هوم سرویز

تفاوت آبگرمکن دیواری و ایستاده در چیست؟ کدام یک بهتر است؟

آبگرمکن، یکی از مهم‌ترین وسایل خانه است که آب گرم مورد نیاز ما را فراهم می‌کند. همه ما توقع داریم که پس از خرید و نصب آبگرمکن، سال‌ها بتوانیم از آبگرمکن استفاده کنیم و نیازی به تعویض آبگرمکن نداشته باشیم. با انتخاب بهترین مدل آبگرمکن با ظرفیت مناسب، شما می‌توانید به مدت طولانی از آبگرمکن منزلتان استفاده کنید و از وجود آب گرم در منزلتان لذت ببرید. دو مدل آبگرمکن دیواری و آبگرمکن ایستاده در ایران بسیار محبوب هستند و در بسیاری از خانه‌ها نصب می‌شوند. احتمالاً این سوال برای شما هم پیش آمده است که تفاوت آبگرمکن دیواری و ایستاده در چیست و کدام آبگرمکن بهتر است؟

در این نوشته می‌خواهیم مزایا و معایب آبگرمکن دیواری و آبگرمکن ایستاده را بررسی کنیم و با تفاوت آبگرمکن دیواری و ایستاده بیشتر آشنا شویم. اگر شما هم دوست دارید تا بر اساس شرایط و نیازتان، بهترین مدل آبگرمکن را خریداری کنید، از شما دعوت می‌کنیم که در این مطلب با ما همراه باشید.

آبگرمکن دیواری یا ایستاده
مقایسه آبگرمکن دیواری و آبگرمکن ایستاده

انواع آبگرمکن چه هستند؟

قبل از اینکه بخواهیم به بررسی تفاوت آبگرمکن دیواری و ایستاده بپردازیم، باید شما را با انواع آبگرمکن آشنا کنیم تا بدانید که اصلاً این آبگرمکن ها چرا تولید شده‌اند و چه فرقی با هم دارند:

آبگرمکن ها از نظر سایز و اندازه، به دو دسته تقسیم می‌شوند:

1- آبگرمکن دیواری:

این آبگرمکن همان‌طور که از نامش پیداست، اندازه کوچکی دارد و روی دیوار نصب می‌شود. آبگرمکن دیواری برای خانه‌هایی با متراژ کوچک، بسیار مناسب است. آب گرم تولید شده در این مدل آبگرمکن، باکیفیت است و فشار خوبی دارد. به دلیل ابعاد کم و استاندارد آبگرمکن دیواری، این وسیله را می‌توان در قسمت‌های مختلف خانه نصب کرد.

آبگرمکن دیواری مخزن ندارد و مستقیم به لوله آب سرد وصل می‌شود. با روشن شدن مشعل آبگرمکن و سوختن گاز، حرارت موردنیاز برای گرم کردن آب تولید می‌شود و آب گرم موردنیاز خانواده تامین می‌شود. با نصب آبگرمکن دیواری، شما می‌توانید به‌راحتی و بدون محدودیت از آب گرم استفاده کنید و هیچ مشکلی نداشته باشید. البته باید بدانید که عدم وجود مخزن در این مدل آبگرمکن، گاهی اوقات باعث افت فشار آب نیز می‌شود که موضوعی کاملاً طبیعی است.

آبگرمکن دیواری
آبگرمکن دیواری

2- آبگرمکن ایستاده:

دومین مدل آبگرمکن، آبگرمکن ایستاده است که اندازه بزرگی دارد. حجم و ابعاد این آبگرمکن زیاد است؛ به همین دلیل نمی‌توانید این وسیله را در هر مکانی از خانه قرار دهید. آبگرمکن ایستاده برای خانه‌های بزرگ و ویلایی مناسب است و استفاده از آن در خانه‌های کوچک و آپارتمانی توصیه نمی‌شود. باید بدانید که به دلیل اندازه بزرگ آبگرمکن ایستاده، حمل و نقل این مدل آبگرمکن کار دشواری است.

یکی از اصلی‌ترین تفاوت های آبگرمکن دیواری و ایستاده این است که آبگرمکن ایستاده مخزن مخصوصی دارد که آب داخل آن جمع می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که کیفیت آب گرم مصرفی بالاتر برود و کمتر شاهد افت فشار آب گرم باشیم.

اگر بخواهیم انواع آبگرمکن‌ها را بر اساس حجم و اندازه با هم مقایسه کنیم، به دو مدل آبگرمکن دیواری و آبگرمکن ایستاده می‌رسیم. البته دو دسته‌بندی دیگر برای آبگرمکن ها وجود دارد که در سال‌های اخیر اضافه شده است که در ادامه با آنها آشنا خواهید شد.

آبگرمکن ایستاده
آبگرمکن ایستاده

1- آبگرمکن پیلوت دار یا گازی:

آبگرمکن پیلوت دار یا گازی، به آبگرمکن های معمولی گفته می‌شود که مجهز به شمعک هستند و برای روشن‌ کردن مشعل، از شعله شمعک استفاده می‌کنند. در این آبگرمکن‌ها، شمعک باید همیشه روشن باشد تا آبگرمکن بتواند به‌درستی کار کند و آب گرم موردنیاز را تامین کند. این موضوع یعنی روشن بودن دائمی شمعک، در آبگرمکن دیواری و ایستاده نیز وجود دارد.

آبگرمکن گازی مشعل دار
عکس آبگرمکن گازی مشعل دار

2- آبگرمکن آیونایز یا برقی:

جدیدترین مدل آبگرمکن در ایران، آبگرمکن آیونایز یا برقی است. این نوع آبگرمکن، شباهت زیادی به پکیج دارد و به برد الکتریکی و سنسورهای مختلف مجهز است. در آبگرمکن‌های برقی شمعک وجود ندارد و عملکرد آن کمی متفاوت است.

زمانی که شیر آب گرم را باز کنید، جرقه‌زن آبگرمکن شروع به کار می‌کند. این جرقه زن با برق کار می‌کند و جرقه موردنیاز برای روشن شدن مشعل را تولید می‌کند. با کمک قطعه جرقه زن، مشعل آبگرمکن روشن می‌شود و شروع به گرم کردن آب می‌کند. البته آبگرمکن برقی امکانات بسیار بیشتری دارد و در دو نوع دیواری و مخزن‌دار تولید می‌شود.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر آبگرمکن هم ارائه میده؟

آبگرمکن برقی
آبگرمکن برقی

تفاوت آبگرمکن دیواری و ایستاده در چیست؟

تا اینجا، شما با انواع آبگرمکن آشنا شدید و می‌دانید که این آبگرمکن ها چه هستند و چطور کار می‌کنند. در این قسمت می‌خواهیم به سراغ سوال اصلی خودمان برویم و تفاوت آبگرمکن دیواری و ایستاده را بررسی کنید. بعد از مطالعه این قسمت و آشنایی با تفاوت‌های آبگرمکن ایستاده و دیواری، شما متوجه پاسخ این سوال خواهید شده که آبگرمکن دیواری بهتره یا ایستاده و می‌توانید مدل آبگرمکن مناسب منزل خود را بهتر انتخاب کنید.

از جمله تفاوت های آبگرمکن دیواری و ایستاده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- وجود مخزن:

همان‌طور که در بخش‌های قبلی هم اشاره کردیم، یکی از مهم‌ترین موارد در تفاوت آبگرمکن دیواری و ایستاده، این است که آبگرمکن دیواری مخزن ندارد و به لوله آب ورودی متصل می‌شود. عدم وجود مخزن باعث می‌شود که گاهی اوقات افت فشار را تجربه کنید.

اما آبگرمکن ایستاده مخزن دارد و همین موضوع باعث می‌شود که همیشه آب کافی در این آبگرمکن وجود داشته باشد و حتی اگر آب قطع باشد، بتوانید از آبگرمکن استفاده کنید. همچنین به دلیل وجود مخزن، فشار آب گرم آبگرمکن‌های ایستاده یکنواخت است و به ندرت با افت فشار آب مواجه می‌شوید.

2- ابعاد آبگرمکن:

در مقایسه آبگرمکن دیواری و آبگرمکن ایستاده متوجه می‌شویم که آبگرمکن‌های دیواری کوچک‌تر هستند و فضای کمتری را اشغال می‌کنند. به همین دلیل است که از آبگرمکن دیواری در حانه‌های آپارتمانی با متراژ کم بیشتر استفاده می‌شود.

یکی دیگر از مزایای بزرگ آبگرمکن دیواری این است که جابجایی و حمل‌ونقل آبگرمکن دیواری بسیار راحت است. آبگرمکن های ایستاده ابعاد بزرگی دارند و فضای زیادی را اشغال می‌کنند. همچنین وزن آبگرمکن‌های ایستاده بیشتر است. به همین دلیل است که حمل‌ونقل آبگرمکن ایستاده کار سخت‌تری است. حمل و نقل دشوار این مدل آبگرمکن باعث شده که آبگرمکن ایستاده برای آپارتمان‌ها چندان مناسب نباشد و بیشتر در خانه‌های ویلایی مورداستفاده قرار بگیرد.

مکان نصب آبگرمکن دیواری و آبگرمکن مخزن دار
مکان نصب آبگرمکن دیواری و آبگرمکن مخزن دار

3- لوله‌کشی متفاوت:

سومین تفاوت آبگرمکن دیواری و ایستاده، نوع لوله‌کشی این آبگرمکن‌ها است. در هنگام لوله کشی و نصب آبگرمکن ایستاده، شما به یک لوله جداگانه برای ورودی آب نیاز دارید که این لوله باید در بالای آبگرمکن نصب شود. با وجود این لوله مجزا، آب به‌درستی وارد مخزن آبگرمکن می‌شود و در برخورد با حرارت مشعل قرار می‌گیرد. در آبگرمکن‌های ایستاده، لوله خروجی آب گرم در پایین آبگرمکن قرار دارد.

لوله کشی آبگرمکن دیواری بسیار متفاوت است. در واقع برای نصب آبگرمکن دیواری نیازی به انجام لوله‌کشی پیچیده نیست و این موضوع به زیبایی ظاهر لوله‌های آبگرمکن کمک می‌کند.

4- ظرفیت تأمین آب گرم:

ظرفیت تأمین آب گرم یکی از موضوعات مهمی است که در هنگام انتخاب آبگرمکن باید به آن توجه داشته باشید. بی‌توجهی به میزان ظرفیت تولید آب گرم باعث می‌شود که آبگرمکن انتخاب شده برای محیط زندگی شما مناسب نباشد و در آینده به مشکل بخورید.

اگر خانه‌ای آپارتمانی با متراژ کم یا متوسط دارید و برای کارهای روزمره از آب گرم استفاده می‌کنید، آبگرمکن دیواری پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود و آب گرم مورد نیاز شما را تأمین می‌کند.

اگر خانه‌ای بزرگ دارید یا اینکه برای ویلا یا باغتان به فکر نصب آبگرمکن افتاده‌اید، بهتر است آبگرمکن ایستاده را انتخاب کنید. آبگرمکن ایستاده ظرفیت بیشتری دارد و برای خانه‌های بزرگ مناسب‌تر است. در صورت استفاده از آبگرمکن با ظرفیت کم در خانه‌های بزرگ، این احتمال وجود دارد که شاهد افت فشار آب گرم در منزلتان باشید.

با دلایل کم شدن فشار آب در آبگرمکن و روش رفع این مشکل آشنا شوید.

ظرفیت تولید آب گرم در آبگرمکن
ظرفیت تولید آب گرم در آبگرمکن

5- قیمت خرید آبگرمکن:

در زمان بررسی تفاوت آبگرمکن دیواری و ایستاده، باید به اختلاف قیمت این آبگرمکن‌ها اشاره کرد. قیمت خرید آبگرمکن ایستاده از قیمت آبگرمکن دیواری بیشتر است و باید هزینه بالاتری را پرداخت کنید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات نصب و تعمیر آبگرمکن هم ارائه میده؟

بنابراین برای خرید آبگرمکن‌های کوچک با ظرفیت کمتر، به بودجه کمتری نیاز دارید و می‌توانید با حداقل هزینه، آبگرمکنی مناسب و باکیفیت خریداری کنید. برای خرید آبگرمکن مناسب برای محیط‌های خاص صنعتی یا خانه‌های بزرگ، لازم است هزینه بیشتری پرداخت کنید و بهترین مدل آبگرمکن ایستاده را انتخاب کنید.

6- هزینه تعمیر و نگهداری آبگرمکن:

آبگرمکن، وسیله‌ای است که به سرویس دوره‌ای و منظم نیاز دارد تا به‌خوبی کار کند و دچار مشکل نشود. به همین دلیل است که شما باید با هزینه حدودی تعمیر و نگهداری آبگرمکن آشنا شوید.

آمار نصب آبگرمکن دیواری در ایران بالا است و افراد زیادی در زمینه تعمیر و سرویس آبگرمکن های دیواری فعالیت می‌کنند. به همین دلیل هزینه تعمیر و نگهداری آبگرمکن‌های دیواری کمتر است و شما می‌توانید با پرداخت هزینه کم، تعمیر آبگرمکن دیواری را به افراد متخصص بسپارید.

در مقابل سیستم آبگرمکن ایستاده پیچیده‌تر است و متخصصان کمتری دارد. به همین خاطر است که هزینه تعمیر آبگرمکن ایستاده بیشتر است. با داشتن آبگرمکن ایستاده، معمولاً باید هزینه بیشتری را به تعمیرکاران متخصص این نوع آبگرمکن بپردازید تا مشکلات آبگرمکن شما را حل کنند. همچنین هزینه خرید قطعات آبگرمکن ایستاده از آبگرمکن‌های دیواری بیشتر است.

اختلاف قیمت تعمیر آبگرمکن، یکی دیگر از تفاوت‌های آبگرمکن دیواری و ایستاده است که باید به آن توجه داشته باشید تا در آینده نیز بتوانید از آبگرمکن منزلتان به‌خوبی استفاده کنید.

در صورت داشتن آبگرمکن دیواری در منزل، بهتر است با دلایل صدای تق تق آبگرمکن دیواری آشنا شوید.

تفاوت آبگرمکن دیواری و ایستاده
تعمیر انواع مدل‌های آبگرمکن با هوم سرویز

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب درباره تفاوت آبگرمکن دیواری و ایستاده صحبت کردیم و این دو مدل آبگرمکن را از نظر ابعاد، هزینه خرید، نوع عملکرد، ظرفیت تامین آب گرم و موارد دیگر بررسی کردیم. حالا که این نوشته را مطالعه کردید و مقایسه آبگرمکن دیواری و ایستاده را انجام دادید، بهتر می‌توانید آبگرمکن مناسب برای منزلتان را انتخاب کنید.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مطالب برای شما مفید و کاربردی باشد.

اگر در زمینه نصب یا سرویس وسایل گرمایشی مانند بخاری، آبگرمکن و پکیج تخصصی ندارید، بهتر است انجام این کارها را به افراد متخصص بسپارید. تعمیرکاران حرفه‌ای و باتجربه هوم سرویز، آماده خدمت‌رسانی به شما عزیزان هستند و کارهایی مانند نصب آبگرمکن، تعمیر حوله خشک کن، نصب پکیج، تعمیر آبگرمکن و لوله‌کشی شوفاژ را با بهترین قیمت برای شما انجام می‌دهند.

برای استفاده از خدمات تیم هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را برای نصب و تعمیر آبگرمکن ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، کارشناسان ما در هوم سرویز، با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا