لوله کشی و تاسیسات

روش تمیز کردن شومینه و براق کردن آجر نسوز شومینه

شومینه، یکی از جذاب‌ترین وسایل گرمایشی در ایران است که ظاهر بسیار زیبایی دارد. با نصب انواع مدل های شومینه هم می‌توانید از گرمای لذت‌بخش شومینه استفاده کنید و هم خانه‌ای زیباتر و جذاب‌تر داشته باشید. برای حفظ زیبایی شومینه، باید کارهایی مانند نظافت و تمیز کردن شومینه را به صورت منظم انجام دهید. بعد از نظافت سنگ و آجرهای شومینه، مشاهده خواهید کرد که تمام بخش‌های شومینه منزل شما براق و تمیز خواهد شد و از حالت مات و کدر بیرون می‌آید.

در این مطلب می‌خواهیم روش تمیز کردن شومینه را به شما آموزش دهیم. همچنین شما را با بهترین مواد تمیز کننده برای نظافت و برق انداختن آجر نسوز شومینه آشنا خواهیم کرد. اگر دوست دارید شومینه منزل خود را خیلی سریع و راحت تمیز کنید، از شما دعوت می‌کنیم که تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

روش تمیز کردن انواع شومینه با روغن جلا برای شومینه
روش تمیز کردن انواع شومینه

بهترین زمان برای نظافت شومینه

قبل از یادگیری مراحل نظافت شومینه، خوب است با بهترین زمان برای نظافت شومینه آشنا شوید تا بتوانید در زمان درست برای تمیز کردن شومینه اقدام کنید.

در مواقع زیر، بهتر است کار نظافت شومینه را انجام دهید:

1- قبل از روشن کردن شومینه:

در طول فصول گرم سال، وسایل گرمایشی مانند بخاری و شومینه خاموش می‌مانند و در این مدت، گردوغبار زیادی روی آنها می‌نشیند. به همین دلیل بهتر است قبل از روشن کردن شومینه در فصل پاییز و زمستان، تمام قسمت‌های شومینه مانند سنگ داخل شومینه و آجرهای دور شومینه را تمیز کنید تا آلودگی این قسمت‌ها پاک شود. همچنین بهتر است قبل از روشن کردن شومینه، از افراد متخصص بخواهید که سرویس شومینه را برای شما انجام دهند تا بتوانید با خیال راحت از شومینه منزلتان استفاده کنید.

2- پس از خاموش کردن شومینه:

در انتهای فصل سرما و احتمالا در هنگام خانه تکانی منزل، کم کم باید وسایل گرمایشی را خاموش کرد و برای راه‌اندازی وسایل سرمایشی مانند کولر اقدام کرد. پس از استفاده از شومینه و خاموش کردن آن، خوب است نظافت شومینه را انجام دهید. مخصوصاً در شومینه‌های هیزمی، به دلیل سوختن هیزم در شومینه، گرد‌وخاک زیادی تولید می‌شود که همه فضا را پر می‌کند. بنابراین بعد از تمام شدن فصل سرما، برای تمیز کردن شومینه اقدام کنید تا ظاهر شومینه زیباتر و تمیزتر شود.

3- در صورت استفاده نکردن از شومینه:

بسیاری از افراد بعد از ساخت شومینه، تا مدت‌ها از شومینه منزلشان استفاده نمی‌کنند و شومینه را خالی و بدون استفاده می‌گذارند. اگر شما هم به مدت طولانی از شومینه استفاده نکرده‌اید، باید قبل از روشن کردن شومینه، گردگیری تمامی قسمت‌ها را انجام دهید و شومینه را برای روشن شدن آماده کنید. در صورت تمیز نکردن شومینه، گردوغبار زیادی داخل شومینه می‌ماند و هنگام سوختن شعله در داخل شومینه، بوی بدی ایجاد می‌شود.

دلایل بوی بد بخاری گازی را در وبلاگ هوم سرویز مطالعه کنید.

سرویس و تعمیر شومینه
بهترین زمان برای تمیز کردن شومینه

مراحل تمیز کردن شومینه

امروزه انواع مدل‌های شومینه گازی، شومینه هیزمی، شومینه اتانولی و… وجود دارد که در اکثر خانه‌ها قابل نصب هستند. روش نظافت تمام مدل‌های شومینه مشترک است و شما می‌توانید به‌راحتی کار تمیز کردن شومینه منزلتان را انجام دهید.

برای تمیز کردن و براق کردن شومینه، مراحل زیر را به‌ترتیب انجام دهید:

1- خاموش کردن شومینه:

قبل از شروع کار، باید شومینه را خاموش کنید و اجازه دهید که کاملاً سرد شود. در صورت خاموش بودن شومینه، می‌توانید با آرامش کار نظافت شومینه را انجام دهید و تمام قسمت‌های سنگ داخل شومینه و آجرهای اطراف شومینه را برق بیندازید.

2- نظافت دودکش:

تمیز بودن دودکش شومینه و بخاری اهمیت زیادی دارد؛ زیرا به تخلیه درست دود از مسیر دودکش کمک می‌کند. در صورت عدم نظافت دودکش، مشاهده خواهید کرد که گازهای سمی وارد خانه می‌شوند و خانه را پر از دود می‌کنند. حتی گاهی اوقات گرفتگی شومینه باعث خاموش شدن شومینه نیز می‌شود. بنابراین در هنگام تمیز کردن شومینه باید ابتدا نظافت دودکش را انجام دهید تا کاملاً تمیز شود و گرد‌وغبار دودکش داخل شومینه بریزد.

نظافت دودکش شومینه
نظافت دودکش شومینه

3- تخلیه گردوخاک هیزم:

اگر شومینه هیزمی دارید، باید با استفاده از خاک‌انداز، گردوخاک باقیمانده از سوختن هیزم‌ها را به‌صورت کامل تخلیه کنید تا بتوانید کف شومینه را تمیز کنید.

در شومینه‌های غیرهیزمی نیازی به انجام این کار نیست و این قدم تنها برای شومینه‌های هیزمی کاربرد دارد؛ بنابراین اگر از شومینه گازی و اتانولی استفاده می‌کنید، این گام را نادیده بگیرید.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات سرویس و تعمیر شومینه هم ارائه میده؟

4- استفاده از جاروبرقی:

حالا شما باید گردگیری شومینه را انجام دهید تا گردوخاک موجود در قسمت‌های مختلف شومینه پاک شود. برای انجام این کار بهتر است از جاروبرقی استفاده کنید. یادتان باشد که این کار را با دقت انجام دهید تا هیچ گردوخاکی در داخل شومینه باقی نماند؛ زیرا در صورت وجود گردوغبار، این آلودگی‌ها به دستمال و مواد شوینده می‌چسبند و به سایر بخش‌های شومینه منتقل می‌شوند.

جارو کشیدن سنگ داخل شومینه
جارو کشیدن سنگ داخل شومینه

5- استفاده از دستمال و فرچه:

پس از گردگیری کامل شومینه، در این مرحله برای تمیز کردن شومینه باید از یک دستمال و فرچه استفاده کنید تا بتوانید بخش‌های مختلف شومینه را کاملاً پاک کنید. پیشنهاد می‌کنیم که برای دیوارها و بالای شومینه از دستمال مرطوب استفاده کنید و برای قسمت‌های برجسته و با دسترسی سخت، از فرچه استفاده کنید تا تمام لکه‌ها و آلودگی‌ها پاک شوند.

6- استفاده از مواد پاک‌کننده:

این مرحله مخصوص شومینه‌های برقی و اتانولی است و برای شومینه‌های دیگر کاربردی ندارد. بعد از گردگیری و تمیز کردن این شومینه‌ها، از شیشه‌پاک‌کن مناسب برای تمیز کردن نمای شیشه‌ای شومینه استفاده کنید تا ظاهر شومینه تمیز و زیبا شود.

برای تمیز کردن قسمت‌های فلزی نیز می‌توانید از شوینده‌های مخصوص پاک‌کننده سطوح استفاده کنید تا بتوانید این قسمت‌ها را به‌راحتی تمیز کنید.

البته اگر قصد تمیز کردن اساسی شومینه را دارید و مدت زیادی است که از شومینه استفاده نکرده اید. پیشنهاد می کنیم از شرکت نظافتی خوب در اطراف خود برای نظافت اساسی کمک بگیرید.

استفاده از مواد شوینده و واکس شومینه
استفاده از مواد شوینده و واکس شومینه

نحوه تمیز کردن شومینه آجر نسوز

یکی از مهم‌ترین کارها برای نظافت شومینه‌های گازی و هیزمی، تمیز کردن و براق کردن آجر نسوز شومینه است. در این قسمت، با بهترین روش‌ها برای براق کردن آجر نسوز شومینه آشنا خواهید شد و می‌توانید با کمک این روش‌ها، آجرهای شومینه را تمیز کنید و از درخشندگی آجرهای نسوز لذت ببرید.

راهکارهای زیر به نظافت کامل آجر نسوز شومینه کمک می‌کند:

1- استفاده از کرم تارتار:

کرم تارتار، یکی از بهترین مواد تمیز کننده برای شومینه است که دوده‌های روی آجر نسوز را از بین می‌برد و آجرهای شومینه را کاملاً تمیز می‌کند. بنابراین شما می‌توانید از کرم تار تار برای تمیز کردن شومینه استفاده کنید.

برای استفاده از این روش نیاز است که حدود 2 قاشق غذاخوری کرم تارتار را با چند قطره آب ترکیب کنید و به‌خوبی مخلوط کنید تا بافت آن نرم و لطیف شود.

سپس این ترکیب را با استفاده از یک اسفنج مناسب روی آجرها بمالید تا تمام سطح آجرها را پوشش دهند. پس از چند دقیقه، با آب و دستمال مناسب، این مواد را از روی آجرها پاک کنید. درصورتی‌که هنوز مقداری دوده روی آجر نسوز باقی‌ مانده است، می‌توانید همین مراحل را چندین بار تکرار کنید تا سطح آجرها کاملاً تمیز شود.

مراحل تمیز کردن شومینه
روش تمیز کردن شومینه

2- استفاده از محلول جوش‌شیرین:

جوش شیرین، یکی از قوی‌ترین مواد برای نظافت منزل است که از آن برای درست کردن شوینده های طبیعی استفاده می‌شود. استفاده از جوش شیرین، سطح شومینه را تمیز می‌کند و تاثیر زیادی روی برق انداختن آجر نسوز شومینه دارد. برای ساختن این محلول کافی است حدود دو قاشق غذاخوری جوش‌شیرین را با دو قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی ترکیب کنید و به‌خوبی مخلوط کنید تا بافت خمیری پیدا کنند.

سپس با استفاده از یک برس تمیز، این خمیر را روی آجرها بمالید و به‌خوبی این کار را انجام دهید تا سطح آجرها را کاملاً پوشش دهند. پس از این کار باید با استفاده از آب و دستمال، آجرهای شومینه را تمیز کنید.

براق کننده آجر نسوز شومینه
براق کننده آجر نسوز شومینه

3- استفاده از تری سدیم فسفات:

گاهی اوقات ممکن است دوده‌های موجود روی آجرهای نسوز مربوط به چند سال باشند و به‌راحتی با روش‌های گفته شده پاک نشوند. برای این حالت بهترین راهکار استفاده از محلول تری سدیم فسفات و آب است.

میدونستی که هوم سرویز، خدمات سرویس و تعمیر شومینه هم ارائه میده؟

البته این ترکیب کمی سمی است و بهتر است برای استفاده از آن حتماً از دستکش و ماسک و عینک استفاده کنید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود.

برای استفاده از این محلول باید یک‌ چهارم فنجان تری سدیم فسفات را با هفت و نیم لیتر آب گرم مخلوط کنید تا ترکیبی قوی ایجاد شود.

پس از انجام این کار، برس را با احتیاط کامل به مواد آغشته کنید و روی آجرهای شومینه بکشید تا کاملاً تمیز شوند و دوده‌های روی آنها پاک شود. حواستان باشد که نیازی نیست زیاد برس را فشار دهید؛ زیرا به اتصالات شومینه آسیب وارد می‌کند.

پس از چند بار انجام این کار مشاهده می‌کنید که آجرها کاملاً براق و زیبا شده‌اند و مانند روز اولشان خواهند بود. در پایان کار می‌توانید با استفاده از دستمال نم‌دار، ترکیبات را از روی آجرها پاک کنید.

واکس شومینه
واکس شومینه

4- استفاده از محلول سرکه سفید:

سرکه سفید نیز یکی از پاک‌کننده‌های بسیار قدرتمند است که از آن برای نظافت دوده‌ها و آجرهای نسوز استفاده می‌شود. برای استفاده از این روش می‌توانید میزان مساوی آب و سرکه سفید را با هم مخلوط کنید.

پس از انجام این کار، محلول سرکه و آب را با کمک فرچه مناسب روی آجرهای نسوز بکشید تا دوده روی آنها کاملاً پاک شود سپس از دستمال نم‌دار، برای پاک کردن دوده موجود در شومینه استفاده کنید. با انجام مجدد این کار، شاهد از بین رفتن دوده‌های شومینه و تمیز شدن کامل شومینه خواهید بود.

علاوه بر این روش‌ها، بسیاری از افراد از روغن جلا برای شومینه و براق کننده آجر نسوز استفاده می‌کنند تا زیبایی و درخشندگی سطح شومینه بیشتر شود.

نحوه براق كردن آجر نسوز شومینه
براق كردن آجر نسوز شومینه

جمع‌بندی مطالب

در این مطلب، روش تمیز کردن شومینه را به شما آموزش دادیم و بررسی کردیم که بهترین زمان برای نظافت شومینه چه زمانی است. سپس به شما توضیح دادیم که چطور می‌توانید شومینه‌های هیزمی، گازی، اتانولی و برقی را تمیز کنید تا تمامی گردوخاک موجود روی آنها از بین برود. در پایان نیز به شما توضیح دادیم که برای برق انداختن آجر نسوز شومینه باید چه کارهایی را انجام دهید تا تمام آجرهای شومینه تمیز شوند.

از اینکه تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید از شما متشکریم و امیدواریم این مطالب برای شما کاربردی و مفید باشد.

در صورتی که از شومینه در منزل استفاده می‌کنید، بهتر است کار سرویس و تعمیر شومینه را به افراد متخصص بسپارید. تیم حرفه‌ای هوم سرویز آماده خدمت‌رسانی به شما هستند و کارهایی مانند ساخت شومینه و سرویس شومینه را با بهترین هزینه برای شما انجام می‌دهند.

برای استفاده از خدمات گرمایشی هوم سرویز، کافی است به سایت و اپلیکیشن هوم سرویز مراجعه کنید و درخواست خود را ثبت کنید. بعد از ثبت سفارش، همیاران هوم سرویز، با شما تماس می‌گیرند و هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهند.

همیار شماییم تا پایان سرویس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا