای پره‌ای از نظر زیبایی و سرعت گرم شدن بهتر از رادیاتورهای پنلی هستند؛ اما رادیاتورهای پنلی مقاوم‌تر هستند و کمتر به هواگیری نیاز دارند.

با توجه به مطالب این نوشته، شما می‌توانید بهترین مدل رادیاتور را برای منزل خود خریداری کنید. از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما مفید و کاربردی باشد.

اگر در زمینه نصب یا سرویس وسایل گرمایشی مانند پکیج و شوفاژ تخصصی ندارید، بهتر است انجام این کارها را به افراد متخصص بسپارید. تعمیرکاران حرفه‌ای و باتجربه هوم سرویز، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان هستند و کارهایی مانند تعمیر رادیاتور شوفاژ، نصب حوله خشک کن، سرویس پکیج و لوله‌کشی شوفاژ را با بهترین قیمت برای شما انجام می‌دهند.

برای استفاده از خدمات تیم هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای نصب و تعمیر وسایل گرمایشی ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، همیاران هوم سرویز، با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا