خانگی و ساختمانی

کفراژ چیست؟ تفاوت کفراژ با داربست چیست؟

در زمان ساخت یک سازه یا ساختمان، نیاز به قالب‌بندی قسمت‌های مختلف وجود دارد تا بتوانیم به‌خوبی شکل موردنیاز خودمان را به بتن بدهیم و قالب‌بندی‌ها را به‌صورت استاندارد و به‌درستی انجام دهیم.

روش‌های مختلفی برای قالب‌بندی ساختمان وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید تا شکل‌دهی به بتن یا کار روی قسمت‌های مختلف ساختمان برای شما راحت‌‌تر انجام شود.

وقتی صحبت از قالب‌بندی ساختمان می‌شود یا می‌خواهید کار در ارتفاع را انجام دهید، احتمالاً با روش‌های مختلفی مانند کفراژ یا اجاره داربست مواجه می‌شوید که ممکن است ندانید این روش‌ها دقیقاً برای چه کاری هستند و به چه دردی می‌خورند.

در این مقاله می‌خواهیم به این سؤال پاسخ بدهیم که کفراژ چیست؟ و تفاوت کفراژ با داربست چیست؟ بعد از مطالعه این مقاله، متوجه خواهید شد که هرکدام از این روش‌ها برای چه کاری مناسب هستند و در چه قسمتی از ساختمان می‌توانید از آنها استفاده کنید تا بتوانید روش موردنظر و مناسب خود را بهتر انتخاب کنید.

اگر به دنبال این هستید که بدانید کفراژ چیست و چه تفاوتی با داربست دارد، به شما توصیه می‌کنیم که تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا با کاربرد کفراژ و داربست در ساختمان بیشتر آشنا شوید.

کفراژ چیست؟
کفراژ چیست؟

کفراژ چیست؟

کفراژ واژه‌ای فرانسوی بوده و به معنی قالب است. به همین دلیل است که سازه قالب‌بندی کفراژ به این نام معروف شده است. همان‌طور که در مقدمه نیز گفتیم، کفراژ برای زمانی استفاده می‌شود که می‌خواهید قالب‌بندی مکان‌هایی مانند سقف را انجام دهید و نیاز به ابزاری دارید که بتوانید قالب‌ها را ثابت کرده و آنها را در حالتی که می‌خواهید محکم کنید.

در این حالت، کفراژ یکی از بهترین سازه‌هایی است که می‌توانید برای محکم کردن قالب‌ها از آن استفاده کنید. با استفاده از سازه کفراژ، قالب‌بندی‌های بزرگ در جای خود محکم می‌شوند و ثابت می‌مانند. علاوه بر اینکه کفراژ در ساختمان‌سازی کاربرد زیادی دارد، از آن در ساخت سازه‌های بزرگ مانند پل و… نیز استفاده می‌شود.

کفراژ
کفراژ

داربست چیست؟

حالا که کفراژ را شناختیم، نیاز است که کمی در مورد داربست نیز صحبت کنیم تا با داربست هم آشنا شوید و تفاوت کفراژ و داربست را درک کنید.

داربست، سازه‌ای موقتی است که از لوله‌ها و بست‌های مخصوصی تشکیل می‌شود. با کنار هم قرار دادن این لوله‌ها و بست‌ها برای ساخت داربست، می‌توان سازه‌های موقتی را ایجاد کرد که هم برای غرفه سازی نمایشگاه استفاده می‌شوند و هم برای کار در ارتفاعات ساختمان بسیار مناسب بوده و مورداستفاده قرار می‌گیرند.

داربست
داربست

تفاوت کفراژ با داربست چیست؟

حالا که هم کفراژ و هم داربست را شناختید و با کاربرد و نحوه استفاده از آنها آشنا شدید، می‌خواهیم به سراغ این موضوع برویم که تفاوت کفراژ با داربست را بررسی کنیم و ببینیم که این دو نوع سازه چه تفاوتی با هم دارند.

اگر به‌صورت کلی بخواهیم تفاوت این سازه‌ها را بگوییم، باید بدانید که کفراژ همان‌طور که بررسی کردیم بیشتر برای قالب‌بندی استفاده می‌شود و برای کار در ارتفاعات کاربردی ندارد، اما داربست علاوه بر اینکه می‌تواند برای قالب‌بندی استفاده شود، همچنین برای کار در ارتفاعات هم مورد استفاده قرار می‌گیرد و این موضوع باعث می‌شود که کاربرد بیشتری نسبت به کفراژ داشته باشد.

در ادامه می‌خواهیم به‌صورت جزئی برخی از تفاوت‌های کفراژ با داربست را بررسی کنیم و بگوییم که این دو نوع سازه چه تفاوتی با هم دارند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب داربست و اجرای کفراژ هم ارائه میده؟

1- زمان استفاده:

کفراژ و داربست سازه‌هایی موقتی هستند که معمولاً پس از انجام‌ شدن کار و اتمام پروژه، جمع می‌شوند و می‌توانید آنها را از مکان ساخت‌وساز خارج کنید.

اما کفراژ علاوه بر اینکه می‌تواند به‌صورت موقتی استفاده شود، همچنین برای استفاده دائمی نیز مناسب است و می‌توانید قالب‌بندی دائمی را نیز با کفراژ انجام دهید.

2- عملکرد:

قبل‌تر بررسی کردیم که کفراژ و داربست از نظر عملکرد نیز با هم تفاوت دارند و تفاوت بین آنها بسیار زیاد است. کفراژ معمولاً برای بخش خاصی از ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرد و می‌توانید با استفاده از آن، قالب‌بندی را انجام دهید تا بتوانید بتن‌ریزی کرده و شکل موردنیاز را به بتن بدهید.

اما داربست علاوه بر اینکه می‌تواند نگهدارنده قالب باشد و برای قالب‌بندی مورد استفاده قرار بگیرد، برای ساخت سازه‌های موقت مانند نمایشگاه و غرفه و برای استفاده در اطراف ساختمان نیز بسیار مناسب است.

3- استحکام:

سومین مورد از تفاوت کفراژ با داربست که می‌تواند در انتخاب این دو روش بسیار مؤثر باشد، میزان استحکام هرکدام از آنها است. سازه کفراژ استحکام بالایی دارد؛ چون کفراژ باید به‌گونه‌ای باشد که هم بتواند به‌راحتی حمل و نصب شود و هم از تکان‌ خوردن و خراب‌ شدن قالب جلوگیری کند.

داربست نیز استحکام بسیار بالایی دارد؛ اما وزن داربست نیز بسیار سبک است و می‌توانید به‌راحتی آنها را جابه‌جا کرده و به محل دلخواه خودتان ببرید. همچنین با استفاده از بست‌های مخصوصی که برای این کار وجود دارد، شما می‌توانید داربست‌ها را به هم متصل کرده و با استفاده از آنها سازه دلخواه خود را ایجاد کنید.

تفاوت داربست و کفراژ
تفاوت داربست و کفراژ

4- جنس و متریال ساخت:

جنس و متریال نیز یکی دیگر از تفاوت‌های بزرگی است که بین کفراژ و داربست وجود دارد. کفراژ می‌تواند از جنس فولاد، چوب، تخته سه‌لایه، بتن مسلح، چوب و فولاد به‌صورت ترکیبی ساخته شود و این موضوع باعث می‌شود که ساخت آن راحت‌تر باشد و بتوانید بر اساس نیاز خودتان این نوع سازه را طراحی کنید.

اما داربست معمولاً از جنس فولاد یا آلومینیوم است که استحکام آن بسیار بالا است و لوله‌های آن ضخامت بسیار زیادی دارند. به همین خاطر داربست بسیار مستحکم‌تر و قابل‌اتکاتر است.

5- کاربرد:

آخرین مورد از تفاوت کفراژ با داربست، کاربرد آنها است. همان‌طور که احتمالاً تا به اینجا متوجه شده‌اید، کفراژ برای قالب‌بندی مورداستفاده قرار می‌گیرد و به همین خاطر متناسب با نیاز خودتان و متناسب با سایز جایی که می‌خواهید قالب‌بندی را انجام دهید، می‌توانید از قطعات کوچک کفراژ استفاده کرده و آنها را به هم متصل کنید تا در نهایت بتوانید کار موردنیاز خودتان را انجام دهید.

اما داربست معمولاً سایز خاصی دارد و به همین خاطر نمی‌توانید از داربست در هر مکانی استفاده کنید. البته این موضوع را باید بدانید که اگر می‌خواهید برای اجاره داربست اقدام کنید، شرکت‌های اجاره‌دهنده سایزهای مختلفی از داربست را به شما پیشنهاد می‌دهند و می‌توانند متناسب با نیاز شما، سازه موردنظر را اجرا کنند.

اجرای داربست
اجرای داربست

کفراژ چیست؟ تفاوت کفراژ با داربست چیست؟

تا اینجا با هم بررسی کردیم که کفراژ چیست؟ و همچنین گفتیم که تفاوت کفراژ با داربست چیست؟ حالا شما می‌دانید که این سازه‌های موقتی با هم چه تفاوتی دارند و کدام یک از آنها برای شما مناسب‌تر است.

به‌عنوان آخرین موضوع، باید بدانید که اگر می‌خواهید سازه‌های موقتی و خاصی را اجرا کنید یا می‌خواهید مثلاً کاری مانند کار روی نمای ساختمان در ارتفاع بالا یا حتی کار در داخل ساختمان در ارتفاع را انجام دهید، قطعاً داربست بهترین انتخاب برای شما خواهد بود و می‌توانید با استفاده از داربست، ایمنی لازم برای کارکنان را فراهم کنید تا بتوانند با ایمنی کامل، کار خود را در ارتفاع انجام دهند.

اما اگر می‌خواهید ستون‌ها، سقف یا هرجای دیگر ساختمان را بتن‌ریزی کنید و نیاز به قالب‌بندی دارید، قطعاً بهترین انتخاب برای نگهداری از قالب و فیکس کردن آنها تا خشک‌ شدن بتن، کفراژ خواهد بود و می‌توانید از کفراژ در سایزها و جنس‌های دلخواه و متناسب با نیاز خودتان استفاده کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب داربست و اجرای کفراژ هم ارائه میده؟

کفراژ چیست؟ تفاوت کفراژ با داربست چیست؟
اهمیت وجود داربست و کفراژ

جمع‌بندی مطالب

در این مقاله در مورد این صحبت کردیم که کفراژ چیست؟ و سپس داربست را نیز به شما معرفی کردیم و گفتیم که تفاوت کفراژ با داربست چیست؟ همچنین با هم چند مورد از مهم‌ترین تفاوت‌های کفراژ با داربست را بررسی کردیم و متوجه شدید که این سازه‌ها، چه تفاوتی با هم دارند که باعث می‌شود کاربرد آنها کاملاً متفاوت باشد.

در انتهای این مقاله نیز گفتیم که هرکدام از این سازه‌های موقتی، برای چه کاری مناسب هستند تا بتوانید انتخاب درست و مناسبی را بین آنها انجام دهید و بین اجاره داربست یا کفراژ انتخاب درستی داشته باشید.

امیدواریم این مقاله به شما کمک کرده باشد که بدانید کفراژ چیست و تفاوت کفراژ با داربست چیست؟ و متوجه شده باشید که هرکدام از آنها به چه منظوری استفاده می‌شوند.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و دعوت می‌کنیم مقاله روش‌های افزایش امنیت خانه در برابر سرقت و دزدی را در وبلاگ هوم سرویز بخوانید و با اصول ساخت ساختمان ضدزلزله آشنا شوید.

برای دریافت خدمات مختلف هوم سرویز هم کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید. هوم سرویز با ارائه بیش از ۴۰۰ نوع سرویس از اجرای سقف کاذب گرفته تا نقاشی نمای ساختمان آماده ارائه خدمات به شما عزیزان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا