هوم سرویز

علت صدای بخاری گازی چیست؟ آشنایی با انواع صداها و دلایل آنها

برای گرم کردن محیط خانه می‌توان از انواع وسایل گرمایشی مانند بخاری، پکیج و سیستم گرمایش از کف استفاده کرد. آمار استفاده از بخاری گازی در ایران بالا است و این موضوع نشان می‌دهد که بسیاری از افراد، بخاری گازی را برای گرم شدن خانه خود انتخاب می‌کنند. اگر شما هم از بخاری گازی در منزل استفاده می‌کنید، احتمالاً یک بار صدای بخاری گازی را شنیده‌اید و کنجکاو شده‌اید که علت اصلی صدای بخاری را پیدا کنید.

صدای بخاری گازی به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود و قابل حل است. بسیاری از افراد هنگام شنیدن سوت یا صدای باد در بخاری گازی نگران می‌شوند و به دنبال پیدا کردن دلیل این اتفاق هستند.

در این مطلب می‌خواهیم 7 علت اصلی شنیده شدن صدای بخاری گازی را به شما توضیح دهیم تا بیشتر با دلایل این موضوع آشنا شوید. همچنین روش حل این مشکل را به شما توضیح خواهیم داد تا بتوانید عیب‌یابی بخاری گازی را به‌راحتی انجام دهید و صدای بخاری را قطع کنید.

اگر به دنبال این هستید که روش عیب‌یابی بخاری گازی را بهتر انجام دهید و در هنگام شنیدن صداهای مختلف، بخش‌های مختلف بخاری را بررسی کنید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

بخاری گازی
بخاری گازی

آیا صدای بخاری گازی خطرناک است؟

قبل از اینکه دلایل بروز صدا در بخاری گازی را بررسی کنیم، خوب است به این سوال پاسخ دهیم که آیا وجود صدا در بخاری گازی نگران‌کننده است و منجر به انفجار و آتش‌ گرفتن بخاری می‌شود؟ در جواب این سوال باید بگوییم که خیر، شنیدن صدا از بخاری معمولاً موضوع خطرناکی نیست. کار کردن قسمت‌های مختلف بخاری با صداهای خاصی همراه است و موضوعی طبیعی محسوب می‌شود. بنابراین به محض شنیدن صدا از بخاری، نیازی نیست نگران شوید.

در بسیاری از موارد، سروصدای داخل بخاری گازی با سرویس معمولی بخاری برطرف می‌شود. پس اگر صدای بخاری به‌قدری زیاد و عجیب است که آرامش شما را به هم زده است، با تعمیرکار بخاری گازی تماس بگیرید تا مشکل بخاری شما را پیدا کرده و حل کنند. تعمیرکاران حرفه‌ای هوم سرویز همواره آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان هستند و تعمیر و سرویس بخاری را به بهترین شکل انجام می‌دهند.

علت سوت کشیدن بخاری گازی
علت سوت کشیدن بخاری گازی

انواع صدای بخاری گازی + روش رفع آنها

صداهایی که از بخاری گازی شنیده می‌شوند، با هم فرق دارند و هرکدام نشان‌دهنده موضوع خاصی در بخاری هستند؛ بنابراین در ادامه می‌خواهیم به بررسی این موضوع بپردازیم و انواع صداهای داخل بخاری را بررسی کنیم.

1- صدای پت‌ پت بخاری گازی:

خیلی اوقات، در بخاری گازی صدای پت پت را می‌شنوید که دائماً این صدا تکرار می‌شود. دلیل ایجاد صدای پت پت در بخاری گازی اصلاً خطرناک و نگران‌کننده نیست و تنها یک موضوع باعث ایجاد چنین صدایی می‌شود. زمانی که میزان گاز ورودی به بخاری کم باشد، شعله بخاری به صورت ناقص تشکیل می‌شود و دائماً شدت شعله افت می‌کند. ضعیف شدن شعله بخاری و کم شدن فشار گاز با صدای پت پت همراه است.

برای رفع صدای پت پت در بخاری، باید از فرد متخصص بخواهید تا شدت گاز ورودی به بخاری را تنظیم کرده و مشکل بخاری شما را برطرف کند.

2- صدای شمعک بخاری:

اگر در منزلتان بخاری گازی داشته باشید، احتمالاً صدای شمعک را شنیده‌اید. این صدا از شمعک بخاری شنیده می‌شود و صدایی خاص است. زمانی که در شمعک بخاری مشکلی به وجود می‌آید، شعله بخاری به صورت ناقص تشکیل می‌شود و این موضوع روی عملکرد بخاری تاثیر می‌گذارد. صدای شمعک، نشان‌دهنده وجود مشکل در شعله بخاری است.

برای رفع این صدا، بهترین کار این است که از تعمیرکاران متخصص بخواهید تا شمعک بخاری را بررسی کنند و ایراد اصلی شمعک بخاری را پیدا کنند.

بعد از عیب‌یابی و سرویس بخاری، این صدا نیز برطرف می‌شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر بخاری گازی هم ارائه میده؟
شمعک بخاری
شمعک بخاری

3- صدای انفجار هنگام روشن‌ شدن بخاری گازی:

یکی دیگر از صداهای نگران کننده در بخاری، صدایی شبیه به انفجار گاز است که هنگام روشن شدن شعله بخاری شنیده می‌شود. این صدای انفجار در هنگام روشن شدن شمعک یا مشعل بخاری شنیده می‌شود و یکی از موارد نگران‌کننده در بخاری گازی است.

باید بدانید که این صدا به‌خاطر وجود مشکل در سیستم شمعک یا جرقه‌زن است؛ زیرا به‌خاطر تأخیر در عملکرد این قطعات، گاز زیادی در محفظه بخاری جمع می‌شود و به‌محض ایجاد جرقه، بخاری به‌صورت انفجاری روشن می‌شود که این موضوع بسیار ترسناک است. برای رفع این مشکل باید جرقه‌زن و شمعک بخاری را بررسی و عیب‌یابی کنید.

دلایل روشن نشدن بخاری گازی را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و این مشکل را به‌راحتی برطرف کنید.

4- صدای سوت کشیدن بخاری گازی:

شنیدن صدای سوت کشیدن بخاری گازی، موضوعی آزاردهنده است که آرامش افراد را به هم می‌زند. گاهی اوقات صدای سوت بخاری گازی بسیار گوش‌خراش و حتی بلند است. سوت زدن بخاری به دلیل وارد شدن ناگهانی هوا اتفاق می‌افتد. یعنی زمانی که هوا به‌صورت کنترل نشده‌ وارد بخاری شود، در لوله‌های بخاری می‌پیچد و صدایی شبیه به صدای سوت تولید می‌شود. همچنین وجود مشکل در قطعات مکانیکی بخاری و جاگذاری نامناسب آنها نیز می‌تواند باعث چنین صدایی شود. برای برطرف کردن صدای سوت بخاری، بهتر است از تعمیرکاران بخاری کمک بگیرید.

تعمیر بخاری
علت سوت کشیدن بخاری گازی

5- صدای تیک‌تیک:

یکی دیگر از صداهای رایج در بخاری، صدای تیک‌ تیک است که هنگام سوختن شعله بخاری شنیده می‌شود. اگر صدای تیک تیک را از بخاری گازی منزلتان می‌شنوید، اصلاً نگران نشوید و نترسید. باید بدانید که این صدا به دلیل خراب شدن سنسور شعله بخاری یا وجود مشکل در سیستم مشعل بخاری شنیده می‌شود. برای رفع این مشکل، سنسور و مشعل بخاری را با کمک فرد متخصص بررسی کنید تا مشکل اصلی بخاری شما را برطرف کنند.

6- صدای تق‌تق:

این احتمال وجود دارد که گاهی اوقات صدای تق تق را از بخاری گازی منزلتان بشنوید. دلایل مختلفی باعث بروز صدای تق تق در بخاری می‌شود. مهم‌ترین علت این صدا، شکستگی و خرابی در قطعات داخلی بخاری است.

اگر می‌خواهید صدای تق تق بخاری گازی را رفع کنید، باید از تعمیرکار بخاری بخواهید که قطعات داخلی بخاری را بررسی کند و قطعات معیوب و شکسته داخل بخاری را تعویض کند.

7- صدای جیرجیر:

گاهی اوقات به محض شروع استفاده از بخاری گازی، صدای جیر جیر را می‌شنوید و دوست دارید با دلیل این صدا آشنا شوید. صدای جیر جیر بخاری با عدم استفاده از بخاری ارتباط دارد. اگر بخاری شما به مدت طولانی خاموش بماند، این احتمال وجود دارد که بعد از روشن کردن بخاری صدای جیر جیر را بشنوید. کمی بعد از روشن کردن بخاری، این صدا به صورت کامل قطع می‌شود و دیگر اذیت نمی‌شوید. تازه بودن بخاری یکی از دلایل بوی بد بخاری است که موضوعی عادی و طبیعی است.

بنابراین شنیدن صدای جیر جیر از بخاری موضوع نگران‌کننده‌ای نیست و پس از مدتی این صدا به صورت کامل قطع می‌شود.

دلایل روشن نشدن بخاری گازی
سرویس و تعمیر انواع بخاری گازی

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره صدای بخاری گازی با شما صحبت کردیم. سپس روش رفع هرکدام از این صداهای داخل بخاری را به شما توضیح دادیم. حالا شما می‌دانید که علت صدای سوت زدن، صدای تق تق و صدای پت پت در بخاری چیست و چگونه باید این صداها را قطع کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد.

اگر تخصصی در زمینه تعمیر وسایل گرمایشی مانند بخاری و پکیج ندارید، بهتر است انجام این کارها را به افراد متخصص بسپارید. تعمیرکاران حرفه‌ای و باتجربه هوم سرویز، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان هستند و کارهایی مانند نصب حوله خشک کن، سرویس پکیج، لوله‌کشی شوفاژ و تعمیر آبگرمکن را با بهترین قیمت برای شما انجام می‌دهند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر بخاری گازی هم ارائه میده؟

برای استفاده از خدمات تیم هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای نصب و تعمیر وسایل گرمایشی ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، همیاران هوم سرویز، با شما تماس گرفته و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا