بنایی و دکوراسیون

تفاوت رنگ روغن و پلاستیک چیست؟ کدامیک بهتر است؟

راهنمای انتخاب رنگ برای نقاشی ساختمان

تفاوت رنگ روغن و پلاستیک در چیست؟ کدامیک بهتر است؟ تفاوت ها در چیست؟یکی از کارهایی که هرسال یا هرچند سال یکبار برای ساختمان انجام می‌شود، این است که اقدام به رنگ‌آمیزی داخل خانه یا نمای بیرونی یا حتی نقاشی پارکینگ ساختمان می‌کنیم. این کار باعث می‌شود که ساختمان نمایی تازه پیدا کند و آلودگی‌ها و خرابی‌های سطح آن به‌صورت کامل از بین بروند. اما یکی از مشکلاتی که اکثر افراد هنگام رنگ‌آمیزی ساختمان با آن مواجه هستند، این سؤال است که تفاوت رنگ روغن و پلاستیک چیست؟ کدامیک را انتخاب کنم؟

انتخاب بهترین رنگ برای نقاشی ساختمان، چالشی است که افراد زیادی با آن روبرو هستند و نمی‌دانند که رنگ کردن دیوار با رنگ روغن بهتر است یا با رنگ پلاستیک؟ در این مقاله می‌خواهیم در مورد این موضوع صحبت کنیم و بگوییم که تفاوت این دو نوع رنگ چیست و مزایا و معایب هرکدام را به شما بگوییم تا انتخاب بهتری بین آنها داشته باشید.

اگر به دنبال رنگ‌آمیزی ساختمان هستید یا می‌خواهید پارکینگ خانه را رنگ کنید و قیمت نقاشی پارکینگ ساختمان باعث شده تصمیم بگیرید خودتان این کار را انجام دهید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

انتخاب رنگ روغن یا پلاستیک؟

قبل از اینکه بخواهیم به این سؤال پاسخ بدهیم، بد نیست که ببینیم اصلاً این دو نوع رنگ با هم چه تفاوت‌هایی دارند و مزایا و معایب هرکدام چیست و بهتر است از آنها در چه جاهایی استفاده کنیم. در ادامه تفاوت‌های این دو نوع رنگ را بررسی خواهیم کرد.

انتخاب رنگ برای نقاشی ساختمان
تفاوت رنگ روغن و پلاستیک

تفاوت رنگ روغن و پلاستیک؛

1- ماده حلال:

اولین تفاوت بزرگی که بین رنگ روغنی و رنگ پلاستیک وجود دارد، این است که رنگ روغن نیاز به حلال نفتی مانند تینر دارد و این موضوع باعث می‌شود که هنگام رنگ‌آمیزی ساختمان بوی زیادی را تولید کند.

به همین خاطر است که پس از استفاده از رنگ روغن، نیاز است حداقل یکی دو روزی ساختمان را تخلیه کنید تا بوی زیاد آن اذیتتان نکند. اما رنگ پلاستیک با آب حل می‌شود و به همین خاطر هیچ‌گونه بویی تولید نمی‌کند و در عرض دو تا سه ساعت خشک خواهد شد.

این موضوع باعث شده است که خیلی از افراد که قصد تخلیه خانه را ندارند و می‌خواهند یک رنگ‌آمیزی سریع داشته باشند، از رنگ پلاستیک استفاده کنند و خیلی سریع کار رنگ‌آمیزی خانه را تمام کنند.

2- قابلیت شستشو:

رنگ روغنی رنگی است که وقتی آن را برای جایی استفاده می‌کنید، معمولاً به‌راحتی قابل شستشو است و مقاومت خیلی بالایی در برابر آب دارد. به همین خاطر است که در مکان‌های پرتردد مانند راه‌پله و پارکینگ و حتی مکانی مانند آشپزخانه که با چربی و آلودگی سروکار دارد، از رنگ روغنی استفاده می‌کنند، چون به‌راحتی قابل شستشو است و پاک می‌شود.

اما برخلاف رنگ روغنی، رنگ پلاستیک که بر پایه آب است، در برابر آب مقاومت بسیار پایینی دارد و اگر بخواهید آن را بشورید، ممکن است رنگ پاک شده و محو شود که این موضوع باعث می‌شود نتوانید در هرجایی از رنگ پلاستیک استفاده کنید.

به همین خاطر توصیه ما این است که برای مکان‌هایی مانند آشپزخانه و حمام و دستشویی که امکان دریافت آلودگی در آنها بالا است، از رنگ روغنی استفاده کنید و برای مکان‌هایی مانند دیوارهای اتاق‌ها که خیلی در معرض آلودگی نیستند، از رنگ پلاستیک استفاده کنید.

3- سرعت در اجرا:

رنگ روغنی معمولاً به‌سختی اجرا می‌شود و در نهایت نیز برای خشک‌ شدن نیاز به زمان زیادی دارد. اگر در خانه خودتان وسیله دارید، برای اجرای رنگ روغن باید تمامی وسایل را به‌خوبی پوشش دهید تا رنگ روی آنها نریزد، مخصوصاً اگر خانه دارای کف‌پوش پارکت است، باید به‌خوبی آنها را بپوشانید تا رنگ روغن روی آنها نپاشد؛ چون در غیر این صورت رنگ روغن چسبیده و پاک نخواهد شد و نمی‌توانید اثر آن را از روی وسایل خودتان از بین ببرید. همچنین بعد از اجرای این رنگ، نیاز است که خانه را تخلیه کنید؛ چون بوی خیلی زیادی را تولید می‌کند و نیاز به حداقل یک تا دو روز زمان برای خشک‌ شدن کامل دارد.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نقاشی راه پله و پارکینگ ساختمان هم ارائه میده؟

اما رنگ پلاستیک برعکس رنگ روغن است؛ این رنگ در صورت پاشیده شدن روی بخش خاصی، به‌راحتی با یک دستمال مرطوب پاک می‌شود و می‌توانید آن را از بین ببرید. همچنین برای خشک‌ شدن نیاز به زمان خاصی ندارد و در حد دو تا سه ساعت کاملاً خشک شده و قابل‌استفاده است.

اگر در خانه ساکن هستید، می‌توانید از این رنگ استفاده کنید تا بتوانید سریعاً خانه را جمع‌وجور کرده و وسایل خودتان را بچینید و نیاز به تخلیه ساختمان نداشته باشید.

4- استفاده روی سطوح مختلف:

یکی از ویژگی‌های رنگ روغن این است که از رنگ روغن می‌توانید برای رنگ‌آمیزی انواع سطوح مانند دیوارها، سطوح چوبی و فلزی استفاده کنید و محدودیتی در این زمینه نخواهید داشت؛ اما رنگ پلاستیک معمولاً تنها برای دیوارها استفاده می‌شود و برای سطوح چوبی و فلزی خیلی مناسب نیست و به همین خاطر کاربردهای خاص خود را دارد.

استفاده از رنگ روغنی و پلاستیک روی سطح مختلف
رنگ روغن یا پلاستیک

5- تنوع:

رنگ روغن در سه نوع مات، نیمه براق و براق در بازار وجود دارد. می‌توانید آن را تهیه کرده و برای نیازهای خاص خود از آنها استفاده کنید. البته باید دقت کنید که هرچه براقی رنگ روغنی کم شود، میزان مقاومت آن در برابر آب نیز کمتر خواهد شد و خاصیت ضد آبی کمتری خواهد داشت.

اما رنگ پلاستیک در دو نوع نیمه پلاستیک و تمام پلاستیک در بازار موجود است که البته نوع نیمه پلاستیک آن قابلیت شستشوی کمی دارد و به همین خاطر بیشتر مورداستفاده قرار می‌گیرد.

تنوع بیشتر رنگ روغن باعث شده است که استفاده از آن بیشتر باشد؛ اما رنگ پلاستیک نیز استفاده‌های خاص خود را دارد و برای سطوح خاصی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

6- زیبایی رنگ بعد از اتمام نقاشی:

یکی از نکاتی که وجود دارد، این است که همه ما می‌خواهیم دیوارها را رنگ‌آمیزی کنیم تا خانه‌مان زیباتر شود و نمی‌خواهیم رنگ موردنظر ایرادهای خانه را برجسته‌تر کند.

رنگ روغن براق، نور را بازتاب می‌دهد؛ به همین دلیل زمانی که وقتی آن را روی سطوح خاصی استفاده می‌کنید، شدیداً ناهمواری‌های روی دیوار را نشان داده و آنها را برجسته خواهد کرد.

این موضوع باعث شده است که رنگ روغنی برای دیوارها داخلی اتاق‌ها مناسب نباشد و ظاهر زیبایی را در آنها ایجاد نکند؛ اما رنگ پلاستیک به‌خاطر مات بودن، می‌تواند ایرادهای دیوار را پوشش دهد و آنها را محو خواهد کرد که این موضوع کمک می‌کند راحت‌تر بتوانید اشکالات موجود در دیوار را بپوشانید.

بین رنگ روغن و رنگ پلاستیک، کدام یک بهتر است؟

در نهایت به این سؤال می‌رسیم که تفاوت رنگ روغن و پلاستیک چیست؟ کدامیک بهتر است؟ باید بگوییم که همان‌طور که مشاهده کردید، این رنگ‌ها خیلی باهم قابل‌مقایسه نیستند. هرکدام کارایی خاص خود را دارند و اینکه کدام یک بهتر هستند، کاملاً بستگی به نیاز شما دارد.

اگر ما بخواهیم به شما توصیه‌ای کنیم، باید بگوییم که برای سطوحی که با آب یا آلودگی در تماس هستند مانند سرویس‌های بهداشتی، پارکینگ، آشپزخانه، راهروها و…، بهتر است از رنگ روغنی استفاده کنید تا بتوانید در آینده آن را تمیز کنید و آلودگی زیادی را به خود جذب نکند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نقاشی راه پله و پارکینگ ساختمان هم ارائه میده؟

اما برای دیوارهای داخلی اتاق‌ها و خانه که نیاز است نمای زیبایی داشته باشند. ایرادها و ناهمواری‌های آنها پوشیده شود، از رنگ پلاستیک استفاده کنید تا زیباتر و شکیل‌تر شود و بتوانید سرعت بیشتری در کار خود داشته باشید.

رنگ روغنی بهتره یا رنگ پلاستیک؟
بهترین رنگ برای نقاشی ساختمان

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد این صحبت کردیم که تفاوت رنگ روغن و پلاستیک چیست؟ کدام‌یک بهتر است؟ و گفتیم که این رنگ‌ها چه مزایا و معایبی دارند و هرکدام را با هم بررسی کردیم تا بتوانید تفاوت اصلی آنها را متوجه شوید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید جواب سؤال تفاوت رنگ روغن و پلاستیک چیست؟ را پیدا کنید و بهترین رنگ را برای نقاشی ساختمان خودتان انتخاب کنید.

حالا که مطالعه این نوشته را به پایان رساندید، برای مطالعه سایر مطالب هوم سرویز می‌توانید به وبلاگ هوم سرویز و همچنین اینستاگرام هوم سرویز مراجعه کنید. برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز هم کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید. شما می توانید از خدمات نقاشی ساختمان هوم سرویز استفاده کنید تا ساختمان شما با زیباترین و بهترین رنگ‌ها زیباتر و جذاب‌تر شود. هوم سرویز با ارائه بیش از ۴۰۰ نوع سرویس از نقاشی راه پله و پارکینگ گرفته تا نظافت منزل و قالیشویی آماده ارائه خدمات به شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا