لوازم خانگی

علت داغ شدن ولوم اجاق گاز + عیب‌یابی و رفع آن

همه ما با اجاق گاز کار کرده‌ایم و به‌خوبی می‌دانیم که این وسیله چه نقش مهمی را در هر خانه‌ای ایفا می‌کند. اجاق گاز از مهم‌ترین وسایل موجود در هر خانه‌ای است که به ما کمک می‌کند بتوانیم آشپزی و پخت غذا را به‌راحتی انجام دهیم و از امکانات مختلف اجاق گاز استفاده کنیم. به همین خاطر است که سالم‌بودن اجاق گاز از اهمیت بالای برخوردار است. گاهی اوقات ممکن است در هنگام استفاده از این وسیله، با چالش‌های مختلفی مواجه شویم که این چالش‌ها باعث می‌شوند نتوانیم به‌درستی از اجاق گاز خودمان استفاده کنیم. یکی از مشکلات رایج در بسیاری از اجاق گازها، داغ شدن ولوم اجاق گاز است.

زمانی که مشکل داغ شدن ولوم اجاق گاز پیش می‌آید، بدنه ولوم گاز بسیار داغ می‌شود و به محض دست زدن به آن، این گرمای شدید را حس خواهیم کرد.

اما دلیل این اتفاق چیست؟ چرا با چنین مشکلی مواجه می‌شویم؟ چطور می‌توانیم مشکل داغ شدن ولوم اجاق گاز را عیب‌یابی کنیم و به رفع این مشکل بپردازیم؟ اینها سؤالاتی هستند که می‌خواهیم در این مقاله به آنها جواب بدهیم و روش حل مشکلات مختلف اجاق گاز را به شما توضیح دهیم.

اگر به دنبال این هستید که در مورد دلایل داغ شدن ولوم اجاق گاز اطلاعات بیشتری کسب کنید و این مشکل را به‌صورت کامل حل کنید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

رفع مشکل داغ شدن ولوم اجاق گاز
رفع مشکل داغ شدن ولوم اجاق گاز

8 دلیل داغ شدن ولوم اجاق گاز

مشکل داغ شدن ولوم اجاق گاز، به دلایل مختلفی پیش می‌آید و آشپزی کردن با اجاق گاز را برای ما بسیار دشوار می‌کند. به همین دلیل بهتر است با دلایل داغ شدن محافظ ولوم اجاق گاز آشنا شوید و در اولین فرصت، از افراد متخصص و باتجربه کمک بگیرید و برای تعمیر اجاق گاز اقدام کنید.

موارد زیر، منجر به داغ شدن ولوم اجاق گاز و بالا رفتن دمای اجاق گاز می‌شوند:

1- جنس نامناسب ولوم:

برای ساخت ولوم اجاق گاز، از فلز یا پلاستیک استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین دلایل داغ شدن ولوم اجاق گاز، جنس ولوم شعله گاز است. مثلاً در صورت فلزی بودن ولوم‌های اجاق گاز، گرمای شعله به‌سرعت جذب می‌شود و دمای ولوم اجاق گاز بالا می‌رود؛ در نتیجه، هنگام دست زدن به ولوم اجاق گاز، این دمای بالا را حس می‌کنید و دچار سوختگی خواهید شد.

برای حل این مشکل، می‌توانید از محافظ ولوم اجاق گاز استفاده کنید تا دورتادور ولوم گاز پوشانده شود و گرما را به دست شما منتقل نکند. همچنین بهتر است ولوم‌های قدیمی اجاق گاز را با ولوم‌های جدید جایگزین کنید تا این مشکل برطرف شود و هنگام آشپزی، دستتان نسوزد.

بررسی دلایل داغ شدن ولوم اجاق گاز
بررسی دلایل داغ شدن ولوم اجاق گاز

2- طراحی غیر استاندارد اجاق گاز:

دومین مورد از دلایل داغ شدن ولوم اجاق گاز، به طراحی و مدل اجاق گاز مربوط می‌شود. اگر طراحی اجاق گاز، درست و استاندارد نباشد، ولوم اجاق گاز حرارت بیشتری را از شعله گاز دریافت می‌کند و سریع داغ می‌شود. به همین دلیل است که در گازهای رومیزی یا صفحه ای، احتمال داغ شدن ولوم اجاق گاز بیشتر است.

برای جلوگیری از ایجاد این مشکل، به طراحی و مدل اجاق گاز توجه کنید و اجاق گازی را انتخاب کنید که فاصله شعله گاز از ولوم گاز استاندارد باشد. در صورت انتخاب اجاق گاز رومیزی، بهتر است شدت شعله‌های گاز را متوسط رو به پایین قرار دهید تا ولوم گاز داغ نشود و دست شما را نسوزاند.

بسیاری از افراد، با نکات مهم برای انتخاب بهترین مدل اجاق گاز آشنایی ندارند و نمی‌دانند که در هنگام خرید گاز باید به چه نکاتی توجه کنند. خرید اجاق گاز استاندارد و باکیفیت، اهمیت زیادی دارد و از بروز مشکلات جدی جلوگیری می‌کند. به همین دلیل بهتر است راهنمای خرید اجاق گاز را در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید و بهترین مارک اجاق گاز را برای منزل خود انتخاب کنید.

تعمیر فر و اجاق گاز
تعمیر فر و اجاق گاز

3- تنظیم شعله‌ها روی بالاترین حد:

یکی دیگر از دلایلی که می‌تواند باعث داغ شدن ولوم اجاق گاز می‌شود، تنظیم نادرست شعله گاز است. در صورتی که شعله‌های مختلف اجاق گاز و مخصوصاً شعله بزرگ وسط آن را روی بالاترین دما تنظیم کنید، حرارت زیادی تولید می‌شود و این حرارت به ولوم‌های اجاق گاز منتقل خواهد شد.

برای جلوگیری از داغی بیش از حد ولوم‌های گاز، توصیه می‌کنیم که همیشه سعی کنید شعله اجاق گاز را روی حالت متوسط تنظیم کنید. با انجام این کار، هم از مصرف زیاد انرژی جلوگیری خواهید کرد و هم مشکل داغ شدن ولوم اجاق گاز پیش نمی‌آید.

اگر مشاهده کردید که شدت شعله اجاق گاز زیاد شده است و نمی‌توانید شعله گاز را کم کنید، باید برای تعمیر گاز اقدام کنید. قبل از هر کاری، بهتر است با دلایل زیاد شدن شعله اجاق گاز آشنا شوید و این مشکل را با کمک افراد متخصص حل کنید.

داغ شدن محافظ ولوم اجاق گاز
داغ شدن محافظ ولوم اجاق گاز

4- عایق‌بندی نامناسب اجاق گاز:

متاسفانه بعضی از برندهای تولیدکننده اجاق گاز، برای کاهش هزینه تولید اجاق گاز، کارهایی مانند عایق‌بندی ولوم گاز را انجام نمی‌دهند. بعد از ساخت بدنه و اجزای گاز، باید تمام قسمت‌های ولوم اجاق گاز با استفاده از پلاستیک یا پشم شیشه عایق‌بندی شوند تا از انتقال گرما به پوست دست جلوگیری کند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر فر و اجاق گاز هم ارائه میده؟

در صورتی‌ که عایق‌بندی مناسب وجود نداشته باشد، گرما به‌راحتی از شعله‌ها به قطعات زیرین اجاق گاز منتقل می‌شود که این موضوع باعث خراب‌ شدن قطعات گاز و باز شدن اتصالات اجاق گاز می‌شود.

برای جلوگیری از ایجاد این مشکلات، بهتر است هنگام خرید اجاق گاز به این موارد دقت کنید تا بتوانید بهترین مدل اجاق گاز را برای منزلتان انتخاب کنید. همچنین می‌توانید هنگام نصب اجاق گاز، از افراد باتجربه بخواهید که ولوم اجاق گاز را با محافظ بپوشانند.

دلایل داغ شدن ولوم اجاق گاز
دلایل داغ شدن ولوم اجاق گاز

5- نبستن محکم درب فر:

یکی از محبوب‌ترین مدل‌های اجاق گاز در ایران، اجاق گاز فردار است. مشکل داغ شدن ولوم اجاق گاز در گازهای فردار زیاد پیش می‌آید.

زمانی که درب فر به صورت کامل بسته نشود، گرمای فر به بالا منتقل خواهد شد و ولوم‌های گاز بسیار گرم می‌شوند. بنابراین در زمان استفاده از اجاق گاز فردار، درب فر را کامل ببندید تا گرما به بالا منتقل نشود و ولوم‌ها داغ نشوند. گاهی اوقات گرمای تولید شده در فر به‌قدری بالا است که پلاستیک‌های دور ولوم‌های گاز را به صورت کامل آب می‌کند و از بین می‌برد.

6- خرابی لولای درب فر:

ششمین دلیل داغ شدن ولوم اجاق گاز، خرابی لولای درب فر است. لولای درب فر، استحکام بالایی دارد؛ اما گاهی اوقات در اثر استفاده نادرست و زیاد، خراب می‌شود. در صورت خرابی لولای فر، درب فر بسته نمی‌شود و عملکرد فر دچار مشکل خواهد شد. خرابی لولای درب فر نیز منجر به این می‌شود که حرارت فر به بالا منتقل شده و ولوم‌های اجاق گاز را داغ کند. برای حل این مشکل، باید از بسته شدن درست درب فر مطمئن شوید و در صورت خرابی لولای درب فر، حتماً این قطعه را سریع‌تر تعویض کنید.

تعمیر فر و اجاق گاز
تعمیر فر و اجاق گاز

7- خرابی لاستیک‌های دور درب فر:

دور درب فر، لاستیک‌های مخصوصی وجود دارند که باعث می‌شوند حرارت فر به بیرون منتقل نشود. در صورت خرابی لاستیک‌های دور درب فر، گرمای فر به بیرون منتقل می‌شود و مشکل داغ شدن ولوم اجاق گاز پیش می‌آید.

برای حل، این مشکل بهتر است از تعمیرکار اجاق گاز بخواهید که این قسمت را بررسی کرده و در صورت نیاز، برای تعویض لاستیک‌های دور درب فر اقدام کند تا مشکل اجاق گاز به صورت کامل برطرف شود.

تعمیر قطعات معیوب اجاق گاز
تعمیر قطعات معیوب اجاق گاز

8- خرابی فن اجاق گاز:

در مدل‌های جدید اجاق گاز، فن مخصوصی به نام فن کانوکشن وجود دارد که به گردش گرمای ایجاد شده در فر کمک می‌کند. اگر فن کانوکشن خراب شود، گرمای تولید شده در فر به سایر قسمت‌ها مانند برد گاز و ولوم اجاق گاز منتقل می‌شود و بدنه اجاق گاز را بسیار داغ می‌کند. همچنین خراب شدن فن اجاق گاز باعث خرابی برد الکترونیکی و باز شدن اتصالات قطعات الکترونیکی نیز می‌شود که این موضوع بسیار خطرناک است. به همین دلیل در صورت خرابی فن اجاق گاز، بهتر است سریع‌تر با تعمیرکاران اجاق گاز تماس بگیرید و عیب‌یابی و تعمیر اجاق گاز را به افراد باتجربه بسپارید.

عیب‌یابی و تعمیر اجاق گاز
عیب‌یابی و تعمیر اجاق گاز

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره دلایل داغ شدن ولوم اجاق گاز با شما صحبت کردیم و روش رفع این مشکل را به شما توضیح دادیم. با رعایت این نکات، مشکل داغ شدن ولوم اجاق گاز حل می‌شود و شما می‌توانید با خیال راحت از اجاق گاز منزلتان استفاده کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما کاربردی و مفید باشد.

اگر برای انجام کارهای تخصصی مانند نصب اجاق گاز و تعمیر گاز به دنبال افراد متخصص هستید و می‌خواهید کار تعمیر لوازم منزل شما با هزینه مناسب انجام شود، به تخصص و تجربه تیم هوم سرویز اعتماد کنید و انجام این کارها را به ما بسپارید.

بعد از ثبت درخواست در سایت و اپلیکیشن هوم سرویز، همیاران هوم سرویز با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام خواهند داد.

همیار شماییم تا پایان سرویس…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا