لوله کشی و تاسیسات

علت دود کردن شومینه هیزمی چیست؟ عیب‌یابی و رفع آن

همه ما دوست داریم که خانه‌ای سرشار از آرامش و حس خوب داشته باشیم تا بتوانیم از زندگی بیشتر لذت ببریم. به همین دلیل هم از وسایل سنتی در منزل استفاده می‌کنیم. یکی از وسایل جالب که حس زندگی در طبیعت را به ما منتقل می‌کند، شومینه هیزمی است. با داشتن شومینه هیزمی و سنتی، می‌توانیم فضای خانه را گرم نگه داریم و روزهای سرد سال را بهتر سپری کنیم. همچنین با شنیدن صدای سوختن چوب در شومینه هیزمی، حس می‌کنیم که به طبیعت نزدیک‌تر شده‌ایم و آرامش بیشتری را تجربه خواهیم کرد. وجود شومینه هیزمی، یکی از عناصر مهم در دکوراسیون روستیک است که زیبایی خانه را چند برابر می‌کند. گاهی اوقات، شومینه هیزمی دچار مشکل می‌شود و به‌درستی کار نمی‌کند. مثلاً دود کردن شومینه هیزمی، یکی از مشکلات رایجی است که فضای خانه را پر از دود می‌کند و موضوعی اذیت‌کننده است.

زمانی که مشکل دود کردن شومینه هیزمی پیش می‌آید، بسیاری از افراد کلافه می‌شوند و به دنبال راهی برای تخلیه این دود هستند. برای رفع مشکل شومینه هیزمی، بهتر است با دلایل بروز این مشکل آشنا شوید و سپس برای عیب‌یابی شومینه هیزمی اقدام کنید.

اگر از این مدل شومینه در منزلتان استفاده می‌کنید و دوست دارید با دلایل دود کردن شومینه هیزمی بیشتر آشنا شوید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

تعمیر شومینه هیزمی
تعمیر شومینه هیزمی

دلایل دود کردن شومینه هیزمی چیست؟

تخلیه دود و بوی دود از شومینه هیزمی دلایل مختلفی دارد. به همین دلیل باید با تمام عوامل این موضوع آشنا شوید تا بتوانید عیب‌یابی شومینه را انجام دهید.

موارد زیر، از جمله دلایل دود کردن شومینه هیزمی هستند:

1- وجود مشکل در مسیر دودکش شومینه:

تمام وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه، دودهایی را تولید می‌کنند که باید از محیط خارج شوند. به همین دلیل است که در قسمت بالایی شومینه هیزمی، قسمتی به عنوان دودکش یا هواکش وجود دارد که به تخلیه دودها کمک می‌کند.

گاهی اوقات مسیر دودکش شومینه دچار انسداد و گرفتگی می‌شود؛ در این حالت دودهای تولید شده در داخل شومینه نمی‌توانند به‌درستی تخلیه شوند و وارد محیط خانه می‌شوند. به همین دلیل است که یکی از دلایل دود دادن شومینه گازی، گرفتگی مسیر دودکش است. برای رفع این مشکل بهتر است دودکش شومینه را بررسی کنید و مطمئن شوید که مسیر دودکش باز باشد. در صورت وجود انسداد و گرفتگی در این قسمت، جسم داخل دودکش را بردارید تا راه برای خروج هوا باز شود.

گرفتگی دودکش، یکی از دلایل خاموش شدن شومینه گازی است که شعله این شومینه‌ها را کاملاً خاموش می‌کند.

دودکش شومینه
دودکش شومینه

2- طراحی نادرست شومینه:

یکی دیگر از مواردی که باعث دود کردن شومینه هیزمی می‌شود، طراحی نادرست شومینه است. اگر به‌تازگی از شومینه برای گرمایش منزلتان استفاده می‌کنید و متوجه شده‌اید که شومینه دود می‌کند و از محیط خارج نمی‌شود، احتمالاً مشکل از طراحی شومینه است. اگر فاصله بین کف شومینه و دودکش به‌اندازه نباشد، دودهای تولیدشده نمی‌توانند از محیط خارج شوند و در فضای اتاق می‌مانند.

به همین دلیل بهتر است طراحی و ساخت شومینه را به افراد حرفه‌ای و متخصص بسپارید تا با استفاده از تکنیک‌های مهندسی این کار را انجام دهند. در صورتی که ساخت شومینه به صورت اصولی انجام شود، فاصله بین کف شومینه و دودکش آن به‌اندازه‌ای خواهد بود که دودهای تولید شده را به صورت کامل به بیرون از خانه هدایت کند.

شما می‌توانید از مهندسان و متخصصان بخواهید که نقشه طراحی شومینه منزل شما را بازبینی کنند و کار بازسازی و رفع ایرادات شومینه را انجام دهند.

شومینه هیزمی مدرن
شومینه هیزمی مدرن

3- قرار دادن هیزم بیش از حد:

یکی دیگر از مواردی که باعث دود دادن شومینه هیزمی می‌شود، وجود هیزم زیاد در داخل شومینه است. شما باید با توجه به حجم و اندازه شومینه منزلتان، مقدار کافی هیزم را در داخل شومینه قرار دهید؛ در غیر این صورت مقدار زیادی دود تولید می‌شود و در فضای خانه جمع خواهد شد.

مقدار هیزم داخل شومینه نباید انقدر کم باشد که سریع شومینه خاموش شود و نباید آن‌قدر زیاد باشد که باعث دود کردن شومینه شود. اگر از حجم کافی هیزم برای شومینه هیزمی اطلاع ندارید، بهتر است از نصاب شومینه یا فرد متخصص بخواهید که شما را راهنمایی کند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات سرویس و تعمیر شومینه هم ارائه میده؟

علت دود کردن شومینه هیزمی
بررسی دلایل دود کردن شومینه هیزمی

4- استفاده از کلاهک نامناسب:

کلاهک دودکش شومینه هیزمی در قسمت بالای دودکش قرار می‌گیرد و ظاهر آن شبیه به حرف T است. وجود کلاهک دودکش اهمیت زیادی دارد و به تخلیه کامل دود کمک می‌کند. حالا اگر از کلاهک نامناسب در شومینه هیزمی استفاده کنید، این احتمال وحود دارد که دود در قسمت بالایی شومینه بماند و مجدداً به محیط خانه برگردد که این موضوع بسیار خطرناک است. بنابراین برای جلوگیری از تجمع دود در بالای شومینه هیزمی، حتماً از کلاهک مناسب استفاده کنید. همچنین حواستان باشد که سری‌های کلاهک کاملاً باز باشند و هیچ گرفتگی در آنها وجود نداشته باشد تا دچار مشکل نشوید.

نکات مهم برای نصب دودکش بخاری را در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید و دودکش شومینه را به‌درستی نصب کنید.

تعمیر انواع شومینه
رفع مشکلات شومینه

5- مشکل در لوله دودکش:

قطر لوله بخاری هیزمی و شومینه هیزمی باید با ابعاد آن هماهنگ باشد. در صورتی که از لوله کوچک برای شومینه بزرگ استفاده کنید، این احتمال وجود دارد که تمام دود از شومینه خارج نشود و بخشی از دود، وارد محیط خانه شود. به همین دلیل شما باید با توجه به حجم و ابعاد شومینه از لوله‌های استاندارد و مناسب برای دودکش استفاده کنید. برای انتخاب اندازه لوله دودکش شومینه هیزمی، خوب است حجم دودکش را بررسی کنید و با کمک افراد متخصص، بهترین لوله دودکش را برای خروج دود از شومینه انتخاب کنید.

اندازه دودکش شومینه هیزمی
اندازه دودکش شومینه هیزمی

6- قرار دادن هیزم در کف شومینه:

علاوه بر اینکه مقدار و حجم هیزم‌های داخل شومینه اهمیت دارد، شما باید هیزم‌ها را به‌درستی در داخل شومینه بچینید و به چیدمان هیزم‌ها توجه داشته باشید. در صورت چیدن هیزم‌ها به شکل نامناسب، شاهد خروج دود از شومینه هیزمی خواهید بود.

برای جلوگیری از تولید دود در شومینه، بهتر است هیزم‌ها را به‌صورت مستقیم روی کف شومینه قرار ندهید و حتماً از یک صفحه فلزی یا توری استفاده کنید که روی کف قرار بگیرد و سپس هیزم‌ها را روی آن بچینید.

استفاده درست از شومینه هیزمی
استفاده درست از شومینه هیزمی

7- صاف بودن دیوار پشت شومینه:

طبق اصول مهندسی، بهتر است دیوار پشت شومینه کمی شیب داشته باشد تا دودها را راحت‌تر به داخل مسیر دودکش هدایت کند و به تخلیه سریع دودهای تولید شده کمک کند. گاهی اوقات امکان رعایت این مورد وجود ندارد؛ مخصوصاً در خانه‌هایی که از قبل ساخته شده‌اند، نمی‌توان چنین امکانی را پیاده‌سازی کرد. بنابراین در این حالت، کاملاً طبیعی است که خروج دود با مشکل مواجه شود و شاهد دود دادن شومینه هیزمی باشید.

برای حل این مشکل باید با افراد متخصص مشورت کنید تا با نصب فن و سایر امکانات، دود را راحت‌تر به داخل مسیر دودکش هدایت کند و از تجمع دود در داخل محیط جلوگیری کند.

روش نصب شومینه گازی را در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید و کار نصب شومینه گازی را خودتان انجام دهید.

شومینه هیزمی آماده
بهترین مکان شومینه هیزمی

8- اندازه نامناسب لوله بیرونی دودکش:

ارتفاع دودکش شومینه هیزمی باید به اندازه کافی بلند باشد تا دود تولید شده در داخل شومینه را به‌خوبی به محیط بیرون از خانه منتقل کند. قطر و ارتفاع دودکش شومینه با توجه به ارتفاع دیوارهای خانه و حجم شومینه مشخص می‌شود. در صورتی که اندازه لوله دودکش کم باشد، شاهد دود کردن شومینه هیزمی خواهیم بود و روند خروج دود با اختلال روبرو می‌شود.

اگر فکر می‌کنید که اندازه و ارتفاع لوله دودکش شومینه هیزمی استاندارد نیست، بهتر است از افراد متخصص بخواهید که تعمیر شومینه را انجام دهند و از دودکش مناسب برای خروج دود از خانه استفاده کنند.

زیاد بودن هیزم در شومینه
رفع مشکلات شومینه هیزمی

9- خفه شدن آتش:

احتمالاً شما هم این صحنه را مشاهده کرده‌اید که در زمان خاموش شدن آتش و کمبود اکسیژن، دود بسیار زیادی تولید می‌شود. زمانی که این مقدار زیاد دود وارد محیط خانه شود، قطعاً به سیستم تنفسی اهالی خانه آسیب می‌رساند.

به همین دلیل باید از خفه شدن آتش شومینه جلوگیری کنید تا این مشکل پیش نیاید. با بررسی راه‌های ورود و خروج اکسیژن به داخل شومینه، می‌توانید از خفه شدن آتش شومینه و تولید مقدار زیاد دود جلوگیری کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات سرویس و تعمیر شومینه هم ارائه میده؟

نصب و تعمیر شومینه
ساخت و تعمیر شومینه

10- استفاده از هیزم نامناسب:

آخرین دلیل دود کردن شومینه هیزمی، استفاده از هیزم‌های نامناسب در داخل شومینه است. مخصوصاً اگر هیزم‌ها کمی خیس باشند، در اثر تبخیر شدن آب داخل چوب، دود زیادی را تولید می‌کنند که این دود بسیار اذیت‌کننده است.

بنابراین، حواستان باشد که برای شومینه هیزمی خودتان حتماً از هیزم‌های خشک و مناسب استفاده کنید تا هیچ‌گونه مشکلی برایتان ایجاد نشود و از تولید دود زیاد در شومینه نیز جلوگیری کنید.

استفاده از هیزم خوب برای شومینه هیزمی
استفاده از هیزم خوب برای شومینه هیزمی

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره دلایل دود کردن شومینه هیزمی صحبت کردیم و 10 دلیل اصلی این موضوع را به شما توضیح دادیم. همچنین روش حل این مشکل را بررسی کردیم و در پایان نیز به شما پیشنهاد کردیم که از افراد حرفه‌ای و کاربلد برای ساخت و تعمیر شومینه کمک بگیرید تا در آینده با مشکلی مواجه نشوید.

انجام خدمات گرمایشی مانند نصب و تعمیر بخاری یا شومینه نیاز به تجربه و تخصص دارد و بهتر است توسط تعمیرکاران متخصص انجام شود. شما می توانید تعمیرات بخاری گازی و تعمیر شوفاژ را به تیم حرفه ای و متخصص هوم سرویز بسپارید تا به بهترین شکل ممکن سیستم گرمایشی منزل شما را نصب کنند.

برای استفاده از خدمات گرمایشی هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، همیاران هوم سرویز، با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

همیار شماییم تا پایان سرویس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا