هوم سرویز

6 علت خاموش شدن شومینه گازی + عیب‌یابی و رفع آن

در طول فصل‌های سرد سال، همه ما دوست داریم که فضای خانه را به کمک وسایل گرمایشی گرم کنیم تا بتوانیم از وجود هوای گرم و مطبوع در منزل لذت ببریم. بخاری، شوفاژ و شومینه از جمله مهم‌ترین وسایل گرمایشی در ایران هستند که به ما کمک می‌کنند تا فضای خانه را گرم نگه داریم. استفاده از شومینه در منزل، هم باعث گرم شدن فضای خانه می‌شود و هم روی دکوراسیون داخلی خانه تاثیر مثبت می‌گذارد. سرویس منظم شومینه گازی کمک می‌کند که به مدت طولانی بتوانیم از این وسیله استفاده کنیم و با مشکلاتی مانند خاموش شدن شومینه گازی مواجه نشویم.

دلایل متعددی منجر به خاموش شدن شومینه گازی می‌شوند. در این وضعیت، شعله شومینه اصلاً روشن نمی‌شود و هیچگونه گرمایشی صورت نمی‌گیرد. گاهی اوقات نیز بعد از روشن کردن این وسیله، شومینه گازی به صورت خودبه‌خود خاموش می‌شود و دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد.

در این مطلب می‌خواهیم دلایل خاموش شدن شومینه گازی را به شما معرفی کنیم. همچنین روش رفع این مشکل را به شما یاد می‌دهیم تا بتوانید شومینه منزل خود را عیب‌یابی کرده و مشکل آن را برطرف کنید. اگر در منزل از شومینه برای گرم کردن خانه استفاده می‌کنید، با ما همراه باشید تا روش عیب‌یابی و تعمیر شومینه گازی را یاد بگیرید.

دلایل خاموش شدن شومینه گازی
علت خاموش شدن شومینه گازی

دلایل خاموش شدن شومینه چه هستند؟

همانطور که به شما توضیح دادیم، دلایل متعددی منجر به خاموش شدن شومینه گازی می‌شوند. برای حل این مشکل، بهتر است با عوامل خاموشی شومینه آشنا شوید تا بتوانید این مشکل را سریع‌تر حل کنید. اگر تا به حال تعمیر شومینه را انجام نداده‌اید و تجربه یا تخصصی در زمینه تعمیر شومینه ندارید، بهتر است کار سرویس و تعمیر شومینه را به افراد باتجربه و متخصص بسپارید تا این کار را در سریع‌ترین زمان و به بهترین شکل ممکن انجام دهند.

موارد زیر، منجر به خاموش شدن مکرر شومینه می‌شوند:

1- مسدود شدن مسیر دودکش شومینه:

تمام وسایل گرمایشی مانند بخاری، پکیج و شومینه، با سوزاندن گاز کار می‌کنند. بعد از سوزاندن گاز در وسایل گرمایشی، مقدار زیادی دود و گازهای سمی ایجاد می‌شود. این دود و گازها باید از محیط تخلیه شوند تا مشکلی برای سیستم گرمایشی و اعضای خانه پیش نیاید. نصب دودکش شومینه، به تخلیه گازهای سمی کمک می‌کند و یکی از مهم‌ترین مراحل نصب شومینه محسوب می‌شود.

در صورتی که مسیر دودکش دچار انسداد و گرفتگی شود، گازهای سمی بیرون نمی‌روند و هوای تازه به دستگاه نمی‌رسد. در نتیجه اگر شما اقدام به روشن کردن شومینه کنید، مشاهده خواهید کرد که شومینه خاموش می‌شود و کازش را متوقف می‌کند.

پیشنهاد ما این است که مسیر دودکش شومینه را پاکسازی کنید و از باز بودن مسیر دودکش مطمئن شوید. بعد از برداشتن اجسام داخل دودکش، مشاهده خواهید کرد که شومینه روشن می‌ماند و کارش را ادامه می‌دهد.

خاموش شدن شومینه به دلیل گرفتگی دودکش
خاموش شدن شومینه به دلیل گرفتگی دودکش

2- مشکل در ترموکوپل:

ترموکوپل، یکی از مهم‌ترین قطعات شومینه و بخاری است که از خاموش شدن ناگهانی شومینه جلوگیری می‌کند. قطعه ترموکوپل در نزدیکی شمعک قرار می‌گیرد. زمانی که شما شمعک شومینه را روشن می‌کنید، ترموکوپل گرم می‌شود و این گرما باعث تولید جریان الکتریسیته خواهد شد. در نتیجه تولید جریان الکتریسیته، مسیر ورودی گاز را باز می‌گذارد تا شومینه روشن بماند و خاموش نشود.

زمانی که ترموکوپل خراب شود، مقدار الکتریسیته موردنیاز ایجاد نمی‌شود و مسیر ورودی گاز بسته خواهد شد. بنابراین ترموکوپل وجود شعله را تشخیص نمی‌دهد و گاز را قطع می‌کند.

اگر شاهد خاموش شدن مکرر شومینه هستید و ناگهان شعله شومینه خاموش می‌شود، بهتر است قطعه ترموکوپل شومینه را بررسی کنید و عیب‌یابی و تعمیر این قطعه را انجام دهید.

در صورتی که مشاهده کردید ترموکوپل سالم است و به‌درستی کار می‌کند، به سراغ سایر قطعات شومینه بروید تا بتوانید مشکل اصلی را پیدا کنید.

مشکل در ترموکوپل شومینه
مشکل در ترموکوپل شومینه

3- فاصله نامناسب ترموکوپل از شمعک:

همان‌طور که توضیح دادیم، قطعه ترموکوپل جریان گاز را برای مشعل‌های داخل شومینه باز می‌گذارد و شعله شومینه را روشن نگه می‌دارد. گاهی اوقات قطعه ترموکوپل سالم است و هیچ مشکلی ندارد؛ اما تنظیمات ترموکوپل به هم خورده است و به همین دلیل شعله روشن نمی‌ماند. بعد از اطمینان از سالم بودن ترموکوپل، خوب است فاصله ترموکوپل از شمعک را بررسی کنید. در صورتی که ترموکوپل از شمعک دور شود، روند گازرسانی دچار اختلال خواهد شد و شعله خاموش می‌شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات سرویس و تعمیر شومینه هم ارائه میده؟

کم و زیاد شدن شدت شعله و قرمز شدن رنگ شعله از جمله نشانه‌های خرابی ترموکوپل است. در بسیاری از موارد با جابه‌جایی ترموکوپل و نزدیک‌تر کردن ترموکوپل به شمعک، مشکل حل می‌شود و شعله شومینه روشن می‌ماند.

به هم خوردن فاصله ترموکوپل تا شمعک
به هم خوردن فاصله ترموکوپل تا شمعک

4- وجود مشکل در بوبین:

بوبین قطعه‌ای است که به ترموکوپل متصل می‌شود و به‌صورت مکانیکی کار قطع و وصل کردن گاز را انجام می‌دهد. گاهی اوقات ترموکوپل مشکلی ندارد و به‌درستی کارش را انجام می‌دهد، اما بوبین شومینه خراب شده است و این موضوع منجر به خاموش شدن شومینه بعد از چند دقیقه می‌شود. خرابی بویین یکی از دلایل خاموش شدن بخاری گازی نیز محسوب می‌شود.

در این حالت، بهتر است از تعمیرکار شومینه بخواهید تا بوبین شومینه را بررسی و عیب‌یابی کند. با تعمیر یا تعویض بوبین، مشکل شومینه حل می‌شود و شما می‌توانید از شومینه منزلتان به‌خوبی استفاده کنید.

بوبین بخاری گازی
بوبین شومینه

5- مشکل در ورود گاز به شومینه:

یکی دیگر از دلایل خاموش شدن شومینه به‌صورت ناگهانی، قطع شدن یا کم شدن فشار گاز ورودی به شومینه است. اگر مسیر ورودی گاز به شومینه بسته شود یا فشار گاز به‌شدت پایین بیاید، احتمال خاموش شدن شومینه بیشتر می‌شود. در این حالت باید بررسی کنید که آیا گاز به مقدار مناسب وارد بخاری می‌شود یا خیر؟

اگر متوجه شدید که مقدار گاز کافی به شومینه نمی‌رسد، شیلنگ گاز را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ گونه سوراخ و نشتی در لوله کشی گاز شومینه وجود ندارد. سپس بررسی کنید که چیزی در داخل مسیر گاز گیر نکرده باشد و منجر به انسداد مسیر گاز ورودی به شومینه نشده باشد.

گاهی اوقات تاخوردگی شیلنگ گاز یا بسته بودن شیر گاز، مانع از رسیدن گاز کافی به شومینه می‌شود. با تعویض شیلنگ گاز و باز کردن شیر گاز، این مشکلات حل می‌شوند و گاز با فشار مناسبی به شومینه می‌رسد.

برای جلوگیری از افت فشار در وسایل گرمایشی، از یک شیر گاز برای چند وسیله مختلف استفاده نکنید؛ زیرا جریان گاز بین چند وسیله پخش می‌شود و این موضوع منجر به افت فشار گاز و خاموش شدن وسایل خواهد شد.

خاموش شدن شومینه
علت خاموش شدن شومینه چیست؟

6- مشکل در شمعک:

در صورتی که قطعات مهم شومینه مانند ترموکوپل، بوبین و… سالم بودند و مشکلی نداشتند، خوب است به سراغ شمعک شومینه بروید و این قطعه را بررسی کنید. در صورت خرابی یا گرفتگی شمعک، شومینه گازی خاموش می‌شود و دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد.

اگر نگاهی به شمعک شومینه و بخاری بیندازید، مشاهده خواهید کرد که روی شمعک تعداد زیادی سوراخ وجود دارد که در هرکدام از این سوراخ‌ها، گاز جریان دارد. در صورت گرفتگی سوراخ‌های شمعک، این قسمت از شومینه روشن نمی‌شود. بعد از تمیز کردن سوراخ‌های شمعک و از بین بردن آلودگی‌ها، شمعک شومینه مجدداً روشن خواهد شد.

اگر مدت‌ زمان زیادی است که از شومینه منزلتان استفاده نکرده‌اید، بهتر است قبل از روشن کردن شومینه، حتماً شومینه را تمیز کنید تا به‌درستی روشن شود و شروع به کار کند.

تعمیر شومینه گازی
تعمیر شومینه گازی

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب دلایل خاموش شدن شومینه گازی را به شما توضیح دادیم و 6 دلیل اصلی این موضوع را بررسی کردیم. همچنین به شما توضیح دادیم که در صورت بروز این مشکل، چطور کار عیب‌یابی قطعات شومینه را انجام دهید و این مشکل را حل کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مطالب برای شما کاربردی و مفید باشد.

در صورتی که با مشکل خاموش شدن شومینه مواجه شدید و نتوانستید این مشکل را حل کنید، حتماً از افراد متخصص کمک بگیرید تا در سریع‌ترین زمان و بدون آسیب رساندن به سایر قسمت‌ها، کار تعمیر شومینه را برای شما انجام دهند. تیم حرفه‌ای هوم سرویز آماده خدمت‌رسانی به شما هستند و کارهایی مانند ساخت شومینه و سرویس شومینه را با بهترین هزینه برای شما انجام می‌دهند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات سرویس و تعمیر شومینه هم ارائه میده؟

برای استفاده از خدمات گرمایشی هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، همیاران هوم سرویز، با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا