بنایی و دکوراسیون

علت دون دون شدن رنگ با غلتک چیست؟ راه‌حل چیست؟

همه ما دوست داریم خانه‌ای زیبا، تمیز و شیک داشته باشیم و در فضایی دلنشین زندگی کنیم. یکی از راه‌های عالی برای تغییر فضای منزل، رنگ کردن دیوارهای خانه است. شما می‌توانید نقاشی دیوارهای منزلتان را با ابزارهای مختلف انجام دهید. یکی از ابزارهای مفید برای رنگ کردن دیوارهای ساختمان، غلتک نقاشی است که به ما کمک می‌کند تا انواع رنگ‌های ساختمانی را به‌راحتی روی دیوارها بزنیم و کار نقاشی منزل را سریع‌تر انجام دهیم. اگر برای نقاشی دیوارهای منزل خود از غلتک استفاده کنید، احتمالاً با مشکلاتی مانند دون دون شدن رنگ مواجه خواهید شد. زمانی که رنگ دون دون می‌شود و حالت پوست پرتقالی پیدا می‌کند، ظاهر نامناسبی روی دیوارها ایجاد می‌شود. به همین دلیل باید این مشکل را برطرف کرد تا بتوان کار نقاشی ساختمان را به‌درستی انجام داد.

شاید این سوال برای شما هم پیش آمده است که علت دون دون شدن رنگ چیست؟ چرا وقتی با غلتک نقاشی می‌کنیم این مشکل پیش می‌آید؟ چطور می‌توانیم از حالت پوست پرتقالی رنگ جلوگیری کنیم و کاری کنیم که رنگ در همه‌جا به صورت یکدست پخش شود؟

اگر قصد دارید که با غلتک، دیوارهای منزلتان را رنگ کنید و می‌خواهید از مشکلاتی مانند دون دون شدن رنگ جلوگیری کنید، در این نوشته با ما همراه باشید تا با دلایل رنگ دون دون دیوار آشنا شوید. با دانستن این نکات، شما می‌توانید کار نقاشی دیوارهای منزلتان را به‌خوبی انجام دهید و از نتیجه کارتان رضایت داشته باشید.

همچنین شما می‌توانید کار نقاشی ساختمان را به نقاش‌های حرفه‌ای و متخصص بسپارید تا خیلی سریع این کار را برای شما انجام دهند.

دون دون شدن رنگ
دلایل دون دون شدن رنگ

علت دون دون شدن رنگ چیست؟

بعد از انتخاب بهترین رنگ برای نقاشی ساختمان، کار شما تازه آغاز می‌شود و باید رنگ موردنظر را به‌خوبی روی دیوارهای منزل بزنید. در ادامه این مطلب، با برخی از مهم‌ترین دلایلی آشنا خواهید شد که باعث می‌شوند رنگ دیوار پوسته‌ پوسته شود و از کیفیت خوبی برخوردار نباشد. شما به عنوان نقاش، باید از این مشکلات جلوگیری کنید تا رنگ کاملاً روی دیوار قرار بگیرد و سطح دیوار را پوشش دهد.

  • غلظت بالای رنگ
  • وجود لایه های زیاد رنگ
  • تمیز نبودن دیوار یا غلتک
  • دمای نامناسب اتاق
  • چسبیدن رنگ روی غلتک
  • رطوبت بالا
  • ثابت نبودن جریان هوا
  • کیفیت پایین رنگ

نقاشی ساختمان
نقاشی ساختمان با غلطک

موارد زیر، از جمله مهم‌ترین دلایل دون دون شدن رنگ هستند:

1- غلظت بالای رنگ:

یکی از مهم‌ترین دلایل دون دون رنگ روی دیوار، غلظت بالای رنگ است. اگر از رنگی با غلظت بسیار بالا برای رنگ‌آمیزی با غلتک استفاده کنید، با این مشکل مواجه خواهید شد و شاهد دون دون شدن رنگ خواهید بود.

رنگ دون دون روی دیوار باعث می‌شود که دیوار ظاهر بدی پیدا کند. حتی اگر دانه‌های رنگ را از روی دیوار بردارید، باز هم جای این رنگ‌ها مشخص است و کیفیت رنگ دیوار بسیار کم می‌شود.

به همین خاطر در هنگام شروع نقاشی ساختمان، باید رنگ را به غلظت مناسب برسانید. رقیق بودن رنگ باید به اندازه‌ای باشد که در هنگام نقاشی، روی زمین نریزد و به‌خوبی به دیوار بچسبد. همچنین غلیظ بودن رنگ باید به اندازه‌ای باشد که رنگ دون دون نشود و کاملاً روی دیوار پخش شود.

استفاده از رنگ با غلظت مناسب، یکی از موضوعات مهمی است که نقاش های حرفه‌ای ساختمان رعایت می‌کنند تا نتیجه کارشان تمیز و زیبا باشد.

اگر هنوز هم بین رنگ روغن و رنگ پلاستیک سردرگم هستید، به وبلاگ هوم سرویز مراجعه کنید و با تفاوت رنگ روغن و رنگ پلاستیک آشنا شوید.

غلظت بالای رنگ در نقاشی ساختمان
غلظت بالای رنگ در نقاشی ساختمان

2- وجود لایه‌های زیاد رنگ:

یکی از دلایل دیگری که برای دون دون شدن رنگ وجود دارد، وجود لایه‌های زیاد رنگ روی دیوار است. برخی اوقات پیش می‌آید که چند لایه رنگ روی دیوار بزنید تا بتوانید رنگ قبلی دیوار را بپوشانید. اما باید بدانید که تعداد زیاد لایه‌های رنگ باعث می‌شود که کیفیت رنگ دیوار کم شود.

زمانی که تعداد لایه‌های رنگ زیاد می‌شود، رنگ جدید روی دیوار حالت پوست پرتقالی پیدا می‌کند و به‌صورت نواری کنده می‌شود. همین موضوع باعث خراب شدن رنگ قسمت‌های دیگر دیوار نیز خواهد شد.

بنابراین، به جای رنگ زدن دیوار با تعداد لایه‌های رنگی زیاد، زیرسازی دیوار را به‌درستی انجام دهید و با استفاده از پرایمر و سیلر، کیفیت رنگ دیوار را افزایش دهید. یادتان باشد که در هنگام استفاده از رنگ‌های رقیق، نهایتاً سه لایه کافی است و بیشتر از این مقدار نیاز نیست.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نقاشی هم ارائه میده؟

زیاد بودن لایه‌های رنگ
زیاد بودن لایه‌های رنگ

3- تمیز نبودن دیوار یا غلتک:

یکی از نکات مهم برای نقاشی دیوار و درب منزل، تمیز کردن وسایل نقاشی است. زمانی که غلتک نقاشی کثیف باشد، این آلودگی‌ها به دیوار می‌چسبد و باعث دون دون شدن رنگ می‌شود. بنابراین ابتدا غلطک نقاشی را بشویید و کاملاً تمیز کنید. همچنین اگر کارهایی مانند زیرسازی و بتونه‌کاری را روی دیوار انجام دادید، گردوغبار روی دیوار را تمیز کنید تا خاک و غبار به رنگ منتقل نشود.

احتمالاً شما هم نقاش‌های حرفه‌ای را دیده‌اید که ابتدا قلمو و غلتک رنگ را به‌صورت کامل می‌شویند تا کاملاً تمیز شود. این کار باعث می‌شود که گردوخاک‌های موجود روی غلتک به‌صورت کامل از بین برود و کیفیت رنگ روی دیوار بیشتر شود.

اگر به دنبال نقاش‌های حرفه‌ای و ماهر برای انجام نقاشی ساختمان ارزان و به صرفه هستید، از خدمات هوم سرویز استفاده کنید و کار نقاشی منزل خود را به افراد باتجربه بسپارید.

تمیز نبودن دیوار یا غلتک
تمیز نبودن دیوار یا غلتک

4- دمای نامناسب اتاق:

جالب است بدانید که دمای اتاق نیز روی چسبندگی و خشک‌ شدن رنگ تأثیر زیادی دارد. بهترین دما برای رنگ‌آمیزی دیوارهای منزل، بین 23 تا 30 درجه سانتیگراد است.

خیلی سرد بودن یا خیلی گرم بودن اتاق باعث می‌شود که رنگ دیوار به‌خوبی خشک شود و رنگ به‌درستی روی دیوار نچسبد. همچنین دمای نامناسب اتاق باعث می‌شود که شاهد رنگ دون دیوار باشید! بنابراین دمای متعادل را در منزلتان برقرار کنید تا رنگ دیوارها به‌خوبی خشک شود.

اگر دوست دارید درب‌های چوبی منزلتان را نیز رنگ کنید و ظاهر شیک‌تری به آنها ببخشید، مراحل رنگ کردن درب چوبی را در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید.

علت دون دون شدن رنگ
دون دون شدن رنگ به دلیل دمای نامناسب محیط

5- چسبیدن رنگ روی غلتک:

در بسیاری از موارد، رنگ‌ کردن دیوارهای منزل، چند روز زمان می‌برد و این احتمال وجود دارد که رنگ روی قسمت‌هایی از غلتک باقی بماند و سفت شود.

زمانی که مجدداً از غلتک استفاده می‌کنید، این رنگ‌های خشک‌شده شل شده و به دیوار می‌چسبند و حالت نامناسبی را روی دیوار ایجاد می‌کنند؛ بنابراین برای جلوگیری از دون دون شدن رنگ، باید قبل از هر بار استفاده از غلتک و بعد از استفاده از آن، غلتک را به‌صورت کامل شستشو داده و تمیز کنید تا مطمئن شوید که هیچ‌گونه آلودگی روی آن وجود ندارد و مشکلی در رنگ‌آمیزی شما ایجاد نمی‌کند.

دون دون شدن رنگ
چسبیدن رنگ به غلتک

6- رطوبت بالا:

در مناطقی مانند شهرهای شمالی ایران که رطوبت هوا بسیار بالا است، معمولاً رنگ دیوار به‌راحتی پوسته‌پوسته می‌شود. اگر در چنین مکان‌هایی شاهد این مشکل بودید، باید بدانید که کاملاً طبیعی است.

برای جلوگیری از این مشکل در مناطق رطوبتی، بهترین راه‌حل این است که ابتدا با استفاده از یک کاردک، رنگ‌های قبلی را تا جایی که امکان دارد از روی دیوار جدا کنید و لایه رنگ را از بین ببرید. با این کار، هم دیوار تمیز می‌شود و هم رنگ جدید بهتر به دیوار می‌چسبد.

نقاشی ساختمان با غلتک
وجود رطوبت بالا در دیوارهای ساختمان

7- ثابت نبودن جریان هوا:

رنگ‌هایی مانند رنگ پلاستیک و رنگ اکریلیک به‌سرعت خشک می‌شوند و پس از چند ساعت، شاهد خشک شدن کامل دیوارهای خود خواهید بود.

یکی از مواردی که کمک می‌کند تا رنگ دیوارها زودتر خشک شوند، وجود جریان هوا در خانه است. به همین دلیل در هنگام نقاشی دیوارهای ساختمان، بهتر است درب و پنجره‌ها را باز بگذارید تا هوای تازه به داخل خانه بیاید. وجود جریان هوا کمک می‌کند که رنگ دیوار سریع‌تر خشک شود و بتوانید مجدداً لایه دیگری روی رنگ قبلی بزنید. زمانی که لایه قبلی رنگ به صورت کامل خشک می‌شود، مشکلاتی مانند دون دون شدن رنگ دیوار پیش نمی‌آید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نقاشی هم ارائه میده؟

علت دون دون شدن رنگ
اهمیت ورود هوای تازه در هنگام نقاشی ساختمان

8- کیفیت پایین رنگ:

یکی از مهم‌ترین موضوعات برای افزایش کیفیت رنگ دیوارهای خانه، انتخاب درست رنگ برای نقاشی دیوار است. اگر برای نقاشی خانه خود از رنگ‌های بی‌کیفیت استفاده کنید، نتیجه نهایی کار شما چندان زیبا و بادوام نخواهد بود و دیوارهای منزلتان ظاهر ناخوشایندی پیدا می‌کنند. به همین دلیل حتماً از رنگ‌های باکیفیت و مرغوب برای نقاشی دیوارهای ساختمان استفاده کنید.

رنگ‌هایی مانند رنگ اکریلیک که درصد رزین بالایی دارند، برای نقاشی دیوارهای ساختمان‌های مسکونی مناسب‌تر هستند و مشکلاتی مانند پوسته‌ پوسته شدن برایشان پیش نمی‌آید. همچنین کیفیت این رنگ‌ها بیشتر است و ماندگاری بیشتری دارند. شما می‌توانید از رنگ‌های اکریلیک برای مناطق مرطوب نیز استفاده کنید و از نتیجه نهایی کار لذت ببرید.

اگر دوست دارید خودتان دست به کار شوید حتما قبل از شروع کار در این خصوص مطالعه کنید تا مجبور به دوباره کاری نشوید، ممکن است در ظاهر کار آسانی به نظر بیاید ولی وقتی با بتونه کاری و رفع فرورفتگی ها و نقاشی سقف خانه و دون دون شدن دیوار بعد از نقاشی مواجه می شوید، سختی های کار رنگ آمیزی را بیشتر درک خواهید کرد. برای همین پیشنهاد می‌کنیم به وبلاگ هوم سرویز مراجعه کنید و با نکات مهم نقاشی آشنا شوید.

استفاده از رنگ باکیفیت برای نقاشی ساختمان
استفاده از رنگ باکیفیت برای نقاشی ساختمان

چطور دون دون شدن رنگ را از بین ببریم؟

تا اینجا به شما توضیح دادیم که دلایل پوسته پوسته شدن و دون دون شدن رنگ دیوار چیست و این مشکل به چه دلایلی پیش می‌آید. حالا می‌خواهیم به شما توضیح دهیم که اگر به هر دلیلی این مشکل برای شما پیش آمد، چطور می‌توانید دانه‌های رنگ موجود روی دیوار را از بین ببرید.

باید بگوییم که شما می‌توانید خیلی سریع و به‌راحتی این مشکل را برطرف کنید. برای این کار، یک سنباده نرم تهیه کنید و قسمت‌هایی از دیوار که دچار این مشکل شده‌اند را با سنباده تمیز کنید تا دانه‌های رنگ کاملاً از بین بروند.

سپس با استفاده از یک قلم‌مو یا غلتک کوچک، آن قسمت از دیوار را مجدداً رنگ کنید تا رنگ دیوار تمیز و هموار شود. در صورت نیاز می‌توانید این کار را یک بار دیگر نیز تکرار کنید.

اگر ترمیم رنگ دیوار برای شما مشکل است، بهتر است از خدمات نقاشی ساختمان هوم سرویز استفاده کنید و با کمترین هزینه، کار نقاشی دیوارهای منزل خود را به پایان برسانید.

پوست پرتقالی شدن رنگ ساختمان
روش های پیشگیری از دون دون شدن رنگ ساختمان

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد مشکل دون دون شدن رنگ در هنگام نقاشی دیوار با غلتک صحبت کردیم و اصلی‌ترین دلایل این موضوع را به شما معرفی کردیم. همچنین به شما توضیح دادیم که در صورت پوسته شدن رنگ دیوار منزلتان، چه کارهایی را باید انجام دهید تا بتوانید این مشکل را برطرف کنید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بتوانید با دلایل دون دون شدن رنگ دیوار آشنا شوید و کار رنگ زدن دیوارهای منزل خود را به بهترین شکل انجام دهید.

رنگ آمیزی دیوارهای خانه، یکی از بهترین راه‌ها برای تغییر دکوراسیون منزل است. اگر قصد رنگ زدن دیوار پذیرایی را دارید، ایده های جالب برای رنگ آمیزی دیوار سالن پذیرایی و نشیمن را در مجله هوم سرویز مشاهده کنید.

همچنین شما می‌توانید کار نقاشی راه پله و پارکینگ ساختمان خود را به تیم هوم سرویز بسپارید تا نقاشی بخش‌های مختلف ساختمان توسط نقاش‌های باتجربه و حرفه‌ای انجام شود و ظاهر ساختمان شما کاملاً تغییر کند.

برای استفاده از خدمات ساختمانی هوم سرویز مانند خدمات نقاشی و بنایی، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای دریافت خدمات موردنظرتان ثبت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا