هوم سرویز

آموزش جرم گیری و رسوب زدایی آبگرمکن دیواری

آبگرمکن، یکی از مهم‌ترین وسایل خانه است که آب گرم موردنیاز ما را با کیفیت مناسب تامین می‌کند. اگر تجربه استفاده از آبگرمکن را داشته باشید، مشاهده کرده‌اید که پس از مدتی املاح داخل آب رسوب می‌کنند و در داخل مبدل آبگرمکن و سایر قطعات آن ته‌نشین می‌شوند. در این حالت شما باید جرم گیری و رسوب زدایی آبگرمکن دیواری را انجام دهید تا این املاح و رسوبات از داخل آبگرمکن پاک شوند.

در صورت عدم رسوب زدایی آبگرمکن دیواری، عملکرد آبگرمکن با اختلال مواجه می‌شود. برای درک این موضوع، به سراغ قطعات داخلی آبگرمکن می‌رویم. در داخل آبگرمکن‌های دیواری، مبدل حرارتی وجود دارد. زمانی که آب در مبدل به گردش درمی‌آید و با حرارت مشعل برخورد می‌کند، دمای آب بالا می‌رود و گرم می‌شود. در صورت وجود املاح سنگین در داخل آب، این املاح رسوب می‌کنند و داخل مبدل ته‌نشین می‌شوند. به همین دلیل است که پس از مدتی، داخل مبدل پر از رسوب می‌شود. از جمله معایب وجود رسوبات در مبدل آبگرمکن این است که گردش آب به‌درستی انجام نمی‌شود و کیفیت آب گرم پایین می‌آید. برای رفع این مشکل و افزایش فشار و کیفیت آب گرم، شما باید جرمگیری آبگرمکن دیواری را انجام دهید.

در این نوشته قصد داریم روش های جرم گیری، رسوب زدایی و اسیدشویی آبگرمکن دیواری در خانه را به شما آموزش دهیم تا بتوانید رسوبات داخل مبدل آبگرمکن را بشویید و از بین ببرید. اگر در منزل آبگرمکن دارید و دوست دارید با روش جرم گیری آبگرمکن آشنا شوید، تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

روش جرمگیری آبگرمکن دیواری
روش جرمگیری آبگرمکن دیواری

چطور متوجه شویم زمان رسوب زدایی آبگرمکن فرا رسیده؟

قبل از اینکه به سراغ مراحل رسوب زدایی آبگرمکن دیواری برویم، بهتر است نشانه‌های این موضوع را بررسی کنیم. با مشاهده این موارد، متوجه می‌شوید که زمان رسوب زدایی آبگرمکن فرارسیده است و باید برای جرم گیری آبگرمکن اقدام کنید:

1- کم شدن فشار آب گرم:

یکی از نشانه‌های رسوب گرفتن آبگرمکن، این است که فشار آب گرم شدیداً کم شده است. زمانی که داخل مبدل آبگرمکن رسوب زیادی وجود داشته باشد، قطر لوله‌های مبدل که در حالت عادی هم بسیار باریک هستند کمتر می‌شود و این موضوع باعث می‌شود که نتوانند حجم مناسبی از آب را از خود عبور دهند.

بنابراین این موضوع منجر به این می‌شود که فشار آب گرم خروجی از لوله، بسیار کم‌ شود و نتوانید به‌خوبی از آن استفاده کنید. وجود رسوب در مبدل، یکی از دلایل کم شدن فشار آب گرم در حمام است که اجازه نمی‌دهد حمام دلچسبی را تجربه کنید.

با سایر دلایل افت فشار آب گرم در آبگرمکن دیواری آشنا شوید.

2- مناسب نبودن کیفیت آب گرم:

یکی دیگر از نشانه‌های جمع شدن رسوب در آبگرمکن دیواری، پایین آمدن کیفیت آب گرم است. زمانی که داخل مبدل پر از جرم و رسوب شود، حرارت مشعل به‌درستی به آب نمی‌رسد و همین موضوع باعث می‌شود که آب به‌صورت مناسب گرم نشده و کیفیت بالایی نداشته باشد. اگر بعد از باز کردن شیر آب گرم مشاهده کردید که دمای آب ولرم است و گرمای زیادی ندارد، باید برای جرم گیری آبگرمکن و رسوب‌زدایی آن اقدام کنید.

علائم وجود رسوب در آبگرمکن
علائم وجود رسوب در آبگرمکن

3- صدای سوت کشیدن آبگرمکن:

زمانی که آبگرمکن دیواری روشن است، بدون ایجاد صداهای عجیب کارش را انجام می‌دهد. اگر متوجه شدید که آبگرمکن دیواری در هنگام کار کردن، صداهایی شبیه به صدای سوت کشیدن یا صدای تق‌ تق را تولید می‌کند، باید به وجود رسوب در مبدل آبگرمکن شک کنید. در این حالت، رسوبات داخل آبگرمکن در مبدل به حرکت درمی‌آیند و صداهای خاصی را تولید می‌کنند. برای رفع این صداها، باید جرم گیری آبگرمکن دیواری را انجام دهید تا رسوبات داخل مبدل از بین بروند و آبگرمکن دیواری بدون مشکل کارش را انجام دهد.

اگر از آبگرمکن دیواری منزلتان صداهای عجیب مانند صدای تق تق یا صدای سوت را می‌شنوید، بهتر است با تمام دلایل صداهای آبگرمکن دیواری آشنا شوید و این مشکل آزاردهنده را سریع‌تر حل کنید.

4- یکسره کار کردن آبگرمکن:

یکسره کار کردن آبگرمکن، یکی دیگر از نشانه‌های وجود رسوب در داخل مبدل آبگرمکن است. زمانی آبگرمکن به‌صورت یکسره کار می‌کند که رسوب زیادی در داخل مبدل وجود داشته باشد و این رسوبات اجازه ندهند که دمای آب بالا برود و به اندازه موردنیاز ما برسد. در این حالت آبگرمکن به صورت یکسره کار می‌کند تا موفق به گرم کردن آب شود.

با مشاهده این موارد، باید بدانید که آبگرمکن دیواری به جرم گیری و رسوب زدایی نیاز دارد.

چگونه آبگرمکن دیواری را رسوب زدایی کنیم
نشانه‌های وجود رسوب و گرفتگی در آبگرمکن

معرفی 2 روش برای رسوب زدایی آبگرمکن دیواری

روش‌های مختلفی برای رسوب‌گیری آبگرمکن وجود دارند که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم. در این مطلب، با دو روش کاربردی برای جرم گیری آبگرمکن آشنا می‌شوید که هزینه کمی دارند و خودتان می‌توانید در خانه این روش‌ها را انجام دهید. اگر تجربه و دانشی در زمینه جرمگیری و رسوب زدایی آبگرمکن ندارید، بهتر است از افراد متخصص برای سرویس آبگرمکن کمک بگیرید تا با رعایت نکات ایمنی، این کار برای شما انجام شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر آبگرمکن هم ارائه میده؟

آموزش تصویری رسوب زدایی آبگرمکن دیواری
آموزش تصویری رسوب زدایی آبگرمکن دیواری

رسوب زدایی آبگرمکن دیواری با استفاده از اسید (روش ثقلی)

برای از بین بردن جرم و رسوبات داخل آبگرمکن دیواری، شما به محلول مخصوص جرم گیری نیاز دارید. اسیدکلریدریک یا جوهرنمک رقیق 20% از جمله بهترین محلول‌ها برای جرم گیری آبگرمکن است. با مراجعه به فروشگاه‌های ابزار یراق و ابزار فروشی‌ها، شما می‌توانید محلول جرم گیری و شستشوی آبگرمکن را تهیه کنید.

در صورت عدم وجود اسیدکلریدریک، می‌توانید از سرکه نیز استفاده کنید؛ اما باید بدانید که قدرت اسید بیشتر است و در زمان کمتری رسوب‌های داخل مبدل را از بین می‌برد؛ اما برای رسوب زدایی آبگرمکن با سرکه باید زمان بیشتری صبر کنید.

برای از بین بردن رسوبات داخل مبدل آبگرمکن با کمک اسید، اقدامات زیر را انجام دهید:

1- آبگرمکن را خاموش کنید:

در ابتدا آبگرمکن را خاموش کنید و شیر گاز آن را به‌صورت کامل ببندید. همچنین شیر آب ورودی را ببندید تا دیگر آب به داخل آبگرمکن وارد نشود. سپس کمی صبر کنید تا قطعات داخل آبگرمکن به‌صورت کامل خنک شوند و بتوانید به‌راحتی قطعات آن را جدا کنید.

برای اطمینان از خالی‌ شدن مبدل، می‌توانید شیر آب گرم را باز کنید تا تمامی آب داخل آبگرمکن خالی شود.

2- مبدل را جدا کنید:

اگر فقط می‌خواهید رسوبات داخل مبدل آبگرمکن را از بین ببرید، نیازی نیست کل آبگرمکن را از جای خود جدا کنید. برای انجام این کار، قاب آبگرمکن را باز کنید و گیره‌های متصل به مبدل را جدا کنید تا بتوانید مبدل را از جای خود دربیاورید. گیره‌های مبدل در قسمت بالا و پایین قرار دارند.

حواستان باشد که در هنگام انجام این کار و جدا کردن مبدل، به قطعات دیگر مانند شمعک و کلاهک تعدیل آبگرمکن ضربه نزنید تا این قطعات خراب نشوند. این مرحله را با احتیاط کامل انجام دهید. اگر مشاهده کردید که مبدل به‌سختی از جای خود تکان می‌خورد، بهتر است پیچ کلاهک تعدیل را شل کنید و آن را بالاتر ببرید تا مبدل راحت‌تر از جای خود خارج شود.

رسوب زدایی و جرمگیری آبگرمکن دیواری
رسوب زدایی و جرمگیری آبگرمکن دیواری

3- شیلنگ را به انتهای مبدل وصل کنید:

در این مرحله باید مبدل آبگرمکن را برای شستشو آماده کنید. برای انجام این کار حتماً به محیطی باز بروید و در کنار کف‌شور یا چاه، این کار را انجام دهید. حالا قیف مخصوصی را در سری ورودی مبدل قرار دهید و شیلنگی را روی سری خروجی مبدل وصل کنید که شیلنگ بتواند اسیدهای ریخته شده در داخل مبدل را به یک ظرف منتقل کند.

شما می‌توانید اسید موجود در ظرف را مجدداً به داخل مبدل بریزید تا کار اسیدشویی آبگرمکن دیواری چندین مرتبه تکرار شود و بهتر بتوانید رسوبات داخل آبگرمکن را از بین ببرید.

4- اسید یا سرکه را داخل مبدل بریزید:

در مرحله بعدی، باید از طریق قیف موجود در سری مبدل، اسید یا سرکه را به داخل آن بریزد و سپس صبر کنید تا اسید بجوشد و رسوبات موجود در مبدل را به‌صورت کامل خارج کند.

حواستان باشد که به‌هیچ‌وجه دستتان را به اسید نزنید؛ چون شدیداً آسیب‌زننده و حساسیت‌زا است. این مرحله را باید چندین بار تکرار کنید تا تمامی جرم و رسوبات خارج شوند. در صورت وجود رسوبات زیاد، اجازه دهید اسید چند دقیقه در داخل مبدل بماند تا به‌خوبی کار خود را انجام دهد.

اگر حس کردید که مقدار زیادی رسوب در مبدل وجود دارد و به‌راحتی جدا نمی‌شود، بهتر است با چکش، چند ضربه آرام به مبدل بزنید تا رسوبات آن راحت‌تر جدا شوند.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر آبگرمکن هم ارائه میده؟
اسید مخصوص رسوب زدایی آبگرمکن
اسید رسوب زدایی آبگرمکن دیواری

5- مبدل را چندین مرتبه شستشو دهید:

پس از اینکه مرحله قبلی را به‌صورت کامل انجام دادید و حس کردید که دیگر رسوبی در داخل مبدل وجود ندارد، باید مبدل را به‌صورت کامل شستشو دهید. برای این کار شیلنگ آب را بردارید و به یک سر مبدل وصل کنید تا از سمت دیگر آب با فشار خارج شود. همراه با خروج آب، تمامی اسید موجود را از بین می‌روند و رسوبات نیز به‌صورت کامل تخلیه می‌شوند.

شما می‌توانید متناسب با پیچ‌وتاب‌های مبدل آن را حرکت دهید تا آب و رسوبات به‌صورت کامل از لوله‌های مبدل خارج شود و تمام قسمت‌های

6- مبدل را در جای صحیح نصب کنید:

پس از اینکه رسوب زدایی آبگرمکن دیواری را با کمک اسید یا سرکه انجام دادید و مبدل را کامل شستید، حالا نوبت به این رسیده است که مبدل را روی آبگرمکن نصب کنید. برای انجام این کار، مبدل را در جای اصلی قرار دهید و گیره‌های آن را متصل کنید. مطمئن شوید که مبدل آبگرمکن به‌درستی نصب شده است.

سپس شیر آب ورودی و شیر گاز آبگرمکن را باز کنید. برای خروج اسیدهای باقیمانده، شیر آب را باز کنید و اجازه دهید کمی آب از لوله‌ها خارج شود.سپس آبگرمکن را روشن کرده و به‌راحتی از آن استفاده کنید.

رسوب زدایی آبگرمکن با اسید، راحت‌ترین روش برای جرم گیری آبگرمکن دیواری است که می‌توانید خودتان نیز انجام دهید. البته بهتر است انجام کارهای تخصصی مانند اسیدشویی آبگرمکن را به افراد متخصص و حرفه‌ای بسپارید تا با کمک ابزارهای مخصوص، این کار را برای شما انجام دهند و تمام قسمت‌های آبگرمکن را حسابی تمیز کنند.

جرم گیری آبگرمکن دیواری بدون پمپ
رسوب زدایی آبگرمکن برقی دیواری

رسوب زدایی آبگرمکن دیواری با استفاده از پمپ اسیدشویی

یکی دیگر از روش‌های راحت و کاربردی برای از بین بردن جرم و رسوب‌های داخل آبگرمکن، رسوب زدایی با استفاده از پمپ است. در بازار، پمپ‌های مخصوص اسیدشویی وجود دارند که می‌توان با کمک آنها، رسوبات داخل وسایل مختلف را شستشو داد. شما می‌توانید این مدل پمپ را خریداری کنید و سپس پمپ را در داخل ظرف اسید قرار دهید تا به‌صورت اتوماتیک کار وارد کردن اسید به داخل مبدل آبگرمکن را انجام دهد.

این کار نیز مانند همان روش قبلی است؛ اما باید پمپ را با کمک شیلنگ، به سری ورودی مبدل متصل کنید و شیلنگ دیگر را نیز در داخل همان ظرفی قرار دهید که پمپ در آن قرار گرفته است. روش رسوب زدایی با کمک پمپ اسیدشویی را در مطلب مربوط به اسیدشویی پکیج به صورت کامل آموزش دادیم و شما می‌توانید از این ابزار برای جرم گیری آبگرمکن نیز استفاده کنید.

امنیت این روش بیشتر است و دیگر نیازی نیست خودتان خیلی کار جرم گیری آبگرمکن را انجام دهید. همچنین رسوب زدایی آبگرمکن با کمک پمپ اسیدشویی خطرات کمتری دارد.

بهترین کار برای از بین بردن رسوبات داخل آبگرمکن و راه‌اندازی مجدد آبگرمکن این است که از افراد باتجربه و حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید و کار سرویس آبگرمکن را به افراد متخصص بسپارید.

دستگاه رسوب زدایی آبگرمکن دیواری
نکات ایمنی مهم برای رسوب زدایی آبگرمکن

نکات مهم در اسید شویی آبگرمکن دیواری

تا اینجا، شما با روش‌های مختلف برای جرم گیری آبگرمکن دیواری آشنا شدید و مراحل این کار را یاد گرفتید. در این قسمت می‌خواهیم شما را با مهم‌ترین نکات ایمنی برای انجام این کار آشنا کنیم.

در هنگام رسوب زدایی آبگرمکن دیواری ، نکات زیر را رعایت کنید:

1- حتماً از دستکش و ماسک استفاده کنید:

اگر می‌خواهید از محلول جرم گیری آبگرمکن برای از بین بردن رسوبات استفاده کنید، باید مراقب سلامتی خودتان باشید. برای انجام این کار، حتماً از دستکش و ماسک استفاده کنید تا اسید به پوستتان برخورد نکند و بوی آن را استشمام نکنید. یادتان باشد که اسید استفاده شده بسیار خطرناک است و باعث خارش شدید پوست، مشکلات تنفسی و حتی اگزمای شدید پوست می‌شود.

2- از ریختن اسید روی فرش و مبل بپرهیزید:

همان‌طور که گفتیم، مواد اسیدی بسیار قدرتمند هستند و اگر روی فرش یا وسایل خانه بریزند، باعث سوختن و تغییر رنگ آنها می‌شوند؛ بنابراین به‌هیچ‌وجه در داخل خانه از اسید استفاده نکنید و حتماً برای انجام این کار به محیط بیرون از خانه بروید. سپس اسید را در یک ظرف قرار دهید تا نشتی نداشته باشد و به بخش‌های مختلف خانه آسیب نرساند.

جرم گیری آبگرمکن دیواری در خانه
نکات مهم برای جرم گیری آبگرمکن دیواری

3- حتماً این کار را در محیط آزاد انجام دهید:

در مراحل رسوب زدایی آبگرمکن دیواری نیز گفتیم که به یک محیط باز بروید. استفاده از این اسید قدرتمند در داخل خانه یا حمام می‌تواند باعث شود که بوی بسیار تندی در خانه بپیچد و اهالی خانه را اذیت کند.

همچنین ریختن این اسید در داخل لوله‌ها باعث می‌شود که اتصالات لوله‌ها خراب شود و شاهد ترکیدگی یا سوراخ شدن لوله‌ها باشید. بنابراین حتماً در فضای باز این کار را انجام دهید. در پایان نیز اسید را در داخل ظرف بریزید و در مکانی امن تخلیه کنید تا آسیبی به محیط زیست وارد نشود.

4- حتماً از فرد متخصص برای رسوب زدایی آبگرمکن کمک بگیرید:

اگر خودتان آدم فنی نیستید و نمی‌توانید چنین کاری را انجام دهید، توصیه ما این است که حتماً از یک فرد متخصص کمک بگیرید تا کار جرم گیری آبگرمکن را انجام دهد. این کار باعث می‌شود که هم آسیبی به خودتان نزنید و هم بتوانید کار رسوب زدایی آبگرمکن دیواری را به‌صورت اصولی‌تری انجام دهید و در نهایت نتیجه بهتری را از آن دریافت کنید.

جرمگیری آبگرمکن دیواری با دستگاه مخصوص رسوب زدایی آبگرمکن
جرمگیری آبگرمکن دیواری با دستگاه مخصوص رسوب زدایی آبگرمکن

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره روش رسوب زدایی و اسیدشویی آبگرمکن صحبت کردیم و علائم وجود رسوب در آبگرمکن را به شما توضیح دادیم. سپس دو روش کاربردی برای از بین بردن رسوبات داخل آبگرمکن را به شما معرفی کردیم و مراحل آن را به شما توضیح دادیم. در پایان نیز شما را با نکات ایمنی مهم برای جرم گیری آبگرمکن آشنا کردیم.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم مطالب این نوشته برای شما جذاب و کاربردی باشد.

برای رفع مشکلات آبگرمکن دیواری و آبگرمکن مخزنی، شما می‌توانید از تعمیرکاران حرفه‌ای و باتجربه هوم سرویز کمک بگیرید تا خیلی سریع، تمام مشکلات آبگرمکن شما را برطرف کنند. یکی از مزایای هوم سرویز این است که شما می‌توانید در هر ساعتی از شبانه‌روز از خدمات هوم سرویز استفاده کنید و کار تعمیر و نصب آبگرمکن را به افراد متخصص بسپارید.

برای استفاده از خدمات همیاران هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای سرویس و تعمیر آبگرمکن ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، کارشناسان ما در هوم سرویز، با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا